handdator

Visa fullständig version : Intervallsträning under deff.


minishcap
2010-01-23, 23:12
Jag har börjat köra ett sprintpass i veckan för att låta hjärtat arbeta lite. I detta är det intervallslöpning på lutande löpband.

Vad jag undrar är två saker:

1) Bör man köra intervallsträning på fastande mage, eller passar en frukost två-tre timmar innan in utan några problem?

2) Att konditionsträning ökar förlusten av muskelmassa under deff påpekas ofta på forumet och verkar stämma, men är förlusten marginell i den form av att intervallsträningen endast är en gång i veckan (och aldrig över 20 min lång), och tung styrketräning görs fyra pass i veckan?

Jag har funderat på att köra två pass i veckan, eftersom jag vill bättra på min kondis i intervallsträning samt låta hjärtat arbeta...men givetvis vill jag inte förlora så mycket mer muskelmassa än vad man brukar när man går ned en 0,5-0,75 kg i veckan.

Tiga
2010-01-24, 12:27
1. Tror att man inte bör köra någon form av träning på fastande mage, speciellt inte intervallträning. Är dock inte säker på detta!

2. Kan jag inte svara på

chrilledude
2010-01-24, 12:33
Jag har börjat köra ett sprintpass i veckan för att låta hjärtat arbeta lite. I detta är det intervallslöpning på lutande löpband.

Vad jag undrar är två saker:

1) Bör man köra intervallsträning på fastande mage, eller passar en frukost två-tre timmar innan in utan några problem?

2) Att konditionsträning ökar förlusten av muskelmassa under deff påpekas ofta på forumet och verkar stämma, men är förlusten marginell i den form av att intervallsträningen endast är en gång i veckan (och aldrig över 20 min lång), och tung styrketräning görs fyra pass i veckan?

Jag har funderat på att köra två pass i veckan, eftersom jag vill bättra på min kondis i intervallsträning samt låta hjärtat arbeta...men givetvis vill jag inte förlora så mycket mer muskelmassa än vad man brukar när man går ned en 0,5-0,75 kg i veckan.


1. Tror det är bättre att iallafall dra en proteindrink innan, så muskelförlusten blir mindre/ingen alls.

2. Tror inte du behöver oroa dig, 20min intervall i veckan är nog ingen fara, kör det på vilodagar (dagar du inte styrketränar) så lär det vara lugnt :)

Yeahvlen
2010-01-24, 17:23
1. Fastande mage, utan tvekan. Prestationsmässigt är det något jag varmt kan rekommendera. Att man är cirka 30 minuter längre i nedbrytande stadie är för mig värt vad man får ut av passet på fastande mage.

2. Varierar utifrån aktivitet. Vill du minimera muskelförlust gör du "klokt" i att utesluta kondition eller lägga den så långt ifrån din styrketräning som möjligt.

minishcap
2010-01-24, 20:13
Tack för svaren. Jag brukar köra min intervallsträning dagen efter mitt benpass, kan detta påverka muskelförlust i benen då de ligger så nära inpå varandra?

Numse
2010-01-25, 10:35
Jag hade lagt passet dagen innan om jag vore dig.

m96olsen
2010-01-25, 13:12
Jag hade lagt passet dagen innan om jag vore dig.
För mig personligen blir det dålig kvalite på ben passen i så fall. Om du inte kan klämma in en dags vila mellan passen hade jag kört intervallerna dagen efter.

Sarx
2010-01-25, 13:17
För mig personligen blir det dålig kvalite på ben passen i så fall. Om du inte kan klämma in en dags vila mellan passen hade jag kört intervallerna dagen efter.

Lite sämre men värre tvärtom. En dags benvila mellan passen är att föredra.

Jag har börjat köra ett sprintpass i veckan för att låta hjärtat arbeta lite. I detta är det intervallslöpning på lutande löpband.

Vad jag undrar är två saker:

1) Bör man köra intervallsträning på fastande mage, eller passar en frukost två-tre timmar innan in utan några problem?


Beror ju lite på frukosten, så länge du inte störs av den så är det helt ok. Men en normal frukost (normalstor, gröt och någon macka typ av frukost) är ok.