handdator

Visa fullständig version : Bild från en diskbråcks operation!


Martin Löwgren
2010-01-22, 11:36
Fick äran att assistera en cauda equina operation i förrgår. Den enda ryggdiagnosen som akut måste opereras inom 12h. Det görs endast 1-2 sådana här operationer per år på s:t görans sjukhus så jag hade verkligen tur att få närvara vid denna.

För er som inte exakt vet vad cauda equina är för något kan man förenklat säga att det är ett massivt diskbråck i ländryggen (oftast längst ned) som ger total komprimering av spinalkanalen med bland annat ischias och förlorad kontroll över blåsan som symptom.

För mer info googla diskbråck alternativt cauda equina syndrom.

Jag kan av sekretess självklart inte lämna ut patientens namn eller liknande men kan tala om att marklyft har haft ett finger med i spelet. Om det var den utlösande faktorn eller om personen i fråga hade fått denna skada ändå är svårt att säga även om jag har mina teorier.

Dagen efter var patienten helt symptom fri och hade endast minimalt med smärta i ryggen trots att vi plockade bort nästan hela L5 disken. Under vanliga diskbråcksoperationer tar man oftast bara bort 1/5 av det som ligger i min hand så man förstår verkligen hur jävla massivt detta diskbråck var.

http://img694.imageshack.us/img694/7610/diskbrck.jpg

hahavaffan
2010-01-22, 11:41
Fyfan, det ser ut som nötfärs.

Kabuto
2010-01-22, 11:41
Men sätter dom dit någon sorts protes eller nånting istället då?

130kg finsk sisu
2010-01-22, 11:41
Fi fasiken! Intressant jobb du har Martin! Har du några andra berättelser att komma med? Mätt blodtrycket vid träning nån gång t.ex osv?

JoeyP
2010-01-22, 11:44
Jag körde marklyft förra veckan, råkade ramla framåt lite. Har ont allra längst ned, inte farligt men vid ett visst läge så känner man att det är obehagligt. Har blivit bättre nu några dagar efter, men skippade mark senaste ryggpasset och körde lättare stångrodd i stället vill inte reskera nånting. Ska köra försiktigt nu med frontböjjarna också.

Börje H
2010-01-22, 11:45
Synnerligen intressant och jag är inte lite avis på dig. Tämligen nyligt träffat patient med dessa problem, som också opererats. Inte med lika gott resultat dock.

Lallle
2010-01-22, 11:54
Blir det mer markande för honom?

Martin Löwgren
2010-01-22, 11:59
Blir det mer markande för honom?

SJÄLVKLART men denna gång är det jag som lär ut tekniken. Först måste dock såret få läka ihop och muskelfästet för erector spinae som vi lossade på få en chans att återhämta sig.

Efter detta blir det 2-4veckor med tuff ryggrehab innan det är dags att åter ta upp stången och börja marka.

Finns ingen bättre funktionell rygg (helkropps) övning än marklyft. Anledningen till att den har så jävla dåligt rykte hos vissa grupper är på grund av sådana här individer som utför den felaktigt och därmed drar på sig skador.

Jag träffade personen innan operation och jag har aldrig, aldrig hört en människa skrika och gråta så intensivt av smärta så tänk på det nästa gång ni ska försöka styla för någon och lyfta mer än vad ni egentligen har styrka för :thumbup:

Martin Löwgren
2010-01-22, 12:06
Fyfan, det ser ut som nötfärs.

Känns ungefär som häftmassa.

Men sätter dom dit någon sorts protes eller nånting istället då?Nej diskproteser är påväg men ännu har man inte hittat någon fungerande produkt utan de flesta har hoppat ur ryggraden likt en tvål ur en hand och tryckt i spinalkanalen med cauda equina - igen.

Man gör i dagsläget ingenting utan lämnar det år kroppen att fixa det.


Fi fasiken! Intressant jobb du har Martin! Har du några andra berättelser att komma med? Mätt blodtrycket vid träning nån gång t.ex osv?Haha ja det är helt okej faktiskt :thumbup:

Vi mätte blodtryck efter knäböj en gång för länge sedan och om jag inte minns fel tror jag vi hade 380/130. Detta planade sedan ut fint efter något minut och stabiliserade sig.

Jag körde marklyft förra veckan, råkade ramla framåt lite. Har ont allra längst ned, inte farligt men vid ett visst läge så känner man att det är obehagligt. Har blivit bättre nu några dagar efter, men skippade mark senaste ryggpasset och körde lättare stångrodd i stället vill inte reskera nånting. Ska köra försiktigt nu med frontböjjarna också.Som sagt man vet inte i alla specifika fall vilka som får diskbråck. Finns de som lyfter med kass teknik ett helt liv utan diskbråck medans andra får diskbråck av att böja sig ned på morgonen (jämför med bröstcancer och rökning).

