Visa fullständig version : Tips vad man ska köra på gymmet för MMA?
Undrar lite över vad man ska köra för saker om man håller på med MMA.
Är inte så insatt i det, kör mestadels Scottcurl, Magmaskin, Axel/Bröst på maskiner, och som ett snöre i en maskin med ett rep som man drar över huvudet och särar på när man är ända ute och sen tillbaka (Ingen aning vad det heter) sen brukar jag springa lite på deras maskiner.
Men vad kör ni från grund och botten ni som håller på med MMA? Antar att jag är inne på helt fel väg. Läste lite på forumet och verkar vara knäböj, bänkpress, marklyft mycket. Villket jag inte kör ett dugg av.
Kan tyvär inte köra knäböj fullt ut, då jag har en skada i knät, villket gör att jag inte kan böjja det fullt ut.
Aja hoppas ni kan ge mig lite råd.
/Mvh Norran
Crossfit ska visst vara populärt enligt upphovsmannen till CrossFit(tm).
www.crossfit.com
Det jobbiga är ju att sen träna MMA med träningsvärk.
basövningar tungt, primärt marklyft och squat men också bänkpress, militärpress, ryck, rodd, chins, dips etc.
sen har du crossfit som ape3 sa och så kan du gå in på http://www.sherdog.net/forums/ och läsa om styrketräning och konditionsträning för just fighters.
jag följer detta 5x5 program, funkar skitbra och ökar jättemkt i styrka samtidigt som jag tränar mma - http://www.eclipsegym.com/forums/viewtopic.php?t=57
Crossfit ska visst vara populärt enligt upphovsmannen till CrossFit(tm).
www.crossfit.com
Det jobbiga är ju att sen träna MMA med träningsvärk.
Träningsvärken försvinner när man börjar röra sig och blodcirkulationen ökar, det brukar aldrig vara någon fara =)
basövningar tungt, primärt marklyft och squat men också bänkpress, militärpress, ryck, rodd, chins, dips etc.
sen har du crossfit som ape3 sa och så kan du gå in på http://www.sherdog.net/forums/ och läsa om styrketräning och konditionsträning för just fighters.
jag följer detta 5x5 program, funkar skitbra och ökar jättemkt i styrka samtidigt som jag tränar mma - http://www.eclipsegym.com/forums/viewtopic.php?t=57
Basövningar bra! Helst då kanske en kombination av halvkropp helkropps pass. Kanske 2 halvkropp (1 över ett under) och 1 helkropp per vecka kan vara något.
Tungt kan vara bra men även dåligt, det beror på hur man definierar begreppet. Jag tror det bästa för de flesta idrottare och då även kampsportsgrenar är en kombination (eller cykler) av lätt explosiv styrketräning och tung explosiv styrketräning (RFD-träning).
På så sätt behöver heller inte styrketräningen på gymmet påverka träningen på "mattan" nämnvärt.
På så sätt behöver heller inte styrketräningen på gymmet påverka träningen på "mattan" nämnvärt.
Menar du i hur trött man blir eller?
Hej! Jag kör en gång i veckan frivändningar och marklyft samt tabatha intervaller för fys.
Tränar mma 3ggr i veckan.
Hej! Jag kör en gång i veckan frivändningar och marklyft samt tabatha intervaller för fys.
Tränar mma 3ggr i veckan.
Googlade "tabatha". Intressanta bilder..
Christyle
2010-01-23, 01:41
Undrar lite över vad man ska köra för saker om man håller på med MMA.
Är inte så insatt i det, kör mestadels Scottcurl, Magmaskin, Axel/Bröst på maskiner, och som ett snöre i en maskin med ett rep som man drar över huvudet och särar på när man är ända ute och sen tillbaka (Ingen aning vad det heter) sen brukar jag springa lite på deras maskiner.
Men vad kör ni från grund och botten ni som håller på med MMA? Antar att jag är inne på helt fel väg. Läste lite på forumet och verkar vara knäböj, bänkpress, marklyft mycket. Villket jag inte kör ett dugg av.
Kan tyvär inte köra knäböj fullt ut, då jag har en skada i knät, villket gör att jag inte kan böjja det fullt ut.
Aja hoppas ni kan ge mig lite råd.
/Mvh Norran
sol LUL säger tung styrka för explosiviteten och Cardio!!!!!! e allt i MMA varför fokusera på just träningen för mma?? ska du börja i mma? en strength & Condition program för att maximera styrkan i kroppen man grapplar ju väldigt mycket lyfta sin vikt osv. och en del cardio iaf
cardion borde vara olika sorters intervaller och inte distans. tex. tabata, hiit, burpees/sb-intervaller etc..
