handdator

Visa fullständig version : Muskelinflammation - Alternativ styrketräning


Berg88
2010-01-21, 13:02
Tjena,
Undrar ifall simning är bra för genomströmning då jag har en muskelinflammation under vänster skulderblad och i lasten? Går till en sjukgymnast som ger mig ultraljud och TENS. Har haft skulderbladproblemet i 2år men har inte känt av det förrän jag gick på semester och började träna igen. Likaså med latsen. Har haft det till och från i 4-6månader. Kände att redan efter två omgångar med ultraljud och TENS så gick svullnaden och myrkrypet bort en stor del från skulderbladet, medans latsproblemet kvarstod. Kan tillägga att jag var duktigt stel i sidorna så jag fick stretch- och styrkeövningar för baksidan av övre ryggen och smidighet. Tar även voltaren och orudis och känner att inflammationerna gått ner när jag är på dessa medel. Min sjukgymnast rekommenderade mig att ta upp simning då jag alltid vill träna, så vill höra er åsikter om allt detta. Vill bli av med dessa j*vla problem så snabbt som möjligt.

Mvh
Berg

Martin Löwgren
2010-01-21, 14:16
Tjena,
Undrar ifall simning är bra för genomströmning då jag har en muskelinflammation under vänster skulderblad och i lasten? Går till en sjukgymnast som ger mig ultraljud och TENS. Har haft skulderbladproblemet i 2år men har inte känt av det förrän jag gick på semester och började träna igen. Likaså med latsen. Har haft det till och från i 4-6månader. Kände att redan efter två omgångar med ultraljud och TENS så gick svullnaden och myrkrypet bort en stor del från skulderbladet, medans latsproblemet kvarstod. Kan tillägga att jag var duktigt stel i sidorna så jag fick stretch- och styrkeövningar för baksidan av övre ryggen och smidighet. Tar även voltaren och orudis och känner att inflammationerna gått ner när jag är på dessa medel. Min sjukgymnast rekommenderade mig att ta upp simning då jag alltid vill träna, så vill höra er åsikter om allt detta. Vill bli av med dessa j*vla problem så snabbt som möjligt.

Mvh
Berg

Med de symptomen har du absolut ingen muskelinflamation.

http://axon.blogg.se/2009/june/muskelinflammation.html

Berg88
2010-01-21, 17:57
När jag fick problemet 1. i vänster skulderblad var det pga dålig teknik i marken, var böjd i övre till mellersta ryggen lite. Kände mig bara öm dagen efter. Sedan "knäppte" det till under skulderbladet när jag var ute och sprang och vred mig åt vänster för att kolla på en grej. Det strålade via revbenet till övre magmusklerna när jag rotera överkroppen åt någor håll. Sedan gick det över efter någon veckas vila. Sen fortsatte jag träna och tog det som träningsvärk när jag kände något där. Efter det har jag känts som myrkryp och har varit upphöjt jämfört med höger skuldra. Efter Sjukgymnasten har denna svullnad och myrkryp minskat.

Problem 2 fick jag i vänster sida, där latsen smalnar av och går in bredvid erectorerna. Högg bara till under 1 gång under 200kg shrug. kört upp till 240 utan problem. Vilade och tänkte inte mer på det.

Dessa problem kände jag men tänkte inte på förrän jag hade en break när jag drog till Asien. Köttade igång med rygg och jag kände en molande smärta i latsen när jag böjde mig åt höger i sidled. Började att krypa i det svullnade området. Kan ibland känna att det är något som känns frampå de övre magmusklerna i samband med skadan under skulderbladet.

Har tuggat antiinflammatoriska till och från och käkar öven just nu. Känns mycket mindre nu när jag är på anti-inflammatoriska, så om du nu säger att det inte är en muskelinflammation, vad är det då? Är jäkligt lost. Har tränat med det här i 2år och har kört tyngre och hårdare än innan men kände av det först efter ett uppehåll på 2-3 veckor. Så om någon vet, hade jag varit jäkligt glad.

Mvh
Berg

Martin Löwgren
2010-01-21, 19:57
När jag fick problemet 1. i vänster skulderblad var det pga dålig teknik i marken, var böjd i övre till mellersta ryggen lite. Kände mig bara öm dagen efter. Sedan "knäppte" det till under skulderbladet när jag var ute och sprang och vred mig åt vänster för att kolla på en grej. Det strålade via revbenet till övre magmusklerna när jag rotera överkroppen åt någor håll. Sedan gick det över efter någon veckas vila. Sen fortsatte jag träna och tog det som träningsvärk när jag kände något där. Efter det har jag känts som myrkryp och har varit upphöjt jämfört med höger skuldra. Efter Sjukgymnasten har denna svullnad och myrkryp minskat.

