handdator

Visa fullständig version : Professionell hjälp mot blyghet.


svennebanan
2010-01-21, 22:11
Jag undrar vart man vänder sig för att få det? Är det möjligt att få hjälp även efter man passerat 25 eller är det bara för barn?

Madame
2010-01-21, 22:17
Det borde du kunna få, om inte via vårdcentralen så privat. Nån form av terapeut/coach. KBT kanske kan va nåt för dig?

svennebanan
2010-01-21, 22:18
Det borde du kunna få, om inte via vårdcentralen så privat. Nån form av terapeut/coach. KBT kanske kan va nåt för dig?

Tack för svar.
KBT står för?

Edit: Google visste vad det var.

Ignatius72
2010-01-21, 22:33
Som madamen skriver, ett klassiskt fall för KBT. Coacher hör man talas om men det känns spontant som om charlatanerna är många.

Zakath
2010-01-21, 22:36
Om det är blyghet när det gäller att träffa/"ragga" tjejer så jobbar jag som coach inom det. Annars finns det många alternativ för dig, någon form av KBT eller kanske en livscoach? Det finns också mängder av hjälp i form av självhjälp, böcker om hur du praktiskt förbättrar din självkänsla, lär dig bli mer bekväm och avslappnad i sociala situationer etc.

Det viktiga är att du vet att det går att förbättra med hårt arbete. :)

Håller tummarna för dig och tycker att det är grymt att du vågar satsa!

svennebanan
2010-01-21, 22:45
Om det är blyghet när det gäller att träffa/"ragga" tjejer så jobbar jag som coach inom det. Annars finns det många alternativ för dig, någon form av KBT eller kanske en livscoach? Det finns också mängder av hjälp i form av självhjälp, böcker om hur du praktiskt förbättrar din självkänsla, lär dig bli mer bekväm och avslappnad i sociala situationer etc.

Det viktiga är att du vet att det går att förbättra med hårt arbete. :)

Håller tummarna för dig och tycker att det är grymt att du vågar satsa!


Det handlar egentligen om alla sociala situationer, från att "ragga" som du säger till att presentera sitt projekt inför publik. Ja allt egentligen.

Manta
2010-01-21, 22:48
Uppsök en psykolog som sysslar med KBT och strunta i livscoacher och andra kvacksalvare.

svennebanan
2010-01-21, 22:51
Uppsök en psykolog som sysslar med KBT och strunta i livscoacher och andra kvacksalvare.

Har landstinget något att erbjuda tror ni?

tsp
2010-01-21, 22:55
Har landstinget något att erbjuda tror ni?

Fråga dem. :)

Manta
2010-01-21, 22:56
Har landstinget något att erbjuda tror ni?

Det vågar jag säga att de har, även om jag inte har full koll på det svenska systemet. Vet dock inte hur svåra problem du måste ha för att få en remiss. Prova att prata med din läkare/vårdcentral.

svennebanan
2010-01-21, 22:57
Tack jag skall börja på vårdcentralen!

svennebanan
2010-01-21, 22:58
Fråga dem. :)

Det vågar jag inte :D

Exhale_
2010-01-21, 23:02
Det vågar jag inte :D

:laugh:

andyone
2010-01-21, 23:57
:laugh:














:laugh:

Lazius
2010-01-22, 00:02
Det kan ju handla om Social Fobi. Du kan läsa mer om detta här: http://www.angest.se/riks/node/5

stevebc
2010-01-22, 00:04
Hehe, nu när någon skämtat måste jag få lov att gå in och påpeka ironin i tråden. Trodde faktiskt det var en trolltråd först.

Hur som helst, hoppas det löser sig.

svennebanan
2010-01-22, 08:03
Det kan ju handla om Social Fobi. Du kan läsa mer om detta här: http://www.angest.se/riks/node/5

Jag vet inte vad det handlar om, för jag anser mig ha bra självförtroende egentligen. Jag har väl egentligen inget att jämföra mot så det är svårt att säga.

mangs
2010-01-22, 11:15
Självförtroende eller bra självkänsla?

Det kan vara så att du har en bra självkänsla men att ditt självförtroende när det gäller just sociala kontakter inte är på topp. Detta kan som sagt tränas upp och det finns hjälp att få som redan nämnts. Ett annat tips från min sida då jag själv en gång i tiden var lite blygare än vad jag är idag är att utsätta sig för sitser där man måste vara social. När man utmanar sig själv på detta sätt och klarar av det växer självförtroendet och man tänker mindre på det hela. Det gäller bara att inte sätta sig på för svåra prov utan de skall vara lagom utmanande.