Menar du i hur trött man blir eller?
Ja och med hänsyn till återhämtningen.
Sen jag började cykla 2 veckor lätt explosiv träning, 2 veckor RFD-träning och 1 veckas deload har jag haft mycket mer energi. Visst man är lite små trött när man kört RFD-träning för underkropp. Men det är ju så pass lite (2 gånger på 5 veckor) att det inte gör så mycket. Veckorna man kör lätt explosiv träning och även deloads veckan har man hur mycket energi och power i benen som helst.
I jämförelse med att köra tungt hela tiden.
von huff
2010-01-23, 09:20
Jag skulle lägga upp träningen efter MMA passen.Har man 3 pass i veckan kan det bli tungt med mycket annan träning.Jag skulle satsa på helkroppspass 2-3/vecka med basövningar som olika roddar,chins,smalbänk,hantelpressar osv.Variera repintervaller och övningar ibland.Jag skulle ochså kanske sätta in ett konditionspass med intervaller om jag hade möjlighet och ork
En intervju med Jonathan Chaimberg, fystränare åt bland annat gsp.
http://www.grapplearts.com/2009/06/gsps-mma-conditioning-coach-jon_22.htm
Du kan ju kika lite i min journal om du vill då jag tränar MMA och styrketränar. Sen beror det på vad du har för kropp och vad du har för mål.
Helkroppspass 2 gånger i veckan skulle jag rekommendera, basövningar och periodisera belastningen. Om du redan är ganska stor och stark och vill bli mer uthållig och all around kan kanske crossfit vara något.
Konditionen är oftast viktigare, så kör den helst på egna pass, men hinner/orkar du inte med det kan du kombinera konditionsträning med styrketräning, både långdistans och intervaller.
Gör inte styrketräningen för svår, liksom inte för många övningar. Fokusera på några få funktionella övningar som du kan öka bra i. Lycka till! :thumbup:
mattilainen
2010-01-23, 12:25
jag kör och delar in kroppen i fyra delar. Ska nog byta så jag kör 3split istället. Ändå kör jag bjj minst 3 ggr veckan och kanske något/några extrapass.
Jag kommer köra mina gympass direkt efter MMAn. Då blir det träning 3 dagar i veckan men 2 pass på de dagarna, efter några veckor ska jag lägga till konditionsträning. Kommer bli bra känner jag :P
haha, kan inte annat än säga det samma!
Ligg under 6 reps är mitt tips. Stora uppumpade muskler har du ingen användning av.
Du kan ju kika lite i min journal om du vill då jag tränar MMA och styrketränar. Sen beror det på vad du har för kropp och vad du har för mål.
Helkroppspass 2 gånger i veckan skulle jag rekommendera, basövningar och periodisera belastningen. Om du redan är ganska stor och stark och vill bli mer uthållig och all around kan kanske crossfit vara något.
Konditionen är oftast viktigare, så kör den helst på egna pass, men hinner/orkar du inte med det kan du kombinera konditionsträning med styrketräning, både långdistans och intervaller.
Gör inte styrketräningen för svår, liksom inte för många övningar. Fokusera på några få funktionella övningar som du kan öka bra i. Lycka till! :thumbup:
Läste den, bra faktiskt ;)
Är inte så insatt i detta med gym, ganska ny. Undrar lite, Vad är Cardio? Och för att få explosivitet som vissa skriver, vad gör man för speciellt för det? Är detta explosivitet?
"Helkroppspasset ser ut som följer:
Knäböj
Marklyft
Skivstångsrodd
Bänkpress
Dips
"
Ska det köras att man börjar med knäböj, och sedan kör 5 reps 1 set, och sedan ökar eller ska man sänka vikten på set 2? Och när man är klar med de 5 setten, och gör dem andra övningarna, när man är klar med dem ska man börja om och köra det igen på samma gym pass om man har tid över? Eller ska man köra något nytt eller gå hem?
Sen, om jag gör 5 set istället för 3, vad gör skillnaden? Läste i en länk ovan som postades att man körde 5 set 7 första veckorna och sedan 3.
Och till uppvärming, skall man springa lite i låt oss säga 10 minuter tycker ni? Eller ska man göra någon annan övning?
/Mvh Norran
Läste den, bra faktiskt ;)
Är inte så insatt i detta med gym, ganska ny. Undrar lite, Vad är Cardio? Och för att få explosivitet som vissa skriver, vad gör man för speciellt för det? Är detta explosivitet?
