handdator

Visa fullständig version : Kostråd,mm till en 20 åring hobbylyftare.


super_salle
2010-01-21, 22:37
Hallå!

Jag har suttit o grubblat om mat och träning nu ett bra tag o tänkte att de va på tiden att ja frågade dom kunniga! Tänkte att jag skulle gå igenom min dag, min mat, min träning och mina mål o sen få lite hjälp och tips angående detta.

Jag är en kille på 20 bast som är ca 187cm och väger ca 90kg. Jag kollade underhudsfettet innan o magen e de ca 1,5-2 cm för mycket. Jag har hållit på med flera sporter fram tills för ca 2 år sen, och "styrketränat" i ca 3 år. Dom senaste 2 åren har de mest blivit träning när jag haft tid och då har fettet fått tid att frodas o musklerna har slaknat.

Nu är planen att jag ska träna stenhårt i ca 2 månader för att få fram lite mer proportioner. Sen deffa bort ca 10 kg på 1-2 månader! Jag har deffat bort 6kg med hjälp av eca-stack på en månad innan och då levde jag ändå som vanligt, så jag vet att de går och att jag "har de i mig".

Jag jobbar som bilplåtslagare och rör mig inte så mycket på jobb.

Min frukost, middag och fika har på jobb bestått av :

* halvgrov macka med baconost o bravo juice

* sen hemma mat eller en salladstallrik

*och till fika en läsk och en liten kaka.

Nu har jag tänkt ändra på de. Min nya plan ser ut såhär:

* havregrynsgröt med lite socker och mjölk/ mysli lite socker och mjölk. Vitaminer,mineraler,ALA och omega 3 tas samtidigt.

* tonfisksallad med ägg, sallad, pasta. eller kycklingsallad till middag.

* protein shake och ett äpple till fika

Direkt jag kommer hem så tar jag animal m stack, no-xplode, hmb och kreatin. Sen kör ja o tränar. Protein efter.
* måndag : bröst ,biceps
* tisdag : övre rygg, nacke, axlar
* onsdag: nedre rygg, triceps
* torsdag: mage, ben.
* fredag: om jag orkar så blir de som måndag annars vila fre,lör,sön.

Sen träffar jag oftast min flickvän på kvällen och ca varanan kväll går vi i 40 min.



Nu har jag lite frågor som jag tror ni kan svara på.

* Hur många kcal och gram protein bör jag ligga på om jag vill "bygga" muskler snabbt ?
* Vad hade ni ändrat i kosten?
* Vad hade ni ändrat i träningen?



Sen till tankenöt nr 2.

Deffen!!!

Tanken är här att jag ska morgonpromenera innan jobb, träna lättare när ja kommer hem och sen ut o springa på kvällen.

Jag hade tänkt testa lipo6 som fettförbrännings tillskott.

Till frågor angående deffen:

* Hur många kcal och gram proteiner ska ja ligga på? först tänkte ja 1500 sen 1000 men tusen är väll på gränsen till undernäring?

* Vad hade ni ändrat i kosten?

* vad hade ni ändrat i träningen?


Tack på förhand grabbar *flex*

vicarious
2010-01-21, 22:51
10kg på 1-2 månader är lite häftigt, du lär tappa en del muskler.

Sikta på 0,5 - 1kg i veckan, träna tungt och hårt, ät proteinrikt. Läs deffguiden.

super_salle
2010-01-22, 07:05
10kg på 1-2 månader är lite häftigt, du lär tappa en del muskler.

Sikta på 0,5 - 1kg i veckan, träna tungt och hårt, ät proteinrikt. Läs deffguiden.

jo jag har räknat med att tappa lite muskler men det kan de nog vara värt!

Jasså, Jag har fått för mig att man ska träna lite lugnare o lättare när man deffar. Har jag fått helt fel för mig?

CRZ
2010-01-22, 07:41
Jag tappade nog en 10kg på 1-2 månader, och en massa muskler på köpet. Men det jag gjorde var ju att börja med sån Naturdiet som jag absolut inte kan rekomendera. Det säkraste sättet & framför allt skönaste sättet är att följa Vicarious råd. Höj proteinet, träna tungt & hårt.

Det var så sjukt mycket bekvämare, på 1000-1500 kcal är du inte speciellt tuff på gymmet i längden, jag gick nästan i väggen. Men lyckades vända på det. Låg på 18-1900 kcal till en början, sen höjde jag till 2400 ca per dag. Gick fortfarande ner, och mådde bra.