Social kontakt är väldigt viktigt för det egna livet och inom många yrken. Jag ogillade att stå och prata inför folk när jag började jobba och kände att jag var sämst på att tala engelska. Iom med mitt jobb var jag "tvungen" att prata mycket engelska och prata inför folk. Ganska snabbt insåg jag att det inte var så farligt. Inte ens om man gjorde bort sig. Bättre att vara personlig än korrekt skulle jag säga. Jag har inga problem idag att föreläsa inom något ämne med bara någon timmes förberedelse på svenska/engelska inför 500 personer. Hade någon sagt det till mig när jag började jobba hade jag aldrig trott det.

En viss gnutta nervositet gör bara att man presterar bättre.

svennebanan
2010-01-22, 15:38
Självförtroende eller bra självkänsla?

Det kan vara så att du har en bra självkänsla men att ditt självförtroende när det gäller just sociala kontakter inte är på topp. Detta kan som sagt tränas upp och det finns hjälp att få som redan nämnts. Ett annat tips från min sida då jag själv en gång i tiden var lite blygare än vad jag är idag är att utsätta sig för sitser där man måste vara social. När man utmanar sig själv på detta sätt och klarar av det växer självförtroendet och man tänker mindre på det hela. Det gäller bara att inte sätta sig på för svåra prov utan de skall vara lagom utmanande.

Social kontakt är väldigt viktigt för det egna livet och inom många yrken. Jag ogillade att stå och prata inför folk när jag började jobba och kände att jag var sämst på att tala engelska. Iom med mitt jobb var jag "tvungen" att prata mycket engelska och prata inför folk. Ganska snabbt insåg jag att det inte var så farligt. Inte ens om man gjorde bort sig. Bättre att vara personlig än korrekt skulle jag säga. Jag har inga problem idag att föreläsa inom något ämne med bara någon timmes förberedelse på svenska/engelska inför 500 personer. Hade någon sagt det till mig när jag började jobba hade jag aldrig trott det.

En viss gnutta nervositet gör bara att man presterar bättre.

Självförtroende intalar jag mig? Låter i alla fall positivt att det går att bli bättre.

mangs
2010-01-22, 20:12
Känner du dig komfortabel när du vet att du skall prata inför publik, känner du att du kommer klara det galant? Känner du sig säker när du skall datea någon?

svennebanan
2010-01-22, 20:38
Känner du dig komfortabel när du vet att du skall prata inför publik, känner du att du kommer klara det galant? Känner du sig säker när du skall datea någon?

Tala inför publik är och har alltid vart mitt största problem. Jag sov inte en blund natten innan och skakade i princip när jag skulle redovisa mitt exjobb(1,5 år sedan) för att kunna ta ut min första examen. Det är framförallt därför jag vill lösa det här. Man utbildar sig ju(IT) och kommer troligtvis råka ut för dessa massa gånger i arbetslivet, tror jag i alla fall.

Jag hatar det här för det är verkligen ett handikapp. Men däremot ser jag en positiv trend då jag redovisat ett par gånger efter den gången och då har det gått så mycket bättre. Dock inte så bra som jag skulle vilja. Vet inte? det kanske bara är att hålla ut så löser det sig.

mangs
2010-01-22, 20:46
Det är lite det som var min poäng, du har en bra självkänsla (vilket är positivt) men ditt självförtroende när du kommer till dessa situationer är inte så bra, de tär därför du blir så nervös, att något skall gå fel,m att någon skall skratta åtr dig, att du kommer av dig, att du säger fel, att du får svåra frågor etc etc. Hade du haft bättre självförtroende för denna situationen hade du inte oroat dig (så mycket) på dessa bitar.

Precis som jag sade att utsätta sig för utmaningar som man klarar av är bästa sättet att höja självförtroendet. Det är troligtvis det du upplever när du säger at tdet känns bättre och bättre för varje gång, övning ger färdighet och när du är mer van vid sitsen och känner dig erfaren på detta kommer ditt självförtroende vara på topp när det gäller detta.

Det värsta man kan göra är att vara medveten om området man har dåligt självförtroende och därmed aldrig utsätta sig för den. Då går det bara åt fel håll och man bygger ett enormt berg framför sig.

