handdator

Visa fullständig version : Hantelpress


titongo
2010-01-23, 21:16
Vid utförning skall hanteln sänkas till under bröstvårtorna precis som i bänken?

Zokal
2010-01-23, 21:22
Svårt och säga, tror lite det är från person till person.
Men vad jag tycker känns bra är att använda sig av lång rörelse.
På den negativa delen så tar den ner hantlarna tills du får full stretch
i bröstmusklerna

Martin Löwgren
2010-01-24, 00:44
Vid utförning skall hanteln sänkas till under bröstvårtorna precis som i bänken?

Beror på rörlighet och vilken laxitet kontra stabilitet man har i axelleden. Även hur pass väl rotatorcuffen fungerar påverkar.

Morrris
2010-01-24, 09:54
Beror på rörlighet och vilken laxitet kontra stabilitet man har i axelleden. Även hur pass väl rotatorcuffen fungerar påverkar.

Vad Martin försöker säga är: Lägg dem där det känns bekvämt.:)

zharz
2010-01-24, 10:25
Vid utförning skall hanteln sänkas till under bröstvårtorna precis som i bänken?

Jag brukar inte ha stången under bröstvårtorna, skall man det?

Sverker
2010-01-24, 10:30
Tänk dig en stång mellan hantlarna.

Kommer stången att passera bröstkorgen i bottenläget har du gjort rätt. Fördelen med hantlar är att du kommer djupar ned i rörelsen. Kör så djupt du kan. Finns fördelar med att dra tillbaka axlarna i rörelsen.

Sheogorath
2010-01-24, 10:32
Jag brukar inte ha stången under bröstvårtorna, skall man det?

Ju högre upp du placerar stången desto mer isoleras bröstmusklerna. Guilloutin-bänk är extremfallet: där kör man mot halsen och främre axelmuskulaturen är i princip helt bortkopplad. Med en lägre stångplacering blir det en mer komplett överkroppsövning där alla musklerna arbetar tillsammans för att förflytta vikten. Det samma gäller naturligtvis hantelpress, som i grunden är samma rörelse. Allt handlar alltså om vad du vill ha ut av övningarna.

s.m.f
2010-01-24, 10:48
Guilloutin-bänk är extremfallet: där kör man mot halsen och främre axelmuskulaturen är i princip helt bortkopplad.

Det var intressant, det gör också så att ev överbelastning på axeln minimeras? Bortsett från den utsatta positionen mot halsen (om man inte får upp stången) finns det andra nackdelar med den varianten av press?

Sheogorath
2010-01-24, 11:13
Det var intressant, det gör också så att ev överbelastning på axeln minimeras? Bortsett från den utsatta positionen mot halsen (om man inte får upp stången) finns det andra nackdelar med den varianten av press?

Det är mycket som infattas i begreppet "axeln". Bröstmuskeln kommer att stretchas mer i guilloutin-bänk, vilket av orörliga/ovana kan uppfattas som obehag från axeln. Av denna anledning är det en god idé att vara särskilt noggrann med uppvärmning, utförande och gradvis tillvänjning. Utförandet mot halsen är kanske inte det säkraste (särskilt inte i Smith...) men man kan lika gärna ta ner stången mot nyckelbenen: skillnaden i muskelaktivitet bör vara minimal.

pcw
2010-01-24, 11:37
Passar på att fråga:

Hur påverkas axelmuskulaturen genom att man att utför övningen med tummarna pekandes mot dig jämfört mot att göra den med ett pronerat grepp samt att göra rörelsen med tummarna pekandes mot dig till att rotera ut i rörelsen till ett pronerat grepp?

Martin Löwgren
2010-01-24, 11:44
Passar på att fråga:

Hur påverkas axelmuskulaturen genom att man att utför övningen med tummarna pekandes mot dig jämfört mot att göra den med ett pronerat grepp samt att göra rörelsen med tummarna pekandes mot dig till att rotera ut i rörelsen till ett pronerat grepp?

