handdator

Visa fullständig version : Godis


Numse
2010-01-24, 12:32
Jag lägger alltid ner helt med godis och dricka när jag tränar till 100%. Men jag har varit så förbannat godissugen nu i helgen, håller på att få ryck.. "slarvar" ni och äter godis, eller kör ni helt utan socker allihop? Vad tror ni om att ha en dag i veckan då man får slarva?

Jag försöker få bort så mycket underhudsfett som möjligt nu, så självklart hade det varit bäst att bara dissa socker helt. Men hur mycket påverkas kroppen av lite choklad en dag i veckan.. är så sugen.. *gah!*

TehSaxo
2010-01-24, 12:35
Jag sitter i samma båt, har varit så sjukt nära på o trycka i mig massa socker flera ggr idag/igår men tänker hela tiden "det där får vänta tills deffen är över". ;)

Annars "förstör" du ju inte så mycket om du äter godis i lagom mängd, eller slänger in en promenad efter att du ätit godis. :)

944RS
2010-01-24, 12:41
Kroppen påverkas inte så mycket av lite godis/choklad. Men däremot har många lätt att börja tänja på gränserna och öka mängden om man inte kan stå emot sitt sötsug.
Har pass disiplinerad du är kan ingen annan veta.

maRRtin
2010-01-24, 12:47
Det är ju ingen idé att träna om man äter godis, det förstör en hel veckas träning om man råkar äta lite godis på helgen, det har jag hört.

Däremot så är en gainer efter träningen ett måste.


Ja såklart att jag skämtar

lanzal
2010-01-24, 12:49
Käka lite mindre kalorier en lördag eller nåt då och käka skumgodis och drick pepsi max eller nåt :) Det ska jag testa nästa lördag.

Numse
2010-01-24, 12:56
Ja, det där med självdisciplin.. brukar funka om man kör antingen eller, alltså inget godis eller fritt fram :) att bara äta lite godis en dag i veckan är ju galet svårt.. om jag sätter i mig den där chokladen idag så kommer jag vilja ha mer imorn, samtidigt som jag kommer bli förbannad på mig själv och tvingas springa ett extra pass bara för att bli av med sockret :>.. men så gott det skulle va..

OneManArmy
2010-01-24, 12:57
Ät med måtta så går de finnemang

King Grub
2010-01-24, 12:58
Jag äter godis varje dag. Choklad är en favorit. Jag tränar mycket och hårt, så varför skulle jag låta bli något som är gott och inte gör någon skada?

944RS
2010-01-24, 13:01
Jag äter godis varje dag. Choklad är en favorit. Jag tränar mycket och hårt, så varför skulle jag låta bli något som är gott och inte gör någon skada?

Det är sådana kommentarer som gör en (mig) med sämre självdiciplin att bli riktigt avundsjuk!

Pepz
2010-01-24, 13:03
Jag äter godis varje dag. Choklad är en favorit. Jag tränar mycket och hårt, så varför skulle jag låta bli något som är gott och inte gör någon skada?

+1

nu är iof grubben i bättre form än vad jag är.
men till och med under dieten åt jag godis..

bara tandpåverkan som oroar mig

robztr14
2010-01-24, 13:12
Ja men att ni tränar hårt och mycket tillåter ju er att äta godis varje dag. Om ni nu inte hade tränat så pass hårt och bara normalt, hade ni fortfarande ätit godis varje dag då?

Numse
2010-01-24, 13:15
Jaså, i vilka mängder äter ni godis då?

Jag vet, hur mycket jag "kan" äta beror på hur mycket jag tränar och hur mycket jag äter i övrigt. Men iaf, vill höra.

En fråga är också om ni är nöjda med er kropp nu och bara vill behålla den, eller om ni vill utveckla den. Själv vill jag öka i muskelmassa och få bort fett, vilket inte riktigt går hand i hand på samma gång. Men att vara i min sits och äta godis är ju annat än ifall jag hade varit nöjd med min kropp och bara velat behålla den som den är.

Per B
2010-01-24, 13:18
Mörk choklad och nötter går bra för mig, men om jag äter nåt sött godis (inkl glass, pepparkakor och annat) så triggas mitt sötsug igång och då kan jag i princip äta hur mycket som helst. Därför försöker jag helt avstå från sötsaker, men då och då trillar jag dit, men det är ju inte hela världen om det bara händer nån gång ibland. Jag önskar att även jag kunde äta sötsaker med måtta. *gah!*

King Grub
2010-01-24, 13:21
Jaså, i vilka mängder äter ni godis då?