Jag tror det kommer bli skitbra, Stort lycka till och utsätt dig för lagom svåra utmaningar så kommer du snart märka att det som idag var jobbigt kommer kännas som en barnlek!

svennebanan
2010-01-22, 20:52
Det är lite det som var min poäng, du har en bra självkänsla (vilket är positivt) men ditt självförtroende när du kommer till dessa situationer är inte så bra, de tär därför du blir så nervös, att något skall gå fel,m att någon skall skratta åtr dig, att du kommer av dig, att du säger fel, att du får svåra frågor etc etc. Hade du haft bättre självförtroende för denna situationen hade du inte oroat dig (så mycket) på dessa bitar.

Precis som jag sade att utsätta sig för utmaningar som man klarar av är bästa sättet att höja självförtroendet. Det är troligtvis det du upplever när du säger at tdet känns bättre och bättre för varje gång, övning ger färdighet och när du är mer van vid sitsen och känner dig erfaren på detta kommer ditt självförtroende vara på topp när det gäller detta.

Det värsta man kan göra är att vara medveten om området man har dåligt självförtroende och därmed aldrig utsätta sig för den. Då går det bara åt fel håll och man bygger ett enormt berg framför sig.

Jag tror det kommer bli skitbra, Stort lycka till och utsätt dig för lagom svåra utmaningar så kommer du snart märka att det som idag var jobbigt kommer kännas som en barnlek!


I så fall är det något undermedvetet för jag tänker inte alls tankarna som du beskriver. Att jag kommer säga fel osv. Även om jag skulle göra det så är det inte hela världen. Känner bara ett obehag där framme och blir därför orolig innan också. Svårt att beskriva.

Jag hoppas på många redovisningar nu framöver. Det här skall lösa sig. Tjuren vid hornen.

ThisIsTheOne
2010-01-22, 21:41
Tala inför publik är och har alltid vart mitt största problem.

Det är kanske en klen tröst, men att tala inför publik är du inte ensam om att tycka är väldigt jobbigt. Och det låter som nån redan tidigare konstaterat som ett fall klippt och skuret för KBT.

mangs
2010-01-22, 21:43
Ja, ofta är dessa känslor omedvetna, varför är du nervös innan du skall prata inför folk? Det kan vara någon av de ovanstående sakerna och säkert tusen till och flera kombinationer av dessa. Det du kan göra är att fundera igenom vad som gör dig nervös och sedan arbeta på en eller ett fåtal av dessa områden i taget.

Låt säga att du är rädd för att säga fel och att folk då kommer skratta åt dig. Tänk då på att det inte är hela världen och alla (ALLA) talare någon gång säger fel. Det är hur du hanterar situationen efter du sagt fel som är viktig. Hanterar du situationen rätt kommer du ut ur den som en vinnare. Dvs starkare jämfört med om du sagt rätt från början.

Kom även ihåg att prata inför människor är jobbigt för många och de flesta känner för dig i din situation om inte allting går planenligt. Det finns säkert mängder med kurser du kan gå men det mest effektiva är som du säger att ta tjuren vid hornen.

svennebanan
2010-01-22, 21:54
Ja, ofta är dessa känslor omedvetna, varför är du nervös innan du skall prata inför folk? Det kan vara någon av de ovanstående sakerna och säkert tusen till och flera kombinationer av dessa. Det du kan göra är att fundera igenom vad som gör dig nervös och sedan arbeta på en eller ett fåtal av dessa områden i taget.

Låt säga att du är rädd för att säga fel och att folk då kommer skratta åt dig. Tänk då på att det inte är hela världen och alla (ALLA) talare någon gång säger fel. Det är hur du hanterar situationen efter du sagt fel som är viktig. Hanterar du situationen rätt kommer du ut ur den som en vinnare. Dvs starkare jämfört med om du sagt rätt från början.

Kom även ihåg att prata inför människor är jobbigt för många och de flesta känner för dig i din situation om inte allting går planenligt. Det finns säkert mängder med kurser du kan gå men det mest effektiva är som du säger att ta tjuren vid hornen.

Det sjuka är att jag inte har en aning om vad som jag tycker är obehagligt. Ärligt talat så skulle jag inte bry mig det minsta om jag skulle säga fel. Inte heller skulle jag bry mig om dom skrattade. Som sagt vet jag inte vad det är utan bara en känsla av väldigt obehag. Svårt att angripa om man inte vet vad som är orsaken. Du säger att jag skall fundera på det och det har jag också gjort utan resultat.

