handdator

Visa fullständig version : Hantellyft åt sidan, dålig övning?


BearaR
2010-01-23, 23:00
Har hört att övningens belastningskurva och den aktuella muskelns styrkeprofil ej stämmer överens. Muskeln i denna övning är starkast i början när belastningen är som lättast för att sedan bli svagare när belastningen är tyngre ju längre från rotations centrum du kommer. I det här fallet kulleden i axeln.


Va säger ni? Är den dålig? Ska man köra någon annan övning istället?

Detta hörde ju under en föreläsning vid dalarnas högskola.

Commando1980
2010-01-23, 23:03
Har hört att övningens belastningskurva och den aktuella muskelns styrkeprofil ej stämmer överens. Muskeln i denna övning är starkast i början när belastningen är som lättast för att sedan bli svagare när belastningen är tyngre ju längre från rotations centrum du kommer. I det här fallet kulleden i axeln.


Va säger ni? Är den dålig? Ska man köra någon annan övning istället?

Detta hörde ju under en föreläsning vid dalarnas högskola.

det är en övning som bör ingå i ett byggarschema. sen kan man ju dessutom köra övningen i en kabelkross och få konstant spänning på muskeln.

kjell33
2010-01-23, 23:05
Rent teoretiskt är väl nautilus de som har bästa maskinen för denna övning men hur många har tillgång till en sån? Kör med hantlar el hissmaskin.

Fordon
2010-01-23, 23:18
Har hört att övningens belastningskurva och den aktuella muskelns styrkeprofil ej stämmer överens. Muskeln i denna övning är starkast i början när belastningen är som lättast för att sedan bli svagare när belastningen är tyngre ju längre från rotations centrum du kommer. I det här fallet kulleden i axeln.


Va säger ni? Är den dålig? Ska man köra någon annan övning istället?

Detta hörde ju under en föreläsning vid dalarnas högskola.

Ju högre upp i kurvan man kommer desto mer involveras trapezius, men det borde ju vara chill sålänge man inte går upp över 80-90 grader? Och hantellyft åt sidan är väl ändå en riktig bra övning för axeln.


det är en övning som bör ingå i ett byggarschema. sen kan man ju dessutom köra övningen i en kabelkross och få konstant spänning på muskeln.


Konstant spänning får man ju om man inte låter hantel gå under de första 20-30% av lyftet om man vill ha belastning hela tiden samt inte kan eller vill använda sig av cablecrossen.

mattilainen
2010-01-23, 23:45
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134555

BearaR
2010-01-23, 23:49
Tack för alla snabba svar! Jag vet inte riktigt varför de tyckte övningen var så dålig. Kommer nog köra på den till och från ändå!
BearaR

mattilainen
2010-01-24, 00:13
Tack för alla snabba svar! Jag vet inte riktigt varför de tyckte övningen var så dålig. Kommer nog köra på den till och från ändå!
BearaR

Tycker den är underbar och är en övning som fått mina axlar att växa. Finns ingen anledning till att inte köra den om den utförs korrekt. Gå inte över 80 - 90 grader och använd inte av ryckande utförande. Kör den på varje axelpass om du så önskar.

BearaR
2010-01-24, 00:21
Tycker den är underbar och är en övning som fått mina axlar att växa. Finns ingen anledning till att inte köra den om den utförs korrekt. Gå inte över 80 - 90 grader och använd inte av ryckande utförande. Kör den på varje axelpass om du så önskar.

Ja det kanske blir så, funderade också på att köra drag till hakan, det är väl samma muskler som arbetar primärt då, iaf om man tittar i övningsbanken.

Martin Löwgren
2010-01-24, 00:35
Ja det kanske blir så, funderade också på att köra drag till hakan, det är väl samma muskler som arbetar primärt då, iaf om man tittar i övningsbanken.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135458

Läs även den första länken du snällt fick av matti så kanske axelfrågan klarnar.

BearaR
2010-01-24, 00:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135458

Läs även den första länken du snällt fick av matti så kanske axelfrågan klarnar.

Hoppsan, ja det var väldigt bra du skrev det där! Nu blir det att sudda i träningsdagboken! Tackar

JohnRick
2010-01-24, 12:32
Du kan alltid utföra sidlyft med en lutande överkropp (utåt - mot rörelsen) för att få till en annan anspänning. Alternativt finns ju liggande lateral raises som f.ö är väldigt bra upplever jag.

Arne Persson
2010-01-24, 12:43
Side lat. raises kan med fördel, pga av övningens biomekanik och kraftkurva, utföras med en "lösare" stil i speciellt startläget. Man kan jämföra med fördelarna med en kontrollerad cheatingcurl vid bicepsträning.

Vad gäller drag till hakan så har jag alldeles utmärkta erfarenheter som instruktör av denna övning, speciellt som nybörjarövning när det inte finna lämpliga maskiner att tillgå.

Anders The Peak
2010-01-24, 13:54
Side lat. raises kan med fördel, pga av övningens biomekanik och kraftkurva, utföras med en "lösare" stil i speciellt startläget. Man kan jämföra med fördelarna med en kontrollerad cheatingcurl vid bicepsträning.

Vad gäller drag till hakan så har jag alldeles utmärkta erfarenheter som instruktör av denna övning, speciellt som nybörjarövning när det inte finna lämpliga maskiner att tillgå.
Bra inlägg Arne!
De här två övningarna är utmärkta övningar om man klarar av att motstå viktkåtheten.

Arne Persson
2010-01-24, 13:55
Bra inlägg Arne!
De här två övningarna är utmärkta övningar om man klarar av att motstå viktkåtheten.

Man tackar!:)

Martin Löwgren
2010-01-24, 13:58
Nja drag till hakan är varken en effektiv eller övning med låg skaderisk utan då är hantellyft åt sidan en övning med mindre skaderisk och högre aktivitet i mellersta deltoideus.

Varför är övningen skadlig?

Då man behöver inåtrotera överarmen för att kunna utföra övningen kommer utrymmet mellan skuldran och överarmen bli väldigt trångt. Vi tar och repeterar varför så det inte blir några missförstånd.

När du lyfter något framåt/uppåt/åt sidan över axelhöjd med inåtroterad arm kommer supraspinatussenan (men även biceps brachii senan samt en slemsäck) att klämmas in under taket i axeln (acromion). Det blir mekaniskt ben mot ben stopp.

Görs detta en gång är risken att det ska uppstå en problematik väldigt liten och axelleden är skapt för att klara av detta, men utförs denna rörelse flera gånger om dagen i kombination med att att rotatorcuffen är dåligt tränad ökar risken.

Går man sedan även på gym och kör drag till hakan och andra skadliga axelövningar såsom hantellyft frammåt med flera ökar dramatiskt risken att någon utan dessa muskelsenor eller slemsäckar ska bli irriterade/överbelastade/inflamerade med ett s.k subacromialt smärtsyndrom som följd.

Ska något föras över axelhöjd måste armen till viss del utåtroteras för att undvika inklämning. Utåtroteras överarmen så befinner sig knölen på överarmsbenet (tuberculum majus) bakom skulderbladets yttersta utskott (acromion) varvid inklämningsrisken minskar.

Det krävs dock en rejäl utåtrotation för att rotera bort knölen så att inklämningsrisken försvinner och eftersom det är omöjligt att hålla överarmen utåtroterad under drag till hakan kommer risken för inklämning alltid finnas där.

Det finns självklart massor av andra faktorer som bidrar till ökad risk för inklämning av dessa strukturer (ålder, acromions anatomiska form, axelinstabiliet, svag rotatorcuff, jobbar mycket med armarna ovanför huvudet i sitt arbete, bristningar i rotaturcuffen med mera) men detta är en artikelserie om vad man ska undvika att göra just i gymmet för att hålla sig skadefri.

Att utföra en axelövning som komprimerar axelleden maximalt och stressar flertalet strukturer till inklämning är inte något att eftersträva och därför är DRAG TILL HAKAN en övning ni ska hålla er ifrån om ni vill hålla er skadefria på gymmet.

Arne Persson
2010-01-24, 14:11
Som sagt, jag har aldrig under mina få år (32) som instruktör uppllevt några som helst problem med övningen förutom att vissa kännt lite i handlederna vilket jag enkelt avhjälpt med alternativa tekniker. Tvärt om så är aktiverar den utmärkt strategiska områden och är enkel för en nybörjare att lära sig.

Martin Löwgren
2010-01-24, 14:13
Som sagt, jag har aldrig under mina få år (32) som instruktör uppllevt några som helst problem med övningen förutom att vissa kännt lite i handlederna vilket jag enkelt avhjälpt med alternativa tekniker. Tvärt om så är aktiverar den utmärkt strategiska områden och är enkel för en nybörjare att lära sig.

Jag räkna upp ett tiotal bara på detta forum som drabbats av subacromiell smärta från denna övning och som blivit hjälpta genom att sluta med den och fokusera på korrekta lyft åt sidan.

