handdator

Visa fullständig version : Deff utan cardio!


Zippo
2010-01-22, 08:58
Det är så att på sista tiden har jag stöt på mer och mer personer som bestämmer sig för deff utan cardio, jag har inte testat på det själv men jag funderar på att göra det runt januari 2011 vilket är ett tag kvar men, det jag undrar är, ni som har deffat utan cario hur känns det? Slö,jobbigt,tråkigt?

Anledningen till att jag funderar på deff utan cario är för att jag gillar inte cardio och jag är extremt rädd om muskelförlusten, gym är något jag gillar extremt mycket och jag KAN springa/promenad om jag vill men det är bara tråkigt gör det utan vilja.

SÅ hur har det varit och hur blev resultaten jämnfört med er cardio deff?

King Grub
2010-01-22, 09:04
Sak samma som en likadan kaloribalans skapat utan konditionsträning. Ingen "cardio" = äta mindre, men lika stor fettförbränning och viktnedgång.

AlmostRipped
2010-01-22, 09:25
Sak samma som en likadan kaloribalans skapat utan konditionsträning. Ingen "cardio" = äta mindre, men lika stor fettförbränning och viktnedgång.

+1

Jag deffar utan "cardio" nu, funkar riktigt bra... Gäller ju ändå mycket om kosten och jag klarar mig bra på att äta mindre istället. Gillar du inte det så kör utan istället, blir samma resultat sålänge du sköter kosten bra.

Det är varken slöare eller tråkigare... Enda jag kan sakna med att köra konditionsträningen är att jag blev tröttare på kvällen och somnade enklare.

martikainen
2010-01-22, 10:01
För min del så kör jag gärna kondition en timma efter gympassen när jag deffar av den anledningen att hungern förkjuts och jag får middag vid 19.30 tiden istället för 18 tiden som jag hade fått om jag gått hem direkt efter. Detta gör att jag slipper äta något mer vid 22 tiden för att inte somna hungrig = Mindre kcal.

Sen så tycker jag om att svettas bort en middag extra istället för att äta mindre.

King Grub
2010-01-22, 10:02
Det gör också att du riskerar större muskelförlust, plus att du stänger av styrketräningens muskeluppbyggande effekter.

Christyle
2010-01-22, 10:53
Det är så att på sista tiden har jag stöt på mer och mer personer som bestämmer sig för deff utan cardio, jag har inte testat på det själv men jag funderar på att göra det runt januari 2011 vilket är ett tag kvar men, det jag undrar är, ni som har deffat utan cario hur känns det? Slö,jobbigt,tråkigt?

Anledningen till att jag funderar på deff utan cario är för att jag gillar inte cardio och jag är extremt rädd om muskelförlusten, gym är något jag gillar extremt mycket och jag KAN springa/promenad om jag vill men det är bara tråkigt gör det utan vilja.

SÅ hur har det varit och hur blev resultaten jämnfört med er cardio deff?

det är mycket enklare att deffa utan cardio eftersom du kan justera förbränningen genom maten men jag föredrar cardio eftersom det känns mer mentalt bättre

Zippo
2010-01-22, 11:07
Sak samma som en likadan kaloribalans skapat utan konditionsträning. Ingen "cardio" = äta mindre, men lika stor fettförbränning och viktnedgång.

Jo, jo det hade jag räknat ut att det skulle bli men hur blir resultaten, det jag menar är då muskel förlusten i jämnförelse till de som gör cardio. Någon studie?

Zippo
2010-01-22, 11:10
+1

Jag deffar utan "cardio" nu, funkar riktigt bra... Gäller ju ändå mycket om kosten och jag klarar mig bra på att äta mindre istället. Gillar du inte det så kör utan istället, blir samma resultat sålänge du sköter kosten bra.

Det är varken slöare eller tråkigare... Enda jag kan sakna med att köra konditionsträningen är att jag blev tröttare på kvällen och somnade enklare.

Sömn stadiet du har skulle passa galant för mig, för jag är i en sådan skit period där jag inte kan sova ordentligt senaste månaderna *grr*.

Har du deffat med cardio förr? Isåfall hur ser styrke balansen ut? Är du lika stark nu när du inte har cardio inblandad i din deff schema, gentemot när du har cardio.

Zippo
2010-01-22, 11:11
det är mycket enklare att deffa utan cardio eftersom du kan justera förbränningen genom maten men jag föredrar cardio eftersom det känns mer mentalt bättre

Vad menar du? Att det är enklare att hålla koll på kalori intag?

King Grub
2010-01-22, 11:14
Jo, jo det hade jag räknat ut att det skulle bli men hur blir resultaten, det jag menar är då muskel förlusten i jämnförelse till de som gör cardio. Någon studie?

"Cardio" hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekter, så att inkludera konditionsträning innebär mindre muskeluppbyggnad och därmed större risk för muskelförlust.

chrilledude
2010-01-22, 11:27
Deffar utan cardio. På min förra deff tog jag promenader på morgonen i 45min. Nu deffar jag utan det, och med periodisk fasta som funkar perfekt!

AlmostRipped
2010-01-22, 11:30
Sömn stadiet du har skulle passa galant för mig, för jag är i en sådan skit period där jag inte kan sova ordentligt senaste månaderna *grr*.

Har du deffat med cardio förr? Isåfall hur ser styrke balansen ut? Är du lika stark nu när du inte har cardio inblandad i din deff schema, gentemot när du har cardio.

När jag deffade med cardio gick jag ner mycket snabbare, men det beror väl inte enbart på det utan nu har jag mer kunskap om kost + träning så får en bättre balans i det nu...

Nu har jag inte tappat i styrka, förut tappade jag lite men som sagt... Mindre kunskap då och då var det en större viktnedgång än denna gång så har svårt att riktigt jämföra! Det är upp till dig själv om du vill köra cardio eller inte, men om du kör cardio så måste du veta vad du ska äta och inte köra det för snabbt inpå ett styrkepass. Beror på vad som är viktigast för dig, bra kondition är ju inte speciellt dåligt att ha men samtidigt vill man inte förlora muskler...