"Helkroppspasset ser ut som följer:
Knäböj
Marklyft
Skivstångsrodd
Bänkpress
Dips
"
Ska det köras att man börjar med knäböj, och sedan kör 5 reps 1 set, och sedan ökar eller ska man sänka vikten på set 2? Och när man är klar med de 5 setten, och gör dem andra övningarna, när man är klar med dem ska man börja om och köra det igen på samma gym pass om man har tid över? Eller ska man köra något nytt eller gå hem?
Sen, om jag gör 5 set istället för 3, vad gör skillnaden? Läste i en länk ovan som postades att man körde 5 set 7 första veckorna och sedan 3.
Och till uppvärming, skall man springa lite i låt oss säga 10 minuter tycker ni? Eller ska man göra någon annan övning?
/Mvh Norran
Tackar :)
Cardio är helt enkelt konditionsträning. Explosivitet får du av delvis av sånna här basövningar om du kör tungt, sen finns det mer specifika övningar för att träna just explosivitet, som frivändningar. Men det är inget jag hade kört som nybörjare.
Jag kör btw inte det helkroppspasset längre, tyckte det var lite väl jobbigt att köra knäböj och marklyft på samma pass. Men förutom det funkade det upplägget rätt bra.
Du kör hur många set du vill och kan med fördel variera detta. Mitt tips är exempelvis, 3 set 10-12 reps. Eller 3 set, 6-8 reps. Kan även köra 5x5. Går att göra både så att man kör samma vikt alla set, så det blir exempelvis 10 reps första settet, 8 nästa och 6 nästa eller så sänker du vikten emellan setten så du verkligen klarar 10 reps på alla sett. Eller så väljer du en vikt som du klarar 3 set med 10 reps i. Det finns oändliga kombinationer och inget av det är fel. Mitt tips är att ligga mellan 3-12 reps och 3-5 set, inte fler set enligt mig för det sliter för mkt när du ska kombinera med MMA.
När du har gjort alla övningar säg exempelvis 3 set, då är du färdig och går hem. Eller stretchar eller kör lite kondition eller vad du nu är sugen på :) Du kan även köra 5 set som sagt, men ju fler set ju mer sliter det och ju tyngre kommer det bli att träna MMA dagen efter ;)
Jag värmer oftast upp med lite roddmaskin, eller springa lite. Sen ett set med väldigt lätt vikt, typ bara stången. Sen kör jag på. Men smaksak :)
Tack för svaret.
Så att köra Marklyft
Skivstångsrodd
Bänkpress
Dips
och lägga till något här, tips? och ta bort knäböj
Och sen byta efter 5-7 veckor några eller alla?
Ska till gymmet imorgon, ska bli roligt. Är det viktigt att man håller en hand åt ena hållet på marklyft? Eller spelar det ingen roll?
/Mvh Norran
mattilainen
2010-01-26, 20:34
Ligg under 6 reps är mitt tips. Stora uppumpade muskler har du ingen användning av.
Vad pratar du om?
Inte direkt så att musklerna bara flyger iväg och helt plötsligt står man där i spegeln och tänker "Helvete.. Varför tränade jag till mig så här mycket muskler? Jag som bara ville vara smidig"
Det tar betydligt längre tid och för att bli stor är inget som händer på ett träningspass.
Sen förstår jag inte varför du tipsar om under 6 reps för att INTE få större muskler.. Då få reps maximerar hypertrofi.
Eller tror du på att man kan träna till sig långa slanka muskler?
Tack för svaret.
Så att köra Marklyft
Skivstångsrodd
Bänkpress
Dips
och lägga till något här, tips? och ta bort knäböj
Och sen byta efter 5-7 veckor några eller alla?
Ska till gymmet imorgon, ska bli roligt. Är det viktigt att man håller en hand åt ena hållet på marklyft? Eller spelar det ingen roll?
/Mvh Norran
Det är en idé. Dock att köra samma pass alla styrketräningspass i veckan kan bli tråkigt och du får inte med roliga övningar som chins. Men annars är du inte ute och cyklar :)
Finns ingen regel för hur du varierar utan en hel uppsjö "sanningar". Jag är ledsen men jag kan inte ge dig ett svar som alltid funkar för alla.
Du kan köra marklyft med mixat grepp eller överhandsgrepp. Inget av det är viktigare eller bättre än det andra tycker jag. Finns också en del diskussioner om det. Jag rekommenderar mixat när man inte orkar hålla överhandsgrepp längre. Och variera då gärna mellan vilken hand du håller underhandsgrepp, så du inte tränar dig till några muskulära snedheter.
haha, kan inte annat än säga det samma!
Slå på barnfiltret igen era pervon.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.