Yes
2010-01-22, 21:56
Har du liknande känslor i andra sammanhang?

stridis
2010-01-22, 21:59
Låt säga att du är rädd för att säga fel och att folk då kommer skratta åt dig. Tänk då på att det inte är hela världen och alla (ALLA) talare någon gång säger fel. Det är hur du hanterar situationen efter du sagt fel som är viktig. Hanterar du situationen rätt kommer du ut ur den som en vinnare. Dvs starkare jämfört med om du sagt rätt från början.


Alla gör fel ibland och om man känner att man totalt inte kan hantera en sådan grej, vad gör man då? Blir ju jobbigt som fan ju. Har ibland gjort den inte så bra manövern att medvetet tråka ut folk så att de inte bryr sig om vad jag säger och hur rätt/fel det är. Det har handlat om skolgrejer.

När jag blir nervös så kan det bli jobbigt blankt i huvudet.

svennebanan
2010-01-22, 22:03
Har du liknande känslor i andra sammanhang?

Alltså egentligen inte. OM jag har det är det väldigt väldigt lite i jämförelse med just detta.

svennebanan
2010-01-22, 22:04
Alla gör fel ibland och om man känner att man totalt inte kan hantera en sådan grej, vad gör man då? Blir ju jobbigt som fan ju. Har ibland gjort den inte så bra manövern att medvetet tråka ut folk så att de inte bryr sig om vad jag säger och hur rätt/fel det är. Det har handlat om skolgrejer.

När jag blir nervös så kan det bli jobbigt blankt i huvudet.

Bra taktik :D. Funkar väl på skolan men i arbetslivet är det nog lika bra att ha kunna hantera det ordentligt. Skall du också ta tjuren vid hornen?

Pepparkakssmurfen
2010-01-22, 22:08
Du kan operera dig!

http://www.privatix.fi/index.shtml?l=se

stridis
2010-01-22, 22:10
Skall du också ta tjuren vid hornen?

Nä, pallar inte.

svennebanan
2010-01-22, 22:12
Du kan operera dig!

http://www.privatix.fi/index.shtml?l=se

Hmmmm kanske i framtiden om det är seriöst. En hel del förstudier skulle dock krävas innan jag ger mig på något sådant.

stridis
2010-01-22, 22:14
Du kan operera dig!

http://www.privatix.fi/index.shtml?l=se

Men om man inte lider av svettningar och sådant så tror jag inte det där är en väg att gå. Kan man lika gärna ta någon SSRI som har social fobi som indikation eller benzo.

svennebanan
2010-01-22, 22:21
Men om man inte lider av svettningar och sådant så tror jag inte det där är en väg att gå. Kan man lika gärna ta någon SSRI som har social fobi som indikation eller benzo.

Svettas gör inte jag det minsta i alla fall. Bara "känslan" som är jobbig.

Pretender
2010-01-22, 22:26
Du skulle förmodligen bli rejält hjälpt av att ta några mg betablockerare innan en presentation/redovisning. Prata med din husläkare, som även kan ge dig råd och eventuellt hänvisa dig till lämplig terapeut.

Halldin
2010-01-22, 22:30
Att vara ordentligt förberedd inför ett tal hjälper ofantligt mycket. Du ska kunna rabbla upp allt du ska säga utan att tänka, mitt i natten i princip.

Det svåra då blir bara att säga de första orden, sen flyter det på utan att du behöver koncentrera dig på något särskilt.

Sen +1:ar jag det Pretender sa om betablockerare.

svennebanan
2010-01-22, 22:30
Du skulle förmodligen bli rejält hjälpt av att ta några mg betablockerare innan en presentation/redovisning. Prata med din husläkare, som även kan ge dig råd och eventuellt hänvisa dig till lämplig terapeut.

Kanske värt att prova.

stridis
2010-01-22, 22:57
Att vara ordentligt förberedd inför ett tal hjälper ofantligt mycket. Du ska kunna rabbla upp allt du ska säga utan att tänka, mitt i natten i princip.

Det svåra då blir bara att säga de första orden, sen flyter det på utan att du behöver koncentrera dig på något särskilt.


Haha, fy tusan vad överarbetat alla presentationer skulle vara då. Alla grejer är liksom inte D-uppsats presentationer.

De första orden behöver inte vara jobbiga om man är bra förberedd men obehaget ökar oundvikligen undan för undan och då kan det bli blankt.

Lazius
2010-01-23, 01:04
Tala inför publik är och har alltid vart mitt största problem.

Om det mest handlar om detta så kanske du borde gå en "våga tala kurs" (googla). Jag vet att t.o.m. många skolor anordnar sådant nu för tiden då det är många som har problem med just redovisningar!