JoeyP
2010-01-22, 11:35
"Cardio" hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekter, så att inkludera konditionsträning innebär mindre muskeluppbyggnad och därmed större risk för muskelförlust.

Nu skrev du längre upp "stänger av".

Låter som om hela passet är helt waste. Precis som man klippt av tråden.

Men du menar väl att den muskelbyggande effekten minskar för kroppen anpassar sig mer efter kondition?

Vilken sorts konditionsträning pratar vi om här?

Powerwalk?
Långdistans?
Har själv kört 10mins löpning 16km/h alltså högt tempo nån gång efter mina pass, under min deff och inte märkt nånting.

Är HIIT bra då? HIIT efter gymträning?

Eller aa. Vilket är bäst?

King Grub
2010-01-22, 11:45
Signalmekanismer relaterade till AMPK och mTor, som mer eller mindre tar ut varandra. Konditionsträning direkt efter styrketräning är sämsta tillfället (med undantag av direkt före).

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

Hulabalula
2010-01-22, 12:11
Vilket tillfälle är då bäst för cardio under deff om man nu absolut vill hinna med det under samma dag som man styrketränat?

Läst att cykling ska vara ett bättre alternativ också.

King Grub
2010-01-22, 12:14
Så långt från styrkepasset som möjligt. Cardio morgon, styrka eftermiddag/kväll för att utnyttja hormonbalansen för anabolism vid det senare tillfällen och för den ev fördel konditionsträning på fastande mage kan tänkas ha.

vicarious
2010-01-22, 12:16
Vilket tillfälle är då bäst för cardio under deff om man nu absolut vill hinna med det under samma dag som man styrketränat?

Läst att cykling ska vara ett bättre alternativ också.

Så långt ifrån som möjligt...

King Grub
2010-01-22, 12:17
Man kan också tänka på, att ett upplägg med "cardio" kanske ger sämre fettförbränning totalt än ett upplägg utan, vid en viss energibalans:

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/00958.2009v1

Zippo
2010-01-22, 15:04
Man kan också tänka på, att ett upplägg med "cardio" kanske ger sämre fettförbränning totalt än ett upplägg utan, vid en viss energibalans:

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/00958.2009v1

Hur mycket är det dagliga energi förbruket om man sitter framför datan under hela deffen. Låt oss säga mig själv, är 190cm väger runt 99-100. Är det harris och benedict uträkningen på det ?

Män: 66.5 + (13.75 x 99) + (5.003 x 190) - (6.775 x 19) = 2249 Kcal
1427,75 + 950,57 - 128,725

Och 2249 x 1.2 (vilket enligt ekvationen (BEE) är datasittande) = 2699 kcal

Nu har jag min Kcal för en softliggar dag, ska jag bara låta bli att äta de sista 500kcal (brukar ligga runt 400 till 500 - när jag deffar) alltså under ikke gym dagar 2199 kcal, det blir mer på gym dagar.

Frågan är vad är min kalori fröbränning famför datan per H.

King Grub
2010-01-22, 15:14
Inaktivitet och stillasittande dödar också effektivt anabolism. Jag rekommenderar inte det extrema åt det hållet heller om man väljer en deff utan cardio, utan ett aktivt, normalt rörligt liv, men utan intensivare former av konditionsträning.

Eddie Vedder
2010-01-22, 15:32
Läst att cykling ska vara ett bättre alternativ också.

Ja det är troligt. Att t.ex. köra intervaller med tungt motstånd på stationär cykel tror jag är en bättre form av konditionsträning än löpning alla gånger. I syfte att bibehålla muskelmassa alltså. Dels sparas ju överkroppen på ett annat sätt och dessutom skulle jag gissa att de tunga trampen är mer "styrketräningsliknande" än den "stötande" löpningen.

The most recent American College of Sports Medicine (1998) recommendations for quantity and quality of exercise includes both resistance and endurance exercise components. Skeletal muscle adaptations to resistance-only and endurance-only programs may be different and possibly antagonistic when both types of training are imposed concurrently. The present study examined the effect of two different modes of lower-body endurance exercise (i.e., cycle ergometry and incline treadmill walking) on lower-body strength development with concurrent resistance training designed to improve lower-body strength (i.e., bilateral leg press 1 repetition maximum [RM]). Thirty untrained participants (22 men and 8 women, ages 18-23) were randomly assigned to one of 3 training groups (resistance only [R], N = 10; resistance + cycle ergometry [RC], N = 10; and resistance + incline treadmill [RT], N = 10). The 3 training groups exercised twice per week for 9 weeks. The reduced frequency of exercise treatments were selected specifically to avoid overtraining for in-season athletes attempting to maintain offseason conditioning. Body mass and body composition measurements were taken pre- and post-training. Before training began, 3 weeks of training, 6 weeks of training, and after training, the participants also performed a 1RM test for lower-body strength. Analysis of variance comparisons with repeated measures revealed the following statistically significant changes (alpha = 0.05) in the 3 training groups over time: (a) when men and women were combined, body mass of R was significantly greater than RC and RT post-training; (b) body mass of men only was significantly greater than RC and RT post-training; (c) body composition of men only was significantly smaller for RC and RT compared with R; (d) when men and women were combined, percent change in strength revealed significantly greater gains in R compared with RT at 6 weeks; (e) when men and women were combined, percent change in strength revealed significantly greater gains in R compared with RC and RT post-training; (f) percent change in strength for men only was significantly greater for R compared with RT at 3 weeks; (g) percent change in strength for men only was significantly greater for R compared with RC and RT at 6 weeks, and RC was significantly greater than RT at 6 weeks; (h) percent change in strength in men only was significantly greater for R compared with RC and RT post-training, and RC was significantly greater than RT post-training; and (i) percent change in strength in women was significantly greater in R compared with RT post-training. The findings confirm previous studies that reported attenuated strength development with concurrent resistance and endurance training compared with resistance-only training. More importantly, this study indicates that the mode of endurance exercise in concurrent training regimens may play a role in the development of strength. Specifically, it seems that cycling is superior to treadmill endurance training for an individual with the goal of developing strength in a multijoint movement (i.e., leg press or squat) in the lower-body because it more closely mimics the biomechanical movement of these exercises.