Mvh

Arne Persson
2010-01-24, 14:25
Jag räkna upp ett tiotal bara på detta forum som drabbats av subacromiell smärta från denna övning och som blivit hjälpta genom att sluta med den och fokusera på korrekta lyft åt sidan.

Mvh

Antingen har jag haft en enorm tur, som även med tex latsdrag bakom nacken mm, eller så lär jag kanske ut övningarna annorlunda...?:)

Martin Löwgren
2010-01-24, 14:35
Antingen har jag haft en enorm tur, som även med tex latsdrag bakom nacken mm, eller så lär jag kanske ut övningarna annorlunda...?:)

Genom att modifiera utföranden kan man nästan gå runt skadeproblematiken med alla övningar.

Sedan spelar formen på acromion en stor roll. Har man en grad III acromion kommer man med största sannolikhet få subacromiell smärta av att hänga lite tvätt medans andra med grad I till exempel och stort utrumme subacromiellt kan köra press bakom nacke hela livet.

Den individuella skillnaden är stor men jag har iallafall i min text om varför drag till hakan är en skadlig försökt utifrån ett anatomiskt perspektiv förklara varför det inte är en bra övning, mer än så kan man inte göra :)

xkurdi
2010-01-24, 14:42
Vilka övningar rekommenderar ni då för axlarna i detta fallet?
Jag vill t.ex träna främre delen av axeln, mellersta och bakre delen av axeln.. :P
Vilka övningar ska jag satsa på då tkr ni ?
Jag har kört Drag till hakan, Hantellyft åt sidan, militärpress, hantelpress mm..

Arne Persson
2010-01-24, 14:44
Vilka övningar rekommenderar ni då för axlarna i detta fallet?
Jag vill t.ex träna främre delen av axeln, mellersta och bakre delen av axeln.. :P
Vilka övningar ska jag satsa på då tkr ni ?
Jag har kört Drag till hakan, Hantellyft åt sidan, militärpress, hantelpress mm..

Dom du redan kör.

Matsa
2010-01-24, 14:53
Angående drag till hakan så finns det något speciellt handtag som är avsett för det där jag tränar. Det är liksom ledat så att vinkeln i handlederna ändras allteftersom man kommer högre upp. Nu var det länge sedan jag körde den här övningen men jag vill minnas att det handtaget kändes ganska skonsamt både för axlarna och handlederna jämfört med skivstångsvarianten.

davvvan
2010-01-24, 17:54
Körde hantellyft åt sidan senast i CC och gick över 90 grader, jag upplevde också att det var väldigt svårt att använda sig av samma rörelse som i ett vanligt hantellyft och sida, det blev mer samma rörelse som liggande drag för baksida i cable. Är detta helt fel utan ska man försöka att hålla armarna lätt böjda och köra lyfta längst efter kroppen till 80 grader?

Brukar ha väldigt svårt att få kontakt eller känna att det tar överhuvudtaget då jag kör vanliga hantellyft åt sida, men nu senast i cable så tog det jättebra. Därav mina funderingar. Tack på förhand.

MVH

Baan
2010-01-24, 18:22
Körde hantellyft åt sidan senast i CC och gick över 90 grader, jag upplevde också att det var väldigt svårt att använda sig av samma rörelse som i ett vanligt hantellyft och sida, det blev mer samma rörelse som liggande drag för baksida i cable. Är detta helt fel utan ska man försöka att hålla armarna lätt böjda och köra lyfta längst efter kroppen till 80 grader?

Brukar ha väldigt svårt att få kontakt eller känna att det tar överhuvudtaget då jag kör vanliga hantellyft åt sida, men nu senast i cable så tog det jättebra. Därav mina funderingar. Tack på förhand.

MVH

Det borde naturligt bli lite annorlunda då du inte har en kraft rakt nedåt utan snett nedåt mot trissan. Aktiveras utsidan har du lyckats, sen behöver inte bli exakt som vanliga sidlyft.

Jag upplever exakt samma sak med kontakten - det fungerar mycket bättre i cable. Kan bero på att man kör lättare omedvetet och mer strikt. Har dock inte kört den varianten på ganska många år då jag aldrig upplevt att den ger mycket effekt. Förutom kul kontakt då ;)

Commando1980
2010-01-24, 23:34
vissa får ju som sagt problem av drag till hakan, men övningen kan modifieras genom att man breddar greppet och inte håller supersmalt samt att man endast lyfter stången till nedre delen av bröstet (eller strax under bröstet)

Commando1980
2010-01-24, 23:40
Körde hantellyft åt sidan senast i CC och gick över 90 grader, jag upplevde också att det var väldigt svårt att använda sig av samma rörelse som i ett vanligt hantellyft och sida, det blev mer samma rörelse som liggande drag för baksida i cable. Är detta helt fel utan ska man försöka att hålla armarna lätt böjda och köra lyfta längst efter kroppen till 80 grader?

Brukar ha väldigt svårt att få kontakt eller känna att det tar överhuvudtaget då jag kör vanliga hantellyft åt sida, men nu senast i cable så tog det jättebra. Därav mina funderingar. Tack på förhand.

MVH

pröva att inte gå så högt i rörelsen samt luta dig lite utåt i cabelcrossen. gör det heller inte till någon tricepsövning genom att sträcka ut triceps i slutet av rörelsen utan ha en lätt böj i armbågen sen lyfter du snett utåt i en båge.

Martin Löwgren
2010-01-25, 00:06
vissa får ju som sagt problem av drag till hakan, men övningen kan modifieras genom att man breddar greppet och inte håller supersmalt samt att man endast lyfter stången till nedre delen av bröstet (eller strax under bröstet)

Japp då minskar inklämningen en del men du har fortfarande en inåtroterad axelled (tuberculum majur). Frågan man bör ställa sig är hur bra stimuleringen av mellersta deltoideus blir med detta modifierade utförande.

Commando1980
2010-01-25, 00:21
Japp då minskar inklämningen en del men du har fortfarande en inåtroterad axelled (tuberculum majur). Frågan man bör ställa sig är hur bra stimuleringen av mellersta deltoideus blir med detta modifierade utförande.

det är en bra övning för 'mellandeltat' och mycket skonsammare för axlar jämfört med lyft till hakan med smalt grepp.

Martin Löwgren
2010-01-25, 00:24
det är en bra övning för 'mellandeltat' och mycket skonsammare för axlar jämfört med lyft till hakan med smalt grepp.

Vilken är normalt drag till hakan d.v.s. det utförande man pratar om när man pratar om drag till hakan. Mina artiklar handlar alltid om grundutföranden.

Hur bra det modifierade utförandet är jämfört med korrekta hantellyft åt sidan är svårt att svara på men den är garanterat inte bättre och har dessutom inte en lägre skaderisk.

Commando1980
2010-01-25, 00:45
Vilken är normalt drag till hakan d.v.s. det utförande man pratar om när man pratar om drag till hakan. Mina artiklar handlar alltid om grundutföranden.

Hur bra det modifierade utförandet är jämfört med korrekta hantellyft åt sidan är svårt att svara på men den är garanterat inte bättre och har dessutom inte en lägre skaderisk.

huh? jag pratade inte om dina artiklar utan om ett sätt att modifiera traditionella upright rows (drag till hakan) där man håller smalt och drar stången onödigt högt upp.

den varianten som jag nämner där man breddar greppet (jämfört med vanliga upright rows) och endast tar stången till nedre delen av bröstet eller strax under (man låter inte armbågarna gå över axelhöjd) är skonsammar för axlarna jämfört med traditionella upright rows. jag jämförde alltså inte den modifierande varianten av upright rows med hantellyft åt sidan. men du verkar älska cybertjafs.

Martin Löwgren
2010-01-25, 01:06
huh? jag pratade inte om dina artiklar utan om ett sätt att modifiera traditionella upright rows (drag till hakan) där man håller smalt och drar stången onödigt högt upp.

den varianten som jag nämner där man breddar greppet (jämfört med vanliga upright rows) och endast tar stången till nedre delen av bröstet eller strax under (man låter inte armbågarna gå över axelhöjd) är skonsammar för axlarna jämfört med traditionella upright rows. jag jämförde alltså inte den modifierande varianten av upright rows med hantellyft åt sidan. men du verkar älska cybertjafs.

Absolut inte jag ville bara vara på de klara med att det rör sig om en modifierad variant och alltså inte de vanliga drag till hakan vilket Arne pratade om och som jag först reagerade på i denna tråd, då är vi överens.

I övrigt hänvisar jag till mitt senaste svar där jag ställer mig frågandes till hur bra och med vilken högre/lägre skaderisk ett modifierat utförande har jämfört mot lyft åt sidan som är den bästa övningen med den lägsta skaderisken för mellersta deltoideus men den diskutionen får vi ta imorrn för nu måste jag sova.

