handdator

Visa fullständig version : Muscle Overload Training


Jochitko
2010-01-21, 01:32
Läste en amerikans träningstidning med jättemkt reklam i och en reklam var för en bok som man kunde beställa helt gratis eller ladda ner. Jag var nyfiken på vad det var för dold reklam i boken så laddade ner den. Och visst, självklart rekomenderades en del tilskott i slutet från just en leverantör :smash:
Men... all träning som beskrivs i boken är väldigt annorlunda. Typ att man itne ska öka i vikt och reps, bara i intensitet osv. Så jag undrar; står det ngt vetigt i boken öht? För om den superspeciella träningen är BS så är det ju väldigt oschysst att publicera den som en sanning bara för att den ska verka så annorlunda att folk tror att de tränat oeffektivt tidigare (och tagit oeffektiva pulver)...

Har inte läst hela boken, men vill gärna veta vad ni tycker. Det är väldigt lite text faktiskt:

Jag har laddad upp den:
http://www.speedyshare.com/files/20465835/Muscle_Overload_Training.pdf

Kan även hämtas på:
http://www.muscleoverloadtraining.com/

Pjotor
2010-01-21, 08:39
Kommer inte åt filen från jobbet, men jag svarar ändå.

Om man ökar intensiteten så blir man bättre på att träna intensivt. Om det är målet med träningen så är det helrätt, annars inte.

Vad gäller tillskott så kan de hos alla friska och lytesfria människor ersättas med riktig mat.

Sniggel
2010-01-21, 11:52
Upplägget i boken kan passa bra efter en längre period av styrkeökningar. Programmet syftar till att successivt öka träningsdensiteten under 9 veckor (med en vilovecka mitt i) för att sedan hoppa på ett styrkeinriktat träningsprogram igen och sen startar det hela om.

Låter inte helt uppåt väggarna men jag skulle rekommendera att inte köra programmet förrän man har ökat en hel del i styrka (beroende på var man startar) och hamnat på en platå. Skulle gissa att det lämpar sig bäst då.

När man sedan kört programmet så hoppar man på ett styrkeinriktat program igen, precis som det rekommenderas, men ser till att öka styrkan till nya höjder innan man hoppar på 9-veckorsprogrammet igen.

Sen får man givetvis utvärdera om det var något att ha.

Kost och kosttillskottsbiten kan du ta med en nypa salt. Där var en hel del felaktigheter som smög in sig där, även om många av råden var bra.

Fredrik_S
2010-01-21, 12:07
Men... all träning som beskrivs i boken är väldigt annorlunda. Typ att man itne ska öka i vikt och reps, bara i intensitet osv.

ökad Intensitet=ökad vikt normalt sett....
Ökar du intensitetet betyder det att du lägger på fler viktskivor normalt sätt.


Men hursomhelst....
Det är jävligt skönt å träna med lättare vikter i perioder och så där kort vila. så jävla skönt efter passen. Hur effektivit det är låter jag vara osagt men spela roll. Det lär ju inte vara så dåligt eller bortkastat.

Jochitko
2010-01-21, 13:39
Tack för kommentarerna, upskattas verkligen att ni satt er in i tråden! :) Jag tänker då inte köra på schemat, inte nu iaf. Alltid bra att ha läst mkt dock, desto mer man läst desto mer kan man bilda sig en egen (och förhoppningsvis rätt) upfattning och inte gå på reklamtrick. Det jag tyckte var intressantast var vad det kunde finnas för syfte bakom boken då den är gratis. Jag hade svårt att tro att någon skulle dela med sig av några "nya supertips" bara för att vara snäll.

Fredrik_S
2010-01-21, 15:40
Jag har ett tiotal liknande böcker om alla möjliga träningsmedtoder . Det är vanligt reklamknep i USA. Behöver inte vara superkassa råd, men väldigt ofta så framstår det som att det är det bästa i världen och ända sättet som är bra..