Gergley JC. Comparison of two lower-body modes of endurance training on lower-body strength development while concurrently training. J Strength Cond Res. 2009 May;23(3):979-87.

JoeyP
2010-01-22, 15:34
Hur är det med HIIT Eddie?

Läste nånstanns att HIIT kan vara bra efter gymträning för att maxa anabola hormoner typ.

Jag brukar själv löpa 10km fort tempo. En gång i veckan.

Eddie Vedder
2010-01-22, 15:37
Hur är det med HIIT Eddie?

Du kan ju inte bara skriva HIIT. Hur ska jag veta vad exakt det betyder? Det är konditionsträning i form av intensiva intervaller men mer vet ju inte jag.

Det är som att säga "träning med tunga vikter" och fråga hur bra latsen kommer växa.;)

Ditt längre distanspass är bara bra i mina ögon men du vet ju själv att om den "optimala" muskeltillväxten är prioriterad så kommer det passet vara ogynnsamt. Och att köra konditionen direkt efter styrketräningen är sämsta tänkbara tillfälle.

King Grub
2010-01-22, 15:40
Hur är det med HIIT Eddie?

Läste nånstanns att HIIT kan vara bra efter gymträning för att maxa anabola hormoner typ.

Intervallträning efter styrketräning är riktigt dåligt. Det minskar signaler för translationinitiering och påverkar ubiquitin-ligasexpression. Direkt negativt för resultaten av styrketräningen.

http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/abstract/00351.2009v1

karlingen
2010-01-22, 16:30
För min del så kör jag gärna kondition en timma efter gympassen när jag deffar av den anledningen att hungern förkjuts och jag får middag vid 19.30 tiden istället för 18 tiden som jag hade fått om jag gått hem direkt efter. Detta gör att jag slipper äta något mer vid 22 tiden för att inte somna hungrig = Mindre kcal.

kan man köra konditionsträning EFTER ett styrketräningspass? *drool*
Är det inte bättre att köra innan? hört att det påverkar muskeluppbyggnaden.. Jag kan dock ha fel

King Grub
2010-01-22, 16:31
Läs vad jag skrev. Konditionsträning direkt efter styrketräning är sämsta tillfället (med undantag av direkt före). Direkt efter är dåligt, direkt före ännu sämre.

karlingen
2010-01-22, 16:33
Ahh, läste aldrig klart hela tråden. Såg bara martikainens kommentar innan jag reagerade på det :P

pia
2010-01-22, 16:43
Jag körde minimalt med cardio på min senaste deff. Rör alltid på mig i vardagen och la till lite om jag kände för det. Sista 2 veckorna tänkte jag öka cardion men jag struntade i det för när jag började göra det blev jag hungrigare och kände att jag blev svagare i gymmet. Höll styrkan i gymmet mycket bättre än tidigare deffar när jag kört mycket cardio. Känns som man inte sliter lika mycket på kroppen och jag mådde bättre och fick mer tid över för annat. För mig funkade mindre cardio bättre för att jag inte blev lika sliten i kroppen helt enkelt.

Zippo
2010-01-22, 18:53
Inaktivitet och stillasittande dödar också effektivt anabolism. Jag rekommenderar inte det extrema åt det hållet heller om man väljer en deff utan cardio, utan ett aktivt, normalt rörligt liv, men utan intensivare former av konditionsträning.


Ha ha, :thumbup: inte sitter man hemma när snön inte finns, gör många olika slags dags aktiviteter med vännerna, det är bara nu under vintern man sitter hemma och är LAZY.

JÄVLA VINTER :furious:

Zippo
2010-01-22, 19:00
Jag körde minimalt med cardio på min senaste deff. Rör alltid på mig i vardagen och la till lite om jag kände för det. Sista 2 veckorna tänkte jag öka cardion men jag struntade i det för när jag började göra det blev jag hungrigare och kände att jag blev svagare i gymmet. Höll styrkan i gymmet mycket bättre än tidigare deffar när jag kört mycket cardio. Känns som man inte sliter lika mycket på kroppen och jag mådde bättre och fick mer tid över för annat. För mig funkade mindre cardio bättre för att jag inte blev lika sliten i kroppen helt enkelt.

Det är just den anledningen jag har, jag kommer studera universitet förhoppningsvis i höst och det kommer ta mycket tid så det kommer bli endast gym och cardio får väl bli när man har tid med vänner osv, vardagliga aktiviteter.

creperiet
2010-01-22, 21:22
Inaktivitet och stillasittande dödar också effektivt anabolism. Jag rekommenderar inte det extrema åt det hållet heller om man väljer en deff utan cardio, utan ett aktivt, normalt rörligt liv, men utan intensivare former av konditionsträning.

Inaktivitetens bidrag till minskad muskelmassa beror väl på förtvining av långsamma muskelfibrer - de som används vid vardagsaktiviteter? Eller "sänder inaktivitet signaler" som motverkar anabolism på en mer generell nivå?

Christyle
2010-01-23, 01:45
Vad menar du? Att det är enklare att hålla koll på kalori intag?

Precis

Kiefz
2010-03-05, 21:29
Finns det några ungefärliga siffror på hur länge man bör vänta mellan styrkepass och konditionspass? Handlar det om timmar eller dagar?

Eddie Vedder
2010-03-05, 21:33
Finns det några ungefärliga siffror på hur länge man bör vänta mellan styrkepass och konditionspass? Handlar det om timmar eller dagar?

Signalmekanismerna är de samma oavsett. Men ju längre från varandra desto bättre hinner ju musklrena återhämtas i alla fall.

http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Kiefz
2010-03-06, 00:39
Signalmekanismerna är de samma oavsett. Men ju längre från varandra desto bättre hinner ju musklrena återhämtas i alla fall.

http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Intressant läsning, jag hittade inte riktigt de siffrorna jag söker men tack i alla fall!

goggen
2010-03-06, 00:56
Sak samma som en likadan kaloribalans skapat utan konditionsträning. Ingen "cardio" = äta mindre, men lika stor fettförbränning och viktnedgång.

har hørt at en med god kondisjon brenner mer fett enn en med dårlig kondis. sånn som jeg tolker det, er det vel en fordel å passe på å holde flåset ved like under en langvarig deff:)

King Grub
2010-03-06, 06:53
Under aktiviteten, inte i vila.