Jenan
2010-01-25, 16:08
Passar på att fråga i denna tråden. Jag har tidigare tränat mina axlar åt helvete med bland annat just drag till hakan, men fick lyckligtvis rättat till det i tid då jag bytte övningar för en tid sen och varit smärtfri sen dess. En rörelse förblev jag dock osäker på, övningen då man lyfter hantlar eller stång rakt framåt med raka armar. Okej eller inte?

auermaa
2010-01-25, 16:35
En rörelse förblev jag dock osäker på, övningen då man lyfter hantlar eller stång rakt framåt med raka armar. Okej eller inte?

Anser den som okej. Det gäller bara att inte lyfta stången för långt över axelleden, jag klarar inte för hög grad iallafall.

L-Sami
2010-01-25, 16:48
Om man har starka stabiliserande skuldermuskler så löper det mindre risk att drabbas av subakromiellt impingement syndrom, även om man kör drag till hakan. Att drabbas av impingement enbart när man kör drag till hakan, är nog inte helt korrekt, instabilitet svaghet i rotatorcuffen (supraspinatus, infraspinatus), svaga skulderfixatorer (trapezius, serratus anterior), dålig bålstabilitet (transversus abdominins) är nog större bov i dramat. Däremot om man är just svag i de stabiliserande musklerna och kör drag till hakan, så kan det möjligtvis leda till skador.

Arne Persson
2010-01-25, 17:50
Om man har starka stabiliserande skuldermuskler så löper det mindre risk att drabbas av subakromiellt impingement syndrom, även om man kör drag till hakan. Att drabbas av impingement enbart när man kör drag till hakan, är nog inte helt korrekt, instabilitet svaghet i rotatorcuffen (supraspinatus, infraspinatus), svaga skulderfixatorer (trapezius, serratus anterior), dålig bålstabilitet (transversus abdominins) är nog större bov i dramat. Däremot om man är just svag i de stabiliserande musklerna och kör drag till hakan, så kan det möjligtvis leda till skador.

Med tanke på att jag till största delen instruerat nybörjare mm i just drag till hakan så måste jag ha haft en osannolik tur med tanke på den stora mängd personer jag instruerat genom åren. Många av dessa har definitivt inte varit några vältränade människor.

Arne Persson
2010-01-25, 19:14
Här är förresten den tex som givit som en lättare övningsbeskrivning... Sätt i gång att slakta mina damer och herrar...:)


"Uppdrag till hakan (stående rodd):
Med denna övning tränas främst kappmuskelns övre del (M. trapezius pars decendens) , skulderbladshöjaren (M. levator scapulae), muskeln ovanför skulderbladskammen (M. supraspinatus) samt deltamuskeln (M. deltoideus). Rörelsen blir främst en typ av abduktion och elevation i axelleden och skuldergördeln. Detta är en mycket bra och stärkande övning, som även är enkel att utföra för den ovane.
Utförande: Fatta en skivstång eller ett rakt hiss handtag på så sätt att tummarna möts på mitten på stångens ovansida, greppvidden kommer att därefter automatiskt anpassa sig under övningen. Observera att tummerna skall hållas ovanpå stången under hela rörelsen då dessa fixerar handlederna i en rak position så att dessa avlastas. Andas in. Drag därefter upp stången till hakan (se bild). Glöm ej att långsamt andas ut under uppdraget. Sänk stången till helt raka armar och sänk skuldergördeln samtidigt som du andas in. Upprepa. Vid handledsproblem så kan ett uppochnedvänt v-griphandtag (roddhandtag) (se bild) vara att föredra då man får en mer avlastande passiv palmarflexion i handleden, Man kan även vid tex handledsproblem, med hjälp av 3 st karbinhakar, träna övningen med två singelhandtag."

creperiet
2010-01-25, 19:44
Är det bara jag som tycker det svårt att "ta i" vid hantellyft åt sidan? Om man lägger sig på mage och kör omvända flyes tycker jag man träffar deltoideus "dragläge", eller hur man vill kalla det, betydligt bättre (även om det inte blir riktigt samma arbetande fibrer).

Martin Löwgren
2010-01-25, 21:29
Passar på att fråga i denna tråden. Jag har tidigare tränat mina axlar åt helvete med bland annat just drag till hakan, men fick lyckligtvis rättat till det i tid då jag bytte övningar för en tid sen och varit smärtfri sen dess. En rörelse förblev jag dock osäker på, övningen då man lyfter hantlar eller stång rakt framåt med raka armar. Okej eller inte?

Sök så finner du min vän :)

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134925

Jenan
2010-01-26, 06:22
Oj, suveränt. Tack!

08-dude
2010-01-26, 06:46
Att utföra en axelövning som komprimerar axelleden maximalt och stressar flertalet strukturer till inklämning är inte något att eftersträva och därför är DRAG TILL HAKAN en övning ni ska hålla er ifrån om ni vill hålla er skadefria på gymmet.

Själv har jag kört upright row i snart 20 år utan några större problem.
Så det är tydligen inte alltid som teori stämmer med verkligheten..

Kommande 20 år kommer jag också att fortsätta med denna övning hoppas jag.
Bygger bra och är lätt mycket bra kontaktmässigt.

Arne Persson
2010-01-26, 08:25
Själv har jag kört upright row i snart 20 år utan några större problem.
Så det är tydligen inte alltid som teori stämmer med verkligheten..

Kommande 20 år kommer jag också att fortsätta med denna övning hoppas jag.
Bygger bra och är lätt mycket bra kontaktmässigt.

Det glädjer mig!:)

L-Sami
2010-01-26, 12:27
Idag har jag diskuterat med en leg. sjukgymnast (som har OMT steg 3 utbildning och mångårig erfarenhet av idrottsskador) kring det här med drag till hakan. Han var inne på samma spår som, jag, att problemet ska ligga någon annanstans för att få impingement och enbart om man kör drag till hakan är inte någon riskfaktor för syndromet. Drag till hakan kanske är inte lämpligt för en impingementpatient, men för en frisk person är det nog ingen fara att göra övningen om den utförs kontrollerad och med normal frekvens. Att Arne Persson inte har sett att folk får axelproblem av övningen är kanske inte så konstigt.

Arne Persson
2010-01-26, 12:59
Idag har jag diskuterat med en leg. sjukgymnast (som har OMT steg 3 utbildning och mångårig erfarenhet av idrottsskador) kring det här med drag till hakan. Han var inne på samma spår som, jag, att problemet ska ligga någon annanstans för att få impingement och enbart om man kör drag till hakan är inte någon riskfaktor för syndromet. Drag till hakan kanske är inte lämpligt för en impingementpatient, men för en frisk person är det nog ingen fara att göra övningen om den utförs kontrollerad och med normal frekvens. Att Arne Persson inte har sett att folk får axelproblem av övningen är kanske inte så konstigt.

Risken är att börjar man analysera för mycket så kan man nog börja elliminera bort ett stort antal övningar, troligen dom flesta övningarna... När det gäller skador så gäller självfallet helt andra parametrar och där har jag ALLTID provat ut lämpliga övningar i dom speciella fallen. Det har fungerat alldeles utmärkt genom åren.

davvvan
2010-01-26, 15:39
Det borde naturligt bli lite annorlunda då du inte har en kraft rakt nedåt utan snett nedåt mot trissan. Aktiveras utsidan har du lyckats, sen behöver inte bli exakt som vanliga sidlyft.

Jag upplever exakt samma sak med kontakten - det fungerar mycket bättre i cable. Kan bero på att man kör lättare omedvetet och mer strikt. Har dock inte kört den varianten på ganska många år då jag aldrig upplevt att den ger mycket effekt. Förutom kul kontakt då ;)

Enligt mig så aktiverades utsidan på ett väldigt bra sätt. Effekten är svår att svara på, kommer nog försöka mig på övningen ett par fler gånger och känna hur det känns. Tack för för bra respons!

davvvan
2010-01-26, 15:41
pröva att inte gå så högt i rörelsen samt luta dig lite utåt i cabelcrossen. gör det heller inte till någon tricepsövning genom att sträcka ut triceps i slutet av rörelsen utan ha en lätt böj i armbågen sen lyfter du snett utåt i en båge.

Tack för tipsen, de är helt logiska när man väl jämför den med vanliga hantellyft åt sida. Hur lätt böjda armar brukar ni köra med? Blir det för mycket böj i armbågen känns hela rörelsen onaturlig i mitt tycke, speciellt sista biten där fokus på max 80-90 grader.

Martin Löwgren
2010-01-26, 20:28
Själv har jag kört upright row i snart 20 år utan några större problem.
Så det är tydligen inte alltid som teori stämmer med verkligheten..

Kommande 20 år kommer jag också att fortsätta med denna övning hoppas jag.
Bygger bra och är lätt mycket bra kontaktmässigt.