Problem 2 fick jag i vänster sida, där latsen smalnar av och går in bredvid erectorerna. Högg bara till under 1 gång under 200kg shrug. kört upp till 240 utan problem. Vilade och tänkte inte mer på det.

Dessa problem kände jag men tänkte inte på förrän jag hade en break när jag drog till Asien. Köttade igång med rygg och jag kände en molande smärta i latsen när jag böjde mig åt höger i sidled. Började att krypa i det svullnade området. Kan ibland känna att det är något som känns frampå de övre magmusklerna i samband med skadan under skulderbladet.

Har tuggat antiinflammatoriska till och från och käkar öven just nu. Känns mycket mindre nu när jag är på anti-inflammatoriska, så om du nu säger att det inte är en muskelinflammation, vad är det då? Är jäkligt lost. Har tränat med det här i 2år och har kört tyngre och hårdare än innan men kände av det först efter ett uppehåll på 2-3 veckor. Så om någon vet, hade jag varit jäkligt glad.

Mvh
Berg
En vanlig simpel överbelastning som inte blivit bra för att du rehabiliterat den felaktigt.

Berg88
2010-01-21, 20:46
Är det något som är för sent att fixa? Har fått rehabövningar av min sjukgymnast för att bygga upp, stärka och öka min smidighet. Är det några specifika rehabövningar som du kan rekommendera i mitt fall?

Berg88
2010-02-05, 18:16
Okej Axon, hur lång tid tror du det skulle ta om jag skulle börja rehabilitera denna överbelastningsskada? isåfall, några speciella övningar för att mobilisera ryggraden, stärka latsen och romberna? Uppskatta svar.

Martin Löwgren
2010-02-06, 15:52
Okej Axon, hur lång tid tror du det skulle ta om jag skulle börja rehabilitera denna överbelastningsskada? isåfall, några speciella övningar för att mobilisera ryggraden, stärka latsen och romberna? Uppskatta svar.

Jag vet ju inte hur du ser ut så de e svårt att ge ett svar om vilka övningar du behöver men självklart går det att bli bättre än vad du är idag.

Berg88
2010-02-26, 21:11
ok, men låt oss säga att man haft en muskelbristning precis i samband med insida/nedanför vänster skulderblad och vänster lats precis bredvid erectorn, som man tränat med i två år då. Dem inte har givit besvär till den grad att man tänkt på det. Muskelbristningen i skulderbladet gav utstrålande smärta som sedan försvann på 2veckor som sedan kändes av som myrkryp i det området med lite svullnad. Senare har man börjat känna av den mer och mer och det har krypit fram som stelhet och ömhet o musklerna. Inte likadant som träningsvärk. Börjat att stråla lite från de skadade områdena.

Kännt av det när man ska backa med bilen då det stramar och smärtar lite i latsen i sidorna när man roterar runt sin egen axel för att kolla bakåt. Nu har dom skadorna givit belastningsskador på motsatt sida.... omg..... är det då kört att få dom musklerna 100 % funktionduglig igen? Hur långt tid brukar sådana skador ta att återställa? 1månad? 6månader? 10år?

Vad är din erfarenhet av detta? Vad bör man tänka på? Håller fan på att bli galen av denna skadan *gah!* Sparkar mig själv i röven för att jag inte fixade detta på en gång. Tränat för fan nästan ingenting jämfört med vad jag gjorde innan jag var varse om skadorna. Men man lär så länge man lever och får ta lärdom efter. Hoppas att någon kan hjälpa mig. Axon:cool:? Går till sjukgymnast och massör så ni behöver inte säga till mig att göra det.

Anders Dybdahl
2010-02-26, 21:29
När jag fick problemet 1. i vänster skulderblad var det pga dålig teknik i marken, var böjd i övre till mellersta ryggen lite. Kände mig bara öm dagen efter. Sedan "knäppte" det till under skulderbladet när jag var ute och sprang och vred mig åt vänster för att kolla på en grej. Det strålade via revbenet till övre magmusklerna när jag rotera överkroppen åt någor håll.


Mest sannolikt ingen muskelbristning men en överbelastning av disk / revbensleder / facettleder. T.ex. kan en retning av diskarna i bröstryggen ge långvariga besvär, även i flera år. Prata med din sjukgymnast igen, alternativt få en second opinion.

