handdator

Visa fullständig version : Whey-80 med/utan mjölk?


b1gdude
2010-01-21, 17:15
Tja,

Är det bättre att blanda whey-80 i mjök eller vatten när man deffar? Detta hade jag tänkt dricka efter morgonpromenad, före träning samt efter träning.

Har testat blanda whey-80 i vatten men blir inte så gott, mkt godare med 1,5% mjölk.

Yeahvlen
2010-01-21, 17:24
Bättre för, vad? Det är bättre för smaklökarna med mjölk. Det är bättre med vatten ifall personen vill spara energimängden mjölken ger till annan föda.

Morty
2010-01-21, 17:26
Godare och optimalare med mjölk. Om du klarar 120 kcal extra från 3 dl mjölk, unna dig det.

tooserious
2010-01-21, 21:11
Bulkar för tillfället men jag dricker alltid min Whey-80 med vatten. Anledningen är helt enkelt att jag tycker att det är godare än med mjölk. Även fast jag dricker mjölk till all mat osv så tycker jag inte att det är gott till Whey-80. Det finns folk till allt :)

944RS
2010-01-23, 10:36
Godare och optimalare med mjölk. Om du klarar 120 kcal extra från 3 dl mjölk, unna dig det.

Menar du att vassle-proteindrinken blir optimalare med mjölk eller är det själva dieten som blir optimalare med mjölk?

Ungrim
2010-01-23, 10:54
Efter träningen måste det ju vara bättre med vatten, då mjölken sölar ner upptaget från det "snabba" vasslet.

King Grub
2010-01-23, 11:09
Mjölk sölar inte ned upptaget av vassle.

Så är det även med mjölken i sig; vassledelen av proteinet är "vasslesnabbt", trots kaseinets närvaro. Komplett mjölkprotein som helhet räknas som långsamt ändå, eftersom kaseinet utgör en så stor majoritet av proteinet, men det lilla vassleprotein som finns är snabbt.

tsp
2010-01-23, 11:11
Mjölk sölar inte ned upptaget av vassle.

Så är det även med mjölken i sig; vassledelen av proteinet är "vasslesnabbt", trots kaseinets närvaro. Komplett mjölkprotein som helhet räknas som långsamt ändå, eftersom kaseinet utgör en så stor majoritet av proteinet, men det lilla vassleprotein som finns är snabbt.

Så man kan svepa en liter lättmjölk och få samma kraftigt förhöjda proteinsyntes som om man sveper en ett glas vatten med vasslepulver?

Ram Dass
2016-04-06, 20:39
Så man kan svepa en liter lättmjölk och få samma kraftigt förhöjda proteinsyntes som om man sveper en ett glas vatten med vasslepulver?

En liter lättmjölk innehåller ~33g protein, där 20% är vassle dvs. ~6.6g, resten är kasein. Vilket inte tordes motsvara samma akuta förhöjda proteinsyntes som ~33g vassleprotein blandat med vatten.

Inte min mening att trolldumpa denna tråd, men satt och sökte i frågan och skulle gärna höra om det finns någon ny input i ämnet. :-)

Freethinker1976
2016-04-08, 12:13
Umm har svårt att se hur snabbt proteinet tas upp medelst mjölk eller vatten har någon som helst mätbar effekt på muskeluppbyggnad.