handdator

Visa fullständig version : Ägg vid deff?


b1gdude
2010-01-23, 21:03
Tja,

Lite funderingar kring ägg under deff.

Jag tycker om att äta mycket ägg men många säger att äggulan är onyttig men man kan väl ändå äta hela ägget även när man deffar eller rekommenderas endast äggvitan?

Hur många hela ägg rekommenderas att äta under en dag när man deffar? Speciella tidpunkter mm?

Tacksam för svar ;)

Dreas
2010-01-23, 21:05
Inget fel på ägg, äggulan är inte onyttig. Hur många ägg du kan äta beror ju på hur ditt intag av olika makronutrienter ser ut annars. Men 2-4st är nog inga problem.

zharz
2010-01-23, 21:10
Du verkar inte ens veta vad en deff innebär... Om jag var du så hade jag läst på lite mera.

Olegh
2010-01-23, 21:25
Du gillar alltså ägg.

Då föreslår jag att du gör plats för dom i din kaloribudget. Om man bortser från personliga preferenser så är det utmärkt livsmedel ur näringssynpunkt, med gulan inräknad.

Sniggel
2010-01-23, 21:47
Många frågor b1gdude? :)

Varför myten om att äggulor är "onyttiga" lever kvar, beror nog på:
1. Det innehåller mycket fett (kaloritätt)
2. Det är mycket kolesterol i, vilket man tidigare trodde skapade obalans i kroppens kolesterol och var hälsofarligt (vilt dragen slutsats för övrigt).

Nummer 2 behöver man inte oroa sig för, ägg (med gula) är bland det nyttigaste som finns och verkar inte påverka kolesterolet på ett negativt sätt, snarare tvärtom.

Nummer 1 stämmer förstås, men det spelar ingen roll om det ryms i ens kaloribudget, dessutom är ägg väldigt mättande trots ett relativt högt kaloriinnehåll. Dessutom är proteinkvaliten bland den bästa som går att hitta.

Dessutom tycker jag det är ganska moraliskt, miljömässigt förkastligt att slänga gulan. :p

stiggelina
2010-01-23, 22:34
Ni som ha koll, hur mga kal är det i ett ägg ungefär? Var kan man hitta "söka kaloriinnehåll" i diverse livsmedel på nätet?

Eddie Vedder
2010-01-23, 22:36
Var kan man hitta "söka kaloriinnehåll" i diverse livsmedel på nätet?

Du letade inte sådär jätteaktivt här på Kolo innan du frågade va?;) Den här är ju sticky:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=21223

Mimix
2010-01-23, 22:36
Tja,

Lite funderingar kring ägg under deff.

Jag tycker om att äta mycket ägg men många säger att äggulan är onyttig men man kan väl ändå äta hela ägget även när man deffar eller rekommenderas endast äggvitan?

Hur många hela ägg rekommenderas att äta under en dag när man deffar? Speciella tidpunkter mm?

Tacksam för svar ;)

Jag äter 6 ägg om dagen och har gjort det i flera månader. Funkat utmärkt hittills.
Och om man bränner fettet från gulorna så kan de väl inte vara 'onyttiga' tror jag...och resten blir...*flex*

Eddie Vedder
2010-01-23, 22:39
Och om man bränner fettet från gulorna så kan de väl inte vara 'onyttiga' tror jag...och resten blir...*flex*

Att göra av med den energin man stoppar i sig är ju fundamentalt för att bibehålla hälsan. Men knappast som att fettet från ägg är dåligt. Tvärtom.

Ägg är ett helt fantastiskt nyttigt livsmedel och att myten om det "farliga" kolesterolet från ägg ALDRIG verkar dö ut är bedrövligt. Trots att det diskuteras här på Kolo varenda vecka i stort sett.

stiggelina
2010-01-23, 22:42
Du letade inte sådär jätteaktivt här på Kolo innan du frågade va?;) Den här är ju sticky:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=21223

Nee...har för lite energi, orkar inte tänka mer i dag, jag har tentat i 5 h, oh sovit 4 h så du får förlåta, tänkt klart för idag, men jag hade tur att just DU hade ork att svara mig.. :thumbup:, tack :), dax att sova kanske...