Jag vet, hur mycket jag "kan" äta beror på hur mycket jag tränar och hur mycket jag äter i övrigt. Men iaf, vill höra.

En fråga är också om ni är nöjda med er kropp nu och bara vill behålla den, eller om ni vill utveckla den. Själv vill jag öka i muskelmassa och få bort fett, vilket inte riktigt går hand i hand på samma gång. Men att vara i min sits och äta godis är ju annat än ifall jag hade varit nöjd med min kropp och bara velat behålla den som den är.

50-100 gram kanske.

Godis i sig förhindrat varken muskeltillväxt eller fettförlust.

Om jag har ett kaloribehov på 4000 kcal och väljer att äta 3500 kcal normal blandkost + 500 kcal godis, jämfört med 3500 kcal normal blandkost + ytterligare 500 kcal råris... skulle det senare ge bättre resultat? Knappast.

Numse
2010-01-24, 13:36
Ok, tack för svaret King_Grub

Apos78
2010-01-24, 13:47
Jag äter också någon form av sötsak i stort sett varje dag. Inget jag någonsin bekymrat mig över, än mindre fått dåligt samvete för. Dock äter jag i förnuftiga mängder och har man svårt med just detta så kanske det kan vara klokt att minimerar så gott det går.

Tänderna är väl det största bekymret isåfall.

pcw
2010-01-24, 13:50
Äter jag godis så försöker jag hålla det på en så nyttig och lagom nivå som möjligt.

Det kan t.ex vara att unna sig att köpa en Arla's vanilj kesella eller äta 100g nötter och russin blandning eller en chokladbit till kaffet.

Det är dock under "bulk". När jag börjar deffa kommer det inte bli något av detta.

Insulinus
2010-01-24, 14:01
Jag äter också godis så gott som varje dag! Även under diet. :) Dock använder jag inget kolhydratspulver utan äter istället lite extra lösgodis/naturgodis för att fylla ut kaloribehovet eller överfylla det under bulk. :)

I och med att jag är diabetiker också är det perfekt med lite godis när blodsockret sjunker. Dock pratar vi om små mängder, jag kan handla en godispåse för typ 10-15kr emellanåt med bara det allra godaste.

Kei Landin
2010-01-24, 14:32
ät godis om du gillar det! men borsta gärna tänderna efteråt
åt f ö choklad till frukost idag! mums

feyin
2010-01-24, 15:30
Jag äter godis när det finns hemma, skiter i om det är dåligt för nånting i träningsväg. Bestämmer jag mig för att inte äta godis så tänker jag inte på det, bara ger fan i att äta det helt enkelt.

Är det bara jag som inte övertänker massa skit varenda sekund av den vakna tiden eller? (Iofs får jag sämre resultat också :em:)

way
2010-01-24, 16:15
Är det bara jag som inte övertänker massa skit varenda sekund av den vakna tiden eller? (Iofs får jag sämre resultat också :em:)

Opti-jakten!

Numse
2010-01-24, 16:59
:) jag är rätt duktig på att övertänka tror jag.

Öppnade chokladen faktiskt. Inte ätit godis på en månad. Åt 50 gram, sen var det bra. Är inte sugen längre, och 50gram kändes okay på en söndag ^^

MrBurner
2010-01-24, 17:04
ät godis om du gillar det! men borsta gärna tänderna efteråt
åt f ö choklad till frukost idag! mums

Vill bara klargöra att det inte är så bra för tänderna att borsta dem strax efter att man ätit. Om någon tror att du menar direkt efter.

Frumpish
2010-01-24, 17:20
Hur ligger det till med fruktosmängden i vanligt lösgodis? Skiljer den sen stort mellan olika sorter? Är det enbart glukos som gäller?

emi23j
2010-01-24, 17:32
Jag håller mig. Börjar jag käka något blir suget för stort. Börjar jag käka några små oskyldiga godisar är det inte oväntat om kvällen slutar med att jag proppat i mig 500 gram godis, några kanelbullar och en låda glass.