Berg88
2010-02-26, 21:43
ok, tackar för det snabba svaret! Men vad ska jag göra för att åtgärda något av de ovanstående?

Berg88
2010-02-26, 22:13
Och om det går, är det något som är övergående eller permanent?

Anders Dybdahl
2010-02-26, 23:34
Nedsatt funktion i bröstryggens leder, alternativt en lättare diskbuktning brukar vara rätt så tacksamma att behandla, och svarar rätt snabbt på spinal manipulation. Om ingen bättring efter 3 behandlingar, så har man fel diagnos. Kombinerar med enkla övningar för att bibehålla rörligheten, evt. övningar för att stabilisera upp bröstryggen. Vid sådana långvariga besvär som du beskriver, så ville jag ha uteslutit ovanstående först, innan man går vidare på muskelspåret.

Berg88
2010-02-27, 19:15
Grejen är ju också att det har blivit dubbelsidigt nu. Dvs höger sida skulderblad och höger sida lats. Tror det är för att jag kompenserat för de skadade musklerna. Men detta är bara vad jag tror.

Martin Löwgren
2010-02-27, 19:47
Grejen är ju också att det har blivit dubbelsidigt nu. Dvs höger sida skulderblad och höger sida lats. Tror det är för att jag kompenserat för de skadade musklerna. Men detta är bara vad jag tror.

Det har alltså gått en vecka.

Symptomen har spridit sig till andra sidan.

Du sitter fortfarande och söker råd på internet.

Varför inte uppsöka Naprapat istället och få det utrett och behandlat?

Berg88
2010-02-27, 19:53
jo, jag går till sjukgymnast som behandlar med ultraljud och tens. Har rehabövningar som jag gör. Det har kännts på höger sida sedan 4 veckor tillbaka. Grejen är att jag frågar efter tips nu då när det är helg, då den naprapat jag tänkt mig gå till inte jobbar just nu.

Martin Löwgren
2010-02-27, 20:04
jo, jag går till sjukgymnast som behandlar med ultraljud och tens.

Inte konstigt att de inte släpper. Det ena (TENS) är bara ren smärtlindring och ultraljud trodde jag ingen använde längre då de mesta tyder på att det är buffel och båg vid muskuloskeletala besvär.

Enkla pengar på sjukgymnasten att lägga på lite el och ultraljud och kvittera ut pengar. Gå till en seriös aktör istället som bryr sig om dina besvär och gör något för att få bort dem.

Berg88
2010-02-27, 22:49
Vad anser du om akupunktur med ström?

Martin Löwgren
2010-02-27, 22:55
Vad anser du om akupunktur med ström?

Tror inte det blir någon större skillnad än mot vanlig akupunktur.

http://www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2008/08/27/placebo-utan-piller-tillsp/index.xml

Tolkia
2010-02-27, 23:04
Känns mycket mindre nu när jag är på anti-inflammatoriska, så om du nu säger att det inte är en muskelinflammation, vad är det då?
Att det gör mindre ont när man äter antiinflammatorika är inget bevis för att roten till problemet är en inflammation; du får mindre ont för att de är smärtlindrande (man får samma medicin mot smärta när man tagit en visdomstand, mensvärk, stukade fötter etc.). När man ger den typen av medicin till en person med din typ av besvär brukar det vara för att personen inte skall ha så ont att han/hon inte fungerar i vardagen, inte för att man tror att de skall ha någon större effekt på själva tillståndet. Därmed inte sagt att de är värdelösa; det kan t.ex. vara värdefullt att inte ha så ont att man inte kan sova nattetid, alt. inte tänka på något annat än hur ont man har dagtid.

Oavsett vad man tycker om TENS och akupunktur vad gäller om de fungerar eller inte, så är det metoder för smärtlindring, d.v.s. för att du skall ha det drägligare medan kroppen läker sig själv; de botar ingenting. Precis som med smärtstillande tabletter.

Martin Löwgren
2010-02-27, 23:07
Att det gör mindre ont när man äter antiinflammatorika är inget bevis för att roten till problemet är en inflammation; du får mindre ont för att de är smärtlindrande (man får samma medicin mot smärta när man tagit en visdomstand, mensvärk, stukade fötter etc.). När man ger den typen av medicin till en person med din typ av besvär brukar det vara för att personen inte skall ha så ont att han/hon inte fungerar i vardagen, inte för att man tror att de skall ha någon större effekt på själva tillståndet. Därmed inte sagt att de är värdelösa; det kan t.ex. vara värdefullt att inte ha så ont att man inte kan sova nattetid, alt. inte tänka på något annat än hur ont man har dagtid.