Intressant att du anser dig och din kropp tala för resten av mänsklighetens anatomi. Tänker du likandant om du rökt i 100år och inte fått lungcancer?

Medusa
2010-01-26, 20:35
Intressant att du anser dig och din kropp tala för resten av mänsklighetens anatomi. Tänker du likandant om du rökt i 100år och inte fått lungcancer?

jämförelsen haltar lite..

*cry* *slap*

Martin Löwgren
2010-01-26, 20:42
jämförelsen haltar lite..

*cry* *slap*

Nja egentligen inte :smash:

Man kan aldrig använda sig själv som referens. Varken för resultat eller skadeförebyggande då vi alla är olika och har olika genuppsättning och anatomi.

Vissa övningar funkar för enskilda individer medans den stora massan får ont av dem. Drag till hakan är en sådan. Likadant med hantellyft framåt och press bakom nacke.

Man kan inte säga att precis alla får ont och inte ska köra dem men teorin och anatomin är tillräcklig för att anse att andra övningar är bättre lämpade för ändåmålet och med en betydligt lägre skaderisk.

Jämförlesen med rökning är att man inte kan använda sig själv som referens för att rökning inte är skadligt för att man själv inte drabbats av lungcanser. Förstod du allvarligt inte den jämförelsen?

Medusa
2010-01-26, 21:00
Man kan aldrig använda sig själv som referens. Varken för resultat eller skadeförebyggande då vi alla är olika och har olika genuppsättning och anatomi.



klart man kan.. man kan dra slutsatser av vad man gör och dela med andra, viktigt är att man förstår att delar av vad man ger och får fungerar, och sedan finns det delar som inte fungerar... det är skillnaden..

Vissa övningar funkar för enskilda individer medans den stora massan får ont av dem. Drag till hakan är en sådan. Likadant med hantellyft framåt och press bakom nacke.

hur vet du detta? jag får personligen inte ont i press bakom nacken eller drag till hakan.. har du gjort en statistiskt säkerställd undersökning för den "stora massan"?..

Man kan inte säga att precis alla får ont och inte ska köra dem men teorin och anatomin är tillräcklig för att anse att andra övningar är bättre lämpade för ändåmålet och med en betydligt lägre skaderisk.

vilken teori, och vilken anatomi syftar du på.. du skrev ovan att människor är olika, borde det isåfall inte finnas anatomiska skillnader, även om dom är små, som avgör detta..?


Jämförlesen med rökning är att man inte kan använda sig själv som referens för att rökning inte är skadligt för att man själv inte drabbats av lungcanser. Förstod du allvarligt inte den jämförelsen?

rökning är bevisat skadligt för samtliga människor, det är inte sidolyft.. skall vi fortsätta och göra skillnader på cigaretter och övningar inom styrketräning... ?

Medusa
2010-01-26, 21:05
för övrigt tycker jag att DC skrev ett riktigt bra inlägg nyligen på www.intensemuscle.com .. det berör lite ämnet i denna tråden.. eller skall man säga, OT ämnet...

"I got a stick up my ass about something. I've kept quiet about it for a long time but it has boiled over and im going to vent. I see people on other sites all the time talking about "well I dont want to train that way, I might get hurt"...."you dont have to train heavy, you could get hurt" "Look at Yates and Coleman they trained heavy and ended up getting......."


ARRRRRRGH! Listen let me bottom line it for you ok? If you are so scared of getting hurt get the hell out of a continual load bearing sport and join the chess club or become a video gamer! You are in a highly intense sport! One that doesnt just have the pounds of a human body to support but a weighted load from 20 (laterals) to 1500 (leg press) pounds. If you lift from 20to 40 years of age THERE IS A DAMN GOOD CHANCE OF YOU GETTING HURT in that time (maybe even a tear).

We have some high level hard training athletes in our sport, yes we do. People who know what it takes to get better. And what is involved with getting better in bodybuilding?!??!?!?! RISK!!! Yes the risk in bodybuilding is in your quest to get bigger there is a pretty good risk that sometime, maybe not this month, this year, the next 5 years but sometime in the future you might get injured somehow.

I absolutely dont get bodybuilders mode of thinking regarding this subject.
Do you really think Ray Lewis is out there playing football with the thought "well im not going to play hard because I might get injured".....

baseball at a high level of intensity:
Frank Thomas of the whitesox tore his tricep swinging a bat, Vladimir Guerrero tore his pec swinging a bat this year, players tear hamstrings, blow out shoulders, rotators, knees.

basketball at a high level of intensity:
Do you think Lebron is out there tonite with "well dont want to blow out my knee like Michael Redd, so im going to take it easy the rest of the season and make no sharp cuts thru the paint"......I wouldnt even start with the number of players who have blown out their acl's and mcl's, torn achilles, broke their wrists/hands/feet etc. Do you think there are a number of young basketball players out there (like there are in bodybuilding) saying "wow im not going to play like kobe or lebron...I could get hurt!!!"

football at a high level of intensity:
Should I even go here? torn triceps, biceps, pecs, quads, calves, hamstrings, broken legs, wrists, ribs, blown out shoulders...and on and on

bodybuilding at a high intensity: You pretty much have to train hard every time 3-6 days a week for years!!!! Let me tell you this straight on out. If you are an advanced bodybuilder....lets say your 26 years old and you have 30 inch quads and you got there by squatting upwards of 400 pounds continually over the years.....here is a little secret. To keep those quads you probably are going to have to keep squatting 400 pounds or more. Lets say for the next 14 years until you are 40 years old you keep bodybuilding. And hypothetically you squat once a week for the next 14 years....I'll give you some weeks off for down time and etc....so 42 out of the 52 weeks you squat.....14 years x 42 = 588 times......588 times....lets give you 88 workouts off where you kind of squat lighter....i feel like being giving today.......so over the next 14 years you will be squatting with over 400 pounds five hundred times......there is a damn good chance that 1 time in those 500 squat days with 400 plus pounds on your back....that something could go wrong....you might feel out of sorts, your stance is wrong, you slightly injured your patella by stepping in a pothole the week before, you twisted your knee 2 days ago when you tripped on a stair.....and on the 388th time you squat with 400 pounds on your back.....it happens....the injury, the tendon goes......hopefully it never happens, but ask yourself something......if you ran full out as hard as you can for 500 times, or played fullcourt basketball 500 times, or football 500 times do you honestly think you would never get hurt once in those 500 times of playing or running? Then why do so many people think that it shouldnt happen to them in bodybuilding? It sucks but if you want to get good in this sport....the risk that comes with getting bigger and better is a risk that you have to be willing to take.

Lets look at the supermoderators....Sweatmachine, MG, Kidrock, Homonuncleus, Skip and myself

Sweatmachine = just had wrist surgery
Kidrok = Torn bicep and labrum, recovering from surgery
Homonuncleus = tore his oblique on a T-bar row
MG = patella tendon tear, even though it happened in a fluke accident maybe all those years of blasting up ungodly poundages on legs took a little bit of a toll
myself = Bigtime messed up Acromioclavicular joint in my shoulder, and i hurt it on all things a leg press holding myself down while pressing very heavy weights, heard a huge pop, trained with it, and then did a movement months later that I thought I could get away with, and didnt.....put me out of commision for 6 months...Im doing my best training with it but its touch and go.
Skip = tore his scrotum and lost one gonad on a seated calf press (ok thats a lie)....Skips lower back is also touch and go....serious disk problems at the bottom of his spine but he has learned what he can and cannot do and trains around it.

Moral of the story is - If you want to get advanced, sooner or later the probability of you getting hurt in some form is not in your favor numbers wise and you are probably going to have some sort of setback....lets hope its not that bad if at all.


So what am i trying to get across here? This. I can give you an outline to DC training. I can give you weird exercises to do. I can give you a gameplan to succeed in bodybuilding to build the best physique, the quickest way possible with the unique genetics.... that you reading this possess. But what I cannot do is teach you when its time to think "hmmmm not feeling right today, lets be better safe than sorry and lighten up or take the day off".....I have that built in myself and I think its the main reason Ive never suffered a major injury (outside of holding myself down on a legpress)....I am really in tune with my body and always can tell when its time to "maybe back off here Dante, that dont feel quite right"
There is usually a pretty good telltale sign before you get injured, it can come a week before, it can come 2 reps before it happens....your job is to recognize that and quickly take action to protect yourself because 1 workout of maintenance training is much better than 6-12 months of rehab on an injured muscle.
But please recognize the fact that you are in a load bearing endeavor and to get better at this endeavor that usualy means increasing the load to progress (as safely as you can do it).....and with that comes some risk in doing so. "

dupper
2010-01-26, 22:59
Och för att chansen finns att skada sig då ska man alltså inte försöka minska den? Du ska öppet omfamna den och träna tungt som fan i övningar där det är mer eller mindre bevisat att skaderisken är högre än den där andra övningen som du inte kör?

