handdator

Visa fullständig version : Äggdiet för vetenskapen


jacklemmon
2010-01-24, 20:01
En kompis pluggar till dietist och skriver ett projektarbete om olika dieter, varav en är den så kallade äggdieten. Som den uttråkade, odeffade och hjälpsamma vän jag är har jag ställt upp som forskningsobjekt.

Varje dag de kommande fyra veckorna ska jag äta:
5-6 ägg
1 dl spenat
1 dl broccoli
+ vitamintillskott,
samtidigt som jag får dricka hur mycket vatten, kaffe, te etc. som jag vill.

Jag tänkte styrketräna 3-4 ggr i veckan för bibehålla någon slags muskelmassa, men annars kastar jag mig handlöst ut i det hela. Körde första dagen i dag och mår tämligen uruselt, men jag antar att det ger sig inom ett par dagar. Ta i trä.

Kön: Tjej
Längd: 165 cm
Vikt: 60 kg
Ålder: 20
Målvikt: Ingen, men förväntad vikt när de fyra veckorna är över ligger strax över 50 exklusive vätska.

Det kan bli hemskt, men om inte annat tappar man ju lite fett. Ja, jisses. Uppdateringar följer! :hbang:

ryss
2010-01-24, 20:09
Jag har långt ifrån bra koll på dieter osv, väldigt okunnig inom området, men det där är ju nästan obefintlig mängd mat?:confused: det där kan ju inte vara många kalorier, och proteinintaget kan inte bli så högt osv?

jacklemmon
2010-01-24, 20:21
Det är vansinnigt lite mat, ja, men jag antar att det är själva poängen med dessa kvällstidningsdieter som projektet handlar om. Jag har dock en läkare med mig och är lyckligtvis ganska liten till växten, så dö lär jag åtminstone inte göra. :)

Ean
2010-01-24, 20:25
Spännande, släng gärna hit lite rapporter under projektet hur prestationen är på gymmet etc. Instämmer om att det är väldigt lite mat, under 1000kcal/dag :(

jacklemmon
2010-01-25, 17:21
Dag 2 med samma diet som ovan. Känns bättre och betydligt mindre snurrigt än jag trodde. Körde ett helkroppspass på förmiddagen. Det var inte det lättaste, men det gick med viss möda. Wöööuh!

Eddie Vedder
2010-01-25, 17:47
Din diet är ju helt klart intressant men jag ser ett problem i det extremt låga kaloriintaget. Och det är inte direkt hälsoaspekten i sig, det är ju "skit samma" när det gäller ett expriment. Du är ju trots allt medeveten om att det är en kort tid och att det är extremt.

Men problemet JAG ser är att det blir en svår utvärdering. Om du nu skulle må skit är det ju svårt att avgöra om den extremt ensidiga kosten egentligen spelat någon roll eller om det enbart är en följd av ett jättelågt kaloriintag.

Alltså svårt att avgöra eftersom det blir som en blandning av både en LCD och en äggdiet. Ett mer normalt underskott men fortfarande helt äggbaserad med broccoli och spenat som komplement hade ju förenklat slutsatsen av vad just ÄGGDIETEN leder till.

Vart i Sverige studerar din kompis btw? Inte här i Uppsala va?

jacklemmon
2010-01-26, 17:51
Din diet är ju helt klart intressant men jag ser ett problem i det extremt låga kaloriintaget. Och det är inte direkt hälsoaspekten i sig, det är ju "skit samma" när det gäller ett expriment. Du är ju trots allt medeveten om att det är en kort tid och att det är extremt.

Men problemet JAG ser är att det blir en svår utvärdering. Om du nu skulle må skit är det ju svårt att avgöra om den extremt ensidiga kosten egentligen spelat någon roll eller om det enbart är en följd av ett jättelågt kaloriintag.

Alltså svårt att avgöra eftersom det blir som en blandning av både en LCD och en äggdiet. Ett mer normalt underskott men fortfarande helt äggbaserad med broccoli och spenat som komplement hade ju förenklat slutsatsen av vad just ÄGGDIETEN leder till.

Vart i Sverige studerar din kompis btw? Inte här i Uppsala va?

Jo, jag förstår vad du menar, jag har också tänkt på det där. Jag tror att grundresonemanget är att testa just den här specifika dieten och effekterna av den, då den tydligen är någon slags trenddiet i USA för tillfället. Sedan är det nog inte lika viktigt exakt vad som gör det, tror jag. Min kompis hade en lång förklaring när jag tog upp det, men mitt intresse försvann tyvärr halvvägs då han började dra dietisttermer som jag inte förstod. Tålamodet är inte det bästa hos den grabben. :cool: Han pluggar i Umeå, för övrigt.

Tredje dagen nu och det känns bra. Jag ligger på ~650 kcal och äter inte så vansinnigt mycket mer än så här i vanliga fall då jag är rätt liten, men man måste nog börja variera omeletten rejält för att inte förgås innan dieten är slut.

jacklemmon
2010-01-28, 10:29
Femte dagen. Jag mår faktiskt ganska strålande! Magsäcken verkar ha anpassat sig, nu måste jag nästan kämpa för att få i mig en omelett. Har förlorat en massa vätska, vägning på söndag. Skulle gissa på minus 2-3 kilo i alla fall.

944RS
2010-01-28, 10:42
Om det blir så mycket som 2-3kg så ska det bli kul att se hur mycket det blir nästa vecka.
Att du kommer tappa vikt är ju inte så konstigt så det intressanta blir ju snarare hur du kommer må och hur mycket styrka du kommer tappa.
Tror dock att om du är inställd på att må dåligt så kommer du oxå göra det. =)

Sundqvist
2010-01-28, 10:49
Kötta på bara! :)
kolla gärna min journal!