handdator

Visa fullständig version : Bedöm min diet


Kalle112
2010-01-21, 23:57
Hej!
Har börjat med en diet sedan nån vecka tillbax som består i huvudsak av samma produkter sen tidigare men numera mindre kolhydrater och mer protein. Däremot tycker jag det fattas lite på fett-sidan...vet inte hur mycket fett jag behöver och vartifrån (dvs livsmedel) fettet ska hämtas?

Väger 78kg och väldigt vältränad (har dock ca 1kg fett som ska bort:P)


Frukost
1dl gröt + 3 äggvitor + 1dl whey-80

Lunch
2 dl av antingen coscos/ris + halv skiva bröd (länken nedan) + 100g kvarg + nån grönsak

Länk till brödet:
http://www.fazergroup.com/templates/Fazer_Information.aspx?id=51923&epslanguage=SV

Mellanmål
100g kvarg + 1 skiva bröd

Middag
Samma som Lunch (+ 1 dl whey-80 om jag äter middag efter träningen)

Kvällsmåltid (innan jag lägger mig)
1 burk tonfisk + 30g kvarg + halv skiva bröd


1) Jag vet att jag måste få i mig fett men vad rekommenderar ni - omega-3 eller jordnötssmör?

2) Ska jag byta ut brödet mot solrosbröd från lidl?

Pepz
2010-01-22, 00:05
ät hela äggen!

Pelle2
2010-01-22, 00:31
Alldeles för lite fett.. som Pepz skrev, ät iaf hela äggen och lägg även till någon annan fettkälla!

Pepz
2010-01-22, 00:35
och mer grönsaker, exempelvis broccoli,

karlingen
2010-01-22, 08:41
och mer grönsaker, exempelvis broccoli,

Precis som Pepz säger. Broccoli, dels för att det innehåller järn och dels för att det är så mättande! :)

chrilledude
2010-01-22, 08:48
Tvivlar på att 1kg fett kommer synas. Och 1kg är ju hur lätt som helst att få bort. Men men, ät mer fett iallafall.

TehSaxo
2010-01-22, 08:50
Omega-3 är ett bra fett/kost-tillskott :D

Var köper du de där protein bröden förresten? Vanliga matbutiker?

karlingen
2010-01-22, 08:56
Omega-3 är ett bra fett/kost-tillskott :D

Var köper du de där protein bröden förresten? Vanliga matbutiker?

De hittas i stort sätt i de flesta matbutiker. Ica, Coop, LIDL..

Frågan är hur många kalorier det är i 1 brödskiva. @TS Har du kollat upp det?

Kalle112
2010-01-22, 15:20
tänkte göra så att jag kör med jordnötssmör i fortsättningen och kanske kanske kanske EN äggula...hur många kalorier de är i en skiva bröd vet jag inte...den som har svaret på den frågan --> säg till mig =)

I fortsättningen kör jag med 1x äggula på morgonen, sedan jordnötssmör till mina skivor bröd under resten av dagen. Och kan man inta omega-3 på ANDRA sätt än tablettform? (tänkte tex på tonfisken på kvällarna...?)

Pelle2
2010-01-22, 15:34
Jordnötssmör har dålig sammansättning av fett har jag för mig? Rätt mig ni andra om jag har fel! Om du ska dra ner på något så är det ju kolhydraterna, det är inget som du egentligen behöver någon större mängd av. Käka ägg, avokado, majonäs, fetaost, grädde eller något istället.. mättar också bättre enligt mig!:thumbup:

Eddie Vedder
2010-01-22, 15:34
tänkte göra så att jag kör med jordnötssmör i fortsättningen och kanske kanske kanske EN äggula...hur många kalorier de är i en skiva bröd vet jag inte...den som har svaret på den frågan --> säg till mig =)

I fortsättningen kör jag med 1x äggula på morgonen, sedan jordnötssmör till mina skivor bröd under resten av dagen. Och kan man inta omega-3 på ANDRA sätt än tablettform? (tänkte tex på tonfisken på kvällarna...?)

Det verkar som du tycker äggula smakar illa och då ska du ju förstås inte tvinga i dig den.