Varför kan man inte försöka undvika dessa övningar med ökad skaderisk, när det finns andra övningar som är minst lika bra?

Självklart har alla rätt till sin åsikt, och vill man träna vissa övningar så ska man givetvis göra det.

Arne Persson
2010-01-26, 23:57
Och för att chansen finns att skada sig då ska man alltså inte försöka minska den? Du ska öppet omfamna den och träna tungt som fan i övningar där det är mer eller mindre bevisat att skaderisken är högre än den där andra övningen som du inte kör?

Varför kan man inte försöka undvika dessa övningar med ökad skaderisk, när det finns andra övningar som är minst lika bra?

Självklart har alla rätt till sin åsikt, och vill man träna vissa övningar så ska man givetvis göra det.


Rent sannolikhetsmässigt borde jag ha träffat på ett stort antal skador, av uppdrag till hakan, under alla mina år som instruktör. Men tyvärr så har dom lyst med sin frånvaro, därför fortsätter jag att instruera övningen samt lära ut den på mina kurser.

L-Sami
2010-01-27, 00:25
Vissa övningar funkar för enskilda individer medans den stora massan får ont av dem. Drag till hakan är en sådan. Likadant med hantellyft framåt och press bakom nacke.



Vilken är den här så kallade stora massan? Hur kommer du fram till att besvären beror just på de här övningarna och inte på andra saker som nedsatt rörlighet i bröstryggen, nedsatt bålstabilitet, nedsatt funktion i skulderfixatorer, rotatorcuff svaghet etc?

Martin Löwgren
2010-01-27, 09:22
Vilken är den här så kallade stora massan? Hur kommer du fram till att besvären beror just på de här övningarna och inte på andra saker som nedsatt rörlighet i bröstryggen, nedsatt bålstabilitet, nedsatt funktion i skulderfixatorer, rotatorcuff svaghet etc?

Kolla tråden här på Kolo till exempel. Dessa utgör bara en liten bråkdel av alla som fått ont av denna övning men ger en väldigt tydlig insyn då flertalet kan träna andra övningar helt problemfritt (trots kanske en dålig cuff).

Förövrigt spelar alltid nedsatt rörlighet i bröstrygg, svag rotatorcuff med mera en negativ roll för den tränande. Men även med alla dessa dåliga förutsättningar kan vissa övningar utföras helt skadesäkert - drag till hakan är inte en sådan.

Anders The Peak
2010-01-27, 09:33
Kolla tråden här på Kolo till exempel. Dessa utgör bara en liten bråkdel av alla som fått ont av denna övning men ger en väldigt tydlig insyn då flertalet kan träna andra övningar helt problemfritt (trots kanske en dålig cuff).

Förövrigt spelar alltid nedsatt rörlighet i bröstrygg, svag rotatorcuff med mera en negativ roll för den tränande. Men även med alla dessa dåliga förutsättningar kan vissa övningar utföras helt skadesäkert - drag till hakan är inte en sådan.

Martin som jag sagt tidigare så är det mer troligt att man skadar axelleden i pressövningarna och att övningar som hantellyft åt sidan och drag till hakan ger smärtor i leden men då är skadan redan ett faktum. Kika på statistik när det gäller artros i nyckelbensleden bland styrketränande så kommer du inse varför problemen uppkommer.

När det gäller dig kan säga att du klarar ca 130-150 kg i en bra utförd knäböj men reppar partiella knäböj på 230 kg vad kommer det att ge dig i framtiden? I värsta fall en höftledsplastik i framtiden.

Vildarawk
2010-01-27, 09:40
(Relaterat men inte för inte direkt diskussionen frammåt)

Snackade lite med den lokala oldschoolbyggaren häromdagen och han rekommenderade bl.a. drag till hakan med omvänt V-grepp (som i arnes beskrivning) och aptunga lyft åt sidan så högt man bara kan, med lillfingret högst upp (överpronerat?) och svinga upp till ca 60 grader :thumbup:

Borde inte axeln ta sjukt mycket stryk av att göra lyften med lillfingret lite uppåt och omvänt V-grepp pga inåtrotation?

LoTiX
2010-01-27, 16:15
(Relaterat men inte för inte direkt diskussionen frammåt)

Snackade lite med den lokala oldschoolbyggaren häromdagen och han rekommenderade bl.a. drag till hakan med omvänt V-grepp (som i arnes beskrivning) och aptunga lyft åt sidan så högt man bara kan, med lillfingret högst upp (överpronerat?) och svinga upp till ca 60 grader :thumbup:

Borde inte axeln ta sjukt mycket stryk av att göra lyften med lillfingret lite uppåt och omvänt V-grepp pga inåtrotation?

Du glömde fråga honom varför det ska vara så.

Seb74
2010-01-27, 16:21
Har läst överallt att lillfingret ska va överst, en aning iallafall, vid lat raises, men idag, som axelrehab, fick jag instruktionen att köra med tummen aningen högre istället, för det var skonsammare för axeln då det inte blev lika klämt/trångt där.

Undrar varför det för hela människor uppenbarligen är bättre med lillfingret högre istället....

Baan
2010-01-27, 16:33
Har läst överallt att lillfingret ska va överst, en aning iallafall, vid lat raises, men idag, som axelrehab, fick jag instruktionen att köra med tummen aningen högre istället, för det var skonsammare för axeln då det inte blev lika klämt/trångt där.

Undrar varför det för hela människor uppenbarligen är bättre med lillfingret högre istället....

Det är ett knep att få upp armbågarna. Om du gör tvärtom är det enklare att fuska genom bara höja händer och inte armbågar lika mycket.

von huff
2010-01-27, 19:00
Vill man pröva lite annorlunda sidolyft kan man ju köra en arm åt gånen och hålla i sig med andra handen så att man lutar sig lite mot det hållet man har hanteln.En annan version som jag sett en byggare köra är att lägga sig på sidan på en bänk och träna liggande sidolyft.Den versionen gillar jag inte särskilt mycket, mrn tungt blir det.

Sheogorath
2010-01-27, 20:30
(Relaterat men inte för inte direkt diskussionen frammåt)

Snackade lite med den lokala oldschoolbyggaren häromdagen och han rekommenderade bl.a. drag till hakan med omvänt V-grepp (som i arnes beskrivning) och aptunga lyft åt sidan så högt man bara kan, med lillfingret högst upp (överpronerat?) och svinga upp till ca 60 grader :thumbup:

Borde inte axeln ta sjukt mycket stryk av att göra lyften med lillfingret lite uppåt och omvänt V-grepp pga inåtrotation?

Drag till hakan med V-grepp är en riktigt skonsam övning för axlarna skulle jag säga. När man kör sidolyft med lillfingrarna högst är det viktigt (vilket din byggarvän tycks ha förstått) att man inte gör en för hög rörelse. Klarar man 90 graders abduktion i axeln är det bra, men man kan också nöja sig med något mindre. 60 grader är väl kanske lite att ta i, dock... Om man vill få en större rörelsebana (t.ex att sluta övningen på raka armar över huvudet) måste man utåtrotera armarna under rörelsen så att man inte klämmer åt inne i axeln. Men detta är i regel ingenting man måste tänka eftersom det faller sig naturligt att göra så.

davvvan
2010-01-27, 20:36
qYb4GNIwoCM&feature=related

Google gav detta... Denna fast med ett omvänt v-handtag?

Martin Löwgren
2010-01-27, 20:45
Drag till hakan med V-grepp är en riktigt skonsam övning för axlarna skulle jag säga.

Verkligen inte och det är fler som håller med mig. Det är inte greppet i sig utan inåtrotatione som sker i axelleden.

http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-1/

Morty
2010-01-27, 20:56
Var fan är guddi?? :(

Seb74
2010-01-27, 20:59
Det är ett knep att få upp armbågarna. Om du gör tvärtom är det enklare att fuska genom bara höja händer och inte armbågar lika mycket.

