handdator

Visa fullständig version : Motvind och uppförsbacke; mot halvmaran!


majak0vskij
2010-01-22, 16:49
Hallåj, här skall det springas!
Två lopp finns inbokade
10 km lopp på Alnön 1a maj(Sundvalls Halvmarathon). Halvmara i Nordingrå 14e augusti(Höga Kusten marathon).




Mål:
Har sprungit HK loppet förut men tvingats bryta.
Målet för iår är att gå i mål och helst ska det inte ta så mycket längre tid än 2h.
Det andra loppet är mest för att få rutin och ett mål lär nog dyka upp längre fram.
Sedan skulle det såklart inte skada att gå ner ett par kilon heller.

Lite bakgrund.
Har löpt till och från de senaste tre åren men alltid lyckats dra på mig skador. Knän, hälsenor, stressfrakturer och lite sådant småpyssel. Förhoppningsvis har man blivit lite klokare så det går bättre denna gång.
Under hösten har jag försökt lära mig att landa på tå/ mitt på foten för att undvika att slita så mycket knän och det skall bli spännande hur att se resultaten. Detta gör att kondisen inte är på topp eftersom teknik har stått i mer fokus.
Många års mixtrande med maten har säkert hjälpt till att skapa de problem som varit också, och jag hoppas att kunna vända en ond bulimisk cirkel genom mer löpning. Det hjälper faktiskt mentalt och inte bara i kcal förbrukande syfte.
Är överviktig som tjej med mina 84 kg på 1,70m annars. Är medveten om att det inte är idealiskt att löpa med denna tunga kropp, men jag ska försöka göra det med måtta iaf.

Utrustning:
Mina Asics kayano 15 och inom kort en garmin forerunner 60.

Nog med ord, let's go!

majak0vskij
2010-01-22, 16:51
Idag har joggats 5km på 33 minuter.
Det gick bra förutom att jag är väldigt ostadig på fötterna. Känns att jag kommer ha träningsvärk i låren imorrn :D
Hade en märklig slags mental blockering vid 2.5km och fick för mig att ett varv till var omöjligt, men det gick ju bra trots allt :)

Glömde att lägga till ovan att jag kommer försöka ligga runt 1300 kcal om dagen( om ingen har tips om förbättring på den fronten)

majak0vskij
2010-01-24, 22:14
Dagens pass skulle bli 60 minuter långt var det planerat. Det blev 52 minuter, men jag fick istället sällskap av en kompis. Det var trevligt, men det innebar att det bara blev 5 km sprunget eftersom hon är helt ny och har kondis noll.

Matmässigt har idag intagits mycket onyttiga saker då vi firat min födelsedag med släkten lite i förskott. Oh well, en dag i evigheten.

majak0vskij
2010-01-31, 22:12
Ja denna vecka har det inte blivit mycket av med löpningen.
Blev 2 km i Torsdags och en ond fot på det, hade planerat 5km men kunde inte genomföra mer än 2. Överbelastning tror kolo, och jag tror kolo har rätt. Har tränat mycket alternativ till löpning samt löpningen och det kan nog ha blivit lite mycket, samt lite väl lite vila.

Ska till sjukgymnasten om två veckor och tills dess så får jag så lov att cykla de pass jag planerat ist för att springa dem. Kan hoppas på att det inte är en stressfraktur, det har jag haft (eventuellt) förut. Doktorn tyckte att det lät som sådant men han kunde inte se något på plåtarna.
Jag fick vila i en månad samt voltaren, inte hela världen om jag skulle få det nu heller egentligen, men det känns lite surt när jag precis kommit igång med löpningen utomhus igen. Har mest sprungit löpband med fokus på teknik under hösten. Ville lära mig att framfota löpa ist för hällöpa och tyckte bandet vore bra för det.

Det blev iallafall gjort 50 min motionscykel som får svara för de 45 min jag skulle ha sprungit. Det var riktigt nice även fast jag inte tycker om att cykla på stället egentligen.

Lars Brinkhoff
2010-02-01, 21:17
Lycka till med träningen! Hoppas foten blir bra.

majak0vskij
2010-02-03, 23:09
Lycka till med träningen! Hoppas foten blir bra.