The lack of a relationship between VO2max and 24-h EE under the sedentary conditions of this study suggests that the major effects of physical activity on total daily EE and fat oxidation may occur during and relatively quickly after an exercise bout. Further, these data also suggest that cessation of regular exercise will likely be associated with a high risk of positive fat balance and weight gain.

Med Sci Sports Exerc. 2000 Apr;32(4):805-11. Effects of aerobic fitness on fat oxidation and body fatness.

In addition, the relationship between resting metabolic rate and both FFM and VO2max was evaluated using data from 214 weight-stable subjects analyzed retrospectively. The results were identical with the results obtained from the 78 subjects in that VO2max did not have effects independent of FFM on energy expenditure. We conclude that aerobic fitness does not have a direct effect on energy expenditure.

Am J Physiol. 1992 Jul;263(1 Pt 1):E121-8.

Fettförbränningen sett över dygnet som helhet blir kanske t o m lägre med konditionsträning än utan, vid en viss kaloribalans, och det gäller både tränade och otränade:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137870

machine gun
2010-03-06, 07:26
Något som kan vara bra att ha i åtanke är att man gör en ganska rejäl hälsoförlust om man utesluter alla former av pulshöjande aktiviteter.

mikaelj
2010-03-06, 07:35
Något som kan vara bra att ha i åtanke är att man gör en ganska rejäl hälsoförlust om man utesluter alla former av pulshöjande aktiviteter.

Tur då att styrketräning höjer pulsen!

De mesta positiva metabola anpassningar sker på muskelcellnivå till följd av träningen...

Medusa
2010-03-06, 08:09
med cardio under dieten så kan du äta mer, och det är väldigt bra om du nu vill bibehålla din muskelmassa, man får dessutom högre förbränning vilket kan vara önskvärt om det är en längre diet där du kanske kommer behöva minska kalorierna flera ggr.. ex 2500 kcal vecka 1 1400 kcal vecka 12 jämfört med 2300 kcal vecka 1 och 1200 kcal vecka 12, blir en hel del extra kalorier över tiden..

hellre lite extra cardio, och möjligheten att ladda upp med mer kolhydrater och protein än tvärtom, att behöva minska på kolhydraterna innan och efter passen och minska proteinet.. men det är min personliga åsikt..

för övrigt så syftar jag på lågintensiv cardio, 50-60% av vo2max..

Eddie Vedder
2010-03-06, 08:12
Intressant läsning, jag hittade inte riktigt de siffrorna jag söker men tack i alla fall!

Och varför tror du inte du hittade det?

Jo därför att ett konkret sånt svar inte finns. Men låt säga att 24 timmar exempelvis skulle kunna vara önskvärt.

Denniss
2010-03-06, 08:35
Jag kör med cardio för att jag tycker att det hjälper min deff att komma igång lite. Har så lätt för att äta för mycket. Vet inte om jag kommer att fortsätta med cardio hela deffen men just nu kör jag några pass i veckan med crosstrainern och det har hjälpt min deff.

Yeahvlen
2010-03-06, 09:52
Ett av alla tusen plus till konditionsträning, främst löpning, är att det stimulerar en mättnadskänsla bättre än något annat.

Det gäller nog inte alla, men jag är nog långt ifrån ensam om att uppleva detta.

King Grub
2010-03-06, 10:35
med cardio under dieten så kan du äta mer, och det är väldigt bra om du nu vill bibehålla din muskelmassa

Är det så? Det större energiintaget går ju åt till själva "cardion", och denna sänder sedan signaler som mer eller mindre motverkar och stänger av styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Och den påverkan är inte kaloriberoende.

Med den intensitet du nämner bli säkert inte påverkan så påtaglig, men jag syftar på själva konceptet.

Joe Hardgainer
2010-03-06, 10:50
Vilket tillfälle är då bäst för cardio under deff om man nu absolut vill hinna med det under samma dag som man styrketränat?

Läst att cykling ska vara ett bättre alternativ också.

Om du nu bestämt skall köra cardio under diet bör du sträva efter att håla de två träningstillfällena så lång ifrån varandra som möjligt. Ska du köra de två samma dag är väl det mest optimala morgon/kväll, om man nu cardio under diet kan kallas för optimalt för optimalt. Annars kan du ju köra de på vilodagarna från gymmet.

Personligen tycker jag att extra cardio under diet är onödigt. Känns inte värt att slänga bort ett par timmar i veckan för att möjligen kunna lite extra ris om dagen t.ex. Inte heller värt de styrkeförluster som kommer med posten.
Visst jag ska ut nu i 2 timmar med hunden, men det är ju bara för att det är skandalöst vackert väder :D

Medusa
2010-03-06, 11:16
Är det så? Det större energiintaget går ju åt till själva "cardion", och denna sänder sedan signaler som mer eller mindre motverkar och stänger av styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Och den påverkan är inte kaloriberoende.

Med den intensitet du nämner bli säkert inte påverkan så påtaglig, men jag syftar på själva konceptet.

du har säkerligen rätt på konceptet, inga tvivel där, det går säkert till som du beskriver..

jag resonerar dock så att jag hellre äter mer protein och kolhydrater, och gör lågintensiv cardio för några hundra kalorier då jag i huvudsak använder fett som energikälla.. speciellt om man skall gå riktigt lågt på kcal, då blir det svårt att få med allt fett, protein, och kolhydraterna inför passen, förutsatt att man använder och tror på en högproteindiet.. personligen är det viktigt för mig att försöka nå proteinkvoten dagligen..

för mig är cardion även en möjlighet att verkligen slappna av och fundera, få lite frisk luft och ett alternativ till styrketräningen.. skulle bli tokig av att bara sitta stilla eller ta det lugnt på dom dagar man inte är på gymmet..

kan det vara så att fördelarna med cardio under deff, ex,
* ökad proteinkvot x g / kg kv
* ökad möjlighet att ladda inför styrkepassen med fett / kolh
* psykiskt välmående
* motion
* högre förbränning, användbart under längre dietperiod

kan uppväga nackdelarna? det känns så..

edit: denna posten är ingen kritik, jag förstår och instämmer i vad du skriver ovan, vill mest ha bekräftelse eller reflektioner över mitt resonemang..