Ah, så kanske det ligger till, tack för info :)

Medusa
2010-01-27, 21:14
är det ärligt talat så svårt att acceptera att somliga får ont och andra inte och att man inte då generellt kan säga att övningen är dålig eftersom det, precis som jag skrev, skiljer mellan individer...

drag till hakan är en utmärkt övning helt enkelt, så länge man inte har ont av den, precis som knäböj, marklyft, bänkpress, stångcurl eller vadsomhelst..

som vanligt på kolozzeum ska det bli en kamp mellan teorinördarna och dom som praktiserar.. studier hit och studier dit... teori och praktik krockar uppenbarligen överallt.. somliga svär vid övningar medans andra skyr dem, andra som DC, Doggcrapp använder extremt sällan studier i sina texter, utan grundar dem på sina erfarenheter, det är även så han coachar sina klienter.. finns många sådana, tror knappast Ronny Runesson, Jay Cutler, Arnold Schwarzenegger, Tom Platz, Big Ron, Jim Wendler OSV läste sig till sina program... det är många pass bakom dem och deras slutsatser... EGNA slutsatser.. hade Tom Platz stöd i studier för sina 20-30-40-50 reppare för benen.. NEJ, hans ben vittnade om hans expertis.. behöver Coleman vifta med studier, nej... han har vunnit olympia flera ggr.. Arnold.. nej.. Jim Wendler och hans populära 5-3-1 metod är helt hans skapelse, från hans erfarenheter, han nämner i ett YT klipp precis hur glad han är för att han inte hade "the fucking internet" som han uttrycker det...

jag vet ju vem jag helst lyssnar på av DC, Arne, Axon eller vem det nu må vara... dom som har lyckats!!...THE BIG BOYS.. Arne Persson är DÄR.. och om man vet vad han har sysslat med under sin livstid så respekterar man det något oerhört... DC har tränat oerhört många, proffs såväl som amatörer, dessutom väger han själv 240 pounds på relativt låg BF..

teorin är nästan alltid tagen ur sitt sammanhang, som när det är någon studie på 30 individer som är otränade eller tränade och som gör 1 ENDA övning på två olika sätt i 4 veckor,sedan drar man på stora växlar utifrån det och säger att antingen A eller B är effektivast... vilket skämt... i verkligheten gör man ju flera övningar efter varandra, det borde ju påverka, man gör dropsets, supersets, man vilar olika, min vila är inte exakt, mina reps är inte 11,4 sekunder varje gång.. man har olika frekvens, man har en specifik diet, man har tränat i år eller månader, och detta påverkar också givetvis, så vad säger egentligen TEORIN när den ställs mot praktiken och individen...

slutligen en fråga till någon som kan besvara den, är SAMTLIGA människors anatomi LIKADAN vid 20-25 års ålder efter flera år av idrotter, inaktivitet, skador, småsaker i vardagen som under lång tid formar kroppen, kan man isåfall utgå från en anatomikarta när man skall fullt ut ska rekommendera eller förkasta en övning helt??..

Martin Löwgren
2010-01-27, 21:18
är det ärligt talat så svårt att acceptera att somliga får ont och andra inte och att man inte då generellt kan säga att övningen är dålig eftersom det, precis som jag skrev, skiljer mellan individer...

drag till hakan är en utmärkt övning helt enkelt, så länge man inte har ont av den, precis som knäböj, marklyft, bänkpress, stångcurl eller vadsomhelst..

som vanligt på kolozzeum ska det bli en kamp mellan teorinördarna och dom som praktiserar.. studier hit och studier dit... teori och praktik krockar uppenbarligen överallt.. somliga svär vid övningar medans andra skyr dem, andra som DC, Doggcrapp använder extremt sällan studier i sina texter, utan grundar dem på sina erfarenheter, det är även så han coachar sina klienter.. finns många sådana, tror knappast Ronny Runesson, Jay Cutler, Arnold Schwarzenegger, Tom Platz, Big Ron, Jim Wendler OSV läste sig till sina program... det är många pass bakom dem och deras slutsatser... EGNA slutsatser.. hade Tom Platz stöd i studier för sina 20-30-40-50 reppare för benen.. NEJ, hans ben vittnade om hans expertis.. behöver Coleman vifta med studier, nej... han har vunnit olympia flera ggr.. Arnold.. nej.. Jim Wendler och hans populära 5-3-1 metod är helt hans skapelse, från hans erfarenheter, han nämner i ett YT klipp precis hur glad han är för att han inte hade "the fucking internet" som han uttrycker det...

jag vet ju vem jag helst lyssnar på av DC, Arne, Axon eller vem det nu må vara... dom som har lyckats!!...THE BIG BOYS.. Arne Persson är DÄR.. och om man vet vad han har sysslat med under sin livstid så respekterar man det något oerhört... DC har tränat oerhört många, proffs såväl som amatörer, dessutom väger han själv 240 pounds på relativt låg BF..

teorin är nästan alltid tagen ur sitt sammanhang, som när det är någon studie på 30 individer som är otränade eller tränade och som gör 1 ENDA övning på två olika sätt i 4 veckor,sedan drar man på stora växlar utifrån det och säger att antingen A eller B är effektivast... vilket skämt... i verkligheten gör man ju flera övningar efter varandra, det borde ju påverka, man gör dropsets, supersets, man vilar olika, min vila är inte exakt, mina reps är inte 11,4 sekunder varje gång.. man har olika frekvens, man har en specifik diet, man har tränat i år eller månader, och detta påverkar också givetvis, så vad säger egentligen TEORIN när den ställs mot praktiken och individen...

slutligen en fråga till någon som kan besvara den, är SAMTLIGA människors anatomi LIKADAN vid 20-25 års ålder efter flera år av idrotter, inaktivitet, skador, småsaker i vardagen som under lång tid formar kroppen, kan man isåfall utgå från en anatomikarta när man skall rekommendera eller förkasta en övning helt??..

Ja använder man storleken på ens persons muskelmassa som referens på dess kunskap är man ute på väldigt hal is. Jag med flera medicinskt utbildade har lagt fram anatomiska argument om varför den är dålig sen är det upp till var och en att göra en tolkning.

Proffsen i kroppsbyggarcirkusen ska vi inte ta upp här då de håller sig i shack med otaliga kortison injektioner i bland annat axlar och knaprar antiinflamatoriska och även andra mediciner så de har nog mer problem än du vet om.

Om du anser att inte drag till hakan inte har en stark inklämningsrisk så kom med konkreta argument och inte att någon kroppsbyggare säger att den faktiskt är bra för du anar inte hur det låter när du säger nåt sånt.

Sheogorath
2010-01-27, 21:42
Verkligen inte och det är fler som håller med mig. Det är inte greppet i sig utan inåtrotatione som sker i axelleden.

http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-1/

Nu tycker ju inte jag att övningen med stång är särskilt alarmerande heller, men det blir hur som helst en väldig skillnad med V-handtag eftersom en stor del av rörelsen istället blir en flexionsrörelse. Testa själv att abducera armen med maximal inåtrotation. Jag kommer bara upp i strax över 90 grader. Pröva nu istället att flektera med maximal inåtrotation. Jag kommer upp i åtminstone 150 grader. Det finns alltså betydligt mycket mer utrymme i en inåtroterad axelled i en flexionsrörelse än i en abduktionsrörelse, och en stor del av abduktionen kommer att tas ut som flexion om övningen görs med V-handtag. Så är man orolig för inklämning/får ont av övningen med stång finns det stor chans att man finner samma övning med V-handtag väldigt bekväm.

nyrjoh
2010-01-27, 21:56
Som vanligt så gör martin tvärsäkra uttalanden utan att ha något bra stöd för det han säger. Vore ju riktigt bra med en referenslista som du hänvisar till när du skriver dina guider osv. Här är några studier som kan vara intressanta. Sen måste alltid studier tolkas med viss försiktighet. Min åsikt är att med kontrollerat utförande så kan man utföra lyft åt sidan, helst då i dragmaskin...

Int J Med Robot. 2008 Jun;4(2):174-9.
Relationship between coracoacromial arch and rotator cuff analysed by a computer-assisted method.

Casino D, Bruni D, Zaffagnini S, Martelli S, Visani A, Alvarez PG, Marcacci M.

Laboratorio di Biomeccanica, Istituti Ortopedici Rizzoli, Bologna, Italy. d.casino@biomec.ior.it

BACKGROUND: In this paper we describe and assess the feasibility of a computer-assisted method which could be useful to investigate the mechanism of subacromial impingment of the shoulder. METHODS: The relationship between the infraspinatus and supraspinatus and the coracoacromial (CA) arch during passive elevation and abduction are described. The methodology is based on the use of a tracker for recording surfaces and passive movements and data elaboration using dedicated software. RESULTS: In four cadavers, we observed that the minimal distances between the rotator cuff insertions and CA arch were realized at 45 degrees abduction between the acromion and infraspinatus, at 50-90 degrees elevation between the acromion and supraspinatus and also at 45-70 degrees abduction between the CA ligament and supraspinatus. This study showed that the proposed method is able to provide repeatable kinematic data (ICC > or = 0.90), numerical anatomical data comparable with the literature and, moreover, individual measurements on the shoulder joint. CONCLUSIONS: This preliminary results support the extension of the methodology to an in vivo protocol to be used during computer-assisted arthroscopic surgery. (c) 2008 John Wiley & Sons, Ltd.

Enligt den här studien så är det nog bäst att hålla armen intill kroppen...

Radiology. 2006 May;239(2):497-505. Epub 2006 Mar 16.
Shoulder impingement: objective 3D shape analysis of acromial morphologic features.

Chang EY, Moses DA, Babb JS, Schweitzer ME.

Department of Radiology, New York University Medical Center, New York, NY, USA.

