handdator

Visa fullständig version : Sliter att äta mycket?


tsp
2010-01-23, 23:44
Ja låt säga att man tränar konditionsidrott och förbränner en väldans massa kalorier och har en förbrukning på typ 5000kcal/dag. Borde inte detta då slita mer på kroppen än vad en "normal" persons kost gör? Tänker på föroreningar/tungmetaller och annan skit som går att hitta spår av i många sorters mat. Även om man förbrukar energin man stoppar i sig får man ju samtidigt i sig fler milligram "skit" som lever och njurar måste ta hand om. Vi vet ju alla t.ex. hur förorenad fisk från östersjön är och att man därför inte bör klämma i sig kilovis av den varan varje vecka. Visst kan man ju låta bli de mest uppenbart skadliga livsmedlen, men mängden skadligheter ökar ju oavsett då, såvitt jag förstått, i princip alla livsmedel innehåller mer eller mindre dåliga spårämnen/rester eller vad man ska säga.

xlucasx
2010-01-24, 00:46
Desto mer mat med "skit" man äter desto mer "skit" får man i sig stämmer bra det, tror inte att kroppen blir immun efter tillräckligt mycket kcal/dag och slutar ta upp tungmetaller. Som du sa så behöver man ju inte äta de kilovis med fisk fån östersjön osv, man klarar sig nog fint om man äter normal mat helt enkelt.

tsp
2010-01-24, 00:51
Började fundera över detta efter att för ett tag sedan ha läst om någon simmare som åt 12000kcal per dag, och att han slängde i sig i princip allt han kom över. Då tänkte jag på hur mycket dåliga ämnen han antagligen lär få i sig och effekten av detta.

Gabriel174
2010-01-24, 01:12
Började fundera över detta efter att för ett tag sedan ha läst om någon simmare som åt 12000kcal per dag, och att han slängde i sig i princip allt han kom över. Då tänkte jag på hur mycket dåliga ämnen han antagligen lär få i sig och effekten av detta.

Har för mig att jag läst att Phelps gjorde det? Eller så har jag hört det av en vän och trott att det var skitsnack.

Malmberg
2010-01-24, 01:43
Har för mig att jag läst att Phelps gjorde det? Eller så har jag hört det av en vän och trott att det var skitsnack.

Har läst en artikel för längesedan om det. Så risken finns att även du läst den :)

Det var sjuka mängder mat han trycker i sig!

eat, swim & sleep - That's all i know how to do. Eller något liknande sa han i artiklen.

Eddie Vedder
2010-01-24, 08:51
Finns redan en tråd med samma fråga.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142031

Bättre att spinna vidare på den.