handdator

Visa fullständig version : Lös i magen efter stor måltid - äter för fort?


Der Kaiser
2010-01-23, 18:15
Jag gillar att äta sällan och mycket.
I dag t.ex. steg jag upp 09 och åt första målet runt 16, kastade i mig två stora hamburgare och massa klyftpotatis. Jag har märkt att nästan varje gång jag gör på detta viset så blir jag lös i magen efteråt.

Jag tuggar inte maten så bra och äter fort.

Jag får inte problem med att hålla tillbaka avföringen, men när jag väl låter den flöda så gör den verkligen det, bokstavligen.
Det verkar hända oftare när jag äter flottig mat som t.ex. kött med sås och klyftpotatis, även om det har hänt efter andra sorters måltider.

Jag lider inte utan är mest nyfiken vad det kan bero på.

Kan maten jag åt 30min tidigare påverka avföringen som redan torde ligga i tarmen?

Har inga allergier eller andra sjukdomar.

Sniggel
2010-01-23, 18:20
Äter du mat sätter du "igång" tarmfunktionerna, vilket bl a innebär att mat du tidigare ätit, börjar röra på sig, en av ringmusklerna (av 2) börjar även slappna av (den du inte har kontroll över)

Tanner
2010-01-23, 18:50
Stora mängder fett kan ge en viss laxerande effekt...

och om du då är fastande fram till 16 och sen slänger i dig en massa mat, BINGO!

Ät ngt mindre nästa gång först innan du ger dig på en större måltid så kanske det ordnar sig.

Der Kaiser
2010-01-23, 18:57
Jag förstår. Men kan det påverkas av hur snabbt jag äter och hur väl jag tuggar maten?
Kanske får grunda med lite bröd nästa gång jag gör så här då. *jorgen*

Klein
2010-01-23, 19:47
Jag förstår. Men kan det påverkas av hur snabbt jag äter och hur väl jag tuggar maten?
Kanske får grunda med lite bröd nästa gång jag gör så här då. *jorgen*

Det har snarare att göra med vad du äter än hur stor måltiden är. Äter man livsmedel man inte är van vid i större mängder så kan det bli lösmage. Äter man livsmedel som man inte tolererar väl i större mängder kan det också bli lösmage. Lösningen på lösmagen är alltså att äta mat som är snällare mot magen. Mindre fibrer och mindre mjölk kan göra susen. Mindre hårt tillagad mat är också ett hett tips. Alltså ät köttet rare istället för well done. Ta det också lugnt med såsen. Såser innehåller allt som oftast vetemjöl, som ej genomgått jäsning, och det kan ställa till med problem för somliga.

Numse
2010-01-23, 21:26
Tveksamt till att hastigheten du äter och hur väl du tuggar maten har med konsistensen på din avföring att göra.

Troligtvis är det något du äter som gör att det skiter sig :)

tsp
2010-01-23, 23:57
Jag gissar att du i allmänhet äter livsmedel som skapar löst bajs. Sedan när du äter en stor måltid går tarmarna igång och du blir bajsnödig, precis som alla andra, och ditt lösa bajs kommer ut.

Apos78
2010-01-24, 09:36
Äter du väldigt fettrikt dessa måltider? Kanske har gallan lite svårt att hinna med helt enkelt.

Der Kaiser
2010-01-24, 09:57
Ja jag börjar tro att det är fettet som spökar. Eller det som Klein föreslog; hårt stekt kött. De gånger det hänt har det varit fettrika måltider med hårt stekt kött, som gårdagens. Minns en gång efter en fläskfilé-gryta med smörstekta champinjoner och crème fraîche.
Däremot har det inte hänt när jag äter pizza.

Om det är av värde så är det bara ett lass lös avföring sen mår jag som vanligt och avföringen är normal nästa gång. Min kost är över lag varierad och nyttig, fast kaloririk.

Men då nöjer jag mig med slutsatsen att det är stor mängd fett och/eller hårt stekt kött. Tack för alla svar.

Eddie Vedder
2010-01-24, 10:01
Men då nöjer jag mig med slutsatsen att det är stor mängd fett och/eller hårt stekt kött. Tack för alla svar.

Å andra sidan känns det ju inte som att den måltiden du nämner behöver vara så fettrik. Vad hade du till hamburgarna och hade du väldigt mycket fett på klyftpotatisen t.ex.?

Hamburgare i bröd med klyftpotatis låter annars i mina ögon som en mestadels kolhydratrik måltid. Men var det enbart burgarna (inget bröd) med ost och med drypande fet klyftpotatis är det ju en annan femma.;)

Onigiri
2010-01-24, 10:07
Dricker du mycket light-saft/dricka till maten?