TheGovernator
2010-01-23, 01:38
Ni som rekommenderar betablockerare. Räcker det med att vara blyg för att få det utskrivet?
Trodde det var ett läkemedel man gav till personer som haft hjärtattack(?)

Tolkia
2010-01-23, 08:48
Du skulle förmodligen bli rejält hjälpt av att ta några mg betablockerare innan en presentation/redovisning. Prata med din husläkare, som även kan ge dig råd och eventuellt hänvisa dig till lämplig terapeut.
Jag är tveksam. Det betablockerare främst hjälper mot är ju typ hjärtklappningar och skakande händer som följd av nervositeten, inte mot nervositeten i sig. Om inte trådskaparen är pianist och i stort behov av att ha full kontroll över händerna under ett framträdande har jag svårt att se poängen med betablockerare. Visst, tror man att det skall fungera lugnande så är säkert placeboeffekten stor, men det känns som dyr och olämplig placebo.
Ni som rekommenderar betablockerare. Räcker det med att vara blyg för att få det utskrivet?
Trodde det var ett läkemedel man gav till personer som haft hjärtattack(?)
Förmodligen inte.

Pretender
2010-01-23, 09:14
Jag är tveksam. Det betablockerare främst hjälper mot är ju typ hjärtklappningar och skakande händer som följd av nervositeten, inte mot nervositeten i sig. Om inte trådskaparen är pianist och i stort behov av att ha full kontroll över händerna under ett framträdande har jag svårt att se poängen med betablockerare. Visst, tror man att det skall fungera lugnande så är säkert placeboeffekten stor, men det känns som dyr och olämplig placebo.


Jag tyckte trådskaparen skrev att han skakade vid redovisningar, därav min rekommendation. Men visst, mot nervositet av ren psykologisk natur har de troligtvis ingen effekt.

Rockhard
2010-01-23, 09:20
Jag är tveksam. Det betablockerare främst hjälper mot är ju typ hjärtklappningar och skakande händer som följd av nervositeten, inte mot nervositeten i sig. Om inte trådskaparen är pianist och i stort behov av att ha full kontroll över händerna under ett framträdande har jag svårt att se poängen med betablockerare. Visst, tror man att det skall fungera lugnande så är säkert placeboeffekten stor, men det känns som dyr och olämplig placebo.


Har man hjärtklappning och skakningar så har jag svårt att tro att man kan koncentrera sig på något annat.

Yes
2010-01-23, 09:24
Alltså egentligen inte. OM jag har det är det väldigt väldigt lite i jämförelse med just detta.
Så att t.ex. ta kontakt med en främmande tjej(på stan, på krogen eller inne på ICA) och snacka är hyffsat lugnt?

Vad jag är ute efter är alltså hurpass isolerat själva problemet är. Om det är av mer generell natur är det antagligen bättre att jobba på det mer generellt också, som t.ex. att bli allmänt mer social och utåt. Är det mer specifikt liknar det mer någon slags fobi mot den grejen, och då tror jag KBT eller liknande är en bra väg att gå.

svennebanan
2010-01-23, 09:41
Jag tyckte trådskaparen skrev att han skakade vid redovisningar, därav min rekommendation. Men visst, mot nervositet av ren psykologisk natur har de troligtvis ingen effekt.

Vet inte om det syns utåt men det kändes verkligen så.

svennebanan
2010-01-23, 09:44
Så att t.ex. ta kontakt med en främmande tjej(på stan, på krogen eller inne på ICA) och snacka är hyffsat lugnt?

Vad jag är ute efter är alltså hurpass isolerat själva problemet är. Om det är av mer generell natur är det antagligen bättre att jobba på det mer generellt också, som t.ex. att bli allmänt mer social och utåt. Är det mer specifikt liknar det mer någon slags fobi mot den grejen, och då tror jag KBT eller liknande är en bra väg att gå.

Om jag måste välja mellan att snacka med 1000 främmande tjejer eller redovisa om mitt ex-jobb skulle jag i alla fall ta det förstnämnda.

Halldin
2010-01-23, 18:04
Haha, fy tusan vad överarbetat alla presentationer skulle vara då. Alla grejer är liksom inte D-uppsats presentationer.

De första orden behöver inte vara jobbiga om man är bra förberedd men obehaget ökar oundvikligen undan för undan och då kan det bli blankt.
Det tar knappast lång tid att förbereda ett tal på ca. 1-2 A4 så att man kan det utantill, och att lägga ner arbete på att kunna det man ska säga kan man med fördel göra till andra saker än bara "D-uppsats presentationer".

stridis
2010-01-23, 18:21
Det tar knappast lång tid att förbereda ett tal på ca. 1-2 A4 så att man kan det utantill, och att lägga ner arbete på att kunna det man ska säga kan man med fördel göra till andra saker än bara "D-uppsats presentationer".

För att motverka blankningseffekten så måste jag ha lärt mig det utantill ordagrannt. Lite som att slå upp en bok och memorera en sida utantill. Så överjävligt minne har jag inte att det är en lätt process.

Jag gillar inte att komma av mig, jag blir mer nervös då och det går helt blankt.

spann
2010-01-23, 19:43
jag vet inte, ja e nog lite små blyg. men som nu när ja va iväg på semester under vinterlovet så fixa ja eyecontact me en dam, men hände inte mer än så. fick liksom aldrig nått läge å snacka me henne. så den morgonen jag skulle dra så sprang ja fram till baren å fixa en lapp me mitt nr å gick fram till hennes frukostbord där hon satt me hela sin familj å gav den till henne. va la rätt dryg av mig, men de va tidigt å ja va lite förkyld.. menmen, gjorde de iaf! ;)

men klart jag tvekade, men tänkte "gör jag inte detta kommer jag ångra mig, å kommer förmodligen aldrig se henne igen osv." så de va bara å göra de;)

de ja ville säga e att om man vill bli mindre blyg så e de bara å puscha sig själv, typ snacka me nån nära vän om de så han puschar på dig med. typ blir sur fall du inte har nån liten fail historia å berätta efter du vart borta eller så :p

notis: ingen aning va ni andra har skrivit å kan ha tolkat allt helt käpparätt åt helvete.. menmen

Fatcan
2010-01-23, 19:51
Ni som rekommenderar betablockerare. Räcker det med att vara blyg för att få det utskrivet?
Trodde det var ett läkemedel man gav till personer som haft hjärtattack(?)

Ja, jag fick det iaf utskrivet hur lätt som helst, sa att jag blev väldigt nervös inför redovisningar och sånt.

Och det hjälper bra kan jag säga. Man håller sig lugn som fan.

Halldin
2010-01-24, 14:08
För att motverka blankningseffekten så måste jag ha lärt mig det utantill ordagrannt. Lite som att slå upp en bok och memorera en sida utantill. Så överjävligt minne har jag inte att det är en lätt process.

Jag gillar inte att komma av mig, jag blir mer nervös då och det går helt blankt.
Jag vågar nästan påstå att du inte har försökt tillräckligt eller på något vettigt sätt isåfall.

Skriver du ner det du ska säga några gånger, säger det du ska säga några gånger och eventuellt spelar in och lyssnar på det du säger några gånger och eventuellt förlitar dig på några stödord och/eller en powerpointpresentation så är det lätt.

Och det tar inte så lång tid som det låter. Jag tycker i alla fall lätt att det är värt det, för att slippa känna att man gör bort sig. Dessutom ser det lite mer professionellt ut att kunna hålla hela sitt tal utan att glo ner på ett papper för jämnan.

svennebanan
2010-01-24, 14:11
Jag vågar nästan påstå att du inte har försökt tillräckligt eller på något vettigt sätt isåfall.

Skriver du ner det du ska säga några gånger, säger det du ska säga några gånger och eventuellt spelar in och lyssnar på det du säger några gånger och eventuellt förlitar dig på några stödord och/eller en powerpointpresentation så är det lätt.

Och det tar inte så lång tid som det låter. Jag tycker i alla fall lätt att det är värt det, för att slippa känna att man gör bort sig. Dessutom ser det lite mer professionellt ut att kunna hålla hela sitt tal utan att glo ner på ett papper för jämnan.

Jag vågar nästan påstå att du inte har någon aning om hur det känns. :thumbup:

stridis
2010-01-24, 14:18
Jag vågar nästan påstå att du inte har försökt tillräckligt eller på något vettigt sätt isåfall.

Skriver du ner det du ska säga några gånger, säger det du ska säga några gånger och eventuellt spelar in och lyssnar på det du säger några gånger och eventuellt förlitar dig på några stödord och/eller en powerpointpresentation så är det lätt.


Försökt tillräckligt har definitivt gjort och enligt det du har skrivit. Bara det att jag tappar flyt ifall jag litar mig på stödord -> fail så inga eventuellt där. Nä jag har fettröttnat att förbereda mig då det blir blankt tamigfan ändå. Men det är lite som jobbintervjuer, klarar ju inte ens att svara på vad jag heter typ.