PURPOSE: To retrospectively and quantitatively analyze the acromial undersurface in three dimensions and to determine its association with impingement syndrome and rotator cuff tears. MATERIALS AND METHODS: Institutional review board approval was received with exemption of informed consent for this retrospective HIPAA-compliant study. Magnetic resonance images were evaluated in 84 patients (63 males, 21 females; mean age, 42.6 years; age range, 15-74 years). On the basis of surgical results, patients were separated into three groups: those without shoulder impingement or rotator cuff tears (31 patients), those with shoulder impingement (22 patients), and those with rotator cuff tears (31 patients). To quantitate the acromial undersurface, the structure was manually plotted, and a mathematic model was created by using splines. The undersurface was divided into a 20 x 20 grid. For each patient, a shape index (SI) data set and local undersurface angulation (LUA) data set were determined. Regression analyses were used to identify differences between groups, and prediction models were constructed on the basis of correspondent areas. RESULTS: Analysis of both data sets yielded no apparent progression between groups and demonstrated a lack of similarity between the impingement and rotator cuff tear groups. Discrimination between groups could be demonstrated by dividing the lateral portion of the acromial undersurface into contiguous blocks. The highest overall diagnostic accuracy of our prediction models was 58.3% (49 of 84) by using 10 blocks of the SI data set and 73.8% (62 of 84) by using five blocks of the LUA data set. Conclusion: Three-dimensional modeling yields objective data about the acromial undersurface. On the basis of this method, osseous impingement by the acromion is not a primary cause of shoulder impingement syndrome or rotator cuff tears. (c) RSNA, 2006.

I den här studien så drar de slutsatsen att kontakt med acromion inte är den primära orsaken till cuffskador.

Surg Radiol Anat. 1999;21(1):59-64.
Subacromial space width changes during abduction and rotation--a 3-D MR imaging study.

Graichen H, Bonel H, Stammberger T, Englmeier KH, Reiser M, Eckstein F.

Anatomische Anstalt, Ludwig Maximilians Universität München, Germany.

The objectives of this study were to determine systematic changes of the normal subacromial space width during abduction and rotation, and to analyze the spatial relationship of the supraspinatus muscle with the acromion and clavicle. 12 healthy volunteers were imaged by an open MR scanner in 5 different positions of abduction and in 3 positions of rotation. After three dimensional (3D) reconstruction and 3D Euclidian distance transformation, the minimal spatial distances between the humerus and the acromion and the humerus and clavicle were computed. The minimal acromio-humeral distance decreased significantly from 30 degrees of abduction (mean 7.0 mm +/- 1.6 mm) to 120 degrees (mean 3.9 mm; +/- 1.8 mm; p < 0.0001). At 30 degrees, the minimal distance penetrated the supraspinatus, whereas at 120 degrees it was always located lateral to the supraspinatus tendon. At 90 degrees with internal rotation (7.6 mm, +/- 2.3 mm) the minimal acromio-humeral distance was larger than in neutral rotation (5.4 mm, +/- 2.3 mm) or external rotation (4.4 mm, +/- 2.2 mm; p < 0.05), but it penetrated the supraspinatus tendon at its most vulnerable part, reaching the acromion at its anterior inferior border. We conclude that the subacromial space width changes during abduction and rotation and that the supraspinatus is in closest contact to the anterior inferior border of the acromion in 90 degrees of abduction with 45 degrees internal rotation. These values obtained in volunteers can be used as a basis for further investigations in patients with the impingement syndrome.

Här kommer de fram till att utrymmet för supraspinatus i abduktion är större vid inåtrotation än vid både neutralt loch utåtroterat läge. Men att supraspinatussenans känsligaste del var utsatt i inåtroterat läge.

Martin Löwgren
2010-01-27, 22:13
Nu tycker ju inte jag att övningen med stång är särskilt alarmerande heller, men det blir hur som helst en väldig skillnad med V-handtag eftersom en stor del av rörelsen istället blir en flexionsrörelse. Testa själv att abducera armen med maximal inåtrotation. Jag kommer bara upp i strax över 90 grader. Pröva nu istället att flektera med maximal inåtrotation. Jag kommer upp i åtminstone 150 grader. Det finns alltså betydligt mycket mer utrymme i en inåtroterad axelled i en flexionsrörelse än i en abduktionsrörelse, och en stor del av abduktionen kommer att tas ut som flexion om övningen görs med V-handtag. Så är man orolig för inklämning/får ont av övningen med stång finns det stor chans att man finner samma övning med V-handtag väldigt bekväm.

"Då man behöver inåtrotera överarmen för att kunna utföra övningen kommer utrymmet mellan skuldran och överarmen bli trångt. I detta utrymme finns ett gäng strukturer som helt enkelt lättare kommer i kläm när armen är inåtroterad, vilket över tid kan resultera i axelproblem."

Detta styrs primärt inte av greppet utan är i mer eller mindre lika.

Medusa
2010-01-27, 22:26
Ja använder man storleken på ens persons muskelmassa som referens på dess kunskap är man ute på väldigt hal is.

varför skall man inte lyssna på dem..dom är där många vill vara eller försöker ta sig.. något måste dom göra som fungerar, till skillnad från alla andra som inte är där...

som sagt, jag VÄLJER medvetet vem jag lyssnar på, jag säger inte åt andra vad dom skall göra...

och allting jag säger är detta:

om man får ont av drag till hakan - gör den inte om man inte vill..
får man inte ont - gör den om man vill..

att säga NEJ GÖR INTE DETTA till SAMTLIGA som ett generellt råd baserat på en perfekt anatomikarta och teori är löjligt, individer är olika anatomiskt, lägg dessutom på diverse skador och andra faktorer under individens livstid som har påverkat kroppen så upptäcker du snart att teorin delvis SPRICKER..

knäböj är i teorin en utmärkt övning, men i verkligheten kan inte alla köra den, för somliga har skador eller är inte tillräckligt rörliga, finns detta med på din medicinska anatomikarta...

dra egna slutsatser..

von huff
2010-01-27, 22:30
Det är knappast Cutlers enorma kunskap som gjort honom till Mr Olympia?Styrketräningen är i mitt tycke ingen raketforskning även om man idag vet en massa om kost och träning.Övningarna har inte ändrats sen Arnolds tid.Personligen tror jag att generna och doping är dom största faktorerna för att bli stor.Hur svåt är det egentligen att träna?

Arne Persson
2010-01-27, 22:31
Hur skadlig är egentligen ölhävning på Oktoberfesten med riktigt tunga ölsejdlar...? Lika skadlig som uppdrag till hakan?:)

Medusa
2010-01-27, 22:32
Ja använder man storleken på ens persons muskelmassa som referens på dess kunskap är man ute på väldigt hal is.


som sagt, jag VÄLJER medvetet vem jag lyssnar på, jag säger inte åt andra vad dom skall göra... VALET ÄR FRITT... men eftersom detta är vad vi snackar om..

och när valet kommer till om jag skall lyssna på
a) DC som tränat hur många somhelst med utmärkta resultat och själv är stor, Dorian Yates, och Arne Persson bland annat.. kan även lägga till Platz, Ron, Runesson, Graneheim etc etc..
ELLER
b) någon medioker byggare på internet som tränat hälften eller en tredjedel sålänge som ovanstående nämnda herrar utan ens i närheten lika stora framgångar samt 70 kgs "teorinissen" som kan allting om kost och träning, i teorin, men som i verkligheten curlar mindre än min flickvän..

ja...

Medusa
2010-01-27, 22:38
Det är knappast Cutlers enorma kunskap som gjort honom till Mr Olympia?Styrketräningen är i mitt tycke ingen raketforskning även om man idag vet en massa om kost och träning.Övningarna har inte ändrats sen Arnolds tid.Personligen tror jag att generna och doping är dom största faktorerna för att bli stor.Hur svåt är det egentligen att träna?

ja huffen.. hur svårt är det egentligen att träna... *gah!*

vad som sedan gjort cutler till mr O kan jag svara på... bland annat
perfekt diet under LÅNG TID; längre än 99% någonsin tränar..
perfekt träning under LÅNG TID; längre än 99% någonsin tränar..
perfekt vila under LÅNG TID; längre än 99% någonsin tränar..
stöd från omgivningen!!
sinnesjuka gener!!
prepp!!
pannben!!
motivation!!
och säkert flera andra faktorer..

Arne Persson
2010-01-27, 22:40
qYb4GNIwoCM&feature=related

Google gav detta... Denna fast med ett omvänt v-handtag?

Så här lär jag inte ut den.

von huff
2010-01-27, 22:42
Jag tror inte att Cutler tränar så otroligt mycket hårdare än många andra.Det finns folk som fyller alla kriterier du räknade upp, men inte kommer i närheten av Cutler.Vad beror det på?Gener skuller jag säga..

Schroder
2010-01-27, 22:42
min ölhävning fungerar perfekt :)

Anders The Peak
2010-01-27, 22:43
Så här lär jag inte ut den.