Givetvis synd med tanke på att det kanske är det nyttigaste man kan äta men eftersom jag antar att du ogillar det ska du som sagt inte tvinga i dig. ordnötssmör är ju knappast något att hänga i julgranen näringsmässigt men dock är det gott och bättre än extremt fettsnålt.

Christyle
2010-01-23, 02:03
tänkte göra så att jag kör med jordnötssmör i fortsättningen och kanske kanske kanske EN äggula...hur många kalorier de är i en skiva bröd vet jag inte...den som har svaret på den frågan --> säg till mig =)

I fortsättningen kör jag med 1x äggula på morgonen, sedan jordnötssmör till mina skivor bröd under resten av dagen. Och kan man inta omega-3 på ANDRA sätt än tablettform? (tänkte tex på tonfisken på kvällarna...?)

skit i jordnötsmöret ät avocado eller stek äggen i oliv/Raps/Solrosolja eller som Pepz nämnde ät hela äggen grädde

TehSaxo
2010-01-23, 17:19
Brödet fanns inte på willys...

Kalle112
2010-01-23, 20:26
okey, mer fett alltså. Men om jag ska äta mer fett hur mycket egentligen? Antag att vi utesluter kolhydraterna helt från tallriken (kommer inte göra det men som ett exempel...), hur mycket majonäs ska jag då lägga på tallriken om jag tex vanligtvis lägger 2dl coscos?

Aljo
2010-01-24, 21:24
Kan tipsa om omelett på broccoli och spenat. Kanongott och mättar som tusan om man inte snålar med de gröna. Jag slänger även på 2st ost skivor.

Detta äter jag nästan dagligen nu under diet. *drool*

Rockhard
2010-01-24, 21:32
I fortsättningen kör jag med 1x äggula på morgonen, sedan jordnötssmör till mina skivor bröd under resten av dagen. Och kan man inta omega-3 på ANDRA sätt än tablettform? (tänkte tex på tonfisken på kvällarna...?)

Inte i tonfisk men men andra fiskar, lax och makrill. Annars kan du ju köpa fiskolja i flytande form, av märket friggs brukar finnas i vanliga mataffärer. Vet inte vad som ger mest omega 3 för pengarna dock.

kjell33
2010-01-24, 21:45
Enligt deffguiden bör du få i dig 1g fett/kg kroppsvikt och 2g protein/kg kroppsvikt.

För att räkna ut vad maten innehåller finns denna länk http://www7.slv.se/livsmedelssok/

Eddie Vedder
2010-01-25, 08:36
okey, mer fett alltså. Men om jag ska äta mer fett hur mycket egentligen?

Det räcker med sunt förnuft. Lägg på en ordentlig klick majonnäs som du tycker gör maten godare helt enkelt. Släng på två matskedar t.ex.

Du svarade aldrig på mitt förra inlägg heller, jag tog för givet att du tycker äggula smakar illa med tanke på det du skrev. Stämmer det? Om inte så är din inställning till ägg lite konstig.

Kalle112
2010-01-25, 20:55
numera kör jag så här

Frukost
1dl gröt + 2 äggvitor + 1 HELT ägg + 1dl whey-80

Lunch
2 dl av antingen coscos/ris + halv skiva bröd (länken nedan) + ett lager med antingen smör eller majonäs + 100g kvarg + nån grönsak

Länk till brödet:
http://www.fazergroup.com/templates/...epslanguage=SV

Mellanmål
100g kvarg + 1 skiva bröd + 1 lager med smör/majonäs

Middag
Samma som Lunch (+ 1 dl whey-80 om jag äter middag efter träningen)

Kvällsmåltid (innan jag lägger mig)
1 burk tonfisk + 30g kvarg + halv skiva bröd + ett lager med antingen smör eller majonäs


Angående äggulan, det är inte så att jag inte tycker om äggula. Hade för mig att de blir FÖR fettigt om jag äter 3 hela ägg + 1 dl gröt. Men om jag gör som ovan 1 HELT ägg på morgonen och kombinerar resterande måltiderna med smör/majonäs - hur låter det då?

kjell33
2010-01-25, 21:01
Du får helt enkelt ta länken jag visade och sätta dig och räkna. 1g fett/kg kroppsvikt är vad som rekommenderas.

Kalle112
2010-01-28, 20:38
Har nu läst en del om förbränning (speciellt deffguiden). En sak jag tycker är svårt är hur jag ska ta reda på hur många gram fett jag får i mig.

Jag går in i livsmedelsverket och ser där att 100g avokado innehåller ca 15 g fett. Jag vet också att en avokado väger ca 100g (läste det nånstans). Så inga konstigheter med det.

Men tyvärr är det svårt att göra samma sak när det gäller smör eller majonäs. Hur mycket fett innehåller t.ex. ett lager smör på en skiva bröd? Hur fan ska jag veta det? Hur gör ni andra byggare här?

Kravmaga
2010-01-28, 20:56
Har nu läst en del om förbränning (speciellt deffguiden). En sak jag tycker är svårt är hur jag ska ta reda på hur många gram fett jag får i mig.

Jag går in i livsmedelsverket och ser där att 100g avokado innehåller ca 15 g fett. Jag vet också att en avokado väger ca 100g (läste det nånstans). Så inga konstigheter med det.

Men tyvärr är det svårt att göra samma sak när det gäller smör eller majonäs. Hur mycket fett innehåller t.ex. ett lager smör på en skiva bröd? Hur fan ska jag veta det? Hur gör ni andra byggare här?


Vågen är din vän! Min matvåg står alltid på bänken, oavsett om jag lagar en måltid eller tar en macka väger jag det. Lägg din macka på vågen, "nollställ", lägg på så mycket smör du vill ha och notera antal gram, kolla sedan kcal/100 gram på paketet och räkna ut. Oftast krävs det inte många gånger innan man lär sig innehållet i sina "standardråvaror" utantill och det tar lika lång tid att bre din macka på bänken som på vågen.

Ps. Ät hela äggen och skippa istället onyttiga fettkällor! ;)

Kalle112
2010-01-28, 23:08
okey, får nog skaffa våg...

är smör onyttigt? Tänkte på "lätta" som ju är vegetabiliskt fett...

(Har börjat äta hela äggen senaste dagarna...de blir alltså 3 ägg och MED äggulan)

Eddie Vedder
2010-01-29, 08:10
är smör onyttigt?

Nej.

Men LÄTTA är inget smör, LÄTTA är margarin och smör är just smör.

Kalle112
2010-01-29, 23:20
aha, men vad är smör för nåt da? haha :P

Kalle112
2010-01-29, 23:40
Tänkte föresten uppdatera min lista på måltider och se vad ni tycker NU...

Frukost
1/2 dl gröt (förut 1dl) + 3 HELA ägg + 1dl whey-80

Lunch
1-2 dl av antingen coscos/ris/pasta + halv skiva bröd (länken nedan) + ett lager med "lätta" + 100g kvarg/100g kycklingfilé + nån grönsak

Länk till brödet:
http://www.fazergroup.com/templates/...epslanguage=SV

Mellanmål
100g kvarg + 1/2 skiva bröd + 1 lager "lätta"/halv avokado

ELLER

1 konservburk makrill + grönsaker

Middag
Samma som Lunch

Kvällsmåltid (innan jag lägger mig)
1 burk tonfisk + 30g kvarg + halv skiva bröd + ett lager "lätta"


Föresten, jag måste påpeka att jag är ganska rejält deffad redan, men det fattas 2 magrutor (ni vet dom där sista längst ner) om man säger så ;) Bör jag försöka med något annat kanske eller funkar en sån här kosthållning?

kjell33
2010-01-29, 23:47
aha, men vad är smör för nåt da? haha :P

Smör är smör på samma sätt som ägg är ägg och kyckling är kyckling. Dvs det står på förpackningen.

chrilledude
2010-01-29, 23:59
aha, men vad är smör för nåt da? haha :P

http://kolhydrater.ifokus.se/Sites/d30ebb9b-e630-42f2-a808-2f518a3d6f2c/sm%C3%B6r.jpg

Antar jag?

kjell33
2010-01-30, 00:02
Enkelt uttryckt är smör hårt vispad grädde

Eddie Vedder
2010-01-30, 08:59
aha, men vad är smör för nåt da? haha :P

Smör är SMÖR. Och det består av grädde och syrningskultur. Ibland även salt.

Bilden som chrilledude lägger upp är Arlas smör t.ex.