Oavsett vad man tycker om TENS och akupunktur vad gäller om de fungerar eller inte, så är det metoder för smärtlindring, d.v.s. för att du skall ha det drägligare medan kroppen läker sig själv; de botar ingenting. Precis som med smärtstillande tabletter.

Fast om man inte blir bättre utan symptomen börjar sprida sig så känns det som att terapeuten inte verkar bry sig särskilt mycket om att personen ska bli bra utan fortsätter ge sin enkla behandling som inte kräver någon större arbete från hans sida och som han vet han kan ge om och om igen och därmed ha säkra pengar istället för att utreda orsaken till besvären och gå till botten med dem?

Man kan ju inte käka NSAID eller få TENS hela livet.

I övrigt håller jag med om det du skriver.

Grejen är ju också att det har blivit dubbelsidigt nu. Dvs höger sida skulderblad och höger sida lats. Tror det är för att jag kompenserat för de skadade musklerna. Men detta är bara vad jag tror.

Tolkia
2010-02-27, 23:55
Fast om man inte blir bättre utan symptomen börjar sprida sig så känns det som att terapeuten inte verkar bry sig särskilt mycket om att personen ska bli bra utan fortsätter ge sin enkla behandling som inte kräver någon större arbete från hans sida och som han vet han kan ge om och om igen och därmed ha säkra pengar istället för att utreda orsaken till besvären och gå till botten med dem?

Man kan ju inte käka NSAID eller få TENS hela livet.

I övrigt håller jag med om det du skriver.
Mitt syfte var inte att försvara (eller öht uttala mig om) behandlaren; jag fick bara intrycket att TS skulle ha nytta av att vara på det klara med vad han kan förvänta sig av den behandling han tar/får/väljer.

Anders Dybdahl
2010-02-28, 11:23
Vad anser du om akupunktur med ström?

Min mening är att TENS och ultraljud inte har nån plats i omhändertagandet av smärta från rörelseapparaten. Akupunktur kan ha sin plats, men man måste hela tiden fråga sig vad man egentligen vill påverka och varför.

Mekanisk smärta som utlösas av rörelse och positioner behandlas på ett sätt: minska påfrestningen på nervtrådarna och/eller öka nervtrådarnas tolerans för påfrestningen.

nyrjoh
2010-02-28, 11:37
Min mening är att TENS och ultraljud inte har nån plats i omhändertagandet av smärta från rörelseapparaten. Akupunktur kan ha sin plats, men man måste hela tiden fråga sig vad man egentligen vill påverka och varför.

Mekanisk smärta som utlösas av rörelse och positioner behandlas på ett sätt: minska påfrestningen på nervtrådarna och/eller öka nervtrådarnas tolerans för påfrestningen.

Att all smärta skulle bero på påfrestning på nerver måste du ju visa var du fått det ifrån.

Anders Dybdahl
2010-02-28, 11:50
Att all smärta skulle bero på påfrestning på nerver måste du ju visa var du fått det ifrån.

Inte all smärta såklart :) men jag törs påstå att mekanisk stimulering av nociceptorer belägna i nervi nervorum är en underskattad källa till perifer nociception, speciellt vid smärt tillstånd utan uppenbar skada på vävnad, eller där den skadade vävnaden har haft tillräckligt tid att läka.

nyrjoh
2010-02-28, 12:32
Inte all smärta såklart :) men jag törs påstå att mekanisk stimulering av nociceptorer belägna i nervi nervorum är en underskattad källa till perifer nociception, speciellt vid smärt tillstånd utan uppenbar skada på vävnad, eller där den skadade vävnaden har haft tillräckligt tid att läka.

Jag håller med om att nervpåverkan är vanligt, ffa vid nack och ländryggsbesvär. Dock är nervpåverkan ofta symtomfri. Men min åsikt att denna nervpåverkan är symtom på andra underliggande orsaker. Behandlar man bara nerven kommer man inte åt dessa.

Martin Löwgren
2010-02-28, 13:14
Min mening är att TENS och ultraljud inte har nån plats i omhändertagandet av smärta från rörelseapparaten. Akupunktur kan ha sin plats, men man måste hela tiden fråga sig vad man egentligen vill påverka och varför.+1

Ändå används det som man ser väldigt frekvent bland personer som inte har utbildning i manuell medicin. Skrämmande.

nyrjoh
2010-02-28, 13:56
+1

Ändå används det som man ser väldigt frekvent bland personer som inte har utbildning i manuell medicin. Skrämmande.