Bröstmuskeln fäster på överarmsbenet och påverkas därmed inte av ett pronerat eller supinerat underarmsgrepp så länge ingen rotation börjar ske i axelleden.

Sheogorath
2010-01-24, 11:48
Passar på att fråga:

Hur påverkas axelmuskulaturen genom att man att utför övningen med tummarna pekandes mot dig jämfört mot att göra den med ett pronerat grepp samt att göra rörelsen med tummarna pekandes mot dig till att rotera ut i rörelsen till ett pronerat grepp?

Lite rörligt det där, men jag tror att jag förstår vad du undrar. ;)

Hur du roterar underarmarna påverkar inte axeln, däremot så kan man uppleva olika utföranden som mer eller mindre naturliga beroende på hur man roterat. Jag personligen föredrar att göra allt från bröstpressar, flyes och fly/pressar med semisupinerad fattning eftersom inte hantlarna stöter mot kroppen då man roterat bort dom.

pcw
2010-01-24, 12:16
Blev lite rörigt där. Hittade en video nu om vad jag menade. Alltså om man utför hantel press på detta sättet: http://www.youtube.com/watch?v=aIsxd-1BqGQ

(sen kan man ju applicera det utförandet på hantel bröst övningar också, samma fråga där)

Har det några fördelar än när man utför övningen på det här sättet: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html

Vad tycker ni om denna övning?

http://www.youtube.com/watch?v=SizTOJCBs5w&feature=channel

Sheogorath
2010-01-24, 12:25
Blev lite rörigt där. Hittade en video nu om vad jag menade. Alltså om man utför hantel press på detta sättet: http://www.youtube.com/watch?v=aIsxd-1BqGQ

(sen kan man ju applicera det utförandet på hantel bröst övningar också, samma fråga där)

Har det några fördelar än när man utför övningen på det här sättet: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html

Vad tycker ni om denna övning?

http://www.youtube.com/watch?v=SizTOJCBs5w&feature=channel

Du har redan fått två svar. Det spelar ingen roll för muskelaktiviteten, det är hur vinkeln i axeln ser ut som är det intressanta (armbågarna mer eller mindre nära kroppen). Välj det sätt som gör att den rörelsebanan du vill ha känns mest bekväm. Jag använder mig som sagt av ditt utförande 1 eftersom hantlarna då passerar kroppen smidigt då jag gör en djup rörelse.

Angående axelpressarna använder tjommen där en väldigt kort rörelsebana. Han isolerar framsida axel vilket kanske är hans mål, men jag skulle säga att man får ut mer av övningen (med avseende på t.ex. Serratus anterior) om man fortsätter rörelsen genom att rotera upp hantlarna på raka armar.

pcw
2010-01-24, 12:42
Du har redan fått två svar. Det spelar ingen roll för muskelaktiviteten, det är hur vinkeln i axeln ser ut som är det intressanta (armbågarna mer eller mindre nära kroppen). Välj det sätt som gör att den rörelsebanan du vill ha känns mest bekväm. Jag använder mig som sagt av ditt utförande 1 eftersom hantlarna då passerar kroppen smidigt då jag gör en djup rörelse.

Angående axelpressarna använder tjommen där en väldigt kort rörelsebana. Han isolerar framsida axel vilket kanske är hans mål, men jag skulle säga att man får ut mer av övningen (med avseende på t.ex. Serratus anterior) om man fortsätter rörelsen genom att rotera upp hantlarna på raka armar.

Okej tack för ditt svar. Jag var osäker om jag hade uttryckt mig korrekt så det var därför jag gick skrev en gång till ;)

Sheogorath
2010-01-24, 12:43
Okej tack för ditt svar. Jag var osäker om jag hade uttryckt mig korrekt så det var därför jag gick skrev en gång till ;)

OK. np :thumbup: