handdator

Visa fullständig version : min viktminskning har lagt av (tjej)


Lis
2010-01-23, 19:37
Jag är en 22 årig tjej som i mitten på juli 2009 började gå en timmespromenader varje morgon. Jag vägde då 103 kilo. Jag började även tänka lite på vad äter, minska ner på portioner och välja nyttiga alternativ. En dag i helgen har jag bestämt att jag får unna mig något extra, men i liten mängd. Jag har inte så bråttom med viksminskningen då jag är rädd för lös hud och för att allt ska komma tillbaka.

Jag har gått ner 15 kilo och är nere på 88 just nu. Men de senaste månaderna, kanske från oktober, november någon gång har viktnedgången stannat av nästan helt. Jag har lagt till stavar till mina promenader och blir svettig varje gång jag promenerar. Jag har sedan två veckor tillbaka även börjat simma två gånger i veckan (en timme per gång) utöver promenaderna. Men jag märker ingen skillnad på vågen.

Jag har väldigt liten lust att börja räkna kalorier, finns det något annat jag kan tänka på, eller är kaloriräkning enda utvägen för att tappa ytterligare 15 kilo?

Snobbe
2010-01-23, 19:48
Räkna kalorier är det säkra alternativet. Annars chansar du bara.

thompaboy
2010-01-23, 20:02
Jag är en 22 årig tjej som i mitten på juli 2009 började gå en timmespromenader varje morgon. Jag vägde då 103 kilo. Jag började även tänka lite på vad äter, minska ner på portioner och välja nyttiga alternativ. En dag i helgen har jag bestämt att jag får unna mig något extra, men i liten mängd. Jag har inte så bråttom med viksminskningen då jag är rädd för lös hud och för att allt ska komma tillbaka.

Jag har gått ner 15 kilo och är nere på 88 just nu. Men de senaste månaderna, kanske från oktober, november någon gång har viktnedgången stannat av nästan helt. Jag har lagt till stavar till mina promenader och blir svettig varje gång jag promenerar. Jag har sedan två veckor tillbaka även börjat simma två gånger i veckan (en timme per gång) utöver promenaderna. Men jag märker ingen skillnad på vågen.

Jag har väldigt liten lust att börja räkna kalorier, finns det något annat jag kan tänka på, eller är kaloriräkning enda utvägen för att tappa ytterligare 15 kilo?

Det behöver nödvändigtvis inte vara konstigare än att det som förut var ett underskott inte är det längre eftersom du väger 15 kg mindre. Mindre motorer drar ofta mindre soppa;) Om du vet på en höft hur mycket du behöver äta för att vara viktstabil är det ju bara att dra bort lite och se hur det artar sig i ett par veckor. Effekten av den ökade träningen är heller inget som nödvändigtvis visar sig på vågen direkt.

mattilainen
2010-01-23, 22:08
Antingen äter du mer än du tror. Eller äter lika mycket som du gjort och då händer det att man stannar i vikt. Kroppen behöver mindre och mindre energi desto mindre man väger. Alltså kasnke du behöver dra ner ytterligare på maten eller öka cardion.

Annars kan det vara så att vikten stannar några dagar/en vecka och sedan försvinner 1 kg på en gång. Vilket också kan hända. Glykogen och vätska is the shit

Onigiri
2010-01-24, 08:41
Exakt. det är inte linjärt. Ge inte upp för att det har stannat upp lite. Fortsätter du tänka på maten och rör dig ofta så släpper det snart igen.

Har du märkt något i spegeln, om man bortser från vågen? Känns det som att du har gått ner i vikt och blivit smalare och slankare fast du är på samma kroppsvikt fortfarande?

Klein
2010-01-24, 16:52
Man måste inte nödvändigtvis räkna kalorier, men man måste vara systematisk i sitt ätande. Att dra ned på antalet måltider till tex 2 om dagen och helt skippa fika och mellanmål kan vara ett sätt.

En viss hunger måste man nog också räkna med att få leva med mellan måltiderna, iaf till en början. Jag har inte själv varit överviktig men som jag förstått det från bekanta så är det just hungern som är den stora fienden som inte går att motstå.

En annan sak att beakta är att protein är mättande; så att öka på proteinet och minska på kolhydraterna kan därför vara till hjälp för att minska energiintaget. Alltså ät mer kött, ost*, ägg och exempelvis linser, och ät mindre pasta, bröd, och ris. Man behöver inte för den sakens skull utesluta något livsmedel men att skippa godis, fikabröd, öl/vin/sprit/läsk är rekommenderat.

* Man bör vara försiktig med sitt intag av ost och även mjölk då stora mängder kan göra en hård i magen.

Lis
2010-01-25, 22:12
Ser inte direkt någon skillnad i spegeln, men det verkar lite som att det lossnat lite igen plötsligt. Är nere på 86 kilo nu, men midjemåttet står still, men det har kanske försvunnit från nåt annat istället.

Äter bara två måltider om dagen och lite frukt då och då för att stilla hungern.