Der Kaiser
2010-01-24, 10:21
Å andra sidan känns det ju inte som att den måltiden du nämner behöver vara så fettrik. Vad hade du till hamburgarna och hade du väldigt mycket fett på klyftpotatisen t.ex.?

Hamburgare i bröd med klyftpotatis låter annars i mina ögon som en mestadels kolhydratrik måltid. Men var det enbart burgarna (inget bröd) med ost och med drypande fet klyftpotatis är det ju en annan femma.;)

Det har du i o f s rätt i. Måltiden bestod av:

En stor mängd klyftpotatis och pommes frites - det sista i två påsar, vet inte hur mycket i gram men "lagom" för två personer. Gjorde inget med dem utan det var Findus pommes frites och pommes chateau direkt ur påsen.
Två 113g hamburgare, 99% nötkött av märket Angus beef hårt stekta i rikligt med smör
Rökig grillsås
Ketchup
Dressing
Rå lök
Ost
Sallad
Två bröd
Blue Cheese-dressing, men den ogillade jag och åt knappt av

Den råa löken kanske har en roll här? Jag vet att min mor blir dålig av rå lök. Men samtidigt borde väl en sådan överkänslighet vara konsekvent? Jag äter ofta lök i t.ex. sallader och grytor utan att märka av det.

Iaf: den största gemensamma nämnare jag hittar mellan måltiderna är hårt stekt kött och att det är stora mängder mat. Situationen har uppståt kanske 7-8 gånger och de olika måltiderna har varit:

* Stekt hamburgare med pommes
* Stekt fläskfilé med klyftpotatis och bearniesesås
* Stekt fläskfilé med klyftpotatis och örtsås
* Stekt fläskfilé och smörstekta champinjoner i crème fraîche med ris
* Stekt fläskkött - fajitas med sallad och bröd

Notera dock att det inte sker varje gång jag äter dessa måltider. Mina egna observationer säger att det sker ofta när jag är extra hungrig och äter väldigt mycket av denna mat.

Der Kaiser
2010-01-24, 10:21
Dricker du mycket light-saft/dricka till maten?

Cola Light oftast. Inga jättemängder just till maten men däremot dricker jag mycket resten av dagen.

Eddie Vedder
2010-01-24, 10:33
Blue Cheese-dressing, men den ogillade jag och åt knappt av

Svårt att säga vad i allt det där du käkat som kan vara orsaken faktiskt. Det är nog en mix av allt.:D

Dock valde jag att citera ovanstående och konstatera att du är konstig och har fel, fel, fel. Du har SÅ fel! Blue Cheese-dressing är sinnessjukt gott!*drool*

Cola Light oftast. Inga jättemängder just till maten men däremot dricker jag mycket resten av dagen.

Det har definitivt en förmåga att sätta fart på magen hos vissa. Drciker du mycket kaffe också?

Der Kaiser
2010-01-24, 10:38
Jag förstår, ska undersöka ytterligare och föra en diarréjournal så kanske jag finner ett svar.

Jag gillar blue cheese-dressing men den jag köpte var inte alls god, en stor besvikelse. Jag tror den var gjord på gorgonzola. De gånger jag ätit blue cheese på restaurang har det varit supergott. *love*

Der Kaiser
2010-01-24, 10:42
Det har definitivt en förmåga att sätta fart på magen hos vissa. Drciker du mycket kaffe också?

Nej sällan kaffe. Men kaffe sätter fart på min mage no doubt. Igår hade jag faktiskt druckit kaffe på morgonen (ca 4-5h innan maten). Magen kändes dock stabil fram till 20min efter måltiden.

Men vid de andra tillfällena har jag inte druckit kaffe. Light-läsk dricker jag nästan varje dag och det är sällan jag blir dålig i magen bara hux flux.

Der Kaiser
2010-01-24, 10:48
Men kan man åtminstone utesluta att hastigheten på födointaget och hur väl maten tuggas påverkar?
Min tanke var att matsmältningssystemet fick någon slags chock och blev stressat när jag trycker i mig stora mängder dåligt tuggad mat under kort tid efter en liten fasta.

King Grub
2010-01-24, 10:51
Nej, det kan man inte utesluta. Att proppa i magsäcken stora otuggade matbitar kan få hela systemet att reagera.

Apos78
2010-01-24, 13:52
Att äta lite långsammare är en förändring många skulle kunna applicera. Why the rush?