handdator

Visa fullständig version : Fotsmärta efter löpträning.


majak0vskij
2010-01-24, 23:59
Hej,

idag joggades det någon slags intervallträning med jogg/gång varvat i 5km. Efter detta har en gammal smärta åter vaknat till liv och jag tänkte att någon här kanske skulle kunna hjälpa mig att reda ut lite vad det är frågan om.

20 år/ 84kg/ av honkön

Har en knöl på ett ben på utsidan/ovansidan högerfot som gör ont ihållande i ca en natt/ ett dygn efter löpträning. Mer vid ev längre distanser. Har provat att smörja på voltaren utan effekt.
Denna smärta uppkom första gången abrupt under ett försök till en halvmara vilken jag tvingades bryta pga samma smärta.
Överpronerar och har skor anpassade för detta.
Hade fel skor förut och antog att smärtan kom av detta, nu återvänder den alltså fast "rätt skor" används. Det brukar ta en vecka av organiserad löpträning( 3 träningstillfällen) så återkommer den :(

Hjärnspöken? För fet för ett...löppass ;)? Otränad?
Tack på förhand kolo!

Zorgus
2010-01-25, 10:18
Skulle gissa på ärrvävnad från den gamla överbelastningsskadan som ligger och spökar. Tvärfriktionsmassage kan ev få bort sådan.

majak0vskij
2010-01-25, 12:33
Skall kolla upp tvärfriktionsmassage, tack för tipset!

creperiet
2010-01-25, 13:08
Hur såg löpbelastningen ut månaderna innan problemen uppkom? För mig låter det som rätt klassisk överbelastning, d v s hållfastheten är för låg för aktiviteten i fråga.

majak0vskij
2010-01-25, 20:08
Hur såg löpbelastningen ut månaderna innan problemen uppkom? För mig låter det som rätt klassisk överbelastning, d v s hållfastheten är för låg för aktiviteten i fråga.

Månaderna innan låg på 3-4 pass i veckan i genomsnitt 15.5-30 km veckan.

1 kvalitetspass
1 långpass
1-2 lättdistans/ 1 återhämtning

creperiet
2010-01-30, 15:53
Månaderna innan låg på 3-4 pass i veckan i genomsnitt 15.5-30 km veckan.

1 kvalitetspass
1 långpass
1-2 lättdistans/ 1 återhämtning

Vad innebär dina kvalitetspass?

Stegrade du något av 1) fart (snabbare intervaller tex), 2) volym (sprang längre totalsträcka/vecka, oftare, etc., veckorna innan? Kan du hitta någon gemensam nämnare i träningen som utlöser problemen?

majak0vskij
2010-01-31, 18:04
Kvalitet betyder 1000m intervaller eller backträning i kontrollerad jämn fart i försök att lägga en slags grund.
Löpningsmässigt har jag sprungit mycket på löpband och nu börjat växla de passen med utomhus pass. Kanske det kan ha spelat in? Har sprungit 5km utomhus tre gånger, skulle kanske börjat med kortare sträcka....
Har ökat mängden alternativ träning under de senaste veckorna, så det låter inte helt otänkbart med överbelastning. Tänkte lite trångt upptäckte jag när jag tittade igenom mina anteckningar. Ökad mängd alternativa pass har nog gjort vilan lite lidande också vid närmare eftertanke.
Tack så mycket för din tid Creperiet :)