handdator

Visa fullständig version : Vitamindryck


destrukt
2010-01-24, 20:52
Brukar alltid dricka vitaminwell även då jag inte tycker den är särskilt god. Känner mig så himla nyttig då jag lyckas få i mig lite extra vitaminer/mineraler.
Hur svårt är det att göra en sådan dryck? Känns helt sjukt att lägga ut 25:- för något som känns som C-brus.

Tack på förhand!

Trance
2010-01-24, 21:16
Jämför innehållsdeklarationen med valfritt multivitamin-tillskott i pillerform?

Scratch89
2010-01-24, 22:40
Se vad den innehåller. Inte jätteovanligt att det är typ vitamin C som är den dominerande vitaminen, och resten är sånt som man lätt får i sig i vanliga fall ändå. De skulle göra en vitamindryck med vitamin D och omega 3...

Crocker
2010-01-25, 15:47
Det är de på väg att göra.
Innehållet i Vitamin Well är ganska så bra faktiskt, men några onödiga grejer också.
Det är inte omöjligt att blanda ihop något eget, fast det lär nog smaka konstigt om du måste ha med allting.

Eddie Vedder
2010-01-25, 16:53
De skulle göra en vitamindryck med vitamin D och omega 3...

Konstigt att inte mjölk med tillsatt fiskolja lanserades. Det var ju trots allt en boom av berikningar med omega-3 under en period och just i mjölkdrycker brukar ju producenter vara snabba på att anamma trender. Det fanns ju Västan med omega-3 och Lätt&Lagom med fiskolja finns än idag.

Finns säkert i USA:D

Per B
2010-01-25, 16:59
och Lätt&Lagom med fiskolja finns än idag.
Jag har gått och trott att Lätt & Lagom Omega-3 var ännu en "bluff" där man blandat i lite linfröolja för att kunna stämpla Omega-3 på paketet, men det stämmer ju faktiskt att det verkligen är fiskolja. Där ser man, då har man lärt sig nåt nytt idag. :thumbup:

Nu använder jag nästan aldrig smörgåsmargarin (eller riktigt smör till annat än att steka i), utan på knäckebrödsmackan är det sill eller makrill som gäller... det är Omega-3 det. *drool*

Per B
2010-01-25, 17:06
På tal om Lätt & Lagom Omega-3, vad är det för vegetabiliskt fett som används till 15%? (De listar ju rapsolja separat)

http://www.arla.se/Default____17803.aspx?SelectedMenuItem=17345

Fetthalten är 40% varav 50% rapsolja, 25% mjölkfett, 15% vegetabiliskt fett och 10% fiskolja.

Eddie Vedder
2010-01-25, 17:15
Jag har gått och trott att Lätt & Lagom Omega-3 var ännu en "bluff" där man blandat i lite linfröolja för att kunna stämpla Omega-3 på paketet, men det stämmer ju faktiskt att det verkligen är fiskolja. Där ser man, då har man lärt sig nåt nytt idag. :thumbup

Fiskolja är det ja.:)

Men bluff eller ej kan ju fortfarande diskuteras.:D För den som är intresserad av forskning om fiskoljeberikad mat är den svenska forskaren (som bor här i Uppsala) Tom Saldeen ett tips.

Skulle ha träffat honom för ett tag sedan men det blev inte av.*gah!*

Morty
2010-01-25, 17:59
De skulle göra en vitamindryck med vitamin D och omega 3...

Och EAA!

Supergott...