handdator

Visa fullständig version : Tå-häl eller häl-tå löpning?


slic3
2010-01-21, 23:29
Ja som rubriken antyder när ni springer (vare sig ni springer kort eller långt) - tå-häl teknik eller häl-tå? Gärna med en motivering.

Frågan kommer från en av Fitness First magasins artiklar där det verkar som en ganska smart tränings-guru av något slag har föreslagit att man helt klart ska springa tå-häl för att man ska skona knän, höfter, rygg och till o med huvud. Han stärker sina påståenden med att jämföra med diverse djur (kängurun) och exempelvis vid ett hopp - då man ju alltid tar emot med tårna för att förskona kroppen.

Också påstod han att man på något sätt - genom att använda akilles-hälen - sparade energi vid nedslaget och släppte ut energi när man sedan 'skuttade' iväg. Eftersom jag är helt ny i sammanhanget hoppas jag att någon har något vettigt att säga eller erfarenhet av samma slag.

Jag ger gärna närmare källor eller svarar på alla sorts frågor

PiNG.
2010-01-21, 23:38
Har inte kängurur "knäna" på motsatt håll mot vad en människa har?

Ska nog googla en bild :)

http://www.igelkott.com/igel_pics/roo.jpg

Han verkar inte vara vettig...

ceejay
2010-01-21, 23:41
Tå-häl är mycket bättre rent anatomiskt etcetc, det är skorna vi har på oss som tvingar oss att springa häl-tå.

Dock tror jag att man orkar längre om man springer häl-tå.

PiNG.
2010-01-21, 23:42
...om han nu inte springer baklänges...för då kör jag tå-häl jag med.

spange
2010-01-21, 23:46
jag springer inte så mycket, men det är helt naturligt för mig att gå ner på de främre trampdynorna och sedan svikta lite, men jag lägger nog i princip aldrig så mycket vikt på hälen, känns helt enkelt som att jag får ett mycket bättre steg om jag gör så, inte lika stumt, utan ett moment i fotleden som avlastar nedslaget.

KniveN
2010-01-22, 01:28
Har inte kängurur "knäna" på motsatt håll mot vad en människa har?

Ska nog googla en bild :)

http://www.igelkott.com/igel_pics/roo.jpg

Han verkar inte vara vettig...

Det måste väl ändå vara den andra leden som motsvarar människans knä?


Dålig bild men visst springer han bara på tårna?

sFhoDQbWlk4

LoTiX
2010-01-22, 02:11
Det måste väl ändå vara den andra leden som motsvarar människans knä?


Dålig bild men visst springer han bara på tårna?

sFhoDQbWlk4

Distanslöparen du länkade till springer ju häl-tå. Absolut inte bara på tårna.

KniveN
2010-01-22, 02:38
Distanslöparen du länkade till springer ju häl-tå. Absolut inte bara på tårna.

Kolla slowmotion 0:30 in i klippet, dom sätter ner fötterna olika, kolla vinkeln på foten en har tårna uppåt och en nedåt.

slic3
2010-01-22, 03:28
Tå-häl är mycket bättre rent anatomiskt etcetc, det är skorna vi har på oss som tvingar oss att springa häl-tå.

Dock tror jag att man orkar längre om man springer häl-tå.


Låter troligt men du råkar inte ha ngt underlag för ditt påstående så man kan leta vidare? Fick precis en länk HÄR (http://gullfot.blogspot.com/2008/05/lpteknik.html) vilket helt kastade mig ur banor o tänka teknik i ngt som ändå torde vara så enkelt som löpning.


Kolla slowmotion 0:30 in i klippet, dom sätter ner fötterna olika, kolla vinkeln på foten en har tårna uppåt och en nedåt.


Helt klart, håller med

Arnoldski
2010-01-22, 07:29
Är inte frågan felställd?

Alternativen bör väl vara "häl-tå" eller bara "tå". När man sprintar är det ju bara tå och jag vill även påstå att ingen maratonlöpare springer på annat sätt än häl-tå.

Finns det någon människa som springer tå-häl? Ni som har bovkat i det, går faktiskt hälen ned i marken när ni springer så? Det borde ju bli en hemsk bromseffekt av det då det blir en rörelse åt fel håll.

emi23j
2010-01-22, 08:13
Var inte detta uppe för diskussion för ett tag sedan?

