handdator

Visa fullständig version : Filmer/dokumentärer om att USA skulle vara/är ett idiotisk land.


FGK
2010-01-23, 14:25
Orättvis titel på tråden, alla länder har givetvis sina problem men jag söker efter filmer/dokumentärer i Michael Moore liknande stil, som "Fahrenheit 9/11", "Bigger Stronger Faster", "En obekväm sanning" som i stort sett handlar om hur sjukt land USA är, vad dom gör för fel, (invadera irak, vägrar gå med i koyoto avtalet osv). Om det var fel av USA att invadera Irak eller inte är upp till var och en, men söker bara filmer om liknade ämnen.


Söker tips på såna filmer!

Mvh FGK :)

abbe
2010-01-23, 14:28
Food inc

FGK
2010-01-23, 14:30
Food inc

kollade en trailer direkt, intressant! Tack!

Apos78
2010-01-23, 14:54
Confessions of an economic hitman.

David Brent
2010-01-23, 14:58
http://www.imdb.com/title/tt1294790/ ?

Apos78
2010-01-23, 15:00
Sicko om du inte sett den.

The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy. Har inte sett själv men har den liggande.

FGK
2010-01-23, 15:08
http://www.imdb.com/title/tt1294790/ ?

+1! tack för tipset

Sicko om du inte sett den.

The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy. Har inte sett själv men har den liggande.

Okej ska ta mig en titt :D Kollar på Food Inc right now :)

stevebc
2010-01-23, 15:20
Hnngngg...

nej, det var inget förresten :). Aftonbladet.se har kanske några tips annars, under filmavdelningen.

eternallord
2010-01-23, 16:26
Zeitgeist funkar väl också, även om det är mycket konspirationsteori.

Sen har vi "Why we fight" om kriget, "American Drug War: The Last White Hope" om drogpolicyn och det finns en drös om centralbanken. Min favorit är "America: Freedom to Facism", men vill du gå mer på djupet är den något äldre "The Money Masters" bra med. Titta in "Fiat Empire" om du har tid över också.

FGK
2010-01-23, 16:36
Zeitgeist funkar väl också, även om det är mycket konspirationsteori.

Sen har vi "Why we fight" om kriget, "American Drug War: The Last White Hope" om drogpolicyn och det finns en drös om centralbanken. Min favorit är "America: Freedom to Facism", men vill du gå mer på djupet är den något äldre "The Money Masters" bra med. Titta in "Fiat Empire" om du har tid över också.

mycket bra tips, thanks!

Aptasjärvi Power
2010-01-23, 16:40
Får man bara fråga varför du söker denna typ av filmer om just Usa?:)

FGK
2010-01-23, 16:44
första steget till ett medlemskap i Al-quaida :)

Tycker det är kul, intressant och man lär sig alltid något, gillar att mobba usa också :thumbup:

Trance
2010-01-23, 16:47
första steget till ett medlemskap i Al-quaida :)

Tycker det är kul, intressant och man lär sig alltid något, gillar att mobba usa också :thumbup:

Njaaa.

Aptasjärvi Power
2010-01-23, 16:47
första steget till ett medlemskap i Al-quaida :)

Tycker det är kul, intressant och man lär sig alltid något, gillar att mobba usa också :thumbup:

Okej, okej, alla har vi ju skilda åsikter*rolleyes*

Martin Löwgren
2010-01-23, 16:48
första steget till ett medlemskap i Al-quaida :)

Tycker det är kul, intressant och man lär sig alltid något, gillar att mobba usa också :thumbup:

Finns inget skönare land med softare invånare. Oftast är det människorna som aldrig varit i USA som baserar sina åsikter på vad de ser på nyheterna.

Visst deras politik var kanske inte en bästa under Bush-tiden men nu har de en vettig president.

Miami, New York och Manhattan, LA, Vegas, San Diego, Orlanda, Reno är några av de städer jag besökt och det finns inga bättre platser på jorden. Även människorna i landet är så hjälpsamma och trevliga att hälften vore nog.

FGK
2010-01-23, 16:50
Njaaa.


Did you know that, the average American eats 200 pounds of beef every year? (gissa vem som just såg Food Inc!)

intressant fakta, njaa men tidfördriv :)

Kischen
2010-01-23, 16:53
oftast är det människorna som aldrig varit i usa som baserar sina åsikter på vad de ser på nyheterna.



+1

Fast ändra till "vad dem ser på youtube"

Aptasjärvi Power
2010-01-23, 16:54
Finns inget skönare land med softare invånare. Oftast är det människorna som aldrig varit i USA som baserar sina åsikter på vad de ser på nyheterna.

Visst deras politik var kanske inte en bästa under Bush-tiden men nu har de en vettig president.

Miami, New York och Manhattan, LA, Vegas, San Diego, Orlanda, Reno är några av de städer jag besökt och det finns inga bättre platser på jorden. Även människorna i landet är så hjälpsamma och trevliga att hälften vore nog.

Helt korrekt! Jag hade inte kunnat skriva det bättre själv:)

FGK
2010-01-23, 16:57
+1

Måste bara säga, för säkerhetsskull att jag tycker inte alla amerikaner är idioter. Har aldrig varit där och mina tankar om amerika är inte att det ett idiotisk land eller så, tycker bara Michael Moore liknande filmer är kul :)

Så ni inte tror jag hatar Amerika, bara för att jag gillar filmer där USA framställs som tokigt! *cupid*

Martin Löwgren
2010-01-23, 17:02
Helt korrekt! Jag hade inte kunnat skriva det bättre själv:)

Aldrig haft så roligt som jag haft när man festat loss i vegas, cruisat runt i en mustang i miami eller bott på manhattan i några månader.

USA är verkligen drömmarnas land!

Gorilla
2010-01-23, 17:13
Finns inget skönare land med softare invånare. Oftast är det människorna som aldrig varit i USA som baserar sina åsikter på vad de ser på nyheterna.

Visst deras politik var kanske inte en bästa under Bush-tiden men nu har de en vettig president.

Miami, New York och Manhattan, LA, Vegas, San Diego, Orlanda, Reno är några av de städer jag besökt och det finns inga bättre platser på jorden. Även människorna i landet är så hjälpsamma och trevliga att hälften vore nog. +0.8, inte riktigt 1 för jag har inte varit i alla de städerna, men Miami, Ft. Lauderdale och Clearwater är toktrevliga städer.

Folk i USA har överlag en mycket öppnare attityd och är mer hjälpsamma. Men deras övertygelser är ibland skrattretande, exempelvis deras syn på bilar, religion och i princip resten av världen.

Exdiaq
2010-01-23, 19:07
Har skrattat gott om tråden kan jag säga. Vanligtvis brukar man ju eftersöka dokumentärer om ett viss ämne eller område, men här efterfrågas dokumentärer med en viss slutsats: att det är fel på USA på ett eller flera sätt.

Exdiaq
2010-01-23, 19:16
Finns inget skönare land med softare invånare. Oftast är det människorna som aldrig varit i USA som baserar sina åsikter på vad de ser på nyheterna.

Visst deras politik var kanske inte en bästa under Bush-tiden men nu har de en vettig president.

Miami, New York och Manhattan, LA, Vegas, San Diego, Orlanda, Reno är några av de städer jag besökt och det finns inga bättre platser på jorden. Även människorna i landet är så hjälpsamma och trevliga att hälften vore nog.


Nu kan man ju dock tycka om folket men ändå ogilla ledningen så dra inte paralleller mellan att kritisera makthavarna och rent USA-hat. Dessutom är ju dem flesta av dessa dokumentärer gjorda av amerikanare som kritiserar det egna landet.

Dessutom är man som turist ganska "skyddad" från otrevliga personer så att höja folket till skyarna och påstå att det inte finns något annat land med skönare befolkning utifrån resor dit som turist är lite att ta i. De flesta som man träffar då har ett jobb som innebär att de ska vara vänliga mot turister. Dock håller jag med dig till viss del, har bara bra erfarenheter av amerikanare.

Allan
2010-01-23, 19:27
Du vill alltså ha filmer som behandlar specifikt amerikanska fenomen som framstår som rätt märkliga för en europeisk betraktare?

stevebc
2010-01-23, 19:31
Så ni inte tror jag hatar Amerika, bara för att jag gillar filmer där USA framställs som tokigt! *cupid*Alltså underhållning och dålig journalistik? :)

Allan
2010-01-23, 19:47
HBO: Friends of God: A Road Trip With Alexandra Pelosi

Om den kristna högern i USA, och deras kompromisslösa inställning till religion, evolutionen, skilsmässor och abort.

Annars kan man ju kolla här http://www.hbo.com/documentaries

eternallord
2010-01-23, 20:30
Finns inget skönare land med softare invånare.

Instämmer, kanonskön atmosfär överallt jag varit, trevligt folk!

AmericanDragon
2010-01-23, 20:38
Dessutom är man som turist ganska "skyddad" från otrevliga personer så att höja folket till skyarna och påstå att det inte finns något annat land med skönare befolkning utifrån resor dit som turist är lite att ta i. De flesta som man träffar då har ett jobb som innebär att de ska vara vänliga mot turister. Dock håller jag med dig till viss del, har bara bra erfarenheter av amerikanare.

Har varit bosatt i USA under ett års tid och kan inte göra annat än att hålla med Martin. Jag har absolut inte varit runt i hela världen men i USA har jag träffat de trevligaste människorna, allmänt sett. Vare sig man bara träffar dom i en klädaffär, café eller helt enkelt bara när man frågar dom saker på gatan. Inget annat land jag varit i så kan det komma fram någon gammal dam på tåget och börja prata om sina barnbarn och börja visa bilder på dom och berätta roliga historier hon varit med om... utan att man ens behövt fråga! Sen såklart när man berättar att man är från Sverige får man intrycket av att dom är väldigt intresserade av att veta hur ens kultur och klimat är jämnfört med deras osv.

Här i Sverige måste jag säga att vi är lite mer för oss själva, även jag själv är skyldig :)

WHITEFOLKS
2010-01-23, 22:22
Did you know that, the average American eats 200 pounds of beef every year? (gissa vem som just såg Food Inc!)

intressant fakta, njaa men tidfördriv :)

Oj, det var mycket.