MrBulk
2010-01-24, 17:55
Det svåra med godis är att när man äter så vill man/jag ha mycket >200g lösgodis för att bli nöjd och en påse lösgodis blir sällan <300g om man ska ha EN bit från alla sorter man vill ha, så kcal-erna blir många.*gah!*

Nästa problem är ju att suget ökar så att man vill ha godis dagen efter oxå det är det som är så jäkla drygt att det kan ta en vecka innan man slutar fundera på godis.

Sverker
2010-01-24, 17:56
Hur ligger det till med fruktosmängden i vanligt lösgodis? Skiljer den sen stort mellan olika sorter? Är det enbart glukos som gäller?

Det brukar var ca 50 % socker och 50 % glukossirap i godis. Det ger ca 75 % glukos och 25 % fruktos i godiset.

Kei Landin
2010-01-24, 18:10
Vill bara klargöra att det inte är så bra för tänderna att borsta dem strax efter att man ätit. Om någon tror att du menar direkt efter.

mer än jag visste, berätta gärna mer

MrBurner
2010-01-24, 18:33
Tandemaljen har redan blivit uppmjukad av måltiden och slits onödigt mycket vid tandborstning. Skölja munnen är bra däremot.

Vicotnik
2010-01-24, 19:11
Jag lägger in planerade ätardagar i deffen, typ var 14e dag eller så. Måste göra så för att ha något att se fram emot. Oftast blir det typ sushibuffé sen en massa lösgodis och choklad senare under kvällen.
Men ibland blir det en oplanerad ätardag då motivationen sviker, med ångest och kompensation dagarna efter. Tycker ändå det funkar ganska bra.
När jag äter godis blir det ofta alldeles för mycket, det blir närmare halvkilot vilket är onödigt mycket så klart. Att äta mycket lösgodis på kort tid är en kvarleva från mitt "gamla liv" så att säga.

Seb74
2010-01-24, 19:34
Vill bara klargöra att det inte är så bra för tänderna att borsta dem strax efter att man ätit. Om någon tror att du menar direkt efter.

Själv kör jag med fluortabletter, typ 2-3st/dag efter mat.
Borstar dock efter frukost och innan läggdags såklart, men tabletterna har nog räddat mig från måååånga hål tror jag, för jag sköter inte tänderna så fruktansvärt optimalt i övrigt....jobbigt att köra tandtråd osv, eller borsta typ 5 minuter åt gången.

944RS
2010-01-24, 19:40
Tycker flourtabletter även fungerar istället för godis när suget smyger på! Självklart inte mer än 1...

dannegavle
2010-01-24, 20:02
Jag önskar att även jag kunde äta sötsaker med måtta. *gah!*

Vi får starta en stödgrupp för oss som inte kan kombinera "godis" och "måtta".

dannegavle
2010-01-24, 20:04
Tycker flourtabletter även fungerar istället för godis när suget smyger på! Självklart inte mer än 1...

V6 tuggummi i storpack på Apoteket!!! Bra efter maten för tandhälsan, och bra för att ta udden av sötsug och hunger.

Numse
2010-01-24, 22:08
alltså ett halvkilo godis har jag inte kunnat äta sen jag var 10.. nu mår jag illa efter 100 gram

Klein
2010-01-24, 22:24
50-100 gram kanske.

Det är få människor som har karaktär nog att hålla sig till de här mängderna. För majoriteten av människor med tillgång till livsmedelsbutik eller kiosk runt hörnet är det bäst att inte lägga sig till med vanan att äta godis varje dag. 100 gram blir lätt 200 gram och 200 gram blir lätt 400 gram.

limenka
2010-01-24, 22:28
jag äter till och med sötsaker/annat under deff. håller jag ett tillräckligt högt proteinintag så bryr jag mig egentligen inte vart jag får de övriga kalorierna ifrån. godiset ger mig bara ett extra kick i gymmet och under cardion.

Kimball
2010-01-24, 22:33
alltså ett halvkilo godis har jag inte kunnat äta sen jag var 10.. nu mår jag illa efter 100 gram

4-500grams lösviktsgodispåsar händer alldeles för ofta att de slinker ner på lördagar, men det gäller bara om jag handlar lösvikt, annars är de mängderna otänkbara. Måste försöka sluta med dedär... men ibland är suget så jobbigt :(

Jag skyller på dålig godisuppfostran som liten!!!