Tack så mycket :) jag hoppas också på att foten väljer att samarbeta snart*grr27*.

majak0vskij
2010-02-03, 23:26
Dagens:
40 min motionscykel

Jag premiäranvände min garminklocka idag! Den fungerade väl och allt gott. Dock är jag lite besviken på att min dator inte accepterar sporttracks för att hålla koll på hur träningen går. Antar att Training Center får gå bra istället, kan inte riktigt med programmet än dock.

Tog det lilla lugna idag då jag är lite förkyld, även om det börjar lätta. Därav den sparsamma aktiviteten i denna tråd.
Försökte att svänga lite med armarna på löparmanér då och då för att testa koorinationen lite, och upptäckte ganska snart att jag är väldigt stel i höger sida. Märker ofta att jag springer med den först så att jag nästan går diagonalt framåt.
Måsta stretcha och åtgärda det på något sätt.

Annars har träningen bestått av 5x1 min planka idag och 3x 0.5 min sidoplanka, målet är att klara 7 minuter straight- vilket jag vill minnas att någon koloit gjorde/gör. Det verkar som ett lagomt mål :D har inte satt en deadline för det projektet.

majak0vskij
2010-02-06, 00:03
Dagens- Fredag:
Idag sprangs 4 km löpband på 27 minuter - 6:45min/km.

Enligt min klocka så var jag som mest uppe på 92% av maxpuls- vilket borde bli något likt 184 slag. Känns inte helt realistiskt då jag inte tyckte att det var så jobbigt?
Vet att jag inte borde egentligen med tanke på foten men jag blev så pepp efter att ha inhandlat ett nytt nummer RW idag så jag var tvungen att försöka :D.

Premiäranvändning av fotpoden idag, löpbandet och den var mycket överens om sträckan som var avklarad; hur det stämmer med verkligheten är dock oklart. Skall testa den på eniro uppmätt avstånd snart när jag känner att det går bra att vara utomhus utan att få hostattacker. Fortfarande unset förkyld, men betydligt lägre vilopuls än tidigare i veckan = bättre.

Lillasyster var med och tränade. Hon sprang med sina nya löparskor och erfor en lätt euforisk känsla för att de var så bra. Det gladde mig stort!
Vi satsar på att springa 5 km tillsammans på söndag, eller iaf så långt hon vill och hänger med.

Lars Brinkhoff
2010-02-06, 09:21
Har du testat vad du har i maxpuls? De formler som finns ger troligen ingen exakt siffra.

majak0vskij
2010-02-06, 17:23
Har du testat vad du har i maxpuls? De formler som finns ger troligen ingen exakt siffra.

Nej, jag har bara räknat fram den på formelväg, så jag tar procenten med en nypa salt.
Var en underlig känsla att se 92% i TC när farten var så blygsam ändå :D

majak0vskij
2010-02-07, 23:16
Dagens 7/2:
5 km löpband, hisnande 45 min. (Tänkt att ta 34 min)

Gick tio av dessa minuter och höll på att krevera av uttråkning övriga. Det var segt idag, anlände med lite illa justerad planering till gymmet nyäten och däst. Inte så smart. Motivationen till löpbandsträning var dessutom i botten då dagen utomhus idag var mkt fin (det blev dock lite skottning på hemmaplan medan solen sken så lite luft fick jag allt ändå:) ). Brukar inte ha sådana stora problem med att hålla motivationen uppe på löpbandet som idag, men växlingarna mellan gång och jogg kanske inte var så illa med tanke på fot och förkylning och allt sådant.
P/rehabtränade hälsenorna lite efter passet med vadpress där de fick jobba med negativ belastning (ja på väg ner iaf utan att krångla till orden). Kändes gött kan jag lova i de små liven. Lite hantelsving och utfall med viktskivesving blev det också mest för att gottgöra den lite mätta prestationen på bandet.

Hoppas på en bättre runda utomhus nästa gång :)

majak0vskij
2010-02-09, 13:39
Dagens 2 pass; 9/2

1: 30 min morgonspinning.
Härligt. 2a gången i mitt liv jag går på ett spinningpass och den här gången gick det mkt bättre än den förra då jag reglerade motståndet lite bättre :D.
Det var riktigt svettigt och damen som ledde passet sjöng så det stod härliga till medan vi trampade. Härlig början på dagen.
Värmde upp med lite 5 min barfotalöpning och en kvarts promenad.

2. Jogg; 4.68 km/ 36 min.
Gah. Vet inte hur det står till på löpfronten. Efter 1-1.5km får jag någon slags blockering. Ett negativitetsblock rasar ned i huvudet på mig!
"Du kan inte. Du är så långsam. Du går bara sönder. Herregud vad långsamt det går."
Jag vet inte varför, men i samband med dessa tankar upphör andningen att fungera som den ska också :(. Usch.
Så jag stannade och var precis beredd på att gå emot åkriktningen(!!) tillbaka till starten av spåret där bilen väntade, åka hem och ge upp då jag bestämde mig.
Släppa av på tidskraven och bara ta sig framåt sträckan jag tänkt (som jag inte riktigt kom upp i), skitsamma om jag inte kom "i mål" förrän imorrn.
Det var ingen rolig runda alls, men nyttig, lite insikt skadat aldrig.

Rent kroppsligt var det ingen fara efter spinningen, lika snubblig som förra gången men inte trött i benen värt att nämna. Elljusspåret som jag joggade runt är dock väldigt platt så en rejäl backe hade säkert känts på lite mer.

majak0vskij
2010-02-09, 13:41
Och just det, mysteriet med pulsen är löst. TC hade som default inställning maxpuls= 185 slag, och man ändrade maxpulsen för löp/cykel/övr var för sig. Trodde att det räckte med en ändring.
Men nu är det fixat!

majak0vskij
2010-02-09, 13:53
Just det, tränade styrka igår också. Överkropp.
Grymt dålig grepp/ underarmsstyrka samt en minskning på 30 kg i marklyft sedan sist. Oops. Måste träna styrka mer regelbundet. Satt annars fina 15kg,1x 10 axelpress. Det är nog det tyngsta jag klarat med undantag av 3 reps (hårt assisterade) 16kg i samma övning. Mkt ohygglig träningsvärk idag. Särskilt i ryggregionen. Känns mkt bra.

Är i valet och kvalet; vila imorrn eller styrka underkropp?
Om det blir ett pass styrka imorrn så blir veckans vilodag på fredag och ev en till på söndag, med lite kondition på lördagen.
Den som lever får se.

majak0vskij
2010-02-10, 21:05
Dagens 8/2
60 minuter motionscykel med en bok i händerna.
Puls runt 130- rätt lagomt. Ville mest få lite blodcirkulation i benen som kändes lite stela efter gårdagen.

majak0vskij
2010-02-11, 21:35
Dagens 11/2
2h Styrka. All legs and no play = träningsvärk innan jag ens var utanför dörren på gymmet :D

20 minuter HIIT på cykel.

Sjukgymnasten tyckte att smärtan var för ospecifik för att dra några slutsatser och gav mig löpförbud i en månad. Sedan ÅB för att titta om något lagt sig och om man då kan dra några slutsatser. Fick en träningsprogram för att stärka upp fötterna.
Visade sig också att jag pronerar kraftigt på ena foten men inte på den andra. Så köper jag skor blir det alltid fel för en fot :D var lite humor tyckte jag personligen.

majak0vskij
2010-02-15, 19:31
Dåligt med redovisning, men jag är kvar i gamet. Dock ämnar jag fokusera mer på styrka från och med nu vilket gör titeln lite missvisande. Men jaja, kanske någon snäll mod ser detta och ändrar.

Idag har iaf ett benpass avverkats mol allena på lokala gymmet. Det var riktigt skönt att vara solo och kunna humma med i musiken bäst man ville får power :hbang: haha!

I vilket fall så blev det som följande:

Benpress:
4x6, 6, 8, 8, 9 (plattor)
Skulle varit knäböj blev inte så då mina knän är besynnerligt ömma fortf.

Rakbensmark:
3x10 30,30,30 (kg)

Benspark:
3x10 8, 8, 8 (plattor)

Bencurl:
3x10 6, 6, 6 (plattor)

Stående vadpress:
4x10 15, 15, 13, 10
Fulla magasinet på de två första seten:cool:

Crunches/situps på boll m 2.5kg skiva bakom nacken:
3x10

Kabelcrunches:
3x8 4, 4, 6 (plattor)
Knepigt m tekniken, känns som om höftböjarna gör jobbet

Situps; maskin:
3x10 6, 8, 9 (plattor)

Allt som allt ett bra pass med z_bumbis tre dagarsupplägg i botten. Usel greppstyrka, men det kommer nog när man kommit igång ordentligt med styrkan igen. Får mjölksyra i underarmarna så grymt av mark, spelar ingen roll om de är raka eller vanliga :D. Måste öva upp det igen:whipped:.