handdator

Visa fullständig version : Axelproblem – ”ordinerad” att inte träna bröst på månader?!


Playmate
2010-01-21, 21:12
Jag har lidit av ett axelproblem i höger axel ett par månader. Problemet har inte funnits konstant utan har mer gått i cykler. Problemet beror på mina framåtroterade axlar, vilket verkar vara ett relativt vanligt problem. Tidigare har det varit en skarp och ”vass” smärta på axelns framsida som har kommit och gått, nu mer är det en mer irriterande känsla som ibland kan sträcka sig ut i armen. Konstigt nog så har smärtan mest kommit tillbaka vid träning av latsdrag och bakre axlar, vilket är ganska ironiskt? Jag har inte haft några som helst besvär med att träna axlar och bröst, varken under passet eller efter.

Eftersom jag vet att jag har framåtroterade axlar så har jag börjat träna rotatorkuffar, vilket jag inte gjort innan. Sedan fick jag insikt att jag var tvungen att lägga mer krut på att träna rygg och bakre axlar för att stabilisera det hela. Det har därför blivit mycket tunga roddar och marklyft på senare tid. Jag har också börjat vara mer noggrann med stretching av brösten. Det är efter det som problemet med axeln minskat och att jag nu nästan måste provocera fram smärtan.

Men eftersom jag ledsnat på denna ibland uppdykande känsla i axeln så gick jag till en sjukgymnast för en diagnos och rekommenderad behandling/rehab. Hon konstaterade det jag misstänkt med att axlarna är framåtroterade och att ”smärtan/känslan” beror på att axelledskulan ligger på kanten av mot överarmsbenets huvud (Om jag förstod det rätt?). Hon sa att mitt problem inte var allvarligt men rekommenderade att inte träna bröst på ett par månader, kan det verkligen stämma? Det låter helt oförnuftigt i min öron, räcker det inte med att sänka vikterna i bröstträningen?