Man ska dock sträva efter att ha en god teknik för att minimera riskerna anser jag.

Synnerligen intressant och jag är inte lite avis på dig. Tämligen nyligt träffat patient med dessa problem, som också opererats. Inte med lika gott resultat dock.Just cauda equina har oftast sådan här god prognos men annat är det med vanligt diskbråck - där blir runt 70% helt bra.

Herr Oberst
2010-01-22, 12:56
För er som inte exakt vet vad cauda equina är för något kan man förenklat säga att det är ett massivt diskbråck i ländryggen

Cauda equina är inget diskbrott eller något annat onormalt tillstånd/skada. Cauda equina är spinalnersvrötter som man hittar på troligtvis varenda normal människa i höjd med typ lumbalsegment I-II där ryggmärgen slutar.

Detta vet du såklart själv också, men då du gärna brukar vilja rätta andra så :)

Martin Löwgren
2010-01-22, 12:59
Cauda equina är inget diskbrott eller något annat onormalt tillstånd/skada. Cauda equina är spinalnersvrötter som man hittar på troligtvis varenda normal människa i höjd med typ lumbalsegment I-II där ryggmärgen slutar.

Detta vet du såklart själv också, men då du gärna brukar vilja rätta andra så :)Läs om, läs rätt :thumbup:

cauda equina syndrom.

Dagen efter var patienten helt symptom fri och hade endast minimalt med smärta i ryggen trots att vi plockade bort nästan hela L5 disken. Under vanliga diskbråcksoperationer tar man oftast bara bort 1/5 av det som ligger i min hand så man förstår verkligen hur jävla massivt detta diskbråck var.

http://img694.imageshack.us/img694/7610/diskbrck.jpgCauda equina ja, men cauda equina syndrom är något annat och det beror på diskbråck.

jakke
2010-01-22, 12:59
SJÄLVKLART men denna gång är det jag som lär ut tekniken. Först måste dock såret få läka ihop och muskelfästet för erector spinae som vi lossade på få en chans att återhämta sig.

Efter detta blir det 2-4veckor med tuff ryggrehab innan det är dags att åter ta upp stången och börja marka.

Finns ingen bättre funktionell rygg (helkropps) övning än marklyft. Anledningen till att den har så jävla dåligt rykte hos vissa grupper är på grund av sådana här individer som utför den felaktigt och därmed drar på sig skador.

Jag träffade personen innan operation och jag har aldrig, aldrig hört en människa skrika och gråta så intensivt av smärta så tänk på det nästa gång ni ska försöka styla för någon och lyfta mer än vad ni egentligen har styrka för :thumbup:

Vi?

Martin Löwgren
2010-01-22, 13:03
Vi?

Under en sådan här operation är man alltid två stycken.

En ortoped som opererar samt en till som assisterar (behöver ej vara ortoped) och med assistera menas bland annat suga upp blod, spruta i koksalt, klippa av tråden när det sys, hålla upp såret med diverse ortopediska instrument, se till att rätt ljus finns, torka rent instrumenten, ge rätt instrument i ortopedens hand, hjälpa till med att fixera kroppsdelen med mera.

Herr Oberst
2010-01-22, 13:07
Läs om, läs rätt :thumbup:

Cauda equina ja, men cauda equina syndrom är något annat och det beror på diskbråck.

Jag läste helt rätt faktiskt

Martin Löwgren
2010-01-22, 13:08
Jag läste helt rätt faktiskt

Testa en gång till.

stevebc
2010-01-22, 13:09
Men vad händer när ni plockat ut hela disken? Bygger den upp sig själv helt igen? Låter helt ofattbart!

jakke
2010-01-22, 13:10
Under en sådan här operation är man alltid två stycken.

En ortoped som opererar samt en till som assisterar (behöver ej vara ortoped) och med assistera menas bland annat suga upp blod, spruta i koksalt, klippa av tråden när det sys, hålla upp såret med diverse ortopediska instrument, se till att rätt ljus finns, torka rent instrumenten, ge rätt instrument i ortopedens hand, hjälpa till med att fixera kroppsdelen med mera.

Jag hoppas det är en OP-syster om jag ska operas.

Herr Oberst
2010-01-22, 13:28
Testa en gång till.

Okej, såhär läser jag


För er som inte exakt vet vad cauda equina är för något kan man förenklat säga att det är ett massivt diskbråck i ländryggen

Martin Löwgren
2010-01-22, 13:29
Okej, såhär läser jag

Läs hela texten. Jag förstår att du bara försöker göra dig hörd och märka ord men de e lungt mannen :)

Martin Löwgren
2010-01-22, 13:30
Jag hoppas det är en OP-syster om jag ska operas.

