handdator

Visa fullständig version : EAA+Maltodextrin??


Biffblivande
2010-01-23, 22:47
Hej jag behöver lite hjälp med tillskott vid sidan av styrketräning. Mitt mål är att stiga 4-5 kg i muskler.

Jag har läst lite fram och tillbaka. Jag funderar på att dricka EAA före och efter träning, samt maltodextrin efter.

Är det här ett bra alternativ i jämförelse med en "super gainer" innehållande vitaminer, proteiner, kolhydrater och aminosyror. (samt creatin, som jag är skeptiskt till.)

Jag har aldrig använt kosttillskott i min träning och behöver därför goda råd!

Tack på förhand!

Eddie Vedder
2010-01-23, 22:51
EAA + malto kommer vara billigare och ge marginelllt bättre akut effekt fast mindre kcal än motsvarande effekt från gainern.

Vitaminerna är inget att betala extra för anser jag. För det första är det verkligen inte säkert att du behöver extra vitaminer utöver kosten och om så är fallet är det bättre att faktiskt ta en multivitamin.

Kreatin behöver du inte vara kritisk mot. Är det NÅGOT som verkligen har stark vetenskaplig evidens bakom sig är det ju kreatin.

auermaa
2010-01-23, 22:51
Vad vill du ska hända? Vill du gå upp i vikt? Gå ner i vikt? Jag rekommenderar, beroende på vad du har för mål, antingen en gainer, Mass FX. Eller protein, Whey FX. Båda finns på GV.
EAA är verkligen något du borde ta. Direkt före och direkt efter ditt pass.

AdamK
2010-01-24, 00:10
Jag kör EAA före och EAA efter tillsammans med malto, funkar skitbra. Sen så kan du ju köpa protein också som du kan ta utspritt på dagen för att fylla på proteinmängden. Protein är ju kroppens byggsten

Malmberg
2010-01-24, 01:47
Vad vill du ska hända? Vill du gå upp i vikt? Gå ner i vikt?

Mitt mål är att stiga 4-5 kg i muskler.


*slap*

Biffblivande
2010-01-24, 20:43
Har ni några konkreta produkter att rekommendera utöver EEA och Maltodextrin?
Proteinpulver med andra ord!
Så billigt som möjligt..

Eddie Vedder
2010-01-24, 20:44
Har ni några konkreta produkter att rekommendera utöver EEA och Maltodextrin?
Proteinpulver med andra ord!
Så billigt som möjligt..

Scrolla bara upp till toppen av sidan. Pure Whey är ju biligt just nu i Koloshoppen.

AEB
2012-03-30, 23:15
Är det att rekommendera att ta Maltodextrin + Vassle eller bara köra Vassle?

Morty
2012-03-31, 08:23
Beror ju på om man vill få i sig näringslösa kolhydrater efter träning. Med tanke på att de flesta träningscheman har minst 72h vila (ibland en hel vecka) för en muskel så är det inte direkt nåt som behövs. Idag ska jag träna dubbelpass med ganska kort vila mellan och då har jag dextro i min shake. Aldrig annars.

Eddie Vedder
2012-03-31, 13:12
Är det att rekommendera att ta Maltodextrin + Vassle eller bara köra Vassle?

Rekommenderat i vilket sammanhang?

AEB
2012-03-31, 20:52
Rekommenderat i vilket sammanhang?
Innan styrke träning och efter / Innan löpning och efter.

repartir
2012-03-31, 22:05
Jag har inte direkt något behov av gainer när det gäller kcal, men om man tränar bröst mån/tors och rygg tis /fre för stryrka kan det vara fördelaktigt med kolhydrater efter för återhämtningen.

Har precis köpt kreatin som jag tänkte köra på, och ta vassle innan passet.

OT:
Vassle kan tas 30 min innan passet? Spelar det roll?

vicarious
2012-04-01, 06:35
Jag har inte direkt något behov av gainer när det gäller kcal, men om man tränar bröst mån/tors och rygg tis /fre för stryrka kan det vara fördelaktigt med kolhydrater efter för återhämtningen.

Har precis köpt kreatin som jag tänkte köra på, och ta vassle innan passet.

OT:
Vassle kan tas 30 min innan passet? Spelar det roll?

Spelar roll för vad? Varför ska du ta innan? Tränar du fastande?

Eddie Vedder
2012-04-01, 10:05
Innan styrke träning och efter / Innan löpning och efter.

Jo fast med sammanhang syftar jag mer på vad du äter, hur mycket, när, hur mycket kalorier och kolhydrater du vill få i dig från pulver osv.

AEB
2012-04-01, 14:02
Jo fast med sammanhang syftar jag mer på vad du äter, hur mycket, när, hur mycket kalorier och kolhydrater du vill få i dig från pulver osv.

Men om jag har bulk eller deff så är det vell alltid bättre med att alltid kombinera protein med kolhydrater direkt efter passet? Jag har hört att återhämtningen sker bättre då.

Zizou
2012-04-01, 15:09
Men om jag har bulk eller deff så är det vell alltid bättre med att alltid kombinera protein med kolhydrater direkt efter passet? Jag har hört att återhämtningen sker bättre då.

Du lagrar in glykogen i musklerna som effektivast fram till ~1 timma efter träning, sedan går det ner lite. Men om du inte planerar att använda samma muskler igen dagen efter, så är det inte "nödvändigt" med kolhydrater direkt efter. Då kommer det ändå att fyllas på tillräckligt under dagarna du vilar musklerna. Sedan antar jag att du äter ett bra mål mat efter träningen också.