handdator

Visa fullständig version : kolhydrater efter träning


perarvid
2003-09-18, 14:31
Har en kort, enkel fråga. Om man istället för att käka snabba kolisar äter långsamma direkt efter träning, spelar det stor roll för återhämtning osv?

Anledningen till att jag frågar är att jag får så jävla lätt hål i tänderna, får ilningar o skit direkt när jag äter ngt sött. Skippar ju helst att gå till tandläkarn, så kul är det inte...

Hur är det med aspartam o andra sötningsmedel, är det oxå snabba kolisar?

Tanman
2003-09-18, 14:35
Beror på hur ofta du tränar men tränar du varje dag bör du trycka i dig lite snabba kolhydrater efter varje pass, tror inte att du får mindre hål i tänderna av långsamma kolhydrater utan det är nog mer beroende på hur frekvent du utsätter tänderna för syraangrepp. Du kanske ska försöka tajma in så att du tränar precis innan en måltid så du slipper äta en gång extra?

Skåne
2003-09-18, 14:39
Ingen som säger att du måste äta nåt sött för att få i dig snabba kollisar. Själv håller jag mig till corn flakes :thumbup:

Assazel
2003-09-18, 14:47
borsta tänderna efter varje mål?

perarvid
2003-09-18, 14:52
Originally posted by Skåne
Ingen som säger att du måste äta nåt sött för att få i dig snabba kollisar. Själv håller jag mig till corn flakes :thumbup:

Hmm, det har du ju rätt i. Kanske en tallrik Cornflakes med mjölk skulle va bra? Blir lite förvirrad pga mjölkens underliga "lågt GI, högt II"-värden.. hur bör man tänka egentligen? Problemet blir ju förstås att det är svårt att ta _direkt_ efter träningen, hur gör du?

King Grub
2003-09-18, 14:59
Allt med högt GI går bra, och det behöver inte vara sött. Vitt bröd, riskakor, mm fungerar utmärkt.

Även om mjölk har lågt GI ger det en bra anabol insulinspik efter passet, och sådana mängder kolhydrater att det sänker GI:t för mycket ger knappast mjölken, om du inte hinkar litervis.

Aspartam och andra sötningsmedel innehåller ingen energi, och därmed inte heller några kolhydrater.

perarvid
2003-09-18, 15:00
Originally posted by Hominus_Nocturna
borsta tänderna efter varje mål?

Det är inte ett alternativ som fungerar i verkligheten för mig, har inte tid med sånt på jobbet.

Nån som vet ngt om alla dessa tuggummin? V6, Extra osv.. fungerar de? (obs att jag inte pratar om de där "magic whitening"-tuggummina) Isf, hur? Ändrar de pH-värdet eller? Vad jag har hört (osäker dock) så beror hål i tänderna på för surt (lågt pH-värde) saliv? Om det fungerar att käka tuggummin så är ju det en bra grej kanske?

Skåne
2003-09-18, 15:01
Det tar 15 min för mig o gå hem, cykla 7min. Jag äter så fort jag kommer hem. Bor du långt ifrån gymmet kan du kanske prova att blanda maltodextrin i proteinpulvret (det ska vara ännu bättre).