handdator

Visa fullständig version : Träning efter sjukdom och uppehåll - hur göra på bästa sätt?


J A L
2010-01-25, 15:50
Hej!

Strax innan jul blev jag plötsligt sjuk efter en tids känsla av svaghet, fick åka akut till sjukhuset och annat otrevligt. Diagnosen var oklar, antingen en inflammation eller infektion på ett ställe i kroppen som helt omöjliggjorde träning. Vansinnigt segt och jag har fått äta antibiotika i fyra veckor. Innan det hela bröt ut hade jag känt mig svag en längre tid så det var ju bra att jag fick hjälp, men avbrottet i träningen var inte roligt.

Igår var så första dagen utan medicin och alltså första träningsdagen - nu är jag äntligen frisk. Körde lite lätt för att komma igång, men JÖSSES vad tungt det var! Det blev ett helkroppspass med bänkpress på 60 kg, böj på 100, stångcurlade kring 40 kg, lite rodd, mage, tricepsextension och militärpress på 40 kg, utfall med hantlar och en del andra övningar - allting var svintungt och jag orkade rätt få reps, men jag orkade ändå konditionsmässigt mer än de sista passen innan akuten - veckorna innan hade jag känt mig svag!

Hur som helst: Hur ska jag lägga upp allting för att snabbast och på bästa vis komma igång med träningen? En månad borde ju inte vara någon tid, men jag blev verkligen chockad över hur litet jag orkade - har jag verkligen blivit så mycket svagare, eller är det bara att det tar ett tag att komma igång? Och hur kommer man igång lättast? På sätt och vis borde jag ju märka det själv och planen var att träna ganska lätt en vecka eller två och börja äta som en gris igen. Jag har faktiskt inte gått ner i vikt under månaden som har gått och tyckte snarat att jag såg litet plufsigare ut innan, men det måste ju ha varit inbillning.

Jag vet att det inte finns några klockrena eller exakta svar, men jag blev bara så chockad över att allting var så mycket tyngre än vad jag hade trott... :Virro

Tack!

emi23j
2010-01-25, 16:02
Börja lätt.

Nu vet jag inte hur ditt schema såg ut innan. Men jag skulle rekommendera att du började med färre antal set på de flesta övningarna och kanske även aningen lättare vikter än tidigare. Det är ingen idé att börja stenhårt och tro att man ligger på samma nivå som innan, det kommer bara ta längre tid för kroppen att återhämta sig. I övrigt brukar det annars gå ganska snabbt att ta sig tillbaka.

Numse
2010-01-25, 16:49
Jag var med om i princip samma sak för 5-6 år sedan. Tränade hårt och var vältränad, kände mig väldigt svag i kroppen helt plötsligt men tränade ändå. Dagen efter träningen kände jag mig helt lost, och dagen efter det kunde jag inte komma upp ur sängen. Blev sängliggandes dels hemma och dels på sjukhus i över tre månader. Gick ner över 10 kilo. Var totalt kraftlös, så kraftlös att jag kände som att jag inte ens orkade ligga ner. Mådde konstant illa och åt därför i princip ingenting under den här perioden, vilket resulterade i en längre tid av sjukdom än vad jag egentligen behövt utstå.

Nu var detta lite grövre än i ditt fall. Jag kom inte igång med träning förrän ett par månader efteråt. Men som tips till dig: satsa på gång/löpning för att vänja kroppen vid att använda muskler och leder, samt få upp pulsen. Sen börja köra styrka efter 2 veckor.

J A L
2010-01-25, 23:19
Tack för svaren! Det blir väl till att käka riktigt mycket, ännu mer än innan, och gå ut rätt lätt. Hoppas bara att det inte tar alltför lång tid att komma tillbaka, men jag fick något av en chock igår. Jag ska köra imorn igen, men ett "riktigt" pass och se hur det går då. Hur som helst är jag glad att jag inte har gått ner i vikt, trots riktigt mycket sämre aptit.