:)

Tolkia
2010-02-28, 14:15
Jag tycker att TENS-bashingen här nu går till överdrift. Man måste inte ha utbildning i manuell medicin, t.ex. används TENS av sköterskor vid smärtmottagningar och jag tror knappast att de har gått den omhuldade OMI steg III. Dessutom är det väl inte direkt så att massage och manipulation är mycket annat än avancerad symptomlindring det heller om vi skall vara riktigt ärliga. Sten i glashus, tycker jag.

Anders Dybdahl
2010-02-28, 15:02
Jag håller med om att nervpåverkan är vanligt, ffa vid nack och ländryggsbesvär. Dock är nervpåverkan ofta symtomfri. Men min åsikt att denna nervpåverkan är symtom på andra underliggande orsaker. Behandlar man bara nerven kommer man inte åt dessa.

Defence or defect... Här får man helt enkelt se till den totala bilden hos patienten, och göra en bedömning på hur man vill gå till väga för att åtgärda besvären.. T.ex. skal fokuset läggas på att minska smärtan eller förbättra biomekaniken? Eller en kombination?

Martin Löwgren
2010-03-01, 11:57
Jag tycker att TENS-bashingen här nu går till överdrift. Man måste inte ha utbildning i manuell medicin, t.ex. används TENS av sköterskor vid smärtmottagningar och jag tror knappast att de har gått den omhuldade OMI steg III. Dessutom är det väl inte direkt så att massage och manipulation är mycket annat än avancerad symptomlindring det heller om vi skall vara riktigt ärliga. Sten i glashus, tycker jag.

Det var fel uttryckt av mig.

Jag syftade på att TENS och Ultraljud mest används för smärtlindring när man inte har något annat att erbjuda. Syftet med manipulation/mobilisering syftar till att få tillbaka rörligheten och att patienten ska börja fungera igen, inte bara ge smärtlindring.

Berg88
2010-03-04, 17:34
Har varit hos en annan sjukgymnast som kom fram till att jag är överrörlig och att jag förmodligen inte haft en muskelbristning i skulderområdet. Förmodligen en överbelastningsskada. Har dock triggerpunkter vid båda skuldrorna. Så det hon sa till mig var att jag skulle träna generell styrketräning sålänge och att växla aktivitet. Spinning, simning osv. Fick sådan tejp på skulderbladen och längs med hela ryggen för att öka genomblödningen. I latsen precis bredvid erectorn på vänster sida så hade jag en gammal ruptur. På motsatt sida dvs på höger sida hade fått en överbelastningsskada för att den kompenserat för vänster sida.

Målet för mig just nu är att rehaba dessa gamla skador till 100% så jag kan återuppta byggandet, i rimlig frekvens, OCH med lite mer hjärna bakom mina lyft. Hoppas att vara frisk till Juli månad. Är det möjligt?

På sjukgymnasten lätt det som om jag kunde gå till gymmet nu och köra vilken övning jag ville men med mycket mindre vikt. Grejen är att jag känner av mina skador vid vissa övningar. ex bicepscurls i skuldran. Kör just nu rodd och latsdrag med rehabband och mobiliseringsövningar för thoracic mobility. Höftlyft och diagonalen (stå på alla fyra, sträck ut höger arm och vänster ben vice versa) Krumma med ryggen och svanska och Mckenziepress.

Vad rekommenderar ni? Ska jag gå till gymmet och köra mina övningar lätt... eller ska jag fortsätta med min rehab och hoppas på att det inom sinom tid kan övergå till styrketräning igen?

Berg88
2010-03-05, 12:03
Ingen som vet om jag ska bara köra rehab (band och liknande) eller om jag kan börja gymma mycket lugnt igen med stegrande vikter?

Berg88
2010-03-06, 21:30
Grejen är att skulderbladsskadan inte har kännts av alls när jag kört styrkelyft på höga vikter eller något. Har fått smärtor mer och mer nu när jag fått tillbaka min thoracala mobilitet. På sistone så har det börjat att kännas i böjarna, trots att det inte gjorde det innan. Har fått höra allt från muskelbristning till överbelastning av allt möjligt av mina sjukgymnasten. Går just nu på 50mg voltaren men känns inte som om de hjälpter mot skulderbladsproblemet. Ger fan snart upp. Inga raka svar någonstans...