Numse
2010-01-24, 23:35
Galet. Jag är inte orolig längre.. får anstränga mig för att äta 500gram godis på en vecka ja ^^

944RS
2010-01-25, 08:26
Galet. Jag är inte orolig längre.. får anstränga mig för att äta 500gram godis på en vecka ja ^^

Ja, vad säger man om det? GRATTIS eller???:thumbup:

Numse
2010-01-25, 10:13
=) antar det, haha

Ungrim
2010-01-25, 10:46
Galet. Jag är inte orolig längre.. får anstränga mig för att äta 500gram godis på en vecka ja ^^

Tänk om man hadde sånna problem :)

AlmostRipped
2010-01-25, 10:56
Klarar mig lätt ett par veckor utan godis och alkohol under deff, sen har jag 1 dag då jag kan dricka alkohol, äta någon god (läs mindre nyttig) maträtt och eventuellt äta godis. Dock är jag inte speciellt sugen på godis utan det brukar bli en pizza och några kalla öl istället :) Sen är jag nöjd och fortsätter med träning och kosthållning ett par veckor till... Om man ska slarva kan man lika gärna vara förberedd på slarvningen så slipper motivationen ta stryk eller så känner man sig inte skyldig för att man 1 dag av 31 har gjort något mindre bra för kroppen...

Men även under den dagen så försöker jag att inte överdriva slarvet utan får i mig det jag behöver och håller kalorinivån på lagom mängd, Är det någon större tillställning eller liknande så kan jag även "slarva" lite då men det tar jag igen och just därför jag försöker sköta allting exemplariskt annars. *flex*

sweaberg
2010-01-25, 20:40
Blir typ 500gram lösgodis varje helg, inte mycket alls under vardagar. tränar 7dagar i veckan innebandy+gym så det borde väl inte vara något som ger mig bilringar direkt, eller? =)

dricker inte så mycket alkohol så jämnar väl ut det skulle jag tro=)

Försöker dock att få fram magrutorna nu lite synligare till sommaren, har 500grams lösgodis per vecka stor negativ effekt på detta? alltså kommer resultaten vara _Mycket_ sämre om jag fortsätter med denna vana?

King Grub
2010-01-25, 20:41
Försöker dock att få fram magrutorna nu lite synligare till sommaren, har 500grams lösgodis per vecka stor negativ effekt på detta? alltså kommer resultaten vara _Mycket_ sämre om jag fortsätter med denna vana?

Det handlar om dess påverkan på kaloribalansen, inte om att det handlar om "godis" i sig. Äter du, vad blir det, runt 2000 kcal, av något annat så påverkar det (ungefär) lika mycket, även om den saken betraktas som "nyttig".

chrilledude
2010-01-25, 20:47
Har jag fått i mig tillräckligt med protein så kan jag slänga i mig lite.

Gpajpen
2010-01-25, 20:48
Jag har aldrig godissug, varken choklad, lösvikt, påse. Vad som.

Enbart sug på skräpmat. Konstant. Fantiserar om det flera gånger per dag och när jag väl käkar det beställer jag mycker mer än jag får i mig.
Ensam?

sweaberg
2010-01-25, 20:57
okej, tänkte bara på att godis är så mycket socker som omvandlas snabbt till fett vad jag har hört? 500gram lösviktgodis är väl typ 1500kcal om jag inte minns fel?

Lacenicienta
2010-01-25, 21:03
Vi får starta en stödgrupp för oss som inte kan kombinera "godis" och "måtta".

säg till när den är uppstartad så ansluter jag mig....:eating:

jacklemmon
2010-01-26, 14:31
V6 tuggummi i storpack på Apoteket!!! Bra efter maten för tandhälsan, och bra för att ta udden av sötsug och hunger.

+1! Tuggar melonvarianten just nu faktiskt.

Jag brukar avstå från godis just för att jag vet att jag inte kan äta det i normala mängder (lätt ätstörning). Lösgodis, skräpmat och chips är jag inte särskilt förtjust i, däremot kakor :em: och choklad.

Numse
2010-01-26, 15:10
kakor.. alltså kakor e galet gott.. panik

Bendermannen
2010-01-26, 15:12
gick ganska snabbt att vänja mig av vid att äta godis. tycker lätt att en rågbrödsmacka med makrill är minst lika gott som godis. problemet är dock bara att jag gillar mat lite väl mycket och inte kan känna när jag är mätt. :(