Snobbe
2010-01-23, 22:44
Att göra av med den energin man stoppar i sig är ju fundamentalt för att bibehålla hälsan. Men knappast som att fettet från ägg är dåligt. Tvärtom.

Ägg är ett helt fantastiskt nyttigt livsmedel och att myten om det "farliga" kolesterolet från ägg ALDRIG verkar dö ut är bedrövligt. Trots att det diskuteras här på Kolo varenda vecka i stort sett.

Jag kommer ihåg när jag var runt 14-15 satt o käka säkert 6-7 ägg om dan. Åt de oftast till frukost o sen på dan. Morsan och farsan fick typ panik efter ett tag för dom trodde jag typ skulle dö så fick sluta med det. Nu äter jag iofs massor igen :D

Mimix
2010-01-23, 22:47
Att göra av med den energin man stoppar i sig är ju fundamentalt för att bibehplla hälsan. Men knappast som att fettet från ägg är dåligt. Tvärtom.

Ägg är ett helt fantastiskt nyttigt livsmedel och att myten om det "farliga" kolesterolet från ägg ALDRIG verkar dö ut är bedrövligt. Trots att det diskuteras här på Kolo varenda vecka i stort sett.

Sant, sant och sant...:)...Love my eggs I do. (Stort plus att min ekonomi mår bra av dem också)
Och myten är verkligen seg. Jag tror 80% av alla mina vänner som haft synpunkter på min diet sagt..."Oj så mycket ägg kolesterol faaarligt!!"

Eddie Vedder
2010-01-23, 22:48
Jag kommer ihåg när jag var runt 14-15 satt o käka säkert 6-7 ägg om dan. Åt de oftast till frukost o sen på dan. Morsan och farsan fick typ panik efter ett tag för dom trodde jag typ skulle dö så fick sluta med det. Nu äter jag iofs massor igen :D

Sant, sant och sant...:)...Love my eggs I do. (Stort plus att min ekonomi mår bra av dem också)
Och myten är verkligen seg. Jag tror 80% av alla mina vänner som haft synpunkter på min diet sagt..."Oj så mycket ägg kolesterol faaarligt!!"

Kommer beröra just detta i en blogg nära er om ett tag.;)

LadyG
2010-01-23, 22:53
Kommer beröra just detta i en blogg nära er om ett tag.;)

Det ser jag fram emot, jag äter gärna ägg eftersom det dels är gott men så står jag mig mätt längre på ägg också. Kommer du att ta upp något om det fenomenet också, eller är det bara dödskolesterolet du tänker skriva om? :D

Eddie Vedder
2010-01-23, 22:55
Det ser jag fram emot, jag äter gärna ägg eftersom det dels är gott men så står jag mig mätt längre på ägg också. Kommer du att ta upp något om det fenomenet också, eller är det bara dödskolesterolet du tänker skriva om? :D

Snarare fett i allmänhet. Dels tips på fettkällor och dels vetenskapsläget om fett just nu. Där ingår bla myten om farligt kolesterol.

Men ägg lär någon gång i framtiden krönas med en egen hyllningsartikel också.:)

LadyG
2010-01-23, 22:59
Snarare fett i allmänhet. Dels tips på fettkällor och dels vetenskapsläget om fett just nu. Där ingår bla myten om farligt kolesterol.

Men ägg lär någon gång i framtiden krönas med en egen hyllningsartikel också.:)

Tack, då har jag två saker att se fram emot! :bow:

mangemani
2010-01-23, 23:09
kcal in,kcal ut,det är det som avgör.
tillåter ditt dagliga kcal intag att du käkar en viss mängd ägg,så tycker iaf jag att du ska göra det.
bra protein källa och sparar lite på protein pulvret.

b1gdude
2010-01-23, 23:53
Tack för era svar ;) då slänger man in några ägg i kostschemat, slänga in 1-2 ägg efter morgonpromenad, 2 till lunch, samt 2 innan träning blir det bra?

