handdator

Visa fullständig version : Knäskada (innebandy)


fabiansthlm
2010-01-23, 11:36
För en vecka sedan så hände ngt med vänster knä när jag spelade match. Jag ramlade inte men tror att jag vred knäet. Hursom så fick jag ont på utsidan av vänster knä vid caput fibula ungefär, se bild:

http://img710.imageshack.us/img710/7232/knasmarta.jpg

Kunde absolut inte spela vidare och avbröt direkt.


Det hugger till vid det rödmarkerade när jag belastar benet med hälen i golvet och lätt böjt ben, men ej ont då jag översträcker och går med stelt ben.
Ka göra ont i knävecket men mer molande eller strålande smärta då.

Gör ej ont om jag går på tå med vänster ben eller om jag belastar hela min kroppstyngd med bara vänster ben så länge som jag står på tå. Samma sak med hälen i golvet så smärtar hugger det till direkt.

Jag är öm då jag trycker på muskler/senor under caput fibula, nedåt en bit på baksidan och utsidan men huggande smärtan då jag går och står är där jag ritat in på bilden vid caput.

Jag har varit helt smärtfri vid liggande eller sittande även om det nu molvärker hela tiden.

Knäet ngt svullet enligt läkaren och det är ngt svårare att böja på benet än normalt, känns lite stelare.

Husläkare tittade och enligt honom så var det ej ledband etc utan jag skulle vänta 2 veckor och höra av mig igen då. Avböjde tabletter.

Ledbandsskada? Muskelbristning? Ngn meniskgrej? Spricka? etc

Ska försöka söka mig till idrottsskadekunnig terapeut nu på måndag men ser gärna lite råd och synpunkter från er här vad det skulle kunna bero på och om jag bäst söker mig till sjukgymnast, naprapat/kiropraktor etc etc.

Jag har inte direkt vilat då jag är pappaledig med småbarn så det blir mkt lyft och bärande så jag har i princip haltat runt i en veckas tid.
Jag ser ingen som helst förbättring efter 7 dagar och det kanske pga ovannämnda och haltandes runt hela dagarna. :Virro

fabiansthlm
2010-01-29, 16:44
Jag har varit hos sjukgymnast som sa att det med stor sannorlikhet är den yttre menisken som fått stryk pga vridning. Ledbanden såg bra ut på ultraljud och sällan svullnad av ledbandsskador sa sjukgymnasten.
Jag är fortfarande svullen runt knät efter 2 veckor nu men mkt mindre ont och inte längre vid caput fibula utan på insidan av knät. Har svårt att böja knät mkt pga svullnaden och om det ej är mkt bättre om två veckor så kan det bli MRI eller atroskopi för min del frick jag veta

Vad kan man förvänta sig? Läkningstid? Atroskopi eller MRI vad är praxis idag av de två?

Hur kan jag göra för att misnka svullnaden/vätskan i knäet?
Glömde ställa dessa frågor till sjukgymnasten och tänkte om ngn här haft meniskskada nyligen och kan berätta lite, även om alla skador är indivduella.
Jag vill helst ha naturlig läkning än att ngn går in och rotar i knät, om det nu går att bli bra av sig själv även om läktiden blir lång?

Bättre av att äta antiinflammatoriskt?

Jag är ej elitidrottare, 40 bast och har egentligen inget behov av akuta ingrepp men jag vill ju bli "bra" i knät igen.