handdator

Visa fullständig version : Fettförbrännande - erfarenheter av produkter?


Savantielle
2010-01-24, 18:36
Mitt första inlägg här så ska försöka se till att det blir någorlunda bra förmulerat ;)

Är en grabb på 22 bast som tränat i ett par år men aldrig riktigt lyckats bli av med det sista underhudsfettet på magen.
Förra året insåg jag hur viktig kosten var i träningen samt vilket sorts träning man utförde.

Jag la då till HIIT (High Intensity Interval Training) i min träning och åsikterna om denna typ av träning är delad
men den fungerade underbart för mig och det är allt som spelar någon roll. Konditionen skjöt i höjden och
fettet rasade, men jag har fortfarande 1-2 kilo fett som jag inte verkar kunna bli av med.

Kosten är inget problem och jag äter en nyttig balans av bl.a. fet fisk, kesella, grönsaker och fullkornsprodukter. (Även annat men var bara några exempel)
Nu till min faktiska fråga: Har läst så mycket skit om fettförbränningsprodukter så tänkte kolla här ifall det
finns någon som har haft en positiv upplevelse med något tillskott? Målet är att bara bränna av de absolut
sista underhudsfettet inför sommaren så tid är ingen faktor och inte heller vikt.

Jag äter utöver min vanliga kost Whey 80, Pikasol Forte (Omega-3) samt Multivitamin varje dag.
Har läst om diverse produkter men har haft svårigheter med att få någon bra uppfattning.
De jag läst mest om är CLA, karnitin samt pyruvat (och övriga trådar som jag hittat på Kolozzeum). Tack på förhand!

Mvh,
Sav

Pepz
2010-01-24, 18:41
du kan skippa CLA, Karnitin och puryvat.

inget av dessa ger någon märkbar effekt på fettförbränningen

(CLA kräver typ ett års supplementering innan det ge effekt på kroppssammansättningen)

Savantielle
2010-01-24, 18:47
Okej, tack för det snabba svaret (: Inge tips på hur jag kan få bort de sista fettet?

Pepz
2010-01-24, 18:50
Okej, tack för det snabba svaret (: Inge tips på hur jag kan få bort de sista fettet?

ett tråkigt svar

träna lite till eller ät lite mindre.

Koffeintabletter kan ge en viss effekt (marginell)

TehSaxo
2010-01-24, 18:58
Det finns tyvärr inga "genvägar". Bara o räkna ut ditt energibehov och lägga dig under det. ;)

Savantielle
2010-01-24, 19:04
Det finns tyvärr inga "genvägar". Bara o räkna ut ditt energibehov och lägga dig under det. ;)

Hehe vet att det inte finns, men är det så att alla preparaten är bogus då? Har legat på -1200 kcal om dagen när jag försökte bli av med fettet men det ville sig helt enkelt inte. Ligger på 3300 i vanliga fall, och tränar sprint 400m 6 ggr i veckan. Är dock inte bara sprintpass såklart ;)

EDIT: Kan vara så att jag helt enkelt mätt fel med kalipern, är självlärd och vet inget annat sätt att kolla bf%.

chrilledude
2010-01-24, 19:08
Hehe vet att det inte finns, men är det så att alla preparaten är bogus då? Har legat på -1200 kcal om dagen när jag försökte bli av med fettet men det ville sig helt enkelt inte. Ligger på 3300 i vanliga fall, och tränar sprint 400m 6 ggr i veckan. Är dock inte bara sprintpass såklart ;)

EDIT: Kan vara så att jag helt enkelt mätt fel med kalipern, är självlärd och vet inget annat sätt att kolla bf%.

Gick du inte ner? I så fall har du räknat fel på kalorierna du åt per dag.

Onödigt stort kaloriunderskott också, du lär tappa rätt mycket muskler på det, och i slutändan ser du fortfarande fet ut (om du nu ser fet ut).

Lägg dig på kaloribalans en vecka sen pröva igen, då bör du gå ner.

Savantielle
2010-01-24, 19:11
Detta var perioden efter min bulk, och hade inga problem med att förlora varken fett eller vikt. Det är de absolut sista kilona fett för att se tok-definerad ut jag vill bli av med. Ligger på min normala 3000~ diet nu och kör på som vanligt till jag hittar ett bra sätt. Kan visa hur mycket och värdena på det jag åt senare, har inte tabellerna här :)

Savantielle
2010-01-24, 19:18
Blir ett dubbelsvar nu, kunde inte redigera det förra, men vad vore ett rimligare antal -kcal att ligga på för maximal fettförbränn? Om 3300 är mitt normala. Tog mitt minus ifrån diverse uträknade för extrem fettförlust.

Tack på förhand,
Sav

dannegavle
2010-01-24, 20:24
men vad vore ett rimligare antal -kcal att ligga på för maximal fettförbränn?

Om du är nära att se "tokdeffad" ut så har du säkrt ganska lågt bf. En parameter att tänka på då är hur mycket energi kroppen kan ta från dina fettdepåer per dygn. Lämpligtvis lägger du dig på ett underskott som är något mindre än vad kroppen teoretiskt kan frigöra från dina fettdepåer.

Det sägs att kroppen kan frigöra ca. 70 kcal per kg fett per dygn. Räkneexempel: 80 kg med 10% bf = 8 kg fett = 560 kcal

Lovisa
2010-01-26, 11:13
Vissa (bland annat Paulún) hävdar att tre koppar grönt the om dagen sätter fart på förbränningen.

Jag gillar grönt the och dricker därför det alldeles "frivilligt", dvs utan avsikt att minska kroppsfettet. Jag tycker inte att det märks någon skillnad, men jag har å andra sidan inte örnkoll på exakt hur mycket jag äter varje dag. Som jag skrivit i andra trådar, äter jag "på känn". Då är det väldigt svårt att utvärdera om t ex gönt the höjer min förbränning med ett visst antal kilokalorier per dygn eller så...

Å andra sidan har jag dragit ned på kaffet, eftersom jag tycker att jag mår bättre om jag skippar kaffe. Och då kanske det blir ett nollsummespel, eftersom koffein är aktiverande. Mindre kaffe plus mer grönt the = noll skillnad.

Starka kryddor som chilipeppar ökar tydligen termogenesen. Men då skall man palla att äta superstark mat, och det är ändå tveksamt hur stor effekten blir.

Även om man kan få en viss förbränningsökning, tror jag att den är så marginell att den saknar betydelse. Möjligen kan det göra skillnad om man går på supersträng diet, då blir ju marginalerna mindre. Men antagligen har någon annan, typ Eddi V, bättre koll på det än jag (som är amatör på området kost).

Kischen
2010-01-26, 11:25
Kanske bränner några extra kalorier, men sätta fart på någon förbränning gör det inte.

johan.f
2010-01-26, 21:52
ja hittade ett par gamla burkar med CLA i skafferiet. ska ja käka dom eller kan ja lika gärna slänga dom???

Kischen
2010-01-26, 21:56
Pepz svarade på precis det i början av tråden.

johan.f
2010-01-26, 22:02
Pepz svarade på precis det i början av tråden.

då är ni två som tycker/tror så, det räcker för att ja ska slänga skiten :) e skeptisk själv....

J