Hon samt anestesisjuksköterskan är självklart också med men när jag e där så blir det för mycket folk runt patienten och då räcker det med att jag och ortopeden står över patienten.

Jag har 100% koll på vad jag ska göra, annars hade jag ej fått vara med.

Herr Oberst
2010-01-22, 13:32
Läs hela texten. Jag förstår att du bara försöker göra dig hörd och märka ord men de e lungt mannen :)

Japp det stämmer ;)
För övrigt få man väl säga grattis. Operationer är spännande som bara den. Har själv medverkat vid några stycken, dock ej medverkat.

Martin Löwgren
2010-01-22, 13:33
Japp det stämmer ;)
För övrigt få man väl säga grattis. Operationer är spännande som bara den. Har själv medverkat vid några stycken, dock ej medverkat.

Jag har assisterart snart 50st så jag börjar faktiskt tröttna hur konstigt det än låter. De första 10st var sjukt roliga men nu på senaste tiden har det blivit mer rutin även om just denna operation var ett undantag.

Martin Löwgren
2010-01-22, 13:42
Men vad händer när ni plockat ut hela disken? Bygger den upp sig själv helt igen? Låter helt ofattbart!
Där går teorierna isär rätt kraftigt kan jag säga *rolleyes*

stafh
2010-01-22, 13:43
Var på en föreläsning häromdagen där de nämde att man kan behandla diskbråck med fokuserat ultraljud.

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/images/ency/fullsize/19469.jpg

Vid diskbråck (som jag förstått det) trycks den gelatinösa massan (nucleus pulposus i bilden) innuti disken ut mot annulus fibrosus som i sin tur trycker mot nerver och resten av ryggraden. Ultraljudet värmer upp annulus fibrosus som expanderar(?) och trycker tillbaka den gelatinösa massan där den ska vara. Allt utan någon som helst kirurgiskt ingrepp.

Vet du mer om detta? Fungerar det bra? Vet inte om det finns "ute på marknaden" än eller om det fortfarande är i forskningsstadiet dock...

stevebc
2010-01-22, 13:46
Där går teorierna isär rätt kraftigt kan jag säga *rolleyes*Okej. Men hur tusan ska han kunna marklyfta om han inte har kvar ena disken? Kommer han bli helt symtomfri om några år? Känns som ett enormt ingrepp som man har men för livet av.

Insulinus
2010-01-22, 13:47
Var på en föreläsning häromdagen där de nämde att man kan behandla diskbråck med fokuserat ultraljud.

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/images/ency/fullsize/19469.jpg

Vid diskbråck (som jag förstått det) trycks den gelatinösa massan (nucleus pulposus i bilden) innuti disken ut mot annulus fibrosus som i sin tur trycker mot nerver och resten av ryggraden. Ultraljudet värmer upp annulus fibrosus som expanderar(?) och trycker tillbaka den gelatinösa massan där den ska vara. Allt utan någon som helst kirurgiskt ingrepp.

Vet du mer om detta? Fungerar det bra? Vet inte om det finns "ute på marknaden" än eller om det fortfarande är i forskningsstadiet dock...


Annulus fibrosus kan väl även spricka så att nucleus pulposus läcker ut! Detta är väl ett svårartat diskbråck och borde ju rimligtvis inte kunna fixas med ultraljud i sådana fall?

Martin Löwgren
2010-01-22, 13:49
Var på en föreläsning häromdagen där de nämde att man kan behandla diskbråck med fokuserat ultraljud.

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/images/ency/fullsize/19469.jpg

Vid diskbråck (som jag förstått det) trycks den gelatinösa massan (nucleus pulposus i bilden) innuti disken ut mot annulus fibrosus som i sin tur trycker mot nerver och resten av ryggraden. Ultraljudet värmer upp annulus fibrosus som expanderar(?) och trycker tillbaka den gelatinösa massan där den ska vara. Allt utan någon som helst kirurgiskt ingrepp.

Vet du mer om detta? Fungerar det bra? Vet inte om det finns "ute på marknaden" än eller om det fortfarande är i forskningsstadiet dock...Vid ett diskbråck läcker nucleus pulposus ut genom anulus fibrorus pågrund av sprickor eller ett stort hål. Vid en diskbuktning är anulus ej sprucken och det är nog buktningar man påstår sig kunna behandla med ultraljud även om inte har någon erkänd evidens och jag skulle aldrig behandla mina patienter med det då det känns väldigt flummigt och långsökt.

Ultraljud är bra för diverse undersökningar av bland annat blodflöde men för att behandla rörelseapparaten känns det väldigt mycket kvacksalveri.

Nitrometan
2010-01-22, 13:52
Martin, jag tror jag har missat svaret på Steves fråga.
Men vad händer när ni plockat ut hela disken? Bygger den upp sig själv helt igen? Låter helt ofattbart!