Mimix
2010-01-23, 23:58
Tack för era svar ;) då slänger man in några ägg i kostschemat, slänga in 1-2 ägg efter morgonpromenad, 2 till lunch, samt 2 innan träning blir det bra?

Om du har andra proteinkällor också visst. Ditt nick låter som om du behöver mer protein än vad 6 ägg ger...;)

b1gdude
2010-01-24, 00:01
Om du har andra proteinkällor också visst. Ditt nick låter som om du behöver mer protein än vad 6 ägg ger...;)

hehe, väger in på 98 kg, 184cm lång inte speciellt stor ;)

b1gdude
2010-01-24, 00:07
Då har man ändrat sitt kostschema till detta, vad tycks ;)

Mål 1 Frukost (efter morgonpromenad)
Whey-80 1,5 Skopa blandat i 1,5% mjölk
1 st Omega-3 kapsel (1000mg)
1 Ägg
Havregryn 50-60g + skivad banan + 100-200g Youghurt-Banansmak = 0,1% fett!

Mål 2 Mellanmål
Kvarg 100-150g blandat med fun light
Riskakor lättsaltade 1 st
Cashewnötter 15g
1 st Omega-3 kapsel (1000mg)

Mål 3 Lunch
Kycklingfilé stekt i olivolja
Fullkornspasta 70-100g
Oliver, Sallad, 1 ägg
1-2 glas Mjölk 1,5%
1 st Omega-3 kapsel (1000mg)

Mål 4 Mellanmål (Före träning)
Kvarg 100-150g blandat med fun light
1 Ägg
Cashewnötter 15g
1 st Omega-3 kapsel (1000mg)

Mål 5 (efter träning)
Direkt efter träning: Whey-80 1,5 Skopa blandat i 1,5% mjölk
Tonfisk 120g + 100-150g Keso
1-2 Ägg
Fullkornspasta: 50-70g
1 st Omega-3 kapsel (1000mg)

Mål 6 Kvällsmat
Kvarg 200-250g blandat med fun light
Riskakor lättsaltade 1 st
Banan
1 st Omega-3 kapsel (1000mg)

Mimix
2010-01-24, 00:11
Oj vad mycket mums...:)...Och duktigt med fullvärdigt protein.
(Stackars jag lyckas bara hålla diet om den är riktigt riktigt tråkig, är det för gott så går jag loss och frossar.)

b1gdude
2010-01-24, 00:17
Oj vad mycket mums...:)...Och duktigt med fullvärdigt protein.
(Stackars jag lyckas bara hålla diet om den är riktigt riktigt tråkig, är det för gott så går jag loss och frossar.)

hehe, har aldrig tidigare kört detta schemat, endast kört mycket skräpmat, chips mm vid bulk men nu får det vara nog nu ska jag börja äta nyttigt och satsa på en seriös deff med nyttig mat ;)

tsp
2010-01-24, 00:30
Fan vad sugen jag blev på ägg nu. Har ett gäng supergoda från en lokal gård i kylen. Helt underbara är dem <3

Mimix
2010-01-24, 00:32
hehe, har aldrig tidigare kört detta schemat, endast kört mycket skräpmat, chips mm vid bulk men nu får det vara nog nu ska jag börja äta nyttigt och satsa på en seriös deff med nyttig mat ;)

Ja fördelningen makronutrienter är väldigt viktig om man vill ha resultat.
Det är ju crap att man inte kan hålla sig snygg på bara chokladglass, marsipan och ostbågar...!!...:D

Dreas
2010-01-24, 00:37
Snarare fett i allmänhet. Dels tips på fettkällor och dels vetenskapsläget om fett just nu. Där ingår bla myten om farligt kolesterol.

Men ägg lär någon gång i framtiden krönas med en egen hyllningsartikel också.:)Åååh, you make me happy! Släng in en notis i denna tråd eller något då. Jag är ingen frekvent läsare av bloggen tyvärr :em:

Antar att ni kommer ta upp LDL och HDL också?

Exhale_
2010-01-24, 02:27
Åååh, you make me happy! Släng in en notis i denna tråd eller något då. Jag är ingen frekvent läsare av bloggen tyvärr :em:

Antar att ni kommer ta upp LDL och HDL också?

Att ägg är bra skit behöver man inte deras blogg för att inse :P

Eddie Vedder
2010-01-24, 08:59
Antar att ni kommer ta upp LDL och HDL också?

Nej inte här i alla fall. Vi är inga internmedicinare varken jag eller Jacob.;)

Så att börja gräva djupt i mer eller mindre oxidationsbenägna lipoproteinpartiklar av olika densiteter och Apokvoter är på tok för invecklat. Jag skulle t.ex. aldrig nöja mig med ett mått på enbart HDL och LDL utan djupare analys av vilken sorts LDL-partiklar det handlar om.

Det är helt off topic men i vilket fall som helst är jag inte bara extremt tveksam till kopplingen mellan dietärt kolesterol och mättat fett och kolesterolvärden utan även hur bra markör för hjärt- kärlhälsan kvoten LDL:HDL egentligen är. Mer än av statistiskt värde vill säga (typ som BMI).

chrilledude
2010-01-24, 11:09
Är ägg ONYTTIG? är du full :o? Nåt om kolesterol har jag hört, men det är sjukt bra fett i gulan så..

Ät på! ~75kcal i ett helt ägg, 30-40kcal i äggvitan.

944RS
2010-01-24, 11:38
Är ägg ONYTTIG? är du full :o? Nåt om kolesterol har jag hört, men det är sjukt bra fett i gulan så..

Ät på! ~75kcal i ett helt ägg, 30-40kcal i äggvitan.

Det finns väldigt varierande storlek på äggen!

I min bok står det: 46kcal/100g för äggvita, 359kcal/100g för gulan och 146kcal/100g för ett rått eller kokt ägg.

chrilledude
2010-01-24, 12:35
Det finns väldigt varierande storlek på äggen!

I min bok står det: 46kcal/100g för äggvita, 359kcal/100g för gulan och 146kcal/100g för ett rått eller kokt ägg.

Därför jag skrev "~" = cirka ;)

Står även att medelvikten på ägg är ~60g (eller 70, har glömt), och att kalorierna då är ungefär 75.

944RS
2010-01-24, 13:07
Därför jag skrev "~" = cirka ;)

Står även att medelvikten på ägg är ~60g (eller 70, har glömt), och att kalorierna då är ungefär 75.

S43-53g
M53-63g
L63-73g
XL73-

Själv så köper jag numera nästan bara XL-ägg då jag nyligen lärde mig att det är lika mycket skal på äggen oavsett storlek. Större ägg tycker jag är mycket lättare att skala samt att det självklart blir mindre att skala.

Eddie Vedder
2010-01-25, 08:37
Det ser jag fram emot, jag äter gärna ägg eftersom det dels är gott men så står jag mig mätt längre på ägg också. Kommer du att ta upp något om det fenomenet också, eller är det bara dödskolesterolet du tänker skriva om? :D

Åååh, you make me happy! Släng in en notis i denna tråd eller något då. Jag är ingen frekvent läsare av bloggen tyvärr :em:

Nu är det publicerat.:)

http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

944RS
2010-01-25, 09:20
Nu är det publicerat.:)

http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Tackar!

Per B
2010-01-25, 10:11
http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/
:thumbup:

LadyG
2010-01-25, 10:30
Nu är det publicerat.:)

http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Tack!

Dreas
2010-01-25, 20:58
Nu är det publicerat.:)

http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/*kissass* Tackar!

Dreas
2010-01-25, 21:02
Edittiden gick ut, men måste säga det, fy satan vad bra skrivet!

Eddie Vedder
2010-01-25, 21:14
Tackar!

:thumbup:

Tack!

*kissass* Tackar!

Edittiden gick ut, men måste säga det, fy satan vad bra skrivet!

Tack ska ni ha! Kul att den uppskattades.:)

Och Dreas, du kan ju kommentera på bloggen också om du vill vettu.;)