handdator

Visa fullständig version : Nybörjarprogram för hemmaträning, synpunkter/tips?


Johananas92
2010-01-23, 00:15
Hej Kolozzeum!

Här kommer ännu en osäker nybörjare med sitt träningsprogram. Hoppas att det är OK att jag postar det här för lite hjälp, verkar ju vara många andra som gör det iaf. Jag har läst z_bumbis nybörjarprogram, och en hel del andra liknande på nätet, men inte hittat något som passar mig. Tränar hemma då jag tycker att det är smidigare (inget gym i närheten) och då jag inte är riktigt säker på om detta är något för mig ännu. Anledningen till att "vanliga" program inte funkar är för att jag tränar med ganska begränsat material. Två reglerbara tiokiloshantlar som kan "byggas om" till en hantel med 18kg. Förutom styrketräningen joggar jag fyra gånger i veckan, och deffar. Väger ca 80kg, och är inte särskilt stark.
Tänkte träna två gånger i veckan, men är inte säker på om jag ska köra helkroppspass eller 2split. Passen får ta uppemot en timme. Jag började med att själv sätta ihop ett helkroppsprogram, som jag nu kör två gånger i veckan, genom att helt enkelt välja passande övningar från övningsbanken (och några andra ställen) för alla muskelgrupper. Så här blev det:

Bröst:
3*8 Armhävningar med brett grepp, då jag inte har tillräckligt med vikter för att köra hantelpress. Armhävningarna känns dessutom av i mage, rygg och armar.
3*8 Flyes, som (om jag har förstått detta rätt) tar mer på "kanterna" av bröstmusklen?

Rygg:
6*8 Hantelrodd (tre på högran och tre på vänstran)
Jag har funderat lite på chins, har en bra takbjälke för ändamålet, men klarar inte av en enda :em: kanske blir av sen när hantlarna inte räcker till

Armar:
3*8 Bicepscurl (med två hantlar samtidigt)
3*8 Triceps extension (sittande, något bakåtlutad)

Mage:
4*10 Crunches
Här är jag lite osäker, jag känner att jag borde göra övningen tyngre. Hur? Bara hålla en hantel mot bröstet? Sen undrar jag om jag behöver träna "sidomagmusklerna" (obliques?), och i så fall hur?

Axlar:
I nuläget kör jag:
3*8 Stående axelpress (tränar anterior)
3*8 Lateral raise (tränar lateral)
3*8 Rear lateral raise (tränar posterior)
Ska jag som nybörjare verkligen lägga så mycket kraft (många set och övningar) på att träna axlarna? Finns det kanske någon kombinationsövning som tränar alla delarna samtidigt?
Sen undrar jag även om man ska trycka ifrån med benen under axelpressen eller inte. Vissa källor tycker att man ska det (för att orka mer vikt, och öka belastningen på nervägen) och andra inte.

Ben:
Även här är jag lite osäker på hur jag ska göra. I nuläget kör jag:
6*8 Single leg split squat (tre på högran och tre på vänstran)
6*10 Vadhävningar (tre på högran och tre på vänstran)
Det känns som lite att bara köra två övningar för underkroppen och nio för överkroppen. Kanske borde jag lägga in 6*8 utfall med?
Dessutom har jag en fråga angående vadhävningarna. Dem gör jag mest för löpningens skull. Det jag är ute efter är till viss del styrka, men framförallt uthållighet i vadmusklerna. Är det bra att göra som jag gör nu? Eller ska jag (som många andra löpare gör) istället köra typ 2*50 utan hantlar?

Vad tror ni?

Scratch89
2010-01-23, 01:19
Hej!

Rent generellt ser det bra ut, men försök att tänka bort muskelgruppsindelningen, och försök att dela upp det i rörelser i stället, t.ex press och drag.

Bra pressövningar du kan göra är armhävningar och hantelpressar. Olika varianter av pressar är ovanför huvudet samt liggandes på en bänk, både plan och lutande. Flyes kommer inte att ta på kanterna av bröstet, utan alla bröstövningar kommer att ta på hela bröstet.

Angående chinsen så kan du helt klart börja med att negativa repetitioner, vilket innebär att du på något sätt tar dig till toppläget och håller emot på nervägen. Upprepa så många du har psyke till. ;) En annan bra övning för ryggen som du kan göra med hantlar är pullovers. Jag skulle iofs se den som en övning för hela överkroppen, men många vill se det som en latsövning. http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html

Hur mycket krut du ska lägga på axelträningen beror på hur mycket du tar ut dig när du tränar resten av överkroppen. Det du egentligen behöver är en bra pressövningar och en lite mer isolerad övning, som t.ex hantellyft åt sidan. Om du inte tränar mycket roddövningar kan du även behöva en för de bakre delarna.

För benen så kan du köra utfall, step-up och raka marklyft. Som vadträning duger det jättebra med vanliga tåhävningar med hantlarna på axlarna eller liknande. Du kommer inte att få någon vidare uthållighet av styrketräning, i jämförelse med löpningen.

tsp
2010-01-23, 01:25
Dips är icke att förglömma! Krävs inte mycket utrustning heller, så länge man har lite fantasi! Och det är en väldigt bra överkroppsövning som involverar flera muskler!

Johananas92
2010-01-24, 13:31
Tack för svaren!

Jag ska helt klart testa pullovers, ska de ersätta eller komplettera hantelrodden? Annars tänkte jag att man kanske kan ha två olika scheman, som ändå tränar samma delar av kroppen. Är det en bra idé att göra pullovers på tisdagar och hantelrodd på lördagar? Då kan jag ju göra en liknande uppdelning med flyes/armhävningar och utfall/squat. Låter det som en vettig idé? Sen kan jag kanske sänka axelträningen till ett eller två set.

Gabriel174
2010-01-24, 13:44
Aldrig testat det här hemma, men som tsp sa: dips. Här finns en video på hur man kan göra det hemma:

170oDiwaZVY

Johananas92
2010-01-24, 17:23
Efter mer fundering så har jag kommit fram till något nytt, tänker jag i rätt riktning nu? (försöker lämna muskelgrupps-tänket något)

Armhävningar, för bröst, triceps, deltoid anterior och viss stabilisering från mage/rygg (känns det som för mig)
Pullover, för rygg, bröst, triceps och deltoid posterior
Negativa chins (tillsvidare), för ryggen och armarna
Negativa dips (tillsvidare), för bröst, triceps, deltoid anterior
Biceps, mage och ben fortsätter jag med på samma sätt som i första inlägget

Då kan jag väl skippa de seperata axelövningarna, då alla delar av deltoid täcks av ovanstående övningar? Jag hoppar även över triceps extension, hantelrodd och flyes, då även dessa muskelgrupper ingår i så många andra övningar.

Är det en förbättring? I och med att jag har minskat antalet övningar kan jag säkert höja antaler set något.

Scratch89
2010-01-24, 17:42
Jag skulle fortfarande ha med hantelrodden, då det är en bra övning för att aktivera skulderbladsmuskulaturen. Annars ser det ordentligt bra ut. Var försiktig i de negativa dipsen, så du inte går ner för djupt i början. En annan variant du kan köra är bänkdips. Betydligt mindre skaderisk och funkar som ett bra komplement tills du kan göra riktiga.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BWBenchDip.html

Johananas92
2010-01-24, 17:53
Bänkdips ser jättebra ut, testar det istället för "riktiga" (tills jag blir lite starkare *flex*). Bra tips! Men varför står triceps som target på bänkdips och pectoralis på vanliga? Enda skillnaden i muskelarbete ser ut att vara ett bredare grepp, vilket ju måste kunna åstadkommas även sittandes.

Blir det inte väl mycket med pullovers, chins och hantelrodd för ryggen? Då kanske det räcker med två set chins och hantelrodd, och tre pullovers (eller 3-3-4, har inte bestämt mig än).

Spelar det förresten någon roll i vilken ordning man kör övningarna? Ska man lägga övningar med samma muskelgrupper direkt efter varandra för att pressa musklen, eller variera med helt andra muskelgrupper?

Scratch89
2010-01-24, 22:34
Lägg övningar där du behöver prestera först. Chins kan ju vara lämpligt att lägga först, precis som de andra kroppsviktsbaserade övningarna som armhävningar och (bänk)dips.

Det behöver inte vara för mycket för ryggen. Ryggen är stor och har många muskler och funktioner.