Hur som helst, av vad jag kan komma ihåg från den tråden var att maratonlöparna inte springer häl-tå. De springer visserligen inte uteslutande på tårna heller men isättningen av foten sker ungefär på mellanfoten och inte på hälarna.

slic3
2010-01-22, 08:19
Var inte detta uppe för diskussion för ett tag sedan?

Hur som helst, av vad jag kan komma ihåg från den tråden var att maratonlöparna inte springer häl-tå. De springer visserligen inte uteslutande på tårna heller men isättningen av foten sker ungefär på mellanfoten och inte på hälarna.

Vet faktiskt inte! Har missat den diskussionen, har du länk?

Vildarawk
2010-01-22, 09:27
Läste om detta i träningsbok i somras och blev mäkta förvånad. Enligt författaren skulle man först sätta i tån för att sedan studsa ner på hälen och sen avsluta med tå igen. Låter ju rätt logiskt att det skons knäna då du får ytterligare en led som fjädrar.

Så jag bestämde mig för att prova. Kortslutning i hjärnan och jag kom ingen vart >_< Hann helt enkelt inte gå tå-häl-tå under ett löpsteg.

creperiet
2010-01-22, 09:44
Distanslöparen du länkade till springer ju häl-tå. Absolut inte bara på tårna.

Då får du titta igen. Gebrselassie och majoriteten av alla distanslöpare av klass sätter i fotbladet, touchar med hälen och rullar tillbaka. Det är samma princip vare sig det handlar om sprint eller distans - du vill utnyttja hälsenans SSC-effekt.

Springer du häl-tå får du en stämmande och bromsande isättning.

Morty
2010-01-22, 09:54
Det svåra med att inte sätta i hälen först är att man måste börja dra med benet innan man landat, annars bromsar man. Därför är det en himla teknik att lyckas med det, jämtemot vanlig chill-löpning i sköna skor.

Tanman
2010-01-22, 09:56
Ur "Better training for distance runners" av Martin, Coe:

The majority of the talented runners (60%) land on the forefoot, 30% on the midfoot and 10% are rearfoot-strikers.

För den som vill förkovra sig i löpteknik, barfotalöpning mm är Joel Friels blog utmärkt:
http://www.trainingbible.com/joesblog/blog.html

Martin Löwgren
2010-01-22, 10:35
Under sprint är du tvungen att springa på tårna men annars ska du springa med ett naturligt steg vilket är olika hos alla.

mattiasg
2010-01-22, 10:45
Studerade de snabbaste på göteborgsvarvet i våras. Sjukt roligt att se dem springa så mycket på tårna som de gjorde (tå - mellanfot).

Finns väl specialskor för att stimulera detta löpsätt (five toes). Man får nog ta det lugnt i början bara så att man vänjer sina vader.

pwnyou
2010-01-22, 10:46
I sprint kör jag tå-häl och i löpning kör jag häl-tå.

majak0vskij
2010-01-22, 12:33
Sprang häl-tå förut med knäskador som följd. Varje steg gjorde ont.
Har spenderat hösten med att göra om och göra mellanfot/hältouch istället. Jag får tack och lov inte ont av det och kan fortsätta gnugga på med löpningen. Nice.

siimon89
2010-01-22, 12:52
Om ni testar ta av er skorna så kommer er naturliga löpteknik fram. :) Den naturliga är snarare tå-häl. Däremot skulle jag knappast säga att man springer på tårna, utan snarare landar mjukt på främre delen av foten.

rapzidi
2010-01-22, 12:55
Sprang häl-tå förut med knäskador som följd. Varje steg gjorde ont.
Har spenderat hösten med att göra om och göra mellanfot/hältouch istället. Jag får tack och lov inte ont av det och kan fortsätta gnugga på med löpningen. Nice.

Grymt. Kanske blir att börja öva på det själv. Nu springer jag väl iofs inte särskillt ofta men ska försöka komma igång lite bättre snart.
Normalt har jag sprungt häl-tå av olika anledningar och jag har ibland fått lite känningar i knä, ont i behinnor. Som sagt är ju skorna nuförtiden ofta (alltid?) utformade för det också men sen har man ju samtidigt läst en del om folk som springer tå-mitt med risiga skor hela livet utan att få ont nånstans.

delta_mats
2010-01-22, 12:58
Om ni testar ta av er skorna så kommer er naturliga löpteknik fram. :) Den naturliga är snarare tå-häl. Däremot skulle jag knappast säga att man springer på tårna, utan snarare landar mjukt på främre delen av foten.

Det låter vettigt.