Tolkia
2010-03-06, 21:54
Frågan som inställer sig är hur du vet att det inte gör ont i [insert valfri övning] när du äter Voltaren? Det enda du vet är väl egentligen att det inte gör så ont att det slår igenom smärtlindringen.

Berg88
2010-03-07, 15:34
Har fått på sådan tejp som ökar blodcirculationen och det känns bra. Dock när jag nyser så kan jag känna att det bränner till lite i bröstryggen och att det kan kännas lite ut i fingrarna på både vänster och höger. När jag gör stavlyft (raka armar och lyfta staven över huvet ner till baken och fram igen) så kan jag känna att det knakar eller poppar till i bröstryggen och får samma brännande känsla. Kan även känna en liten stöt i vänster och höger händer när jag hoppar med raka ben och landar på hälarna. Har även känns att det känns från vänster skulderbladet fram till revbenen på vänster sida har någon form av smärta. Vad kan detta vara?

Anders Dybdahl
2010-03-07, 17:53
Har fått på sådan tejp som ökar blodcirculationen och det känns bra. Dock när jag nyser så kan jag känna att det bränner till lite i bröstryggen och att det kan kännas lite ut i fingrarna på både vänster och höger. När jag gör stavlyft (raka armar och lyfta staven över huvet ner till baken och fram igen) så kan jag känna att det knakar eller poppar till i bröstryggen och får samma brännande känsla. Kan även känna en liten stöt i vänster och höger händer när jag hoppar med raka ben och landar på hälarna. Har även känns att det känns från vänster skulderbladet fram till revbenen på vänster sida har någon form av smärta. Vad kan detta vara?

Se mina tidigare svar. Mest sannolikt en retning av revbenslederna och / eller diskarna i bröstryggen. En retning av sympatiska gränssträngen kan ge brännande känslor i händerna (orsakad av brist på cirkulation / för stor mekanisk retning).

Tejpen stimulerar dom ytliga hud nerverna, och kan lugna ned känsligheten i området.

Undvik att provocera fram besvären.

Berg88
2010-03-10, 21:09
Tack, är bara orolig att jag inte kan styrketräna normalt i framtiden pga mina idiotiska skador. Hoppas att kunna bli återställd.Är det möjligt med dessa besvär?

Martin Löwgren
2010-03-10, 22:46
Tack, är bara orolig att jag inte kan styrketräna normalt i framtiden pga mina idiotiska skador. Hoppas att kunna bli återställd.Är det möjligt med dessa besvär?

Återställd från vad? Du har ju inte direkt dragit sönder ryggmärgen och blivit förlamad.

Klart du blir bra mannen.

Berg88
2010-03-11, 17:57
Tack Axon! behövde höra dem orden. Grejen är att för mig är detta jobbigast psykisk. Har tränat non-stop med konditions-, kampsports- och gymträning i 6år, och att gå från 120% till 5% är nog fan det jobbigaste jag varit med om.

Håller på att simma 2 dagar i veckan (varvat crawl och bröstsim) och stabiliserings- och mobiliseringsövningar för bål och rygg på boll och ben i benpress, benspark, bencurl och böj på gymboll. Även en del armhävningar för att inte tappa tonus. Några speciella övningar som ni rekommenderar för skulderbladen/bröstryggen och latsen vid överbelastning och bristningar? Håller på att leka med en massa rehabband.

Träning är för mig, som för många andra, en del av ens identitet och att tappa den är svår. Dock har skadorna fått mig att inse värdet av teknik. Det sjuka är att jag lyft tyngre än någonsin när jag varit skadad och inte känt någonting alls föränn jag börja tänja. Är rädd att jag fått ärrvävnad och dylikt vilket kommer göra min rehab ASLÅÅÅÅNG. Men ska sluta och gnälla då jag vet att det finns folk med värre grejor än överbelastningar och bristningar.

Anders Dybdahl
2010-03-11, 19:09
Tack, är bara orolig att jag inte kan styrketräna normalt i framtiden pga mina idiotiska skador. Hoppas att kunna bli återställd.Är det möjligt med dessa besvär?

Inte för att sätta grillar i ditt huvud, men utifrån hur du beskriver dina besvär, och min egen erfarenhet av att behandla liknande långvariga bröstryggsbesvär, så vill jag rekommendera en kort behandlings serie med spinal manipulation (typ 3-4 ggr) för att utvärdera om det kan påskynda din rehabilitering.

Berg88
2010-03-11, 19:53
Kan dessa utföras av sjukgymnast så jag slipper pröjsa för naprapat?

Anders Dybdahl
2010-03-11, 20:26
Kan dessa utföras av sjukgymnast så jag slipper pröjsa för naprapat?

Ja, en sjukgymnast med OMI kompetens, alternativt OMT kompetens (är inte helt hundra på om OMT inkluderar spinal manipulation eller enbart spinal mobilisering). Nån sjukgymnast kan säkert sätta mig på plats :) OMT steg 3 kanskje?

Berg88
2010-03-11, 20:43
Verkar som om jag tar en naprapat för en femhundring, verkar bäst...

Berg88
2010-03-11, 21:49
Börjar snart tro att jag fått diskbråck i bröstryggen. Menar att jag kan känna myrkryp i skuldran och att jag ibland kan känna pirrningar i yttersidan av fingrarna och på en liten yta på ovansida undermar. Eller hur känns ett diskbråck kontra ett överbelastning av disk/facettledd/revbensled?

Berg88
2010-03-12, 11:05
Ska fråga läkaren om en remiss till röntgen, hoppas jag inte har diskbråck är allt jag säger....

Martin Löwgren
2010-03-12, 11:22
Ska fråga läkaren om en remiss till röntgen, hoppas jag inte har diskbråck är allt jag säger....

Diskbråck är för det första helt ofarligt och för det andra extremt sällsynt i bröstryggen så att röntga alla med vanliga muskeloskelettala besvär är inte indicerat ur någon synpunkt alls.

Berg88
2010-03-12, 11:32
Missade att nämna ett symptom från min skada:

Har känt någonslags pirrning i handen och på ett litet område på ovansida underarm. Har triggerpunkter i skulderbladen, men vet inte om de är boven i dramat, förmodligen inte. Alla dessa har dock försvunnit succesivt med tiden, men känner fortfarande av dem. Finns det någon form av test man kan utföra med sig själv för att ta reda på om man har diskbråck i bröstryggen?

Tolkia
2010-03-12, 11:59
Jag tycker att din oro för vad det skulle innebära att ha ett diskbråck är lite överdriven. Det är inte så att ett disbråck automatiskt innebär att man är en tokhandikappad ryggkroniker for life. Hur utfallet blir beror på en mängd faktorer; hur stort diskbråcket är, hur det sitter, vilket "läkkött" man har, hur man sköter sin rehabträning, hur mycket tålamod man har (på Kolozzeum tycker jag att man ser många som har väldigt, väldigt bråttom tillbaka till att maxa i allt alltid, och som därför får lång läkningstid) hur tur/otur man har osv. osv. De flesta som haft ett diskbråck blir besvärsfria; faktiskt är det så att om man undersöker ett stickprov ur befolkningen så kommer man att se att flera haft diskskador som de inte vet om att de haft.

Vad gäller röntgen, så är det inte alls säkert att man ser något, och i det fall man ser något finns det inte alls alltid någon korrelation mellan hur det ser ut på röntgen och hur stora besvär man har.

En stor del av lösningen på ett diskskadeproblem stavas T-Å-L-A-M-O-D. Ang. problemet med att träningen är ens identitet, så kan man ta sig en funderare över vad som är värre, att tappa den identiteten temporärt nu, eller att tappa den permanent för att man inte kunde sköta sig medan tid var? Jag säger inte att man skall vara rädd för allt, eller att man inte skall testa sina gränser (gör man inte det vet man ju inte om man blivit bättre), men det är skillnad mellan att inte vara överdrivet rädd och att vara rent dum.

(Jag låter kanske hård nu, så jag skall påpeka att jag skriver utifrån egen erfarenhet för att du inte skall tänka att ja, det är ju lätt att säga för den som inte vet hur det är.)

Anders Dybdahl
2010-03-12, 13:06
Utifrån hur du har beskrivit dina symptom, så har dina besvär sannolikt sitt ursprung från bröstryggen, och där har man mkt mkt sällan diskbråck. Vid smärtor/besvär vid skulderbladen, skal man alltid utesluta nacken som boven i dramat, men som sagt, mest sannolikt bröstryggen.

Berg88
2010-03-12, 23:17
Ok, min plan är just nu att ta det lugnt och göra rehabövningar + andra övningar som inte påverkar området. Promenadet, bastu osv. Har blivit rekommenderad att ta upp någon annan idrott medans jag rehabar. Blev rekommenderad simning, vilket jag förövringt gillar som träningsform. Har satt jag jag helst ska vara frisk 100% till juli, detta blir då rnt 4-5 månader som ajg tänker genomföra aktiv vila. Vad anser ni om detta och är det möjligt att bli frisk tills dess?

