handdator

Visa fullständig version : Kvinnogym förbjuds i Saudiarabien


Lucipha
2010-01-20, 23:29
http://sydsvenskan.se/varlden/article622258/Kvinnogym-stangs-i-Saudiarabien.html

Kom att tänka på citatet "Bara svaga män är rädda för starka kvinnor" :smash:

miss_incorrigible
2010-01-20, 23:32
Det är alltid något som förbjuds någonstans och någon som blir kallad hora/infidel osv. *rolleyes*

stevebc
2010-01-21, 00:24
Korkat, men väntat.

Trapper Buzz
2010-01-21, 00:26
På tiden.

Närå. Hoppas kvinnorna gör revolution där.

Herr Oberst
2010-01-21, 00:27
Förbjuds!? Jag Trodde inte det varit tillåtet ens

Pudzianovski
2010-01-21, 00:28
:(*bs*


På tiden.

Närå. Hoppas kvinnorna gör revolution där.

Eller männen :thumbup:

Arne Persson
2010-01-21, 00:35
Förvånande? Knappast! Våldtagna kvinnor tex brukar ju bestraffas eftersom de "frestat" dom stackars männen till det.

Asdf
2010-01-21, 09:48
Jag undrar om det är samma i förenade arabemiraten med?

130kg finsk sisu
2010-01-21, 09:51
Men här i norden har vi fullt upp att gå ur kyrkan och kritisera oss själva så vi hinner inte med att kritisera detta. Eller hur?

Johan_P
2010-01-21, 10:14
Sorligt som fan. Men väntat.

Verbatim
2010-01-21, 10:25
Men här i norden har vi fullt upp att gå ur kyrkan och kritisera oss själva så vi hinner inte med att kritisera detta. Eller hur?

Även om få politiker skulle kritisera det, så är det nog få människor i Norden som ser upp till Saudiarabiens kultur, också kännt som Jordens rövhål.

Blomstrande
2010-01-21, 11:10
Fan vad trist!
Men männen vill förstås inte att kvinnorna ska vara alltför attraktiva under slöjorna?
Jag trodde att de flesta ville att deras fruar eller män ska vara snygga och hålla sig i trim???

stevebc
2010-01-21, 11:54
Även om få politiker skulle kritisera det, så är det nog få människor i norden som ser upp till saudiarabiens kultur, också kännt som jordens rövhål.:d

Men här i norden har vi fullt upp att gå ur kyrkan och kritisera oss själva så vi hinner inte med att kritisera detta. Eller hur?Förstår inte, menar du att folk här är för "PK" för att kritisera det? Och med här menar jag såklart Sverige och inte Kolozzeum.

Lucipha
2010-01-21, 12:14
Men här i norden har vi fullt upp att gå ur kyrkan och kritisera oss själva så vi hinner inte med att kritisera detta. Eller hur?

Typ: Svenska män är värre än talibaner, men talibaner får man inte kritisera för då är man islamofob.

Finns det någon kunnig på forumet som kan reda ut hur tolkningen av Koranen fungerar? Som jag har förstått det har nyare tillägg företräde över gamla, dvs att om två verser strider mot varandra är det den nyare som gäller?

stevebc
2010-01-21, 12:45
Typ: Svenska män är värre än talibaner, men talibaner får man inte kritisera för då är man islamofob.

Finns det någon kunnig på forumet som kan reda ut hur tolkningen av Koranen fungerar? Som jag har förstått det har nyare tillägg företräde över gamla, dvs att om två verser strider mot varandra är det den nyare som gäller?Ingen aning. Har försökt läsa koranen pärm till pärm några gånger, men det är inte lika intressant. Bättre att ta enskilda intressanta verser i så fall tror jag. Hur som helst så är det ofta så godtyckligt att det som faktiskt står inte är det viktiga, utan det är attityden bakom personen som tolkar det som avgör.

Några exempel:

(har inte koranen framför mig så kan inte leta upp de exakta formuleringarna så jag skriver ungefär som jag minns dom)

Sura 1: Ni ska förfölja kättarna tills de omvänds och hugga av deras huvuden med svärd om de vägrar.

Min tolkning: Det är viktigt att sprida Guds ord, man ska lägga ner mycket energi på missionering och övertalning.

Extremistens tolkning: (kommentar överflödig)

Sura 2: Ni ska inte dricka vin eller spela

Min tolkning: drick dig inte för full och bete dig som ett arsle, spela inte bort hushållets ekonomi varje helg

Extremistens tolkning: alkohol och spel ska förbjudas


Så, jag menar, det blir alldeles för godtyckligt. I Saudiarabien kan man nog komma med vilka verser man än vill från Koranen utan att det förändrar något hos de styrande, annat då än att de lär imponeras över att en kristen/ateist känner till koranen så väl. Det är ju inte precis så att den här kvinnosynen uppstod från Dag 1 efter Islam utan tillhör en gammal kultur med (enligt oss) unkna värderingar. Så de kommer alltid leta efter godtyckliga ursäkter, som koranen exempelvis, för att berättiga just detta.

Asdf
2010-01-21, 13:00
Typ: Svenska män är värre än talibaner, men talibaner får man inte kritisera för då är man islamofob.

Finns det någon kunnig på forumet som kan reda ut hur tolkningen av Koranen fungerar? Som jag har förstått det har nyare tillägg företräde över gamla, dvs att om två verser strider mot varandra är det den nyare som gäller?

En viktig sak är att endast den arabiska varianten av koranen gäller, alla översättningar är per defintion ogiltiga. Samtidigt är arabiskan ett mycket svårt språk där man lätt kan feltolka språket i sig om det t.ex dikteras, vilket gör att alla översättningar i sin tur kan ha flera fel. Detta är rätt ironiskt eftersom bara 20% av alla muslimer är araber

130kg finsk sisu
2010-01-21, 14:34
Det jag menar är att vi här i norden speciellt Sverige men även Finland och Norge. Gör allt för att släta över de dåliga sidorna av Islam. Medan man letar fel i kristendomen.
I USA görs alla filmer på det sättet att en muslim skall vara boven. I svenska filmer typ Walander är det alltid nån Sverigedemokrat eller pingstvän som är boven. Fatta nu gott folk att precis som i USA så mörkas mycket. Bara att det i Sverige är från andra hållet.

Edit: Nu kommer jag garanterat med på både Antifacistisk fronts och al Qaidas döttslista. De blir 2 och 3 efter finska nynazzarnas.

shut teh face
2010-01-21, 14:38
Det jag menar är att vi här i norden speciellt Sverige men även Finland och Norge. Gör allt för att släta över de dåliga sidorna av Islam. Medan man letar fel i kristendomen.
I USA görs alla filmer på det sättet att en muslim skall vara boven. I svenska filmer typ Walander är det alltid nån Sverigedemokrat eller pingstvän som är boven. Fatta nu gott folk att precis som i USA så mörkas mycket. Bara att det i Sverige är från andra hållet.

Edit: Nu kommer jag garanterat med på både Antifacistisk fronts och al Qaidas döttslista. De blir 2 och 3 efter finska nynazzarnas.
Men du har helt rätt.

Asdf
2010-01-21, 14:39
Det jag menar är att vi här i norden speciellt Sverige men även Finland och Norge. Gör allt för att släta över de dåliga sidorna av Islam. Medan man letar fel i kristendomen.
I USA görs alla filmer på det sättet att en muslim skall vara boven. I svenska filmer typ Walander är det alltid nån Sverigedemokrat eller pingstvän som är boven. Fatta nu gott folk att precis som i USA så mörkas mycket. Bara att det i Sverige är från andra hållet.

Edit: Nu kommer jag garanterat med på både Antifacistisk fronts och al Qaidas döttslista. De blir 2 och 3 efter finska nynazzarnas.

Tyskarna har ett uttryck för detta "Die dumme schweden"

Lucipha
2010-01-21, 14:43
Ingen aning. Har försökt läsa koranen pärm till pärm några gånger, men det är inte lika intressant. Bättre att ta enskilda intressanta verser i så fall tror jag. Hur som helst så är det ofta så godtyckligt att det som faktiskt står inte är det viktiga, utan det är attityden bakom personen som tolkar det som avgör.

Problemet är väl om några av de intressanta verserna är ogiltiga pga en nyare vers som talar emot?


Så, jag menar, det blir alldeles för godtyckligt. I Saudiarabien kan man nog komma med vilka verser man än vill från Koranen utan att det förändrar något hos de styrande, annat då än att de lär imponeras över att en kristen/ateist känner till koranen så väl. Det är ju inte precis så att den här kvinnosynen uppstod från Dag 1 efter Islam utan tillhör en gammal kultur med (enligt oss) unkna värderingar. Så de kommer alltid leta efter godtyckliga ursäkter, som koranen exempelvis, för att berättiga just detta.

Det där med vem som tolkar är ju ganska intressant, speciellt med tanke på att Saudiarabien finansierar många moskébyggen runt om i världen. Säger man sig förespråka en tolerant fredlig religion ser det rätt illa ut när man samtidigt blir sponsrad av islamister.

En viktig sak är att endast den arabiska varianten av koranen gäller, alla översättningar är per defintion ogiltiga. Samtidigt är arabiskan ett mycket svårt språk där man lätt kan feltolka språket i sig om det t.ex dikteras, vilket gör att alla översättningar i sin tur kan ha flera fel. Detta är rätt ironiskt eftersom bara 20% av alla muslimer är araber

Nu kanske jag är fel ute, men om den lilla gruppen av muslimer som har tolkningsföreträde samtidigt förespråkar en tolkning som är i våra ögon väldigt extrem, säger inte det en del om kärnan i religionen? Det är ju faktiskt de som har rätt att bestämma vad som ingår i deras religion och inte sekulära eller kristna västerlänningar.

130kg finsk sisu
2010-01-21, 14:58
Då inte sagt att pingsvänner och sverigedemkrater kan göra brott, grova brott. Men då det är i varje avsnitt så är det ju rent ut sagt löjligt. Precis som det är löjligt att det är nån från mellanöstern som får bära hundhuvudet i varje amerikansk film.

Lucipha
2010-01-21, 15:06
Då inte sagt att pingsvänner och sverigedemkrater kan göra brott, grova brott. Men då det är i varje avsnitt så är det ju rent ut sagt löjligt. Precis som det är löjligt att det är nån från mellanöstern som får bära hundhuvudet i varje amerikansk film.

Det är kul att se hur det svänger med vad som gäller inom politiken, tex när Sovjet var fienden och mujahedin fick vara hjältarna i rambo 3.

Asdf
2010-01-21, 15:17
[QUOTE=
Nu kanske jag är fel ute, men om den lilla gruppen av muslimer som har tolkningsföreträde samtidigt förespråkar en tolkning som är i våra ögon väldigt extrem, säger inte det en del om kärnan i religionen? Det är ju faktiskt de som har rätt att bestämma vad som ingår i deras religion och inte sekulära eller kristna västerlänningar.[/QUOTE]

Det är det som är problemet med islam, att ingen direkt kan förklara vad det innebär och vilket som är vilket. Olika muslimska falanger bråkar och har bråkat med varann i alla tider om vilken tolkning av koranen som är korrekt.

Det största skällsordet de har gentemot varann är att man inte är en "sann muslim" eller att man är "kafir". Uttryck som är mycket nedvärderande eftersom islam i sig inte bara är en religion utan många muslimers identitet i sig

Langster
2010-01-21, 15:50
Tyskarna har ett uttryck för detta "Die dumme schweden"

Fast just i Tyskland är det ju ännu mer tabu att tala illa om andra religioner och folkslag. Nu iaf, det har ju inte alltid varit så. :D

krellik
2010-01-21, 15:58
Typ: Svenska män är värre än talibaner, men talibaner får man inte kritisera för då är man islamofob.

Finns det någon kunnig på forumet som kan reda ut hur tolkningen av Koranen fungerar? Som jag har förstått det har nyare tillägg företräde över gamla, dvs att om två verser strider mot varandra är det den nyare som gäller?

Koranen är ju inte alls en särskilt kvinnofientlig bok, och ser man ortodoxt så är väll tanken att man inte alls ska tolka koranen.
Om man har något system för att ställa koran verser mot varandra enligt ålder vet jag faktiskt inte, men den viktigaste delen när det gäller ifall man ska "modernisera" islam handlar väll om hur man förhåller sig till olika profetraditioner och dylikt...

Asdf
2010-01-21, 16:59
Känner ni till Irshad Manji? Hon skrev en bok om en form av islam som öppnade för möjligheten att ifrågasätta vissa delar av koranen och dess budskap. Men samtidigt vara troende muslim med allt vad det innebär

Kolla in facebook över de bägga grupperna som antingen stödjer henne, eller totalt bashar henne och läs alla wall posts. Det är verkligen skrämmande att vi ens pratar om islamofobi när man inser hur det egentligen ligger till...

EkarN
2010-01-21, 17:45
kännt som jordens rövhål.

+1

Rabi
2010-01-21, 17:53
Det jag menar är att vi här i norden speciellt Sverige men även Finland och Norge. Gör allt för att släta över de dåliga sidorna av Islam. Medan man letar fel i kristendomen.
I USA görs alla filmer på det sättet att en muslim skall vara boven. I svenska filmer typ Walander är det alltid nån Sverigedemokrat eller pingstvän som är boven. Fatta nu gott folk att precis som i USA så mörkas mycket. Bara att det i Sverige är från andra hållet.

Edit: Nu kommer jag garanterat med på både Antifacistisk fronts och al Qaidas döttslista. De blir 2 och 3 efter finska nynazzarnas.

Det du säger är helt sant! :thumbup:

Berguven
2010-01-21, 18:24
Ingen aning. Har försökt läsa koranen pärm till pärm några gånger, men det är inte lika intressant. Bättre att ta enskilda intressanta verser i så fall tror jag. Hur som helst så är det ofta så godtyckligt att det som faktiskt står inte är det viktiga, utan det är attityden bakom personen som tolkar det som avgör.

Några exempel:

(har inte koranen framför mig så kan inte leta upp de exakta formuleringarna så jag skriver ungefär som jag minns dom)

Sura 1: Ni ska förfölja kättarna tills de omvänds och hugga av deras huvuden med svärd om de vägrar.

Min tolkning: Det är viktigt att sprida Guds ord, man ska lägga ner mycket energi på missionering och övertalning.

Extremistens tolkning: (kommentar överflödig)

Sura 2: Ni ska inte dricka vin eller spela

Min tolkning: drick dig inte för full och bete dig som ett arsle, spela inte bort hushållets ekonomi varje helg

Extremistens tolkning: alkohol och spel ska förbjudas


Så, jag menar, det blir alldeles för godtyckligt. I Saudiarabien kan man nog komma med vilka verser man än vill från Koranen utan att det förändrar något hos de styrande, annat då än att de lär imponeras över att en kristen/ateist känner till koranen så väl. Det är ju inte precis så att den här kvinnosynen uppstod från Dag 1 efter Islam utan tillhör en gammal kultur med (enligt oss) unkna värderingar. Så de kommer alltid leta efter godtyckliga ursäkter, som koranen exempelvis, för att berättiga just detta.

Om en gud som påstår sig vara allsmäktig inte ens klarar av att sprida sitt budskap till folket, utan att det kan missuppfattas, är det ingen gud som jag någonsin skulle ta på allvar.

Gabriel174
2010-01-21, 18:26
Det jag menar är att vi här i norden speciellt Sverige men även Finland och Norge. Gör allt för att släta över de dåliga sidorna av Islam. Medan man letar fel i kristendomen.
I USA görs alla filmer på det sättet att en muslim skall vara boven. I svenska filmer typ Walander är det alltid nån Sverigedemokrat eller pingstvän som är boven. Fatta nu gott folk att precis som i USA så mörkas mycket. Bara att det i Sverige är från andra hållet.

Edit: Nu kommer jag garanterat med på både Antifacistisk fronts och al Qaidas döttslista. De blir 2 och 3 efter finska nynazzarnas.

+1ar det där.

EkarN
2010-01-21, 18:48
Otroligt bra inlägg av Sisu.

arjeplogarn
2010-01-21, 18:49
Problemet med saudiarabien i korthet är att USA ger dem militärt beskydd ändå sedan oljekällorna upptäcktes i utbyte mot olja. Om man får militärt beskydd av USA så är det i princip en garant för att man kan göra vad man vill.

Tillsammans med att det finns ett hundratal "prinsar" som uppbär apanage. Med så mycket pengar är det oerhört lätt att falla för både den ena och den andra frestelsen och som äkta troende muslim så innebär frestelser att man inte hamnar i paradiset efter sin död. Sedan lever de i tron att man kan motverka alla sina snedsteg med att donera pengar till religiösa organisationer. Och att det ger bättre verkan ju aggressivare organisation man donerar till.

Och oftast är det de aggressivaste organisationerna som utför terrorhandlingar.


Varför Islam lämnar så stora utrymmen för olika tolkningar av de religiösa skrifterna är för att religionen lanserades för att motverka kristendomens alla dogmer och hierarki. Inom kristendomen kunde endast de professionella tro på rätt sätt och allt var centralstyrt. Inom Islam står man i direktkontakt med gud och man baserar sin tro på den heliga skrift. Vilket, minst sagt, lämnar utrymme för tolkningar.

Baan
2010-01-21, 18:49
Det jag menar är att vi här i norden speciellt Sverige men även Finland och Norge. Gör allt för att släta över de dåliga sidorna av Islam. Medan man letar fel i kristendomen.
I USA görs alla filmer på det sättet att en muslim skall vara boven. I svenska filmer typ Walander är det alltid nån Sverigedemokrat eller pingstvän som är boven. Fatta nu gott folk att precis som i USA så mörkas mycket. Bara att det i Sverige är från andra hållet.

Edit: Nu kommer jag garanterat med på både Antifacistisk fronts och al Qaidas döttslista. De blir 2 och 3 efter finska nynazzarnas.

Alltid detta snack att man är för snäll o.s.v., samtidigt som ingen annan religion diskuteras mer i negativa ordalag än Islam i dagens Sverige. Vad vill du se egentligen? Reinfeldt som ritar Mohammedkarikatyrer för att man ska kunna kalla oss objektiva?

tsp
2010-01-21, 18:59
Det jag menar är att vi här i norden speciellt Sverige men även Finland och Norge. Gör allt för att släta över de dåliga sidorna av Islam. Medan man letar fel i kristendomen.
I USA görs alla filmer på det sättet att en muslim skall vara boven. I svenska filmer typ Walander är det alltid nån Sverigedemokrat eller pingstvän som är boven. Fatta nu gott folk att precis som i USA så mörkas mycket. Bara att det i Sverige är från andra hållet.

Edit: Nu kommer jag garanterat med på både Antifacistisk fronts och al Qaidas döttslista. De blir 2 och 3 efter finska nynazzarnas.

Eftersom vi (tyvärr) fortfarande bor i ett samhälle präglat av kristendom är det väl ganska självklart att vi kritiserar den religion som ligger oss närmast för att på så vis kunna göra oss fria den?

bigtraps
2010-01-21, 19:09
Kvinnor ska hållas kort. Vi har mycket att lära av Saudi

Gabriel174
2010-01-21, 19:11
Eftersom vi (tyvärr) fortfarande bor i ett samhälle präglat av kristendom är det väl ganska självklart att vi kritiserar den religion som ligger oss närmast för att på så vis kunna göra oss fria den?

Senast jag kollade så var Sverige sekulariserat?

Lucipha
2010-01-21, 22:03
Känner ni till Irshad Manji? Hon skrev en bok om en form av islam som öppnade för möjligheten att ifrågasätta vissa delar av koranen och dess budskap. Men samtidigt vara troende muslim med allt vad det innebär

Hon nämns antagligen inte så ofta eftersom det blir svårt att kalla en färgad muslimsk kvinna för rasist eller islamofob. Om fler får upp ögonen för henne skulle kanske Islam kunna få den reformation den skulle behöva för att passa in i moderna demokratiska samhällen.


Koranen är ju inte alls en särskilt kvinnofientlig bok, och ser man ortodoxt så är väll tanken att man inte alls ska tolka koranen.
Om man har något system för att ställa koran verser mot varandra enligt ålder vet jag faktiskt inte, men den viktigaste delen när det gäller ifall man ska "modernisera" islam handlar väll om hur man förhåller sig till olika profetraditioner och dylikt...

Om du tittar på hur det ser ut i länder som är fullt ut muslimska (tex Saudiarabien) så har de uppenbarligen en annan syn på islam än dig. Menar du att man i Saudiarabien har missförstått islams budskap?

Alltid detta snack att man är för snäll o.s.v., samtidigt som ingen annan religion diskuteras mer i negativa ordalag än Islam i dagens Sverige. Vad vill du se egentligen? Reinfeldt som ritar Mohammedkarikatyrer för att man ska kunna kalla oss objektiva?

Grejen är väll att kristendomen har blivit hånad och förlöjligad (ofta med rätt) under lång tid, samtidigt som samhället har blivit mer sekulariserat. En av fördelarna med det är tex kvinnans lika värde. Problemet (som jag se det) med islam är att människor som kritiserar samma kvinnoförtryckande, bakåtsträvande människosyn inom just islam blir kallade för trångsynta islamofober. Tycker du att Religiösa dogmer skall stå över humanism, demokrati och lagar?

von huff
2010-01-21, 22:12
Kvinnorna behöver ju inte träna för utseendets skull man ser ju bara ögonen på dem?

tsp
2010-01-21, 22:39
Senast jag kollade så var Sverige sekulariserat?

Har du problem med att läsa? PRÄGLAT AV KRISTENDOMEN betyder inte religionstvång.. Senast jag kolla så firar de flesta svenskar en kristen jul, påsk, har kristna värderingar, gifter sig i kyrkan, dop, begravningar osv..

krellik
2010-01-21, 23:15
Om du tittar på hur det ser ut i länder som är fullt ut muslimska (tex Saudiarabien) så har de uppenbarligen en annan syn på islam än dig. Menar du att man i Saudiarabien har missförstått islams budskap?

Jag menar om man faktiskt sätter sig och läser Koranen (ja jag har gjort det) så står det inga grova kvinno förnedrande i min mening, iallafall inte i jämförelse med bibeln som har en del grova stycken.
Koranen är inte heller den övertydliga lagbok man i saudiarabien exempelvis vill ha för att styra sitt land. För att få så tydliga regler behöver man istället gå till exempel på hur Muhammed levde som make, far och ledare för sitt samhälle, för detta går man till profet traditionerna, de såkallade haditherna, dessa är betydligt senare upskrivna och det finns en väldigt stort antal sådana här. När det gäller dessa har man ett speciellt system man arbetar efter för att se hur äktheten i dessa är. I detta material kan man göra diverse gallringar på olika sätt och vrida och vända det fram och tillbaka på olika sätt. Genom detta material kan man då exempelvis ta budet som står i koranen att både män och kvinnor ska klä sig blygsamt och få det till att kvinnor ska bära slöja. För att ta ett exempel.

I min mening är inte själva problemet koranen i sig, en bok som när den kom uppenbarligen var ganska nytänkande kring kvinnor och skriven av en man som uppenbarligen hade stor respekt för sin fru, utan det grundsätt som islam fungerar på att eftersom det är guds sanna ord så får inget ändras och egentligen inte "tolkas", detta får konsekvenser då en bok som var nyskapande på 600 talet inte fungerar lika bra 1500 år senare i alla lägen om den alltid ska tolkas bokstavligt, då hamnar man i den situationen man är i att man får gå till profettraditioner och dylikt för att försöka vrida till olika tolkningar hur man ska implementera koranen i ett modernt samhälle.

Aekkelpotta
2010-01-21, 23:16
Är man ens förvånad?

Khyron_
2010-01-21, 23:40
text.

En 50åring som sätter på en 9årig flicka har ingen respekt för kvinnor.

Baan
2010-01-21, 23:46
Grejen är väll att kristendomen har blivit hånad och förlöjligad (ofta med rätt) under lång tid, samtidigt som samhället har blivit mer sekulariserat. En av fördelarna med det är tex kvinnans lika värde. Problemet (som jag se det) med islam är att människor som kritiserar samma kvinnoförtryckande, bakåtsträvande människosyn inom just islam blir kallade för trångsynta islamofober. Tycker du att Religiösa dogmer skall stå över humanism, demokrati och lagar?

Nej, och jag har inte heller märkt att någon vill ändra mycket i lagväg för att vi ska gå mot Sharialagar eller liknande. Minus några nötskallar, men dessa är nog relativt få även om dom säkert får en del uppmärksamhet från media när dom väl kommer med något halvintelligent krav.

Khyron_
2010-01-21, 23:47
Sverige närmar sig Saudiarabien sakta men säkert *spy*
http://sakine.blogspot.com/2010/01/apropa-mangkulturell-politik.html

Three pigs
2010-01-21, 23:55
infidels!

stevebc
2010-01-22, 00:06
Koranen är ju inte alls en särskilt kvinnofientlig bok, och ser man ortodoxt så är väll tanken att man inte alls ska tolka koranen.
Om man har något system för att ställa koran verser mot varandra enligt ålder vet jag faktiskt inte, men den viktigaste delen när det gäller ifall man ska "modernisera" islam handlar väll om hur man förhåller sig till olika profetraditioner och dylikt...Det är väl det som är det farliga med ortodoxa religiösa. Vissa suror framstår, och då ber jag om ursäkt i förväg, att vara skrivna av psykopater.

Om en gud som påstår sig vara allsmäktig inte ens klarar av att sprida sitt budskap till folket, utan att det kan missuppfattas, är det ingen gud som jag någonsin skulle ta på allvar.Bra poäng. Religiösa diskussioner och tvetydigheter har ju funnits sedan religionens uppkomst. Man tycker att om det fanns en allsmäktig gud så borde han försökt styra oss i rätt riktning snart. Det har ju gått några tusen år nu.... :)

krellik
2010-01-22, 00:13
Det är väl det som är det farliga med ortodoxa religiösa. Vissa suror framstår, och då ber jag om ursäkt i förväg, att vara skrivna av psykopater.

Gamla religiösa texter är ju jobbiga, gamla testamentet är ju tex en fruktansvärd text i stora delar (i mina ögon) men judarna kommer ju runt det genom att ha en religiös tolknings tradition som förklarar och lägger ut texterna vilket får den praktiska betydelsen att en judendomen är en rörlig religion som kan anpassa sig. Islam har sina poänger men denna inbyggda ortodoxi som en del av sin "grund ide" kan jag tycka är lite problematiskt. Samtidigt har det funnits exempel på tidigare perioder i historien där islamiskt styrda riken har varit starkt progressiva inom exempelvis filosofi och vetenskap, frågan är hur mycket de problem som finns idag egentligen har med en underdog mentalitet och händelseförlopp under kalla kriget samt ekonomiska faktorer att göra...?

stevebc
2010-01-22, 00:18
Bara så folk inte missförstår mig. Om det med ortodoxt religiös innebär att man tolkar alla texter bokstavligt (vilket det inte gör) innebär det att man bör/måste begå handlingar som av oss hade setts som psykopatiska. Givetvis är det bara ett fåtal som gör detta, och jag kan tänka mig att de inte var helt friska från början.


Något som även är intressant att notera är hur folk ser på kritiken mot islam i Sverige, eller Västeuropa. Mina muslimska vänner talar rätt ofta om hur folk kollar snett, missförstår islam och att de ofta hamnar under samma kam som terrorister och kvinnoförtryckare. Å andra sidan har vi kolozzeum, där det finns många som tycker motsatsen, att islam kommer för lätt undan. Så det handlar ju uppenbarligen om ens egna ståndpunkt. Kristna, högervridna tycker uppenbarligen att islam inte kritiseras tillräckligt medan muslimer och vänstervridna tycker motsatsen. Generellt sett. Hade nog varit intressant för de som tror att ingen vågar kritisera islam att gå bakom en slöja i en vecka, och uppleva världen utifrån hennes ögon.

sz0
2010-01-22, 07:37
Men här i norden har vi fullt upp att gå ur kyrkan och kritisera oss själva så vi hinner inte med att kritisera detta. Eller hur?

Det är sammankopplat, det är inte mer ologiskt att pga religion förbjuda kvinnor att styrketräna än att pga göra något annat män mer normalt typ inte arbeta på en helgad dag elelr vara avhållsam.
Sen är båda fullständigt uppåt väggarna, men orsaken att bråka med annars ganska harmlösa religiösa på hemmaplan är att det är acceptansen av detta tankesättet som leder till dumheter som detta eller nedblodade bilar utanför abortkliniker.

1911
2010-01-22, 07:43
Way to go!! Då håller vi tummarna för samma lagförslag i Sverige. Kvinnorna ska ägna sig åt annat än styrketräning. T.ex. ska de göra kvinnliga saker så som att laga mat, ta hand om barn och städa/diska/tvätta.

:n00b

Lucipha
2010-01-22, 09:29
Hittade en intressant text (http://www.folkochforsvar.se/images/stories/nalin.pdf) av Nalin Pekgul.

(Såg förresten att den moderate (islamistiske) riksdagskandidaten Abdirisak Waberi var med in en anti-Nalin Pekgul grupp på facebook ;))

En sak som slår mig är hur lite kunskap europeiska politiker verkar ha om den globala utvecklingen inom islam och hur den påverkar Europa. Den unga generationen av politiker vet t.ex. inte om hur nervösa Wahabister i Saudiarabien blev av att Khomeni genomförde den shiitiska revolutionen i Iran och gjorde anspråk på att vara Islams centrum. Wahabisternas motdrag blev att pumpa in miljoner i den religiösa propagandan i Europa. Till sin hjälp hade de bland annat imamer från Turkiet och Nordafrika som verkade bland turkarna och araberna i Tyskland, Holland och Frankrike. De byggde upp starka organisationer och medlemmarna krävde att samhället skulle anpassa sig efter deras levnadssätt....

...När muslimska organisationer tog kontakt med svenska politiker och
myndigheter var de tillmötesgående eftersom de var mycket angelägna att visa att muslimerna tillhörde det svenska samhället lika väl som alla andra som lever här. Problemet var bara att de strikt religiösa organisationer som tog kontakt inte representerade den stora majoriteten av muslimerna i Sverige. Politikernas försök till dialog bidrog på så sätt till att stärka de fundamentalistiska krafterna
bland de svenska muslimerna. Här visar sig också politikernas och myndigheternas okunskap om islam..

...Redan före den 11 september hade de som stod för den fundamentalistiska
tolkningen av islam ökat sitt inflytande i de svenska förorterna. Efter den 11
september började en del muslimer reagera mot fundamentalisternas inflytande och försökte varna både journalister, politiker och myndigheter men ingen lyssnade på dem för att de var rädda att stämplas som islamofober. Denna rädsla utnyttjades av de extrema krafterna och de började förtrycka andra muslimer som inte ville leva enligt deras stränga tolkning av islam.

Är hon rasist och islamofob?

Jag menar om man faktiskt sätter sig och läser Koranen (ja jag har gjort det) så står det inga grova kvinno förnedrande i min mening...

...då hamnar man i den situationen man är i att man får gå till profettraditioner och dylikt för att försöka vrida till olika tolkningar hur man ska implementera koranen i ett modernt samhälle.

Min poäng är att man tex i Saudiarabien, där man har tillgång till all relevant information på originalspråket väljer att tolka den på ett uppenbart kvinnoförnedrande sätt. Menar du att de tolkar den information om islam som idag finns, fel?

Mina muslimska vänner talar rätt ofta om hur folk kollar snett, missförstår islam och att de ofta hamnar under samma kam som terrorister och kvinnoförtryckare. Å andra sidan har vi kolozzeum, där det finns många som tycker motsatsen, att islam kommer för lätt undan. Så det handlar ju uppenbarligen om ens egna ståndpunkt. Kristna, högervridna tycker uppenbarligen att islam inte kritiseras tillräckligt medan muslimer och vänstervridna tycker motsatsen.

Problemet är att det (om jag har förstått det rätt) inte finns några större inriktningar inom islam som är reformerade. Om du bekänner dig till en tro som i stort finansieras och tolkas av extremister, får du acceptera att klumpas ihop med dem.

Gabriel174
2010-01-22, 18:01
Har du problem med att läsa? PRÄGLAT AV KRISTENDOMEN betyder inte religionstvång.. Senast jag kolla så firar de flesta svenskar en kristen jul, påsk, har kristna värderingar, gifter sig i kyrkan, dop, begravningar osv..

Och hur är det "synd" att det är så? För precis som du sa så tvingas ingen att fira sådana traditioner. Gillar du dem inte så gör du inte det, eller?

krellik
2010-01-22, 18:03
Min poäng är att man tex i Saudiarabien, där man har tillgång till all relevant information på originalspråket väljer att tolka den på ett uppenbart kvinnoförnedrande sätt. Menar du att de tolkar den information om islam som idag finns, fel?


Jag skulle vilja säga att "rätt" och "fel" är för trubbiga redskap.
Man får komma ihåg att den stora saken det handlar om i Saudiarabien är -traditionen-, de är alltså inget annat än hardcore konservativa. Således kommer de att följa tolkningar som tidsmässigt kommer från en annan tid i historien. Detta medför naturligtvis krockar med det "moderna" västerländska samhället ideal och åsikter (det politiskt korrekta är något som snabbt kan förändras, det är bara att kolla på de åsikter om raser tex som var politiskt korrekta för bara 100 år i vårt samhälle, i de här perspektiven så är 100 år absolut -ingenting-).

Jag tänker varken uttala mig att säga att varken konservativa kvinno/bög fientliga konservativa kristna präster, ultra ortodoxa judar eller konservativa muslimer tolkar sin religion fel.

Dock kan jag i sak säga att jag inte håller med dessa olika i sak på flera olika punkter och jag hävdar att det i samtliga religioner finns andra sätt att tolka religionerna på som jag själv skulle ställa mig bakom. Däremot ställer jag mig inte bakom att kalla andra människors religions uppfattning för "fel", konsekvenserna av deras tolkningar ifall det omsätts i handling å andra sidan...

tsp
2010-01-22, 18:11
En 50åring som sätter på en 9årig flicka har ingen respekt för kvinnor.

Iofs har det oerhört lite att göra med religionen Islam. Att äkta och genomföra samlag med barn gjorde man i stort över hela världen fram till ganska nyligen, historiskt sett. På vissa platser gör man det fortfarande.

T.ex. de kristnas helgon Heliga Birgitta giftes ju bort när hon var 13 bast, och det sågs inte alls som tidigt utan hon var gott och väl giftasmogen.

Khyron_
2010-01-22, 18:51
Iofs har det oerhört lite att göra med religionen Islam. Att äkta och genomföra samlag med barn gjorde man i stort över hela världen fram till ganska nyligen, historiskt sett. På vissa platser gör man det fortfarande.

T.ex. de kristnas helgon Heliga Birgitta giftes ju bort när hon var 13 bast, och det sågs inte alls som tidigt utan hon var gott och väl giftasmogen.

Om du vet historien bakom Aisha så tyckte även profetens styvbror att det inte var en bra ide för gubbsjuke Muhammed att gifta sig med Aisha.
Araberna hade lite moral i kroppen innan Muhammed tog över deras tänkande.

tsp
2010-01-22, 20:12
Om du vet historien bakom Aisha så tyckte även profetens styvbror att det inte var en bra ide för gubbsjuke Muhammed att gifta sig med Aisha.
Araberna hade lite moral i kroppen innan Muhammed tog över deras tänkande.

Till skillnad från de kristna där alla höll med om att ****** småflickor var lajbans! :thumbup:

Lucipha
2010-01-22, 20:14
Jag tänker varken uttala mig att säga att varken konservativa kvinno/bög fientliga konservativa kristna präster, ultra ortodoxa judar eller konservativa muslimer tolkar sin religion fel.

Skillnaden är att när en kristen präst gör ett bög/kvinnofientligt uttalande så är han i minoritet och folk blir folk upprörda (iaf i Sverige). De konservativa kristna grupperingar som finns kvar runt om i världen är precis lika sjuka som islamisterna och väver på samma sätt också in religion i politiken.

Oavsett om de tolkar sin religion rätt eller fel så är deras mål att sprida ideal som för samhället flera hundra år tillbaka i tiden, gällande jämlikhet och demokrati. