handdator

Visa fullständig version : läsning: Projekt snabb, explosiv och maximal styrka


Pepz
2010-01-23, 22:53
Ramlade på detta på nätet med tanke på hur starka friidrottsmän är


http://www.fysexperten.se/wp-content/uploads/2009/12/Projekt-snabbexplosiv-och-maixmalstyrka-Fysexpreten-2009.pdf

Pepz
2010-01-23, 23:03
http://www.fysexperten.se/wp-content/uploads/2010/01/Projekt-21.pdf

en till från samma sida

Den explosiva styrkan känns som det är uppenbart att träning av benböj ska utföras utan vila mellan repetitionerna för att få maximal effekt koncentriskt men framförallt i den excentriska fasen.

Zacke
2010-01-23, 23:34
Tycker den verkar väl endimensionell den där analysen.

Det måste ju finnas fler parametrar som avgör hur lång vila som man ska vila mellan seten.

Att påstå att man alltid ska vila 7-8 minuter för att få maximal effekt av träningen kan inte vara rätt.

Det är bara min spontana reaktion som lekman.

Karlos
2010-01-24, 08:15
Tycker den verkar väl endimensionell den där analysen.

Det måste ju finnas fler parametrar som avgör hur lång vila som man ska vila mellan seten.

Att påstå att man alltid ska vila 7-8 minuter för att få maximal effekt av träningen kan inte vara rätt.

Det är bara min spontana reaktion som lekman.

Indeed...

Arf Pingvin
2010-01-24, 10:58
Om din idrott handlar om att utveckla kraft under mycket kort tid, tex längdhopp (140ms) så gäller det att träna på rätt saker. Om vilan blir för kort så ökar tiden för kraftutveckling och hastigheten på rörelsen minskar. Då tränar man inte det man vill bli bra på. Vilan får alltså inte vara för kort. Då blir kvalitén på träningen lidande.

Det endimensionella består i att de tränar för idrottsprestation. Inte maxstyrka eller hypertrofi.

Bite
2010-01-24, 12:54
Fysexperten.se har massor av intressanta videor och spännande läsning. Har hittat en del kul övningar för bålstabilitet där bland annat.

Däremot är det kanske svårt att översätta en del tester till SL-förhållanden, såhär såg det tex ut när de mätte effektutveckling under knäböj.

Tw05lMwU0M0

doommessiah
2010-01-24, 14:49
Det hade ju varit trevligt om dom verkligen gjorde en knäböj, när dom nu hade bestämt sig för att mäta densamma???

Carolinew
2010-01-24, 17:58
Hahaha, även om han säkert har någon anledning till att han gör sådär, så ser det sjukt roligt ut :laugh:

Stefan J
2010-01-27, 14:17
Om jag förstår sammanfattningen rätt så för att få bäst effekt av sin träning enligt den här studien (inför tävling speciellt) ska man hålla sig på vikter mellan 70-100%, snabb/explosivträning är mer eller mindre irrelevant just då. Detta stämmer väl överens med hur de flesta toppar (utom vår världsmästare Smulter som bränner på med 15 reppare :) ), där man brukar ligga mellan 1-3 reps i sina arbetssätt och ha en tung belastning. Så inget nytt på tapeten där.

Sen kan man fråga sig om speedbänkar och liknande i slutändan gör en så mycket maxstarkare eller om man bara blir bra på att vara snabb på lägre vikter. Man har ju sett exempel på det på uppvärmningen inför tävlingar, vissa är snabba på låga vikter så att man knappt ser förflyttningen av stången medan andra är i princip lika långsamma på 100 som 200kg. Explosiva lyftares fart gör att man ofta uppskattar att de maxar mycket mer än de egentligen gör när de tränar på submaximala vikter.

Missförstå mig inte nu, jag tränar själv speedbänk och tycker det är en bra träningsmetod, men jag ifrågasätter själv hur bra det egentligen är med mig själv som referens. Tycker att min lyft fram till 10kg under max ser så lätta ut, men sen när jag lägger på nåt kilo till tar det helt stopp, och det är en dålig egenskap som jag inte vet hur man kan träna bort, om det ens är möjligt.

Detta kanske skulle ha varit i ett annat forum, men nu får det bli här :)

gunhamn
2010-06-01, 20:12
Om jag förstår sammanfattningen rätt så för att få bäst effekt av sin träning enligt den här studien (inför tävling speciellt) ska man hålla sig på vikter mellan 70-100%, snabb/explosivträning är mer eller mindre irrelevant just då. Detta stämmer väl överens med hur de flesta toppar (utom vår världsmästare Smulter som bränner på med 15 reppare :) ), där man brukar ligga mellan 1-3 reps i sina arbetssätt och ha en tung belastning. Så inget nytt på tapeten där.

Sen kan man fråga sig om speedbänkar och liknande i slutändan gör en så mycket maxstarkare eller om man bara blir bra på att vara snabb på lägre vikter. Man har ju sett exempel på det på uppvärmningen inför tävlingar, vissa är snabba på låga vikter så att man knappt ser förflyttningen av stången medan andra är i princip lika långsamma på 100 som 200kg. Explosiva lyftares fart gör att man ofta uppskattar att de maxar mycket mer än de egentligen gör när de tränar på submaximala vikter.

Missförstå mig inte nu, jag tränar själv speedbänk och tycker det är en bra träningsmetod, men jag ifrågasätter själv hur bra det egentligen är med mig själv som referens. Tycker att min lyft fram till 10kg under max ser så lätta ut, men sen när jag lägger på nåt kilo till tar det helt stopp, och det är en dålig egenskap som jag inte vet hur man kan träna bort, om det ens är möjligt.

Detta kanske skulle ha varit i ett annat forum, men nu får det bli här :)

känns bättre om man "smäller" upp vikterna är min personliga årsikt, man får ett bättre självförtroende om det känns lätt som tusan.
men som du säger så vet ja inte så mkt mer än så.
dock kan man ju se tyngdlyftarna som är explosiva som tusan ! dom är lite som du beskriver dig.

EkarN
2010-06-01, 20:35
känns bättre om man "smäller" upp vikterna är min personliga årsikt, man får ett bättre självförtroende om det känns lätt som tusan.
men som du säger så vet ja inte så mkt mer än så.
dock kan man ju se tyngdlyftarna som är explosiva som tusan ! dom är lite som du beskriver dig.

Du har nog rätt i det. Känns betydligt skönare om det går undan.