Arne du ser att det är en riktig PT en som har gått på kurs och instruerar som han hade levt på gymmet större delen av sitt liv. Men helt tokigt är det inte men kanske inte direkt optimalt heller.

Arne Persson
2010-01-27, 22:49
Arne du ser att det är en riktig PT en som har gått på kurs och instruerar som han hade levt på gymmet större delen av sitt liv. Men helt tokigt är det inte men kanske inte direkt optimalt heller.

Jag lär ut att ha armbågarna mycket högre upp och inte handlederna kraftigt ulnarflexerade,

Matsa
2010-01-28, 01:57
Ja använder man storleken på ens persons muskelmassa som referens på dess kunskap är man ute på väldigt hal is. Jag med flera medicinskt utbildade har lagt fram anatomiska argument om varför den är dålig sen är det upp till var och en att göra en tolkning.

Proffsen i kroppsbyggarcirkusen ska vi inte ta upp här då de håller sig i shack med otaliga kortison injektioner i bland annat axlar och knaprar antiinflamatoriska och även andra mediciner så de har nog mer problem än du vet om.

Är nog bara inom byggning som man hör folk säga att man inte ska dra lärdom av de mest framgångsrika utövarna, låter ganska dumt i mina öron... Success leaves clues.

Självklart bör man vara medveten om att proffsens förutsättningar förmodligen skiljer sig en hel del från ens egna av flera anledningar. Man bör förstå att man sannolikt inte kan applicera precis allt de gör på en själv, lika lite som man kan kopiera Detroit Red Wings träningsupplägg rakt av och applicera det på ett knattelag. Därmed intet sagt att man inte kan lära sig utav dem, om de flesta som är riktigt framgångsrika gör på ett vis så bör man nog i alla fall ta sig en funderare på varför. Ta reda på orsaken och om det är applicerbart på en själv. Anamma det man har nytta av och skit i resten, kort sagt. Det samma gäller teorinissarna, man tar till sig det som verkar vettigt och resten kan man för all del ha i bakhuvudet om man så vill utan att man lever efter det.

Och visst stämmer det att de säkert har gott om krämpor som de måste både medicinera och träna runt, men det finns det fler duktiga idrottsmän som har.

Det är knappast Cutlers enorma kunskap som gjort honom till Mr Olympia?Styrketräningen är i mitt tycke ingen raketforskning även om man idag vet en massa om kost och träning.Övningarna har inte ändrats sen Arnolds tid.Personligen tror jag att generna och doping är dom största faktorerna för att bli stor.Hur svåt är det egentligen att träna?

Nej, träning är verkligen inte raketforskning och Cutler hade säkert varit ganska stor även om han hade gjort det mesta fel. Men tror du verkligen att han hade kunnat hålla sig i toppen så länge som han har gjort utan att ha rätt jävla bra koll på det här med att lyfta skrot? Han är ju inget one hit wonder direkt.

Annars håller jag med, jag tycker att träning ska hållas enkel.

davvvan
2010-01-28, 03:23
Jag lär ut att ha armbågarna mycket högre upp och inte handlederna kraftigt ulnarflexerade,

Finns det film på detta?

Sheogorath
2010-01-28, 06:00
"Då man behöver inåtrotera överarmen för att kunna utföra övningen kommer utrymmet mellan skuldran och överarmen bli trångt. I detta utrymme finns ett gäng strukturer som helt enkelt lättare kommer i kläm när armen är inåtroterad, vilket över tid kan resultera i axelproblem."

Detta styrs primärt inte av greppet utan är i mer eller mindre lika.

OK du läser inte vad jag skriver. Jag ger upp.

Martin Löwgren
2010-01-28, 06:15
som sagt, jag VÄLJER medvetet vem jag lyssnar på, jag säger inte åt andra vad dom skall göra... VALET ÄR FRITT... men eftersom detta är vad vi snackar om..

och när valet kommer till om jag skall lyssna på
a) DC som tränat hur många somhelst med utmärkta resultat och själv är stor, Dorian Yates, och Arne Persson bland annat.. kan även lägga till Platz, Ron, Runesson, Graneheim etc etc..
ELLER
b) någon medioker byggare på internet som tränat hälften eller en tredjedel sålänge som ovanstående nämnda herrar utan ens i närheten lika stora framgångar samt 70 kgs "teorinissen" som kan allting om kost och träning, i teorin, men som i verkligheten curlar mindre än min flickvän..

ja...
Jag har nyligen sett dagsformsbilder (ja internet är bra litet) på dig min vän och du borde verkligen, verkligen även börja lyssna på folk som kan saker istället för att bara glo på youtube hur Cutler och boysen tränar, bara ett tips i all välmening. Jag kollar själv på dessa filmer men ibland får man intrycket att du är helt fast vid dessa och suger åt dig allt som de säger och gör.

Spela hardcore byggare bakom skärmen som du gör är det många som gör men ser man ut som du gör i kroppen och säger vilka du helst lyssnar på märker man ju rätt snabbt att du skulle ha större nytta av att lyssna på folk med kunskap än enorma Mr. O muskler.

Sheogorath
2010-01-28, 06:25
Jag har nyligen sett dagsformsbilder (ja internet är bra litet) på dig min vän och du borde verkligen, verkligen även börja lyssna på folk som kan saker istället för att bara glo på youtube hur Cutler och boysen tränar, bara ett tips i all välmening. Jag kollar själv på dessa filmer men ibland får man intrycket att du är helt fast vid dessa och suger åt dig allt som de säger och gör.

Spela hardcore byggare bakom skärmen som du gör är det många som gör men ser man ut som du gör i kroppen och säger vilka du helst lyssnar på märker man ju rätt snabbt att du skulle ha större nytta av att lyssna på folk med kunskap än enorma Mr. O muskler.

Med tanke på hur Medusa burit sig åt i den här tråden så ber han verkligen om det...

Arnoldski
2010-01-28, 07:26
Jag har nyligen sett dagsformsbilder (ja internet är bra litet) på dig min vän och du borde verkligen, verkligen även börja lyssna på folk som kan saker istället för att bara glo på youtube hur Cutler och boysen tränar, bara ett tips i all välmening. Jag kollar själv på dessa filmer men ibland får man intrycket att du är helt fast vid dessa och suger åt dig allt som de säger och gör.

Spela hardcore byggare bakom skärmen som du gör är det många som gör men ser man ut som du gör i kroppen och säger vilka du helst lyssnar på märker man ju rätt snabbt att du skulle ha större nytta av att lyssna på folk med kunskap än enorma Mr. O muskler.

*Ouch!* Vilken sågning!! ha ha
:MrT:

Robban
2010-01-28, 08:10
Hantellyft åt sidan är en dålig övning om man är rädd för ökningar i mellersta deltoideus. :D

Medusa
2010-01-28, 11:22
Jag har nyligen sett dagsformsbilder (ja internet är bra litet) på dig min vän och du borde verkligen, verkligen även börja lyssna på folk som kan saker istället för att bara glo på youtube hur Cutler och boysen tränar, bara ett tips i all välmening. Jag kollar själv på dessa filmer men ibland får man intrycket att du är helt fast vid dessa och suger åt dig allt som de säger och gör.

du har helt rätt, min dagsform är hemsk och inte alls bra på något sätt..

man kan och bör lyssna på många olika personer, deras erfarenheter och kunskap, proffs, lokala, SLare, strongmen, dietister, sjukgymnaster, osv.. vad som är viktigt, tror jag, är att välja ut vad som är relevant och nyttigt för just dig, och lämna det där..

Scratch89
2010-01-28, 11:30
som sagt, jag VÄLJER medvetet vem jag lyssnar på, jag säger inte åt andra vad dom skall göra... VALET ÄR FRITT... men eftersom detta är vad vi snackar om..

och när valet kommer till om jag skall lyssna på
a) DC som tränat hur många somhelst med utmärkta resultat och själv är stor, Dorian Yates, och Arne Persson bland annat.. kan även lägga till Platz, Ron, Runesson, Graneheim etc etc..
ELLER
b) någon medioker byggare på internet som tränat hälften eller en tredjedel sålänge som ovanstående nämnda herrar utan ens i närheten lika stora framgångar samt 70 kgs "teorinissen" som kan allting om kost och träning, i teorin, men som i verkligheten curlar mindre än min flickvän..

ja...

Räknar du dig själv som a eller b i det här fallet?
Förövrigt undrar jag som vanligt hur det gick till när du gick från den ashardcorejävlatuffa-högvolymsprincipen till DC. Du verkar inte kunna klara av någon medelväg, utan det är allt eller inget. Antingen 35 set per pass per muskel, eller DC.

Sheogorath
2010-01-28, 15:58
Hantellyft åt sidan är en dålig övning om man är rädd för ökningar i mellersta deltoideus. :D

:thumbup: