handdator

Visa fullständig version : Antal övningar för hela kroppen.


ebjowei
2010-01-22, 21:26
Hej, jag har tränat styrka ett par års tid och tycker väl att jag har i alla fall någon koll på hur jag ska köra övningarna. Det jag är mer osäker på är hur många övningar som "räcker" för att träna hela kroppen på ett bra sätt. Med bra sätt menar jag i det här fallet att jag får muskler så att jag ser proportionerlig ut. Jag kör nu följande:
Pass 1: Latsdrag, sittande bencurl, knäböj.
Pass 2: Liggande tricepspress med skivstång, bicepscurl med skivstång, bänkpress.
Pass 3: Sned bänkpress, marklyft, hantellyft åt sidan
Pass 4: Militärpress, mage sittande i maskin, benpress.

Jag vill helst hålla mig på ungefär det antalet övningar (12 stycken) eftersom jag brukar bli ofokuserad annars. Är det en vettig fördelning över kroppens muskler eller bör jag omfördela? Jag satsar på 4 set och 6-7 reps per övning.

/B

Skee
2010-01-22, 21:39
Jag skulle bytt ut marklyft mot stångrodd. Något kontroversiell move men marklyft är jack of all trades, master of none. Just stångrodd för att bygga mellan skulderbladen ordentligt.

malleman
2010-01-22, 22:45
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Pjotor
2010-01-23, 13:04
Jag skulle bytt ut marklyft mot stångrodd. Något kontroversiell move men marklyft är jack of all trades, master of none. Just stångrodd för att bygga mellan skulderbladen ordentligt.

Master of erector spinae.