Jag tror inte det stämmer.

http://www.ers.usda.gov/publications/ldp/oct05/ldpm13502/

stridis
2010-01-23, 22:36
Att generalisera USA är lite som att generalisera Europa. Blir lite skevt vare sig det handlar om ris eller ros. Vi har spännvidd när det gäller trevliga städer, sjukvård och bibeltroende också.

CrazyJoeDavola
2010-01-23, 22:48
Kanske inte riktigt rätt men Bananas kanske funkar.

Jockefoten
2010-01-23, 23:02
Skippa filmen och läs lite böcker istället.

I Illusionen om gud baktalas amerikanerna rätt mycket. (tex enbart 15% av deras befolkning skulle kunna tänka sig en ateist som president!!!!!)

stevebc
2010-01-23, 23:33
Ungefär som att enbart 15% av svenskarna skulle kunna tänka sig en kristdemokrat som statsminister?

Jockefoten
2010-01-23, 23:36
Ungefär som att enbart 15% av svenskarna skulle kunna tänka sig en kristdemokrat som statsminister?

Nae..
Som att 15% av svenskarna skulle kunna tänka sig en statsminister som är kristen (vilket jag tror de flesta varit).

Scoffan
2010-01-24, 00:41
Finns inget skönare land med softare invånare. Oftast är det människorna som aldrig varit i USA som baserar sina åsikter på vad de ser på nyheterna.

Visst deras politik var kanske inte en bästa under Bush-tiden men nu har de en vettig president.

Miami, New York och Manhattan, LA, Vegas, San Diego, Orlanda, Reno är några av de städer jag besökt och det finns inga bättre platser på jorden. Även människorna i landet är så hjälpsamma och trevliga att hälften vore nog.

Det är ju klart att folk i de stora städerna är "vanliga" trevliga människor då det är väldigt internationella och mångkulturella. Skulle du däremot besöka den amerikanska södern så skulle du nog få en annan bild, där folket har en minst lika skum människosyn som vilket taliban näste som helst. Tror det är ganska lika i storstäder över hela världen, det är när man kommer ut till mindre samhällen som de "konstiga" människorna håller till, som dessutom visas upp i media.

Kwon
2010-01-24, 13:48
http://www.beaumonde.net/weblog/images/according-to-americans.jpg

Verbatim
2010-01-24, 14:10
Om du vill lära dig saker kanske konspirationsfilmer inte är rätt väg att gå, som Trance mfl redan har påpekat. :)

lmao
2010-01-24, 19:00
Inspirerad av tråden laddade jag hem ett par filmer och filmen The End of America tyckte jag var jävligt skrämmande. I filmen går Naomi Wolf igenom tio steg som har gjort att USA mer och mer liknar en diktatur, en förenkling av stegen kan ses här: http://www.guardian.co.uk/world/2007/apr/24/usa.comment

FGK
2010-01-24, 19:11
Du vill alltså ha filmer som behandlar specifikt amerikanska fenomen som framstår som rätt märkliga för en europeisk betraktare?


Det beror på, att usa inte skrivit på koyoto-avtalet är märkligt tycker jag, resten av världen har gjort det, varför ska inte dom "hjälpa till"?

Jag ville ha tips på filmer/dokumentärer som Better, Stronger, Faster. Food Inc och Fahrenheit 9/11. Kul att titta på, men jag har inga åsikter om att usa ÄR ett idiotisk land, utan bara nyfiken på filmer, eller konspirations teorier osv, intressant ämne men man måste ju ta det med en nypa salt :)

FGK
2010-01-24, 19:12
Om du vill lära dig saker kanske konspirationsfilmer inte är rätt väg att gå, som Trance mfl redan har påpekat. :)

Det stämmer nog, men har ingen ork att läsa böcker, men i framtiden ska jag nog ta mig in lite djupare på det!

FGK
2010-01-24, 19:17
Oj, det var mycket.

Jag tror inte det stämmer.

http://www.ers.usda.gov/publications/ldp/oct05/ldpm13502/

Tydligen inte, undra hur då "Food Inc" kan fått det till 200 pounds? Kanske hörde fel när jag såg den men man måste som sagt, ta filmerna med en nypa salt :)


edit: borde såklart svarat på alla inlägg i en post, facepalm

stevebc
2010-01-24, 20:25
http://www.beaumonde.net/weblog/images/according-to-americans.jpg:laugh:

Hemi
2010-01-24, 23:09
Den i Europa alltid till synes glassiga propagandamaskinen Hollywood är inte sämst på att kritisera USA. På 50-60 talet fanns en rebellisk nästan revolutionär kraft under ytan som lyser fram i många spelfilmer om man läser dem analytislt och känner till USA på riktigt och inte bara turistat dit till valfria sköna ställen och de filmerna smockar till sítt land ordentligt. Men i Europa såg vi mest "locket på" och kunde kanske inte läsa filmerna som det var tänkt. Men nu var det ju nyare dokumentärer i M Moore stil det frågades efter och så många värst nya filmer har nog inte hunnit göras än.

