handdator

Visa fullständig version : Befarad revbenskada


ihavethelongestname
2010-01-25, 13:13
Hejsan jag åkte vattenruschkana för 9 dagar sen och fick en flygtur som avslutades med en olycklig landning på höger axel. Kände ingen större smärta och den som fanns satt i deltamuskeln. Värken gick över på 2-3 dagar och kände mig mest stel i högra sidan av överkroppen.

Men nu i veckan har jag fått problem med ett av revben på höger sida.
Det är ett av de revbenen som sitter högt upp, korsar över bröstvårtan ungefär. Värken kommer vid kraftiga inandningar, när man lägger sig och reser sig ur sängen samt vid vissa övningar (typ crunches). Kände av detta på tisdag förra veckan och trodde först det berodde på mitt gitarrspelande. Har gått ifrån elgittar till akustisk och dem är ju bredare och när man sitter ner o jammar är det lätt att trycka upp gitarren mot revbenen.

Men har börjat avfärda den teorin då jag fortfarande har ont trots att jag numera står upp och spelar. Tränade axlar och biceps idag vilket gick helt okej. Prövade även att göra armhävningar och kände ingen smärta under själva utförandet men efter åt kändes det en del.

Så vad är det som smärtar? Kan det vara en spricka i revbenet eller har ni några andra teorier?

Tack på förhand.

Sarx
2010-01-25, 13:24
Jag har fått en befarad spricka i revbenen en gång och den gjorde sig påmind från allra första början. Kunde knappt ta mig hem från träningen för att jag inte ville göra vänstersvängar med bilen. Fick börja typ styra med knäna för högersvängarna.

Den var dock längre ned. Men den var det inte några tvivel om att något var skadat, revbenet känns lite knölig just där efteråt.

Kan inte hjälpa dig tyvärr.

ihavethelongestname
2010-01-25, 14:20
Hmm, då är det nog inte någon spricka jag råkat utför. Men då undrar man ju direkt vad som är felet, nån nerv i kläm, inflammation?