Berg88
2010-03-13, 11:24
Kan tilläga faktiskt att jag känt någon form av brännande känsla på två punkter på framsidan när jag lutar mig sidled åt höger och "drar in magen" så vänstersidan sträcks, precis vid revbenen och insidan av bröstet.

Berg88
2010-03-22, 00:03
Det är såhär att jag nu fått en diagnos. Har någon form av bristning i quadratus lomburum vänster och höger sida. Vänster är värre. Känner inget i höger vid knäböj. Sedan har jag triggerpunkter i trapesiuz och bristning i båda insidorna i förlägning på undersidan av skulderbladen. Vad rekommenderar ni för övningar och rehab? Vilka övningar ska jag undvika?

Martin Löwgren
2010-03-22, 00:22
Det är såhär att jag nu fått en diagnos. Har någon form av bristning i quadratus lomburum vänster och höger sida. Vänster är värre. Känner inget i höger vid knäböj. Sedan har jag triggerpunkter i trapesiuz och bristning i båda insidorna i förlägning på undersidan av skulderbladen. Vad rekommenderar ni för övningar och rehab? Vilka övningar ska jag undvika?

Fick du ingen behandling samt råd om rehab från den person som satt den (extremt ovanliga) diagnos.

Berg88
2010-03-22, 01:05
Behandling fick jag, råd om rehab fick jag faktiskt inte. Tror det beror på att jag blev ditskickad av en god vän och personlig tränare sedan 20år tillbaka. Enda han sa var att jag inte skulle träna på 2 dagar och att jag sedan skulle börja med lätt träning. Lätt är det jag ska försöka få svar på.

Berg88
2010-03-22, 22:43
Bristningarna som jag haft nu länge i skulderbladen, vad ska jag göra för rehab för dem? Har band som jag gör rodd ochj olika drag med. vad mer just för skulderbladen?

Berg88
2010-03-23, 20:31
Har funderat lite när han sa att jag hade något med quadratus lomburum. Har haft problem med att snurra runt min egen axel, varit stel i vänstersidan, och det var där som han kände min skada. Har känningar i höger också men inte lika mycket. Något jag bör tänka på när jag rehabar, och vad ska jag göra för att rehaba min QL.

Berg88
2010-03-24, 21:12
Inte någon som vet någon om skador på quadratus lomburum?

Martin Löwgren
2010-03-25, 10:17
Inte någon som vet någon om skador på quadratus lomburum?Visst kan quadratus gå sönder men har du ej varit med om något trauma är det mer troligt att den bara är spänd och fungerar som försvarsmuskel.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Quadratuslumborum.png

Tolkia
2010-03-25, 10:40
Har man ont i ryggen är det inte så konstigt om man är allmänt stel och spänd, särskilt på den sidan där skadan/problemet sitter. När kroppen försöker skona det onda stället, sned- och överbelastas resten av systemet och man blir spänd och stel. Jag får en känsla av att du hittar ett nytt ställe det skulle kunna vara fel på hela tiden (inte menat som en förolämpning; oro kan göra en ganska mindfucked, det gäller alla). Det kommer inte att hända att du (eller någon behandlare) hittar THE STÄLLE där felet sitter och kan fixa det på nolltid. Det kommer att behövas månader av rehab, och sedan månader av upptrappning. Det dummaste man gör är att ha så bråttom tillbaka att man tar sönder sig redan under rehaben.

Martin Löwgren
2010-03-25, 10:45
Jag håller med.

Det tillkommer hela tiden nya symptom och ställer där TS känner smärta. Detta är helt normalt men ingen bra strategi (att känna efter för mycket) då vi alla har mer eller mindre spänningar i våran muskualtur.

Berg88
2010-03-25, 17:32
ok, kan vara nojig men här är ett problem som jag har. muskelbristning. Skulderbladen. längst ner. haft länge. Vad göra i rehab för dom (roddövningar med band? och stretch?och vad kan jag inte göra för rörelser på gymmet. tänker på pressar, curlar, böjar osv.

Berg88
2010-03-26, 20:59
Är otroligt tacksam för svar. Vill inte gå runt med det här i 10 år för att jag inte kunde hitta svar på hur man rehabar muskelbristningar i skudlerbladens nedersta del...