Vicotnik
2010-01-25, 00:05
One Big Torrent är en bra sida. Koncentrera er på Noam Chomsky, undvik idioter som Alex Jones och co.

Några personliga favoriter (som kanske redan nämnts) är Why We Fight och The Yes Men Fix The World och Surplus som är svensk. The Crash Course var bra men kanske lite seg i mitten (det amerikanska monetära systemet är inte lika intressant som resten imho).
Och så Chomsky som sagt. Man klarar sig ganska bra på enbart Chomsky nästan. :)

Vicotnik
2010-01-25, 00:09
Visst deras politik var kanske inte en bästa under Bush-tiden men nu har de en vettig president.
Stor skillnad mot Bush naturligtvis, men mest vad gäller retoriken.

Sen är det givetvis inget fel alls på amerikaner, bara deras ledarskap och maktstruktur i stort.

Vinter
2010-01-25, 00:10
Det beror på, att usa inte skrivit på koyoto-avtalet är märkligt tycker jag, resten av världen har gjort det, varför ska inte dom "hjälpa till"?


"As of year-end 2006, the United Kingdom and Sweden were the only EU countries on pace to meet their Kyoto emissions commitments by 2010."

http://en.wikipedia.org/wiki/Kyoto_Protocol

Varför skriva på ett avtal som 5% av de som skrivit på klarar och som inte har några straff för de som inte klarar kraven?

WHITEFOLKS
2010-01-25, 00:29
Tydligen inte, undra hur då "Food Inc" kan fått det till 200 pounds? Kanske hörde fel när jag såg den men man måste som sagt, ta filmerna med en nypa salt :)


edit: borde såklart svarat på alla inlägg i en post, facepalm


"Ta med en nypa salt" funkar ju om de kanske vinklar lite men att säga 200 när verkligheten är 70 eller nåt blir ju inte en fråga om en nypa salt.

FGK
2010-01-25, 17:18
"Ta med en nypa salt" funkar ju om de kanske vinklar lite men att säga 200 när verkligheten är 70 eller nåt blir ju inte en fråga om en nypa salt.

visst har du rätt, det var grova fel. Men inte jag som gjort filmen, och när jag säger en "nypa salt" så menar jag hela filmen, hade jag sagt "allt i filmen är helt å skogen" så hade det inte heller varit rätt, att dom har räknat så fel kan inte jag göra något åt.

FGK
2010-01-25, 17:22
One Big Torrent är en bra sida. Koncentrera er på Noam Chomsky, undvik idioter som Alex Jones och co.

Några personliga favoriter (som kanske redan nämnts) är Why We Fight och The Yes Men Fix The World och Surplus som är svensk. The Crash Course var bra men kanske lite seg i mitten (det amerikanska monetära systemet är inte lika intressant som resten imho).
Och så Chomsky som sagt. Man klarar sig ganska bra på enbart Chomsky nästan. :)

Tack för tipset :)

Psyla
2010-01-25, 17:23
The union - The buissnes behind getting high

En film om deras totalt misslyckade narkotikapolitik.

FGK
2010-01-25, 18:36
"As of year-end 2006, the United Kingdom and Sweden were the only EU countries on pace to meet their Kyoto emissions commitments by 2010."

http://en.wikipedia.org/wiki/Kyoto_Protocol

Varför skriva på ett avtal som 5% av de som skrivit på klarar och som inte har några straff för de som inte klarar kraven?

Koyoto avtalet är ju till för en bättre global miljö, även om det nu inte hjälper så mycket så tycker jag det fortfarande är värt att försöka, det är ju ändå planeten det handlar om.

clork
2010-01-25, 19:04
Finns inget skönare land med softare invånare. Oftast är det människorna som aldrig varit i USA som baserar sina åsikter på vad de ser på nyheterna.

Visst deras politik var kanske inte en bästa under Bush-tiden men nu har de en vettig president.

Miami, New York och Manhattan, LA, Vegas, San Diego, Orlanda, Reno är några av de städer jag besökt och det finns inga bättre platser på jorden. Även människorna i landet är så hjälpsamma och trevliga att hälften vore nog.

+1

Off-topic:

Jag själv har besökt USA ett flertal ggr, och det är absolut det bästa landet jag varit i. Jag kan inte mer än att hålla med dig om att människorna där är det trevligaste som finns! Den sociala kulturen där är helt annorlunda gentemot den svenska då här det känns som att vara skygg är standard i Sverige.
Dessutom känner jag ett flertal personer, även intelligenta, som tror sig veta allt som har med USA att göra, även fast de inte ens besökt landet.

hugok
2010-01-25, 21:01
Det finns säkert gott om såna idiotiska filmer som färgar svenskarnas syn på landet. Många av skaparna av filmerna är väl också jäkla hycklare; Al Gore, Michael Moore etc.

bertbert
2010-01-25, 21:29
Jag lånar tråden lite.

Är det någon som har tips på filmer om de intorkade svenskarna som hyllar jantelagen och inte ens vet om att USA är en federation? Gärna med folk från landsbygden som inte ens vet var Kirgizistan ligger.

Baan
2010-01-25, 21:31
Jag lånar tråden lite.

Är det någon som har tips på filmer om de intorkade svenskarna som hyllar jantelagen och inte ens vet om att USA är en federation? Gärna med folk från landsbygden som inte ens vet var Kirgizistan ligger.

Nej, man har inte lyckats hitta några sådana att filma än.

bertbert
2010-01-25, 21:33
nej, man har inte lyckats hitta några sådana att filma än.

lol :D

skaparn
2010-01-25, 22:44
Alltså, den här tråden.

stafh
2010-01-25, 22:51
Alla amerikaner är helsköna lirare och klockrena människor, utom de som gör USA-kritiska filmer, de är ena hycklande jävla idioter. :D

Ärligt talat har jag svårt att tro att det är så stor skillnad mellan olika länder, tror snarare det är språket som ger det intrycket. Hade man kunnat spanska lika bra som engelska hade man säkert tyckt att nicaraguaner eller mexikaner hade varit lika sköna om man hälsat på i de länderna. Nu har jag inte varit i just USA, men jag har fått intrycket att det är just vi i sverige (och övriga nordeuropeiska länder + japan typ) som är stela och tillbakadragna.

USA är väl dessutom ett av de mest heterogena länderna i världen när det kommer till befolkning och samhälle?

Vicotnik
2010-01-25, 23:23
Problemet med USA är främst att det är ett enormt glapp mellan åsikterna hos folket och åsikterna hos de som som bestämmer. Detta är något som Noam Chomsky ständigt tar upp och något som tas upp i mängder av dessa "USA-kritiska" dokumentärer.

Så det känns lite barockt att folk klagar över nån sorts påstådd syn att alla som bor i USA är idioter. Det är väldigt få som tycker på det sättet och de kritiska dokumentärer och föredrag som rekommenderas i den här tråden speglar inte detta synsätt.

Så det är snarare ni som klagar på de som klagar som är trångsynta, så det så. :p

Baan
2010-01-25, 23:27
Alla amerikaner är helsköna lirare och klockrena människor, utom de som gör USA-kritiska filmer, de är ena hycklande jävla idioter. :D

Ärligt talat har jag svårt att tro att det är så stor skillnad mellan olika länder, tror snarare det är språket som ger det intrycket. Hade man kunnat spanska lika bra som engelska hade man säkert tyckt att nicaraguaner eller mexikaner hade varit lika sköna om man hälsat på i de länderna. Nu har jag inte varit i just USA, men jag har fått intrycket att det är just vi i sverige (och övriga nordeuropeiska länder + japan typ) som är stela och tillbakadragna.

USA är väl dessutom ett av de mest heterogena länderna i världen när det kommer till befolkning och samhälle?

Jag tror faktiskt dom har det i sin kultur att vara lite tillmötesgående. Vissa kallar det falskhet men jag ser det bara som en fin sak att man är trevlig mot främlingar istället för att bli lite lätt defensiv som kanske är normen här. Sen är det ju självklart att om man åker med intentionerna att ha roligt till ett rikt land lär det ju inte suga direkt ;)

Själv undrar jag om man är kapabel att bedöma hur bra ett land är med allt vad det innebär även efter man varit där och semestrat ganska många gånger. Då tänker jag främst på hur lång tid det tog för mig att "greppa" Sverige. Kanske tio år...

Heterogena vet jag inte, kanske om du tänker på blandningen av etniciteter. Tror dock ändå average Joe är mer homogen kulturellt än average José/Dieter/James/Gösta i Europa. Därför EU aldrig kommer att bli United States of Europe ;)

Vicotnik
2010-01-25, 23:27
Allt detta tjat om jantelagen hit och dit känns även det främmande för mig. Vad är det för folk ni umgås med egentligen? Här i där jag bor (i underbara multikulturella Gottsunda) bor det mest glada människor som hälsar på varandra. Slappna av ffs.

Människor är lika överallt.

bertbert
2010-01-25, 23:40
Människor är lika överallt.

Jaså.

http://www.psychologytoday.com/files/u15/African_beauty_2.jpg

Vicotnik
2010-01-25, 23:46
Precis. Vissa är trångsynta rasister, precis som överallt. Lösningen är att skratta åt dem och ignorera dem, inte att hata tillbaka.

bertbert
2010-01-25, 23:47
Precis. Vissa är trångsynta rasister, precis som överallt.

Vad insinuerar du nu?

Manta
2010-01-26, 00:02
Människor är lika överallt.

Vad menar du, att det inte finns stora kulturella skillnader när det kommer till beteende, attityder, etc, mellan olika platser i världen?

Dissector
2010-01-26, 00:10
Vad menar du, att det inte finns stora kulturella skillnader när det kommer till beteende, attityder, etc, mellan olika platser i världen?

... Och att man till på köpet skulle vara rasist om man - som bertbert gjorde, antyder detta? *screwy*

FGK
2010-01-26, 00:23
Problemet med USA är främst att det är ett enormt glapp mellan åsikterna hos folket och åsikterna hos de som som bestämmer. Detta är något som Noam Chomsky ständigt tar upp och något som tas upp i mängder av dessa "USA-kritiska" dokumentärer.

Så det känns lite barockt att folk klagar över nån sorts påstådd syn att alla som bor i USA är idioter. Det är väldigt få som tycker på det sättet och de kritiska dokumentärer och föredrag som rekommenderas i den här tråden speglar inte detta synsätt.

Så det är snarare ni som klagar på de som klagar som är trångsynta, så det så. :p

Det är ingen i tråden som sagt att amerikanare är idioter :)

Hemi
2010-01-26, 01:31
Det är ingen i tråden som sagt att amerikanare är idioter :)

Inte filmerna heller. Jag har aldrig sett en film vad jag vet som kritiserar hela USA, det skulle bli en enormt lång och fruktansvärt komplicerad film och som skulle framstå som helt idiotisk i slutändan. Men vad vet man, det kanske finns någon marathon talibanrulle som tar upp detta, att hela USA är skit.

Hemi
2010-01-26, 01:49
Fast till er som glassat i USA i några månader eller så kan jag ju rekommendera (eller kanske inte) att ta en sväng till de fattigare områdena nere i West Virginia eller vissa ställen i Washingtin DC
där vissa gator fungerar som rena rasbarrieärer, ibland känns det dom man är i ett U-land och bara vill gråta.

Det blir nog trailer för mig nästa gång men så är jag en bärsärkzigienarviking, i anden alltså. Det blir OK.

Vicotnik
2010-01-26, 02:04
Vad menar du, att det inte finns stora kulturella skillnader när det kommer till beteende, attityder, etc, mellan olika platser i världen?
Självklart är det så, men människor är människor överallt. Likheterna är större än skillnaderna. Så jag håller inte med uttalanden som att i land X är folk öppna och vänliga medan här i Sverige är det jantelagen som hägrar. Folk är folk och nån så kallad jäntelag har jag inte känt av här i Sverige trots att jag bott här hela livet. Pratar man med en människa är det rätt så skit samma var den människan bor, mer intressant är social bakgrund osv.
Kollar man t.ex. media eller ledarskap är det vissa stora skillnader så klart, men inte på individnivå direkt.

... Och att man till på köpet skulle vara rasist om man - som bertbert gjorde, antyder detta? *screwy*
Inte alls, du övertolkar en smula. Väldigt Svenskt av dig. (får se om nån biter på den)

Det är ingen i tråden som sagt att amerikanare är idioter :)
Vilket är min poäng. Dock finns det folk som klagar på dessa, fast de inte finns. ;)

Dissector
2010-01-26, 02:16
Inte alls, du övertolkar en smula. Väldigt Svenskt av dig. (får se om nån biter på den)


Jag tolkade det som en direkt kommentar till Bertbert's inlägg och bild, vilket kanske var fel :) Vill för allt i världen inte sitta här och bete mig svenskt.

Manta
2010-01-26, 02:37
Självklart är det så, men människor är människor överallt. Likheterna är större än skillnaderna. Så jag håller inte med uttalanden som att i land X är folk öppna och vänliga medan här i Sverige är det jantelagen som hägrar. Folk är folk och nån så kallad jäntelag har jag inte känt av här i Sverige trots att jag bott här hela livet. Pratar man med en människa är det rätt så skit samma var den människan bor, mer intressant är social bakgrund osv.
Kollar man t.ex. media eller ledarskap är det vissa stora skillnader så klart, men inte på individnivå direkt.

Om du har bott i Sverige hela ditt liv, vad har du då att jämföra med? Hur många platser i Sverige har du bott på? Sedan handlar ju inte jantelagen om hur öppen man är.

Visst är likheterna större än skillnaderna, men gentiskt finns det väl mer likheter än skillnader mellan en bananfluga och en människa, men det är väl knappast relevant? Poängen är att det finns tydliga och märkbara skillnader mellan olika kulturer när det kommer till hur man beter sig socialt, i vissa kulturer är man betydligt mer öppen och intim än vad man är i vissa andra kulturer.

Vicotnik
2010-01-26, 03:22
Visst är likheterna större än skillnaderna, men gentiskt finns det väl mer likheter än skillnader mellan en bananfluga och en människa, men det är väl knappast relevant? Poängen är att det finns tydliga och märkbara skillnader mellan olika kulturer när det kommer till hur man beter sig socialt, i vissa kulturer är man betydligt mer öppen och intim än vad man är i vissa andra kulturer.
Jag tror vi pratar förbi varandra lite. Visst finns det sociala skillnader men jag menar att det är "en nivå till" som är intressant. Dvs hur människan fungerar, vilka val hon gör, typ hur "god" eller "ond" hon är, är lika oavsett nationalitet.
Det menar jag är mer relevant än om de "sociala lagren" ser annorlunda ut.

Det finns studier som antyder detta, eller en variant därav. Typ test där man kommer fram till att i princip vem som helst under vissa omständigheter skulle kunna tortera etc.

Om vi ska vara lite politiska så tror jag det är viktigt att poängtera detta eftersom det är när detta fundamentala faktum (att vi i grunden är människor som funkar ungefär på samma sätt) glöms bort som ex. demoniserande av "fienden", rasism osv blir möjlig.

