handdator

Visa fullständig version : Plastvattenkokare


ristan
2010-01-21, 12:01
Är det dåligt med vattenkokare i plast? Jag tänker att det vandrar över en massa skit från plasten till det varma vattnet.

Medusa
2010-01-21, 12:03
nej..

patrikjo
2010-01-21, 12:06
Vad för skit pratar vi om?
Jag är helt övertygad om att de tänkte på det när de konstruerade kokaren.

Ungrim
2010-01-21, 12:09
Vad för skit pratar vi om?
Jag är helt övertygad om att de tänkte på det när de konstruerade kokaren.

Precis! Så det har säkerligen valt en plast som klarar både temperaturen och vatten mm

Per B
2010-01-21, 13:33
Jag är ganska övertygad om att det kan vara dåligt, men det gäller ju inte bara vattenkokare... de flesta nappflaskor är ju av plast t ex.

Apos78
2010-01-21, 14:15
Plaster innehåller allt som oftast någon form av mjukgörare typ ftalater och ja, det går över till "innehållet" relativt lätt då de inte binder särskilt hårt till plasten. Exakt vad en vattenkokare innehåller för plaster vet jag inte men chansen/risken är stor att ftalater är inblandade. Ev Bisfenol A som är en hårdgörare.

En väldigt stor del av befolkningen skulle visa på spår av ftalater och BPA i urin då plaster i form av förvaringskärl och liknande finns i varje hem.

Att plasten klarar värme och vatten är absolut inget tecken som ska tolkas som att det inte faller ut "skit" i innehållet.

Se http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140238

Inte bara vattenkokaren som avger skit...

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=20977188

Per B
2010-01-21, 14:29
Läs mer om ftalater bl a här: http://www.kemi.se/templates/Page____3283.aspx

Jag såg ett program för några månader sen, jag tror det var på Kunskapskanalen. Det handlade om hur ftalater och "annat skit" som ansågs ofarliga (det är väl upp till Kemiföretaget att bevisa det?) i kombination med andra kemikalier, som också inte skulle vara farliga, påverkade fortplantningssystemet hos möss i laboratorieförsök. Man såg detta bl a genom att mäta avståndet mellan könsorganet och analöppningen hos mössen, tydligen finns det en skillnad där mellan hannar och honor. Kemikalierna påverkade detta.

Jag tycker det känns ganska läskigt med alla dessa kemikalier, särskilt när man börjar utsättas för det redan som barn (förr använde vi ju ofta glas och porslin i sånt som nu tillverkas av plast, t ex nappflaskor).

CrazyJoeDavola
2010-01-21, 17:11
Läs mer om ftalater bl a här: http://www.kemi.se/templates/Page____3283.aspx

Jag såg ett program för några månader sen, jag tror det var på Kunskapskanalen. Det handlade om hur ftalater och "annat skit" som ansågs ofarliga (det är väl upp till Kemiföretaget att bevisa det?) i kombination med andra kemikalier, som också inte skulle vara farliga, påverkade fortplantningssystemet hos möss i laboratorieförsök. Man såg detta bl a genom att mäta avståndet mellan könsorganet och analöppningen hos mössen, tydligen finns det en skillnad där mellan hannar och honor. Kemikalierna påverkade detta.

Jag tycker det känns ganska läskigt med alla dessa kemikalier, särskilt när man börjar utsättas för det redan som barn (förr använde vi ju ofta glas och porslin i sånt som nu tillverkas av plast, t ex nappflaskor).

Såg också det programmet, var mycket intressant. Har för mig att de kom fram till att det inte var speciellt nyttigt att gå och suga på plast hela dagarna. Sedan finns det plastmolekyler i princip allt vatten eftersom det inte går att rena bort det.

Blomstrande
2010-01-21, 18:48
Man får väl köpa en i rostfritt stål? Det kanske är hälsosammare?

Per B
2010-01-21, 20:49
Man får väl köpa en i rostfritt stål? Det kanske är hälsosammare?

Bör vara bättre, helt klart. Men problemet är ju att vi använder plast till så himla mycket idag, både för kall och varm mat/dryck (gör värme att mer ftlater släpper från plasten??), och troligen tar det väldigt lång tid innan vi får helt klart för oss hur negativt det verkligen är. Vad gäller ftalater så finns det tydligen i kläder också: http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20090304&art=847&tem=1

Medusa
2010-01-21, 20:52
vilken suprise att sönderfall förekommer.. om det sedan är farligt eller inte kan man diskutera om man nu får mental orgasm av det..

man kan dö av många saker, plasten i vattenkokaren känns lite långsynt..

Ungrim
2010-01-21, 20:57
man kan dö av många saker, plasten i vattenkokaren känns lite långsynt..

Jepp, man blir ju bara rädd av att leva om man ska tänka på allt.

Per B
2010-01-21, 21:06
man kan dö av många saker, plasten i vattenkokaren känns lite långsynt..

Nu är det väl knappast nån som pratat om att det är nåt i plasten man kan dö av, utan poängen är att vi från plasten som "känns så ren" kan få i oss kemikalier som på sikt t ex kan påverka vår fortplantningsförmåga negativt. Plasterna är ju bara en av källorna från vilken vi kan få i oss en massa ohälsosamma kemikalier: "många bäckar små".

Nu är jag själv inte orolig för detta för min egen skull, men har man småbarn tycker jag man nog kan försöka välja porslin, glas eller rostfritt istället för plast för att servera mat och dryck om det funkar rent praktiskt.

Till sist finns det ju många "stackare" som har mycket värre problem med kemikalier än vad vi har, t ex textilarbetare i U-länderna.

Madame
2010-01-21, 22:09
Det är väl därför man måste använda livsmedelsgodkända plaster när man tillverkar produkter som ska vara i kontakt med mat

The Somberlain
2010-01-21, 22:37
Kommer väl alltid med nån atomjävel. Borde vara samma med mjölkpaket, läskflaskor etc.