Tolkia
2010-01-24, 14:24
Jag vågar nästan påstå att du inte har någon aning om hur det känns. :thumbup:
Jag vågar nästan plusetta. Åtminstone blir jag väldigt avundsjuk på Halldin om det för honom är så enkelt som han säger. Själv har jag typ utanför kroppen-upplevelser varje gång jag måste presentera något, även om jag har järnkoll på det jag skall prata om och därtill världens snygate powerpoint. Däremot har jag, ironiskt nog, betydligt mindre problem med intervjuer och förhörssituationer, där någon annan hittar på vad jag skall prata om.

stridis
2010-01-24, 14:30
Däremot har jag, ironiskt nog, betydligt mindre problem med intervjuer och förhörssituationer, där någon annan hittar på vad jag skall prata om.

Det känns inte alls ironiskt i mina ögon, då är det andra som håller i taktpinnen allt du behöver göra att svara bra. Det kräver endast lite självförtroende i situationen enligt mig.

svennebanan
2010-01-24, 14:31
Jag vågar nästan plusetta. Åtminstone blir jag väldigt avundsjuk på Halldin om det för honom är så enkelt som han säger. Själv har jag typ utanför kroppen-upplevelser varje gång jag måste presentera något, även om jag har järnkoll på det jag skall prata om och därtill världens snygate powerpoint. Däremot har jag, ironiskt nog, betydligt mindre problem med intervjuer och förhörssituationer, där någon annan hittar på vad jag skall prata om.

Jag vill hålla med om det sista. Stämmer på mig också. Intervjuer går mycket lättare. Jag tror det faktum att man i regel sitter ner spelar roll. Man känner sig inte lika naken så att säga.

Tolkia
2010-01-24, 14:36
Det känns inte alls ironiskt i mina ögon, då är det andra som håller i taktpinnen allt du behöver göra att svara bra. Det kräver endast lite självförtroende i situationen enligt mig.
Något ditåt, ja. Jag skulle kanske inte säga att det endast kräver "lite" självförtroende (det beror kanske på hur viktigt det är), men man är ju mindre exponerad, eftersom man åtminstone inte kommer att kunna få skit för att frågorna var dåliga, om det går att förstå vad jag menar. Ansvaret för eventuell totalfail delas mellan en själv och den som intervjuar. Åtminstone jag slipper också känslan av "men vem fan tror jag att jag är egentligen" som ofelbart infinner sig när jag skall hålla föredrag. Vid en utfrågning är det ju den som frågar ut som bestämt att man bör frågas ut, så man slipper även ansvaret för det (märks det att jag är uppväxt i typ den svenska motsvarigheten till Jante ...?). :Virro

Halldin
2010-01-24, 14:37
Jag vågar nästan påstå att du inte har någon aning om hur det känns. :thumbup:

Jag vågar nästan plusetta. Åtminstone blir jag väldigt avundsjuk på Halldin om det för honom är så enkelt som han säger. Själv har jag typ utanför kroppen-upplevelser varje gång jag måste presentera något, även om jag har järnkoll på det jag skall prata om och därtill världens snygate powerpoint. Däremot har jag, ironiskt nog, betydligt mindre problem med intervjuer och förhörssituationer, där någon annan hittar på vad jag skall prata om.
Ni kunde inte ha mer fel. Jag hade under hela min uppväxt mycket svårt för framträdanden. Jag darrade, fick ångest, stammade, blev röd i hela ansiktet, hjärnsläpp etc.
Jag har skolkat från lektioner för att slippa framträdanden och har också bett lärare specifikt om att få slippa hålla presentationer inför helklasser. Jag tror t.o.m min mamma fick ringa nån gång under grundskolan och fråga om det gick att lösa på annat vis. Det var sånt jag bävade inför i flera veckor i förväg och som jag kunde ha ångest för långt efter själva presentationen.

Det är just därför jag delar med av det jag lärt mig och som verkar fungera för mig. Att improvisera framträdanden utan att mer eller mindre skita ner mig kan jag fortfarande inte göra, men det har hittills gått bra om jag är ordentligt förberedd och inte behöver tänka på vad jag ska säga, utan bara säga det som ett förinspelat meddelande.

Dock ska poängteras att jag fortfarande blir väldigt nervös innan jag väl har börjat prata, och det där med utanför-kroppen-upplevelser känns också igen.

Men det tål att upprepas, är man otroligt förberedd så blir det enklare, tro mig.

svennebanan
2010-01-24, 14:42
Ni kunde inte ha mer fel. Jag hade under hela min uppväxt mycket svårt för framträdanden. Jag darrade, fick ångest, stammade, blev röd i hela ansiktet, hjärnsläpp etc.
Jag har skolkat från lektioner för att slippa framträdanden och har också bett lärare specifikt om att få slippa hålla presentationer inför helklasser. Jag tror t.o.m min mamma fick ringa nån gång under grundskolan och fråga om det gick att lösa på annat vis. Det var sånt jag bävade inför i flera veckor i förväg och som jag kunde ha ångest för långt efter själva presentationen.

Det är just därför jag delar med av det jag lärt mig och som verkar fungera för mig. Att improvisera framträdanden utan att mer eller mindre skita ner mig kan jag fortfarande inte göra, men det har hittills gått bra om jag är ordentligt förberedd och inte behöver tänka på vad jag ska säga, utan bara säga det som ett förinspelat meddelande.

Dock ska poängteras att jag fortfarande blir väldigt nervös innan jag väl har börjat prata, och det där med utanför-kroppen-upplevelser känns också igen.

Men det tål att upprepas, är man otroligt förberedd så blir det enklare, tro mig.

Ber väl om ursäkt för min anklagelse/påstående då. Då vet du faktiskt hur det känns.

stridis
2010-01-24, 14:47
.
Men det tål att upprepas, är man otroligt förberedd så blir det enklare, tro mig.

Det vet jag redan, men då nervositeten snarare ökar än minskar så blir det ändå blaj.

Halldin
2010-01-24, 14:49
Betablockerare är också en bra. En del av obehaget är ju just att man inte vill stå där framme röd som en tomat och skaka, men även som placebo är det säkert bra.

svennebanan
2010-01-24, 20:26
Betablockerare är också en bra. En del av obehaget är ju just att man inte vill stå där framme röd som en tomat och skaka, men även som placebo är det säkert bra.

Hur ofta tar man det? Bara inför vissa situationer eller för jämnan. Betablockerare påverkar väl adrenalinet som i sin tur påverkar träningen. Eftersom träningen är en stor del av ens liv är inte det heller så kul. Handlar det om medicinering vid något enstaka tillfälle är det ju lugnt, men man vill ju inte ta det dagligen.

Rockhard
2010-01-24, 20:32
Hur ofta tar man det? Bara inför vissa situationer eller för jämnan. Betablockerare påverkar väl adrenalinet som i sin tur påverkar träningen. Eftersom träningen är en stor del av ens liv är inte det heller så kul. Handlar det om medicinering vid något enstaka tillfälle är det ju lugnt, men man vill ju inte ta det dagligen.


Om det bara är när du ska prata inför folk som du har problem så behöver du ju bara ta det då. Effekten är ganska kortvarig dessutom. När jag pluggade hade jag en kompis som fick otrolig ångest när han skulle redovisa. Spelade ingen roll hur bra han var förberedd, hjärtklappning och skakningar, då blev det tomt i skallen. Han kunde knappt ta sig igenom en redovisning genom att läsa vad han skulle säga rakt av, ord för ord. Blev mycket bättre när han fick medicin.

svennebanan
2010-01-24, 20:41
Tack! Jag borde nog kolla upp det.

Halldin
2010-01-24, 21:16
Tack! Jag borde nog kolla upp det.
Det tycker jag absolut. Jag fick mitt utskrivet till min fjärde MC-uppkörning (som jag f.ö klarade), men det är till stor glädje vid framträdanden med.

Du tar det som sagt bara när du behöver det isåfall.

Kristinyyyzzz
2013-08-29, 10:06
Håller med om att du ska satsa på någon seriös aktör. Ingen coach eller annan lurendrejeriare som gått en 5 veckor kurs på medborgarskolan. Personer som är legitimerade är att föredra. Leg psykologer eller terapeuter. De har åtmistone en 5 årig utbildning bakom sig och de står under uppsikt av socialstyrelsen

Udd3n
2013-08-29, 10:14
Håller med om att du ska satsa på någon seriös aktör. Ingen coach eller annan lurendrejeriare som gått en 5 veckor kurs på medborgarskolan. Personer som är legitimerade är att föredra. Leg psykologer eller terapeuter. De har åtmistone en 5 årig utbildning bakom sig och de står under uppsikt av socialstyrelsen

Jag hoppas personen i fråga redan har hunnit hitta hjälp. :)