Manta
2010-01-26, 07:21
Jag tror vi pratar förbi varandra lite. Visst finns det sociala skillnader men jag menar att det är "en nivå till" som är intressant. Dvs hur människan fungerar, vilka val hon gör, typ hur "god" eller "ond" hon är, är lika oavsett nationalitet.
Det menar jag är mer relevant än om de "sociala lagren" ser annorlunda ut.

Det finns studier som antyder detta, eller en variant därav. Typ test där man kommer fram till att i princip vem som helst under vissa omständigheter skulle kunna tortera etc.

Om vi ska vara lite politiska så tror jag det är viktigt att poängtera detta eftersom det är när detta fundamentala faktum (att vi i grunden är människor som funkar ungefär på samma sätt) glöms bort som ex. demoniserande av "fienden", rasism osv blir möjlig.

Helt ärligt vet jag inte riktigt vad du pratar om, trots att jag är välbekant med både Milgrams och Zimbardos experiment (vilket jag antar att du refererar till i din andra och tredje paragraf).

Sedan måste jag säga att din argumentation är tämligen förvirrande. Om man tittar tillbaka några inlägg, verkar den gå ungefär såhär: Jantelagen existerar inte eftersom att i Gottsunda hälsar folk på varandra och är trevliga; Milgram och andra socialpsykologer har visat att vanligt folk är, under vissa omständigheter, kapabla till inhumant agerande.

Jag kan hålla med om att vi i grund och botten är väldigt lika, och kapabla till samma saker, men det är ganska irrelvant, för i de allra flesta situationer agerar vi inte likadant. För även om vi till grunden är lika, så beroende på vart och hur vi växer upp, kommer vi att agera och reagera väldigt olika, i samma situationer. Därför kan man tala om kulturellt betingat beteende, och inte säga att "människor är lika överallt".

Vinter
2010-01-26, 07:32
Du kan ju kolla på Fog of war om Robert Mcnamara, som bla går igenom varför det blev som det blev i vietnam. Mer intressant än idiotisk dock.

Vinter
2010-01-26, 07:37
Glömde ju, "super high me" är ganska underhållande :D

skaparn
2010-01-26, 08:36
Hej! Jag letar efter Dokumentärer som vinklar verkligheten så att jag stärks i min uppfattning om hur verkligheten ser ut. Har kollat zeitgeist, och även om man får ta de direkta lögnerna med en nypa salt så är det Kul Att Se. Fler tips?

Vicotnik
2010-01-26, 09:05
Helt ärligt vet jag inte riktigt vad du pratar om, trots att jag är välbekant med både Milgrams och Zimbardos experiment (vilket jag antar att du refererar till i din andra och tredje paragraf).

Sedan måste jag säga att din argumentation är tämligen förvirrande. Om man tittar tillbaka några inlägg, verkar den gå ungefär såhär: Jantelagen existerar inte eftersom att i Gottsunda hälsar folk på varandra och är trevliga; Milgram och andra socialpsykologer har visat att vanligt folk är, under vissa omständigheter, kapabla till inhumant agerande.

Jag kan hålla med om att vi i grund och botten är väldigt lika, och kapabla till samma saker, men det är ganska irrelvant, för i de allra flesta situationer agerar vi inte likadant. För även om vi till grunden är lika, så beroende på vart och hur vi växer upp, kommer vi att agera och reagera väldigt olika, i samma situationer. Därför kan man tala om kulturellt betingat beteende, och inte säga att "människor är lika överallt".
Ok, jag ska försöka klargöra lite.

Min poäng är att folk är tämligen lika överallt. Vi och dom existerar liksom inte utan vi är alla människor som är funtade på ungefär samma sätt. Milgrams och Zimbardos experiment borde jag kanske inte nämnt eftersom de inte visar på vad jag menar egentligen, jag ville bara påpeka att människor ofta agerar likadant givet liknande omständigheter.

Jantelagen är något som jag ofta nämns här på forumet, och även i denna tråd och jag sa bara att jag aldrig märkt av nån sån tendens hos de människor jag umgås med. Det var det enda jag sa om jantelagen.

Du menar att det visst finns skillnader, kulturellt betingade och jag håller med dig. Men jag menar att medan dessa skillnader kan vara stora så är de inte så relevanta egentligen. Det kan skapa kulturkrockar när människor inte är medvetna om hur olika kulturer funkar, men är man insatt inser man snabbt att människor är som människor är, oavsett kulturell bakgrund.

Säg att jag som svensk åker till ett annat land med en väldigt annorlunda kultur, säg Afgandistan eller whatever. Har jag ingen kunskap om kultur, sociala regler osv så kommer jag förmodligen att uppfatta invånarna där som ganska underliga. Men om jag är lite påläst kommer jag att kunna det kulturella och sociala "språket" och förmodligen komma fram till slutsatsen att folk i Afgandistan inte är så olika folket här hemma.

Ett annat litet exempel är rasisten som ogillar utlänningar, utom just den där snubben som jobbar i den lokala pizzerian som man känner lite gran, han är ok. :)

Är lite trött och utarbetad så du får ursäkta om jag uttrycker mig lite oklart.

Vinter
2010-01-26, 13:21
Hej! Jag letar efter Dokumentärer som vinklar verkligheten så att jag stärks i min uppfattning om hur verkligheten ser ut. Har kollat zeitgeist, och även om man får ta de direkta lögnerna med en nypa salt så är det Kul Att Se. Fler tips?

Fox news

Hemi
2010-01-26, 15:23
Som sagt, trådtiteln är lite överdriven, jag anar att Michael Moore älskar sitt land, därav hans engagemang i det. Han är djääävligt förbannad på vissa saker. Tur att man får kritisera sitt land, eller hur? Eller vill vi bara se viktorianska hus, stränder och ensidig propaganda?

"Watsonville on Strike" är en annan film, i närheten av Michael Moores stil.

FGK
2010-01-26, 15:39
Som sagt, trådtiteln är lite överdriven, jag anar att Michael Moore älskar sitt land, därav hans engagemang i det. Han är djääävligt förbannad på vissa saker. Tur att man får kritisera sitt land, eller hur? Eller vill vi bara se viktorianska hus, stränder och ensidig propaganda?

"Watsonville on Strike" är en annan film, i närheten av Michael Moores stil.


Han får iallafall kritisera sitt land, undra hur det hade gått för en korean om han gjort liknande filmer om Nordkorea, död och begraven...?

Hemi
2010-01-26, 15:43
"Surplus" tyckte jag var lite rörig, bra gjord men mycket kändes som man hade sett förut lite väl mycket, sopberget t ex. I bland anade jag moralistiska inslag som jag inte kopplade fullt ut. José Martí kanske används under revolutiondfirandet på Kuba men han står inte bara för det, ja han var redan död sen länge och står för hela Kubas frihet och varför man visade det så mycket fattade jag inte. Dock fanns det en del poänger som klaffade och var riktigt roliga men filmen som helhet gick tyvärr inte riktigt hem för mig. Jag TROR att upphovsmakarna inte visste tillräckligt vad de höll på med eller hade inte prickskjutit temat tillräckligt om vad de hade att göra med men de skapade en speciell, rytmisk dokumentär.

Hemi
2010-01-26, 15:45
Han får iallafall kritisera sitt land, undra hur det hade gått för en korean om han gjort liknande filmer om Nordkorea, död och begraven...?

Precis, amerikaner har kritiserat sig själva fler gånger än vi tror, men några gånger har även de levt farligt, mer förr.

D Andersson
2010-01-26, 16:21
Som sagt, trådtiteln är lite överdriven, jag anar att Michael Moore älskar sitt land, därav hans engagemang i det. Han är djääävligt förbannad på vissa saker. Tur att man får kritisera sitt land, eller hur?


Kan det verkligen vara så? Eller det stämmer säkert i avseendet att han blivit miljonär på det system han ägnar sitt liv åt att kritisera, men annars? Hur många kommunister älskar USA?

Hemi
2010-01-26, 17:00
Kan det verkligen vara så? Eller det stämmer säkert i avseendet att han blivit miljonär på det system han ägnar sitt liv åt att kritisera, men annars? Hur många kommunister älskar USA?

Inte vet jag, visste inte at han var kommunist, är han det? Men även en kommunist kan väl älska USA om det är dennes hemland. Vore konstigt annars. Finns många kommunister eller samhällskritiska människor där med och jag har svårt att tro att de skulle ogilla sitt land bara för det, systemet däremot, ja. Politiken är väl inte det som får en att rata sitt land rakt av, bara om man är på flykt, men inte ens då nödvändigtvis.

Angående Michael Moore vet jag inte, jag får bara känslan av att det är just enskilda saker, om än många som han ogillar, inte hans hemland. Krävs ganska mycket för att man verkligen skall börja hata sitt land, speciellt när man kommit upp lite i åren. Men som sagt, det är bara min känsla.


Lite annat:
Det dräller av amerikanska stenrika människor som lever upp till den så att säga för svenskar t ex då, omvända drömmen som funnits länge, att vara miljonär i Paris. I sydvästparis pratas det nog mer amerikansk engelska än franska, men även de rikare delarna av London och andra delar av europa får vågor av amerikaner som har Europadrömmar, även om de nu inte är världens mest beresta folk internationellt. Deras politiska idéer varierar, även om det i Paris finns en utbredd amerikansk elitism. En dag åker de nog ändå hem till sitt hemland på ålderns höst kanske.

stevebc
2010-01-26, 17:35
Kan det verkligen vara så? Eller det stämmer säkert i avseendet att han blivit miljonär på det system han ägnar sitt liv åt att kritisera, men annars? Hur många kommunister älskar USA?Michael Moore:s problem är väl i första hand hur ett antal politiker och konglomerat agerar. Han visar ju (falsk eller äkta) sympati för det amerikanska folket i sina dokumentärer. Bl a sin första dokumentär ("Roger and Me") om folket i hemstaden Flint, Michigan, som är en dokumentär jag tycker är hyfsat intressant faktiskt, till skillnad från de senare mer populistiska filmerna.

Han försöker ju göra sig en man av folket också, känns det som. Jag tycker inte det känns som han är fientligt anställd mot landet i sig.