Medusa
2010-03-06, 11:44
just det, var i en annan tråd det diskuterades cardio efter träning.. men är kanske även relevant för denna..

det var i Body augusti 2009 i forskningsrönsspalten som Martin Berkhan skrev om detta med rubriken, är inte 100% säker nu men ganska, "optimal fettförbränning med lågintensiv konditionsträning efter högintensiv styrketräning" ..

någon som har input på detta? jag gör alltid 20-25 minuter lågintensiv cardio direkt efter passen, så vore intressant med lite åsikter om detta.. erfarenheter är minst lika värdefulla som studier, så berätta..

Eddie Vedder
2010-03-06, 11:48
"optimal fettförbränning med lågintensiv konditionsträning efter högintensiv styrketräning" ..

Ja det är knappast okänt att fettoxidationen procentuellt sett är högre efter styrketräning. Studien finns med all säkerhet postad här på Kolo också. Vilket fler studier som bevisar samma sak gör.

Men vad tycker du det har för egenvärde i sig om det är sämre ur både muskeltillväxt- och återhämtningssynpunkt?

Medusa
2010-03-06, 11:55
Men vad tycker du det har för egenvärde i sig om det är sämre ur både muskeltillväxt- och återhämtningssynpunkt?

är det verkligen så då? med detta menar jag ingen sarkasm ironi eller liknande, jag undrar helt enkelt.. för mig fungerar det riktigt bra, upplever inte att det på något sätt försämrar min återhämtning, förmodligen är det på en sådan nivå att man inte märker det? känns bra att bränna fett under diet med 20-25 minuter efter träningen och dessutom kunna äta några gram extra protein under dagen.. jag har inte mött många tävlande personligen ,men dom jag har mött och pratat med verkar nästan alltid lägga in cardio efter passen, men bara 15-25 minuter, lågintensiv sådan också..

är det även försämrande om man under passet dricker protein löpande och kolhydrater?

egenvärdet för mig är att jag bränner mer fett.. jag tror att kalori in / ut under ett dygn inte är en bra modell om man vill optimera sin diet, det verkar bara vara en förenkling.. om alla funktioner i kroppen är processer som pågår ständigt så borde rimligtvis måltidsfrekvens, timing, och sammansättning vara väldigt betydelsefulla konstant.. detta är bara mina egna tankar, är dom helt felaktiga så upplys mig så det blir bättre haha.. ;)

King Grub
2010-03-06, 11:59
Fettförbränningen är förhöjd under aktiviteten om den utföres fastande eller efter annan tömmande träning, t ex styrketräning. Det betyder inte att fettförbränningen sett över dygnet är förhöjd. Tvärtom, kanske, vid en viss kaloribalans, blir fettförbränningen sämre med konditionsträning.

Att konditionsträning verkar hämmande på styrketräningens muskeluppbyggande effekter beror på mekanismer på AMPK och mTOR på cellnivå och har inte med att dricka kolhydrat och protein att göra. Och gör du det, då har du inte ens den större fettförbränningen under själva aktiviteten.

Eddie Vedder
2010-03-06, 12:00
för mig fungerar det riktigt bra, upplever inte att det på något sätt försämrar min återhämtning, förmodligen är det på en sådan nivå att man inte märker det?

Att det "funkar" bevisar inte mer än att upplägget lett till resultat du är nöjd med. Det säger inte ett dugg om du egentligen har gjort ett bra val, ett annat upplägg kanske hade gett mycket bättre resultat?

känns bra att bränna fett under diet med 20-25 minuter efter träningen och dessutom kunna äta några gram extra protein under dagen.. jag har inte mött många tävlande personligen ,men dom jag har mött och pratat med verkar nästan alltid lägga in cardio efter passen, men bara 15-25 minuter, lågintensiv sådan också..

Ja det är säkert vanligt förekommande men återigen säger det inget om huruvida det är "optimalt" eller ej. Oftast är det nog mest en kombination av "Monkey see monkey do" och det praktiska i att köra den korta konditionsträningen när man de facto är på gymmet.

Att packa väskan, ta sig hemifrån, in på gymmet och samma sak hem igen, bara för 20 minuter på trappmaskin kanske inte lockar.;)

Slartibartfast
2010-03-06, 12:02
Tur då att styrketräning höjer pulsen!


Som jag förstått det så är det så att den pulshöjning man får av styrketräning inte bidrar till ökad hjärt-hälsa nämnvärt, eftersom den totala tiden som man arbetar aktivt under ett styrkepass är väldigt liten.

Nån som kan bekräfta?

Medusa
2010-03-06, 12:07
King Grub och Eddie Vedder, tack för era svar, väldigt informativt och bra synpunkter..

"Monkey see, monkey do, and monkey like" kanske är bättre ;)

Sniggel
2010-03-06, 12:25
Tror att många föredrar cardio mestadels för att det blir enklare att hamna på kaloriunderskott, stå ut med hungern (gäller ej för alla) och kanske också för att det känns bra och skönt.
Jag är tveksam till om skillnaden mellan styrketräning + kaloriunderskott och styrketräning + cardio + kaloriunderskott är så väldigt märkbar.

Sen förstår jag Medusas poäng med att det kan bli lättare att få i sig större mängder protein om man har med cardio, vilket kan innebära en metabol fördel. Dock är ju frågan hur stark effekten är i jämförelse med konditionsträningens hämmande effekt på muskelmassan.

HenrY
2010-03-06, 12:43
Som jag förstått det så är det så att den pulshöjning man får av styrketräning inte bidrar till ökad hjärt-hälsa nämnvärt, eftersom den totala tiden som man arbetar aktivt under ett styrkepass är väldigt liten.

Nån som kan bekräfta?

Fast supersettar man genom typ hela passet kan det ju endå bli nånting där??

Sniggel
2010-03-06, 13:27
Jag är tveksam.

Konditionsträning och styrketräning påverkar hjärtat på olika sätt.
Styrketräning leder till hypertrofi i hjärtat (kraftigare väggar), men kanske inte mer slagvolym. Det är en anpassning till trycket man utsätter kärlsystemet för (jämför känslan i huvudet i tunga benpressar vs löpning).
Hjärtat känner av det ökade trycket och anpassar sig till att tåla det bättre inför framtiden.
Konditionsträning leder också till hypertrofi i hjärtat fast med större slagvolym (för att kunna pumpa ut mer blod per minut). Vilket leder till bl a lägre vilopuls och blodtryck och även flexiblare blodkärl har jag för mig jag läst.

Tror inte superset, giantsets, kort vila, cirkelträning osv, riktigt kan nå upp till samma effekter som konditionsträning ger.

Scratch89
2010-03-06, 13:34
Styrketräning är dessutom anaerob.

Slartibartfast
2010-03-06, 14:37
Så mitt benpass på 45 minuter med 165 i medelpuls förbättrar inte min kondition alls? Men ett löppass på 45 min med 165 i medelpuls gör det?

Zippo
2010-03-06, 15:39
Så mitt benpass på 45 minuter med 165 i medelpuls förbättrar inte min kondition alls? Men ett löppass på 45 min med 165 i medelpuls gör det?

Någon som har svar på detta?

Anledningen också för att man kanske kör deff utan cardio är också att man har mycket att göra under dagarna och inte har tid 1 timme om dagarna och gå till gym/ut för att gå/springa.

King Grub
2010-03-06, 16:08
Det finns ett par studier som visar på förbättrad VO2Max av styrketräning hos otränade - http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=21286610 t ex, men majoriteten av studierna har inte sett någon speciell effekt och det är vad som gäller i läroböckerna.

Kiefz
2010-03-06, 16:41
Och varför tror du inte du hittade det?

Jo därför att ett konkret sånt svar inte finns. Men låt säga att 24 timmar exempelvis skulle kunna vara önskvärt.

Ok, synd, hade hoppats det fanns. Det borde ju finnas ganska många som tränar både styrketräning och kondition som skulle ha användning av den typen information för att kunna lägga upp en bra träningsrutin. Så jag tänkte att någon sådan studie kanske hade gjorts.

Eddie Vedder
2010-03-06, 20:33
Så jag tänkte att någon sådan studie kanske hade gjorts.

Angående tiden är det ju som sagt bättre ju längre tid i princip. Inte konstigare än så.

Dår är olika träningsformers påverkan mer intressant tycker jag. Och såna studier finns ju många.

machine gun
2010-03-06, 20:59
Tur då att styrketräning höjer pulsen!

De mesta positiva metabola anpassningar sker på muskelcellnivå till följd av träningen...

Javisst, fast det går att träna ganska mkt styrketräning och ändå ha kass kondition. En del, pga muskler till synes vältränade, flåsar ju för sjutton som blåsbälgar bara de går uppför en trappa. Det kan omöjligt vara hälsosamt.

Hur mkt hjärtat tränas av styrketräning beror givetvis på hur man tränar. Cirkelträning/Crossfit/Superset i oändlighet är ju i princip rena konditionspassen, men att pumpa 10 set biceps med 2 min vila mellan varje är ju inte direkt pulsträning.

mikaelj
2010-03-06, 21:01
Hur mkt hjärtat tränas av styrketräning beror givetvis på hur man tränar. Cirkelträning/Crossfit/Superset i oändlighet är ju i princip rena konditionspassen, men att pumpa 10 set biceps med 2 min vila mellan varje är ju inte direkt pulsträning.

Definitivt inte. Vad jag ville ha sagt är att det går att få upp rätt god kondition om du har kort vila ooh satsar på basövningar, utan att nödvändigtvis löpträna.

machine gun
2010-03-06, 21:02
Det finns ett par studier som visar på förbättrad VO2Max av styrketräning hos otränade - http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=21286610 t ex, men majoriteten av studierna har inte sett någon speciell effekt och det är vad som gäller i läroböckerna.

För att förtydliga gällande Slartis frågeställning, så lär inte löppass med 165 i snittpuls heller förbättra VO2max förutsatt att man inte är helt otränad.

machine gun
2010-03-06, 21:05
Definitivt inte. Vad jag ville ha sagt är att det går att få upp rätt god kondition om du har kort vila ooh satsar på basövningar, utan att nödvändigtvis löpträna.

Absolut. Jag påstår inte att löpträning är det enda sättet att höja konditionen. Att köra högintensiva styrkepass är givetvis bra för att höja allmänkonditionen eller vad man ska kalla det.

Zippo
2010-03-06, 21:55
Javisst, fast det går att träna ganska mkt styrketräning och ändå ha kass kondition. En del, pga muskler till synes vältränade, flåsar ju för sjutton som blåsbälgar bara de går uppför en trappa. Det kan omöjligt vara hälsosamt.



Håller med, det finns otroligt många BB i olika vikt klasser där väldigt många flåser för minsta ansträngningen, det är bara att kolla runt på youtube, ett exempel (ett så överdrivet iof) Ronnie Coleman som flåser så fort han lyfter sin röv från soffan, och andra. Musklerna behöver väl mer syre är det inte därför BB oftast undviker löpning? Eller är det bara skit jag hört?

Eddie Vedder
2010-03-06, 22:15
Håller med, det finns otroligt många BB i olika vikt klasser där väldigt många flåser för minsta ansträngningen, det är bara att kolla runt på youtube, ett exempel (ett så överdrivet iof) Ronnie Coleman som flåser så fort han lyfter sin röv från soffan, och andra. Musklerna behöver väl mer syre är det inte därför BB oftast undviker löpning? Eller är det bara skit jag hört?

Jag skulle bli extremt förvånad om jagfrågade t.ex. Ruhl varför han inte löptränar regelbundet och fick svaret "därför att mina muskler behöver för mycket syre då";)

Sniggel
2010-03-07, 11:58
Javisst, fast det går att träna ganska mkt styrketräning och ändå ha kass kondition. En del, pga muskler till synes vältränade, flåsar ju för sjutton som blåsbälgar bara de går uppför en trappa. Det kan omöjligt vara hälsosamt.

Hur mkt hjärtat tränas av styrketräning beror givetvis på hur man tränar. Cirkelträning/Crossfit/Superset i oändlighet är ju i princip rena konditionspassen, men att pumpa 10 set biceps med 2 min vila mellan varje är ju inte direkt pulsträning.

Den beskrivningen passar nästan in på mig år 2006. Det är rätt lätt åtgärdat dock och man kan märka förändringar redan på 2 veckor om man börjar träna kondition.
Tycker att alla som satsar på att bygga sig större borde överväga att även träna konditionen. Kanske räcker med ett pass i veckan, eller att man rör på sig mer i vardagen. Använder cykel när man tar sig fram överallt, gärna då med lite tempo. Regelbunden vardagsmotion helt enkelt.

Att stora bodybuilders flåsar som de gör beror nog också delvis på att de är så stora som de är, lägg på en hög ämnesomsättning på det.

Zippo
2010-03-08, 19:26
Jag skulle bli extremt förvånad om jagfrågade t.ex. Ruhl varför han inte löptränar regelbundet och fick svaret "därför att mina muskler behöver för mycket syre då";)

Ha ha ha, bra exempel! Tack för det svaret. Är det någon som har svar på Slartis fråga, citerar:

"Så mitt benpass på 45 minuter med 165 i medelpuls förbättrar inte min kondition alls? Men ett löppass på 45 min med 165 i medelpuls gör det?"

King Grub
2010-03-08, 20:24
Jag har redan svarat.

Zippo
2010-03-09, 04:15
Jag har redan svarat.

;) Såg fan inte, tack!

Anton Fräs
2010-03-09, 05:08
Något som jag upplever värt att betona är de hälsomässiga fördelarna med konditionsträning. Det finns ju faktiskt ett mellanting mellan att köra enbart styrka 4 ggr/vecka och köra crosstrainer varje morgon.

30-60 min lågintensiv motion om dagen, eller något intensivare pass i veckan, for the sake of your health :)

mikaelj
2010-03-09, 08:21
...cykla till & från jobbet?

Slartibartfast
2010-03-09, 08:47
För att förtydliga gällande Slartis frågeställning, så lär inte löppass med 165 i snittpuls heller förbättra VO2max förutsatt att man inte är helt otränad.

wtf?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3859646&postcount=3

165 är ca 82% av maxpuls för mig. Borde ju höja kondisen.

King Grub
2010-03-09, 09:38
Ja.

Anton Fräs
2010-03-09, 11:01
...cykla till & från jobbet?

Ja, det är utmärkt motion. Eller vad syftar du på?

Grandmaster
2010-03-09, 11:58
Cardio kan man helt skita i om man är ute efter att deffa utan något tapp i styrka och muskelmassa. Den enda formen av "cardio" jag kört de senaste åren är promenader till och från affären och jag har utmärkt grundkondition. Samma med merparten av mina klienter. Håller du en bra intensitet i styrketräningen får du bra grundkondition, punkt slut. Konditionsträning använder jag bara i fall då det är befogat, inte för att "bränna fett". Den senare biten sköter man via dieten först och främst.

mikaelj
2010-03-09, 12:05
Ja, det är utmärkt motion. Eller vad syftar du på?

Ja, precis.

Slartibartfast
2010-03-09, 12:18
jag har utmärkt grundkondition. Samma med merparten av mina klienter. Håller du en bra intensitet i styrketräningen får du bra grundkondition, punkt slut. .

Anser du att dom hälsofördelar man får av systematisk konditionsträning är marginella (om man kör intensiv styrketräning), eller är det fortfarande motiverat att träna konditionsträning ifall man vill ha ett friskt hjärta?

Grandmaster
2010-03-09, 16:11
Anser du att dom hälsofördelar man får av systematisk konditionsträning är marginella (om man kör intensiv styrketräning), eller är det fortfarande motiverat att träna konditionsträning ifall man vill ha ett friskt hjärta?

Ytterst marginella vid god kosthållning och lågt kroppsfett (generellt sett bra indikatorer för god hälsostatus/relevanta mätvärden), och nej det är då inte motiverat att köra konditionsträning. Definitivt kontraproduktivt om ens primära mål är styrka/muskeltillväxt.

dream_theater_
2010-03-09, 16:34
Cardio kan man helt skita i om man är ute efter att deffa utan något tapp i styrka och muskelmassa. Den enda formen av "cardio" jag kört de senaste åren är promenader till och från affären och jag har utmärkt grundkondition. Samma med merparten av mina klienter. Det ironiska är att England inte har en målvakt att skicka till fotbolls-VM samtidigt som Liverpool har Premier Leagues bästa målvakt och han tar inte plats i Spaniens lag. Det är vansinnigt.".

Jag tycker det låter som rent bs. Hur kan du veta att du har så god grundkondition om du bara går till affären? Vad är grundkondition över huvud taget? Det där låter som flera myter ihoptryckta till en ny.

Joe Hardgainer
2010-03-09, 16:38
cardio kan man helt skita i om man är ute efter att deffa utan något tapp i styrka och muskelmassa. Den enda formen av "cardio" jag kört de senaste åren är promenader till och från affären och jag har utmärkt grundkondition. Samma med merparten av mina klienter. Håller du en bra intensitet i styrketräningen får du bra grundkondition, punkt slut. Konditionsträning använder jag bara i fall då det är befogat, inte för att "bränna fett". Den senare biten sköter man via dieten först och främst.

+1!!!

z_bumbi
2010-03-09, 16:52
Jag tycker det låter som rent bs. Hur kan du veta att du har så god grundkondition om du bara går till affären? Vad är grundkondition över huvud taget? Det där låter som flera myter ihoptryckta till en ny.

Det är ganska så enkelt att testa kondition och vanlig styrketräning med tyngre vikter plus vardagsmotion (gå till och från jobbet etc) räcker ganska långt. Man får inte en god kondition men kan utan problem hamna i gruppen ganska bra på en femgradig skala för kondition (sex om man lägger till en elitgrupp). Ligger man i "ganska bra"-gruppen så brukar man säga att man har undanröjt de värsta hälsoriskerna som kan kopplas till dålig kondition.
Därmed inte sagt att styrketräning är särskilt bra för att träna kondition utan det handlar snarare om att den sammanlagda volymen blir ganska så hög och att man faktiskt inte behöver så väldigt bra kondition för att undvika de flesta av riskerna.
Ur hälsosynpunkt finns det sen fördelar med att höja konditionen ytterligare och det går också att göra utan att påverkan på styrke- eller massaresultaten blir märkbara.

Grandmaster har dessutom sagt att han är ganska så aktiv under dagarna vilket självklart syns på ett ev konditionstest.

dream_theater_
2010-03-09, 16:53
Öhm. Jag fick visst in en orelevant mening i mitt förra inlägg. :D

dream_theater_
2010-03-09, 16:56
Det är ganska så enkelt att testa kondition och vanlig styrketräning med tyngre vikter plus vardagsmotion (gå till och från jobbet etc) räcker ganska långt. Man får inte en god kondition men kan utan problem hamna i gruppen ganska bra på en femgradig skala för kondition (sex om man lägger till en elitgrupp). Ligger man i "ganska bra"-gruppen så brukar man säga att man har undanröjt de värsta hälsoriskerna som kan kopplas till dålig kondition.
Därmed inte sagt att styrketräning är särskilt bra för att träna kondition utan det handlar snarare om att den sammanlagda volymen blir ganska så hög och att man faktiskt inte behöver så väldigt bra kondition för att undvika de flesta av riskerna.
Ur hälsosynpunkt finns det sen fördelar med att höja konditionen ytterligare och det går också att göra utan att påverkan på styrke- eller massaresultaten blir märkbara.

Grandmaster har dessutom sagt att han är ganska så aktiv under dagarna vilket självklart syns på ett ev konditionstest.

Utifrån det inlägget så låter det som att han är väldigt inaktiv, och "bara går till affären". Nu kanske jag har en annan uppfattning om vad en "utmärkt grundkondition" skulle vara, men jag har svårt att se att man får den via styrketräning... Men jag missuppfattade kanske hans inlägg och då ber jag om ursäkt om jag hade en barsk ton :)

Ristretto
2010-03-09, 17:10
Under uppbyggnad körde jag intervaller en gång i veckan, men nu på diet har jag tagit det lugnare och kör ingen nämnvärd kardio förutom vardagliga promenader, snittar kanske på 5-8 km/dag och styrketräning.

Jag tycker det har fungerat mycket bättre än då jag la till extra konditionsträning under diet för att öka förbränningen. Jag känner mig mindre sliten i kroppen och själva dieten funkar minst lika bra, om inte bättre. Det kan ju iofs ha att göra med att jag har mer erfarenhet nu.

z_bumbi
2010-03-09, 18:41
Utifrån det inlägget så låter det som att han är väldigt inaktiv, och "bara går till affären". Nu kanske jag har en annan uppfattning om vad en "utmärkt grundkondition" skulle vara, men jag har svårt att se att man får den via styrketräning... Men jag missuppfattade kanske hans inlägg och då ber jag om ursäkt om jag hade en barsk ton :)

Begreppet grundkondition är iofs något som är väldigt diffust (som du också påpekade tidigare) då det inte finns någon klar definition men trots det så har även jag lite svårt att se att man får något som kan kallas utmärkt bara genom styrketräning och "normal" vardagsmotion. Ganska bra kondition som är det vedertagna inom konditionsträningsmätningar i Sverige funkar alltså men över det så är det nog få som hamnar.

Bandid0
2020-01-22, 18:44
Inaktivitet och stillasittande dödar också effektivt anabolism. Jag rekommenderar inte det extrema åt det hållet heller om man väljer en deff utan cardio, utan ett aktivt, normalt rörligt liv, men utan intensivare former av konditionsträning.

Var går egentligen gränsen mellan att bara vara aktiv/i rörelse, och att ägna sig åt cardio? Normala promenader i måttligt tempo antar jag inte räknas som cardio. Likaså måste väl löpning där man blir svettig och andfådd räknas som cardio. Men var går egentligen gränsen? Om man vill vara så aktiv och tidseffektiv som möjligt, utan att kliva över tröskeln då man börjar skicka fel signaler till kroppen. Kan man tala om något värde i form av puls eller % av maximal syreupptagningsförmåga? Är en raskare promenad där man går i ett tempo som är på gränsen till att börja jogga harmlöst eller har man klivit över tröskeln då?

EDIT: En mer koncis formulering av frågan; var går gränsen mellan normal aktivitet/rörelse och konditionsträning? jag tänker mig att vetenskapen måste ha någon definition?

Trapz
2020-01-25, 15:17
Var går egentligen gränsen mellan att bara vara aktiv/i rörelse, och att ägna sig åt cardio? Normala promenader i måttligt tempo antar jag inte räknas som cardio. Likaså måste väl löpning där man blir svettig och andfådd räknas som cardio. Men var går egentligen gränsen? Om man vill vara så aktiv och tidseffektiv som möjligt, utan att kliva över tröskeln då man börjar skicka fel signaler till kroppen. Kan man tala om något värde i form av puls eller % av maximal syreupptagningsförmåga? Är en raskare promenad där man går i ett tempo som är på gränsen till att börja jogga harmlöst eller har man klivit över tröskeln då?

EDIT: En mer koncis formulering av frågan; var går gränsen mellan normal aktivitet/rörelse och konditionsträning? jag tänker mig att vetenskapen måste ha någon definition?



Jag tänker mig väl att ett normalt aktivt liv innebär att göra vardagliga saker som att handla, laga mat, klippa gräs, tvätta, gå till tåg/buss osv men konditionsträning är mer fysiskt krävande och kommer att få upp pulsen. En promenad räknar jag inte som konditionsträning, jag kommer inte att få bättre kondition av det, eller komma i toppform pga det, snarare lite extra vardagsmotion bara, och det är ju aldrig fel det heller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk