handdator

Visa fullständig version : Träna mer?


BALBOAN
2010-01-21, 11:14
Lördag: Rygg, biceps
Söndag: Bröst, triceps.
Måndag: Vila.
Tisd: Ben (marklyft m.m)
onsdag: Axlar, mage.
Torsd:Vila
Fred:vila

sen börjar schemat om igen. Jag vill kunna träna mer än så utan att överträna. Nu kör jag ju 4 ggr i veckan. Kan man träna mer utan att överträna? Skulle vilja köra lite mer bröst och rygg. Jag kör 3x10 om ni undrar.
har tränat i något år..

Om det går att träna mer, tips på vilka dagar och vilka muskelgrupper?

Sundqvist
2010-01-21, 11:15
om du har tränat i 1 år så är din kropp antagligen van med träningen, så du lär inte överträna dig! kämpa på

Turbo Rico
2010-01-21, 11:44
Man kan alltid träna mer...

Pjotor
2010-01-21, 12:50
Du kan gott träna mer.

För övrigt brukar marklyft räknas som en ryggövning, så jag rekommenderar att du gör marklyft på ryggdagen. Då kan du kötta på med ännu fler knäböj på bendagen (för knäböj ingår väl i ditt program?)

BALBOAN
2010-01-21, 13:51
Japp, knäböj ingår. Trodde marklyft räknades som en ben övning, fel av mig:P Är det okej att attackera en muskel 2 ggr i veckan?

dream_theater_
2010-01-21, 13:55
Japp, knäböj ingår. Trodde marklyft räknades som en ben övning, fel av mig:P Är det okej att attackera en muskel 2 ggr i veckan?

attackera vet jag inget om.. Jag kör halvkropp fyra pass i veckan och då tränar jag varje muskel två ggr. förutom korsryggen som får lite extra styrk..

Turbo Rico
2010-01-21, 14:08
Japp, knäböj ingår. Trodde marklyft räknades som en ben övning, fel av mig:P Är det okej att attackera en muskel 2 ggr i veckan?


Dom flesta här inne verkar vara ganska överens om att det är att föredra. "2-3 gånger i veckan, relativt hårt" tror jag Fetknoppen skrev när det pratades om hur ofta man ska träna för att bli stark.

BALBOAN
2010-01-21, 14:23
attackera vet jag inget om.. Jag kör halvkropp fyra pass i veckan och då tränar jag varje muskel två ggr. förutom korsryggen som får lite extra styrk..

Låter lockande. Har du lust att langa ditt schema? Skulle vara schysst, thanks =) Reps,set m.m :)

spoon
2010-01-21, 14:32
Dom flesta här inne verkar vara ganska överens om att det är att föredra. "2-3 gånger i veckan, relativt hårt" tror jag Fetknoppen skrev när det pratades om hur ofta man ska träna för att bli stark.

Oj du kommer inte ihåg vart den tråden låg? Hade varit väldigt intressant att läsa :)

siimon89
2010-01-21, 15:05
Varför inte byta till lägre reps och sets ett tag istället innan du börjar träna mer istället? Om du kört 3x10 väldigt länge kan det vara värt att byta till lägre reps ett tag.

Matsa
2010-01-21, 15:11
Japp, knäböj ingår. Trodde marklyft räknades som en ben övning, fel av mig:P Är det okej att attackera en muskel 2 ggr i veckan?

Jag tycker inte att det är fel att kalla marklyft för en benövning trots att det även är en ryggövning. Personligen känner jag främst marklyft i baken och hamstrings men även lite i ryggen och quadriceps. Jag känner inte speciellt mycket i ryggen om jag inte går ordentligt tungt. Det kan bero dels på mitt utförande och dels på att jag har en rätt kort överkropp samt är relativt stark i ryggen (då både min far, bror och syster har ryggproblem fick jag en noja för det och lade mycket krut på att göra ryggen skottsäker).

Jag har lagt marklyft på ryggpasset ibland eftersom det låter mig lägga mer tid på annat på benpasset, då har jag varit noga med att inte ha rygg och benpass för nära inpå varandra.

Summa summarum så tycker jag att det funkar med marklyft på antingen ryggpasset eller benpasset. Det är inte skrivet i sten, välj det som passar bäst i just det här schemat.

BALBOAN
2010-01-21, 15:22
Varför inte byta till lägre reps och sets ett tag istället innan du börjar träna mer istället? Om du kört 3x10 väldigt länge kan det vara värt att byta till lägre reps ett tag.

har alltid kört 3x5 eller 3x8 innan :)

AlmostRipped
2010-01-21, 15:23
Summa summarum så tycker jag att det funkar med marklyft på antingen ryggpasset eller benpasset. Det är inte skrivet i sten, välj det som passar bäst i just det här schemat.

Jag kör Marklyft på ryggpasset, Utfall på benpasset och Benböj på helkroppspass... Funkar bra för mig iallafall, men har aldrig kört flera av de övningarna på samma pass! *flex*

Visst det kanske inte är skrivet i sten men Marklyft är huvudsakligen en ryggövning enligt mig.

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Matsa
2010-01-21, 15:26
Jag kör Marklyft på ryggpasset, Utfall på benpasset och Benböj på helkroppspass... Funkar bra för mig iallafall, men har aldrig kört flera av de övningarna på samma pass! *flex*

Visst det kanske inte är skrivet i sten men Marklyft är huvudsakligen en ryggövning enligt mig.

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Och om man tränar halvkropp brukar de flesta ha marklyft på underkroppsdagen. See my point?

130kg finsk sisu
2010-01-21, 15:28
marklyft tar på
underarmar
biceps
traps
lats
alla andra ryggmuskler
röv
framsida lår
vader
baksida lår
bröstmusklerna

givetvis är marklyft en övning för korsryggen

Turbo Rico
2010-01-22, 08:16
Oj du kommer inte ihåg vart den tråden låg? Hade varit väldigt intressant att läsa :)


Nånstans under delen Styrkelyft. Gå in där och kolla alla oändliga trådar om träningsprogram. Där kan man också se att många styrkelyftare tränar ganska mycket och kör SL-grenarna 2-3 gånger i veckan men kanske inte maxtungt varje gång.

50cent
2010-01-22, 09:45
marklyft tar på
underarmar
biceps
traps
lats
alla andra ryggmuskler
röv
framsida lår
vader
baksida lår
bröstmusklerna

givetvis är marklyft en övning för korsryggen

kan någon förklara hur marklyft kan ta på bröstmusklerna?

Morty
2010-01-22, 10:01
kan någon förklara hur marklyft kan ta på bröstmusklerna?

http://www2.pioneervalleycrossfit.com/images/deadlift.gif

Armarna hänger inte rätt ner. De hålls i en viss vinkel. Framför allt är det latsens jobb att hålla armarna såhär, men även bröstmusklerna kommer att hjälpa till. De kommer att synergera vid lyftet, men inte att direkt stimuleras till tillväxt.

Du kan inte marka fram feta pecs.

Freddi: Det tyngsta momentet i ett marklyft är att hålla ryggen i korrekt position, vilket erektorerna svarar för. Det tyngsta "borde" vara att resa sig, men eftersom både rumpa, hamstrings och quads synergerar i denna rörelse så blir den lite "lättare". Även fast mark fortfarande är utmärkt för benen.

Själv kör jag marklyft som helkroppsövning, av anledningen du skriver. I somras körde jag helkroppspass med 5 set marklyft och 3 set (styrke)frivändningar.

130kg finsk sisu
2010-01-22, 11:50
Det är därför jag ofta vill diskutera BB-tänket att man träffar en viss muskel. I min bok är det omöjligt att träffa endast 1 muskelgrupp med övningar som bänkpress,knäböj,marklyft,militärpress,chins och stångrodd. Det är för mej omöjligt.
http://www2.pioneervalleycrossfit.com/images/deadlift.gif

Armarna hänger inte rätt ner. De hålls i en viss vinkel. Framför allt är det latsens jobb att hålla armarna såhär, men även bröstmusklerna kommer att hjälpa till. De kommer att synergera vid lyftet, men inte att direkt stimuleras till tillväxt.

Du kan inte marka fram feta pecs.

Freddi: Det tyngsta momentet i ett marklyft är att hålla ryggen i korrekt position, vilket erektorerna svarar för. Det tyngsta "borde" vara att resa sig, men eftersom både rumpa, hamstrings och quads synergerar i denna rörelse så blir den lite "lättare". Även fast mark fortfarande är utmärkt för benen.

Själv kör jag marklyft som helkroppsövning, av anledningen du skriver. I somras körde jag helkroppspass med 5 set marklyft och 3 set (styrke)frivändningar.

von huff
2010-01-22, 15:38
Man behöver endå i min mening inte tänka att "nu kan jag inte träna antelpressar imorgon för att jag tränade marklyft och brösteninvolveras i marklyft".Om man vill sönderanalysera allt så märker man att alla muskler är inblandade på nåt sätt i nästan alla övningar.Man blir dock inte starkare eller får större bröst av marklyft.

von huff
2010-01-22, 15:41
Jag säger korsrygg och röv/baksida lår så det kan löna sig att inte köra tungaböjj efter ett marklyftpass för baksidalår och röv använda mycket även i böjj.Vill man veta vilka muskler som sköter det mesta jobbet i en övning så kan man ju ta och köra 20-0 rep i en övning och känna dagen efter var man har träningsvärk