Vad händer?

Degpekka
2010-01-22, 13:55
Man plockar väl bara ut själva bråcket?

Men på bilden ser det ut som gojibär, jag tror bara Martin har klätt ut sig och köpt lite gogreen. :D

Martin Löwgren
2010-01-22, 13:55
Martin, jag tror jag har missat svaret på Steves fråga.


Vad händer?

Det vågar jag inte svara på utan först ha konsluterat med ortopeden. På rak arm skulle jag säga att det blir precis samma sak som efter en meniskoperation - man saknar alltså en disk (menisk i knät) vilket i ryggraden kompenseras av de resterande. Artrosrisken torde öka men som sagt jag får återkomma med ett svar i just den här frågan då jag inte är helt säker.

Nitrometan
2010-01-22, 13:56
Det vågar jag inte svara på utan först ha konsluterat med ortopeden. På rak arm skulle jag säga att det blir precis samma sak som efter en meniskoperation - man saknar alltså en disk (menisk i knät) vilket i ryggraden kompenseras av de resterande. Artrosrisken torde öka men som sagt jag får återkomma med ett svar i just den här frågan då jag inte är helt säker.

Verkar rimligt. Intressant hursomhelst.

Martin Löwgren
2010-01-22, 13:56
Man plockar väl bara ut själva bråcket?

Men på bilden ser det ut som gojibär, jag tror bara Martin har klätt ut sig och köpt lite gogreen. :D

I vanliga fall ja men i de här fallet togs nästan (som du ser på bilden) allt nucleus innehåll bort då det låg utanför i disken, i spinal kanalen och därför gav de kraftiga symptomen. Analus fibrosus är såklart kvar men analus utan nucleus ger ingen fullgod funktion.

stafh
2010-01-22, 13:59
Vid ett diskbråck läcker nucleus pulposus ut genom anulus fibrorus pågrund av sprickor eller ett stort hål. Vid en diskbuktning är anulus ej sprucken och det är nog buktningar man påstår sig kunna behandla med ultraljud även om inte har någon erkänd evidens och jag skulle aldrig behandla mina patienter med det då det känns väldigt flummigt och långsökt.

Ultraljud är bra för diverse undersökningar av bland annat blodflöde men för att behandla rörelseapparaten känns det väldigt mycket kvacksalveri.

På wikipedia står det "Ett diskbråck uppstår när vätskehalten i diskens centrum minskar och det yttre höljet (anulus fibrosus) spricker eller bara försvagas så att disken buktar ut i spinalkanalen.", men visst, jag förstår vad du menar.

Nu handlade det inte om "vanligt ultraljud" som används för avbildning, utan fokuserat ultraljud från fler än en källa som helt enkelt används för att värma på ett visst ställe inne i kroppen (inget kvacksalveri med det, bara vanlig hederlig fysik). Har som sagt för mig att det inte var ute på marknaden än, tänkte bara kolla om du visste något. Tycker det låter rätt intressant.

Nitrometan
2010-01-22, 14:03
I vanliga fall ja men i de här fallet togs nästan (som du ser på bilden) allt nucleus innehåll bort då det låg utanför i disken, i spinal kanalen och därför gav de kraftiga symptomen. Analus fibrosus är såklart kvar men analus utan nucleus ger ingen fullgod funktion.
Aha. Då tror jag att jag är med på hur det funkar.

Nånslags läkning och kompensation kommer ju att äga rum. Men frågan är hur. Men som du säger så borde funktionaliteten bli så gott som fullgod igen.

Spännande! :bow:

stevebc
2010-01-22, 14:05
Aha. Då tror jag att jag är med på hur det funkar.

Nånslags läkning och kompensation kommer ju att äga rum. Men frågan är hur. Men som du säger så borde funktionaliteten bli så gott som fullgod igen.

Spännande! :bow:Okej, så pass. Intressant ja.

Martin Löwgren
2010-01-22, 14:06
På wikipedia står det "Ett diskbråck uppstår när vätskehalten i diskens centrum minskar och det yttre höljet (anulus fibrosus) spricker eller bara försvagas så att disken buktar ut i spinalkanalen.", men visst, jag förstår vad du menar.

Nu handlade det inte om "vanligt ultraljud" som används för avbildning, utan fokuserat ultraljud från fler än en källa som helt enkelt används för att värma på ett visst ställe inne i kroppen (inget kvacksalveri med det, bara vanlig hederlig fysik). Har som sagt för mig att det inte var ute på marknaden än, tänkte bara kolla om du visste något. Tycker det låter rätt intressant.

Ultraljud för behandling av muskler, ligament med mera har funnits ute länge på marknaden men aldrig övertygat eller bevisat någon större effekt och så kommer heller inte ske denna gång när de försöker rikta det mot just diskbesvär.

Jag kan ha fel och få äta upp det men ultraljud är och kommer alltid vara lite hokus pokus när de kommer till just muskeloskelettala besvär :Virro

Martin Löwgren
2010-01-22, 14:07
Aha. Då tror jag att jag är med på hur det funkar.

Nånslags läkning och kompensation kommer ju att äga rum. Men frågan är hur. Men som du säger så borde funktionaliteten bli så gott som fullgod igen.

Spännande! :bow:

Jag ska gå på akutmottagningen imorgon och då ska jag faktiskt som tur va gå med just den ortopeden som jag assisterade så han kommer nog kunna ge ett mer utförligt svar på din fråga.

När jag fått det ska jag självklart lägga upp det i denna tråd även om jag redan tror vi svarat på den själva. Kroppen är fantastisk på att kompensera och hitta lösningar.

Nitrometan
2010-01-22, 14:13
Kroppen är fantastisk på att kompensera och hitta lösningar.
Precis. Fantastisk är ordet. :thumbup:

Hoppas du kan återkomma med mer info sen.

Martin Löwgren
2010-01-22, 14:18
Precis. Fantastisk är ordet. :thumbup:

Hoppas du kan återkomma med mer info sen.

Det kan du skriva under på att jag kommer :bpump:

MasterChief
2010-01-22, 15:21
Fick äran att assistera en cauda equina operation i förrgår. Den enda ryggdiagnosen som akut måste opereras inom 12h. Det görs endast 1-2 sådana här operationer per år på s:t görans sjukhus så jag hade verkligen tur att få närvara vid denna.



Jag har också varit med på en sådan operation (cauda equina med helt utslagen kissfunktion)!



Dock låg jag på bänken. :(

Martin Löwgren
2010-01-22, 15:22
Jag har också varit med på en sådan operation!



Dock låg jag på bänken. :(

Vanligt diskbråck eller cauda equina syndrom?

MasterChief
2010-01-22, 15:23
Vanligt diskbråck eller cauda equina syndrom?

Läs om, editerade. :-)

Martin Löwgren
2010-01-22, 15:26
Läs om, editerade. :-)

Fy fan. Du vet hur ovanligt det är va? Hur mådde du efter operationen? Kom sensoriken och blåstömningen tillbaka? Sensoriken kan ju dröja några veckor/månader, likaså smärta.

Ömheten i ryggen från operation hur upplevde du den?

Apjavel
2010-01-22, 15:29
Varför har du inte handskar på dig när du håller i kotan?

Martin Löwgren
2010-01-22, 15:32
Varför har du inte handskar på dig när du håller i kotan?

Jag håller inte i någon kota utan i diskmassa och har bilder när jag håller i det med såväl handskar som utan men tycker det ser bäst ut utan handskar.

Mago
2010-01-22, 15:34
Varför har du inte handskar på dig när du håller i kotan?

Frågan är varför han inte har en kota i handen när han har handskar på sig!


Pluggar du till något eller vad har du för utbildning Martin? Eller tillhör det naprapatens uppgifter att assistera vid operationer?

MasterChief
2010-01-22, 15:47
Fy fan. Du vet hur ovanligt det är va? Hur mådde du efter operationen? Kom sensoriken och blåstömningen tillbaka? Sensoriken kan ju dröja några veckor/månader, likaså smärta.

Ömheten i ryggen från operation hur upplevde du den?

Jo, nu såhär i efterhand förstår jag det. Men kanske inte att det var så ovanligt.

Det var ambulans in till sjukhuset och akutoperation. Efter operationen mådde jag som en prins eftersom jag åt starka värktabletter. Jag var lullig i flera veckor så jag har inga dåliga minnen alls faktiskt trots att jag knappt kunde röra mig.

Jag kände knappt beröring på benen och snoppen och det höll i sig i flera veckor men efterhand försvann det. Däremot är jag övertygad om att jag inte fick tillbaka 100%.

Det tog 6 månader innan jag kunde jobba, och jag hade rejäla problem i flera år. Var till och med uppsatt för steloperation. Men helt plötsligt började ryggen funka och det har den nu gjort i några år.

Martin Löwgren
2010-01-22, 15:48
Pluggar du till något eller vad har du för utbildning Martin? Eller tillhör det naprapatens uppgifter att assistera vid operationer?Enligt 3 kap 4 § förordningen (1998:1513 ) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område krävs för legitimation som naprapat efter fullgjord utbildning om minst fyra års studier på heltid samt ett års praktisk tjänstgöring.

Praktiktjänstgöring

Praktisk tjänstgöring ska enligt 3 kap 4 § i förordningen (1998:1513) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område fullgöras under en tid som motsvarar ett års heltidstjänstgöring. Tjänstgöringen ska fullgöras under handledning vid en av Socialstyrelsen godkänd mottagning eller enhet, eller vid en godkänd enhet inom den offentliga hälso- och sjukvården. Tjänstgöringen kan fullgöras vid flera mottagningar eller enheter.
Syftet med och uppläggningen av praktiktjänstgöringen

Naprapaten ska genom praktiken få en allsidig inblick i den svenska hälso- och sjukvårdens organisation och arbetssätt, skapa förutsättningar för samarbete med olika personalkategorier och få kunskaper om samarbetspartnernas behandlingsprinciper och metoder samt beredas möjlighet till praktisk träning i det egna yrke.

Jag har valt att lägga min praktik på s:t görans sjukhus där jag ska gå hos ortopeden i 8v, neurologen 2v, röntgen 2v och 1v akut.

Har nu endast 1v kvar tills jag är legitimerad :D

JoeyP
2010-01-22, 15:56
Vafan!??! Du har ju blod på ansiktskyddet!!! RÅ OPERATION ÄLLE?? :D

Eddie Vedder
2010-01-22, 16:00
Jag har också varit med på en sådan operation (cauda equina med helt utslagen kissfunktion)!



Dock låg jag på bänken. :(

Menar du det som hände vid marklyft (?) och som du startade en tråd om? Om det är det du syftar på så är det en aav de vidrigaste träningsrelaterade trådarna jag läst på Kolo.:(

Överhuvudtaget har du tyvärr en förmåga att göra mig och andra sentimentala på alla möjliga vis genom att berätta om erferenheter från tidiga år.:(

Martin Löwgren
2010-01-22, 16:30
Vafan!??! Du har ju blod på ansiktskyddet!!! RÅ OPERATION ÄLLE?? :D

Nja visst skvätter det lite men detta är ingenting om man jämför med att sätta in en höftledsprotes :D

Kappman
2010-01-22, 16:48
Känns ungefär som häftmassa.

Nej diskproteser är påväg men ännu har man inte hittat någon fungerande produkt utan de flesta har hoppat ur ryggraden likt en tvål ur en hand och tryckt i spinalkanalen med cauda equina - igen.

Man gör i dagsläget ingenting utan lämnar det år kroppen att fixa det.

Du skojar inte nu?? Är det sant? Var kan jag få information om detta?
Det är beslutat att diskprotes x 2 ska sättas in i min rygg *spy*

MasterChief
2010-01-22, 16:59
Menar du det som hände vid marklyft (?) och som du startade en tråd om? Om det är det du syftar på så är det en aav de vidrigaste träningsrelaterade trådarna jag läst på Kolo.:(

Överhuvudtaget har du tyvärr en förmåga att göra mig och andra sentimentala på alla möjliga vis genom att berätta om erferenheter från tidiga år.:(

Japp, det stämmer.

Men va fan, jag vill ju göra folk glada. Lyckas jag inte med det, menar du. :D

Shajjn
2010-01-22, 17:26
För er som inte exakt vet vad cauda equina är för något kan man förenklat säga att det är ett massivt diskbråck i ländryggen (oftast längst ned) som ger total komprimering av spinalkanalen med bland annat ischias och förlorad kontroll över blåsan som symptom.
[/IMG]

Va, nej. Det är hästsvansen.
"Med Cauda equina menas benämning på den samling nerver (nervrötter) som passerar längs ryggmärgen i ryggmärgskanalen, neråt och förbi ryggmärgens nedre ände vid andra ländkotan."

xodd
2010-01-22, 17:34
Nja visst skvätter det lite men detta är ingenting om man jämför med att sätta in en höftledsprotes :D

Snickeriverkstad... Helt underbar procedur :)

stafh
2010-01-22, 17:37
Va, nej. Det är hästsvansen.
"Med Cauda equina menas benämning på den samling nerver (nervrötter) som passerar längs ryggmärgen i ryggmärgskanalen, neråt och förbi ryggmärgens nedre ände vid andra ländkotan."
Han menar givetvis cauda aquina-syndrom. Bra att du kan din anatomi dock. :)

Martin Löwgren
2010-01-22, 20:57
Du skojar inte nu?? Är det sant? Var kan jag få information om detta?
Det är beslutat att diskprotes x 2 ska sättas in i min rygg *spy*

Var ortopederna jag pratade med om proteser som berättade detta. Är som sagt ej själv ortoped eller insatt i diskprotes frågan så kan ej svara på din fråga.

Vad vet jag de kan ha kommit längre de senaste året men de tror jag ej för då hade s:t göran använt sig av diskproteser då de ligger i framkant med det mesta inom ortopedi.

The_RobRoy
2010-01-22, 21:21
Just cauda equina har oftast sådan här god prognos men annat är det med vanligt diskbråck - där blir runt 70% helt bra.

Min pappa har haft flertalet diskbråck. Detta var nu cirka 10 år sedan det senaste. På den tiden var allmänsjukvårdens metod för att operera diskbråck tydligen helt katastrofalt dålig. Cirka 1/10 blev helt återställd.

Pappa gick då till en privatklinik i Strängnäs, ledd av någon Bo, någonting, minns inte. De använde en helt annan teknik vid operationen där cirka 9/10 blev bra.

Som jag förstod efter många om och men (och även ett avsnitt i kallafakta) så gick allmänsjukvården över den någon liknande teknik. Men recovery rate är alltså fortfarande "bara" 70% för diskbråck?

Kappman
2010-01-22, 22:17
Var ortopederna jag pratade med om proteser som berättade detta. Är som sagt ej själv ortoped eller insatt i diskprotes frågan så kan ej svara på din fråga.

Vad vet jag de kan ha kommit längre de senaste året men de tror jag ej för då hade s:t göran använt sig av diskproteser då de ligger i framkant med det mesta inom ortopedi.

Det är Stockholm Spine Center som ska sätta in dem. Stor operation, så jag är rätt så nervös redan utan att veta hur proteserna ska hoppa ur led och fördärva ryggmärgskanalen helt och hållet....

Fråga gärna dina ortopedkompisar om var jag kan hitta information ang. detta.

stafh
2010-01-22, 22:19
Sker alla diskbråck mot ventralsidan förresten? Har nog aldrig hört talas om diskbråck som går åt andra hållet. Kanske är svårt att upptäcka iofs.

tsp
2010-01-22, 23:20
Japp, det stämmer.

Men va fan, jag vill ju göra folk glada. Lyckas jag inte med det, menar du. :D

Blev så nyfiken att jag var tvungen att leta upp din tråd, tog sin tid men jag fann den! Och den fick mig verkligen att tänka till, som alltid när du skriver något.

MasterChief
2010-01-22, 23:24
Tack tsp :-)

tsp
2010-01-22, 23:26
Tack tsp :-)

Lär väl kännas gott, hoppas jag, att din gamla tråd fortfarande kan påverka oss unga och dumma i vis mån.

En grej jag vet med mig, är att jag aldrig ska offra mitt liv i övrigt bara för träningens skull.

Martin Löwgren
2010-01-23, 10:46
Min pappa har haft flertalet diskbråck. Detta var nu cirka 10 år sedan det senaste. På den tiden var allmänsjukvårdens metod för att operera diskbråck tydligen helt katastrofalt dålig. Cirka 1/10 blev helt återställd.

Pappa gick då till en privatklinik i Strängnäs, ledd av någon Bo, någonting, minns inte. De använde en helt annan teknik vid operationen där cirka 9/10 blev bra.

Som jag förstod efter många om och men (och även ett avsnitt i kallafakta) så gick allmänsjukvården över den någon liknande teknik. Men recovery rate är alltså fortfarande "bara" 70% för diskbråck?

Endast 5% av alla diskbråck i Sverige opereras (jämför med USA där 40% opereras) men ja det är korrekt 70% blir bra.

Martin Löwgren
2010-01-23, 10:47
Det är Stockholm Spine Center som ska sätta in dem. Stor operation, så jag är rätt så nervös redan utan att veta hur proteserna ska hoppa ur led och fördärva ryggmärgskanalen helt och hållet....

Fråga gärna dina ortopedkompisar om var jag kan hitta information ang. detta.

Då är du i goda händer. Det är antingen Björn Branth eller Tyco Tullberg som ska operera dig och de skulle aldrig använda en farlig teknologi som det inte har evidens för.

Det jag pratade om gällde inte i dagsläget och teknologin har säkert gått framåt. Jag vet bara att diskproteser är rätt ovanliga att sätta in.

Martin Löwgren
2010-01-23, 16:31
Sker alla diskbråck mot ventralsidan förresten? Har nog aldrig hört talas om diskbråck som går åt andra hållet. Kanske är svårt att upptäcka iofs.

De kan gå att alla håll. Anteriort, lateralt, posteriort men även uppåt s.k schmorls nod. I halsryggen går det nästan aldrig lateralt på grund av uncovertebrallederna även om det kan ske. Ventralt är inte så vanligt i ländryggen pågrund av att ligamentum longitudinale anterior är som tjockast lumbalt med posterior är som smalast.

Vanligaste är dock postero lateralt då analus fibrerna är som svagast och tidigast degenerarar där.

Martin Löwgren
2010-03-30, 09:57
Precis. Fantastisk är ordet. :thumbup:

Hoppas du kan återkomma med mer info sen.

Jag glömde fan bort detta :smash:

Kommer prata med en ortopedkollega idag eller imorrn och då ska jag inte glömma att ta upp det, promise.

Grattis föresten.

Mvh

creperiet
2010-03-30, 10:09
Undrar hur jag kunde missa denna tråden. Överhängande risk/chans för diskbråcksoperation i umgängeskretsen.

Martin Löwgren
2010-03-30, 10:24
Överhängande risk/chans för diskbråcksoperation i umgängeskretsen.

Mycket styrkelyftare eller?

Jokr
2010-03-30, 11:35
Hur är det med diskbråck som ej opereras, är det högre risk att dessa diskbråck förvärras?

För övrigt så har jag fått för mig att det är mycket genetik som spelar in på diskbråck. Min morsa fick diskbråck på exakt samma ställe som jag, när hon körde samma övning till och med (rodd)

Nitrometan
2010-03-30, 12:18
Mycket styrkelyftare eller?
Har de fler diskbråck än genomsnittspopulationen?

creperiet
2010-03-30, 12:28
Mycket styrkelyftare eller?

Faktiskt inte. Får avvakta situationen.

Hur var det, följde steloperation efter operationen du medverkade på?

filmjölk
2010-03-30, 12:32
Varför ha kvalificerad sjukvårdspersonal som assisterar läkaren, när man istället kan ha en bakfull styrketräningsinstruktör som rotar runt på måfå och sliter lite här och var i min ryggrad?

Vid min (ev.) knäoperation skall jag kräva att Jwzrd är med, och skäller på alla och frontböjer operationsbritsen.

MAXX
2010-03-30, 12:48
Varför ha kvalificerad sjukvårdspersonal som assisterar läkaren, när man istället kan ha en bakfull styrketräningsinstruktör som rotar runt på måfå och sliter lite här och var i min ryggrad?

Vid min (ev.) knäoperation skall jag kräva att Jwzrd är med, och skäller på alla och frontböjer operationsbritsen.

:laugh:

Martin Löwgren
2010-03-30, 13:32
Varför ha kvalificerad sjukvårdspersonal som assisterar läkaren, när man istället kan ha en bakfull styrketräningsinstruktör som rotar runt på måfå och sliter lite här och var i min ryggrad?

Vid min (ev.) knäoperation skall jag kräva att Jwzrd är med, och skäller på alla och frontböjer operationsbritsen.

Vem var bakfull och vem är styrketräningsinstruktören?

Nitrometan
2010-03-30, 13:46
Endast 5% av alla diskbråck i Sverige opereras (jämför med USA där 40% opereras).
Vet du vad denna skillnad beror på?

Att försäkringsbolagen gärna betalar i USA?
Är statistiken där så bra att den motiverar att de opererar så många fler?

Martin Löwgren
2010-03-30, 13:50
Har de fler diskbråck än genomsnittspopulationen?

Nej de tror jag absolut inte.

Martin Löwgren
2010-03-30, 13:52
Vet du vad denna skillnad beror på?

Att försäkringsbolagen gärna betalar i USA?
Är statistiken där så bra att den motiverar att de opererar så många fler?

De opererar mer på patientens vilja än på faktiska symptom. De opererar även på ryggsmärta vilket vi ej gör i sverige utan i sverige operarar vi bara på bensmärta.

Pengar styr även. Detta är vad jag lärde mig av ortopederna på sankt göran.

Nitrometan
2010-03-30, 13:52
Nej de tror jag absolut inte.

Jag tänkte bara baserat på mina observationer så verkar det inte vara så. Var bara nyfiken på om du var av en annan uppfattning.

Sen är SL:are en grymt liten befolkningsgrupp också (under 1000 licenser) så det är svårt att uttala sig om vare sig det ena eller det andra.

:thumbup:

Martin Löwgren
2010-03-30, 13:54
Jag tänkte bara baserat på mina observationer så verkar det inte vara så. Var bara nyfiken på om du var av en annan uppfattning.

Sen är SL:are en grymt liten befolkningsgrupp också (under 1000 licenser) så det är svårt att uttala sig om vare sig det ena eller det andra.

:thumbup:

Exakt.

Dock utsätter de ju sina diskar för enorma påfrestningar men har å andra sidan mycket stråktåliga ryggar och bättre förutsättningar att "skydda" sig mot diskbråck men visst händer de att de får diskbråck och då oftast rejäla sådana som patienten på bilden vilken självklart inte nämns vid namn pågrund av sekretess.

Nitrometan
2010-03-30, 14:18
Verkar rimligt. Smäller det så smäller det rejält.

Martin Löwgren
2010-03-30, 14:30
Verkar rimligt. Smäller det så smäller det rejält.

Haha :thumbup: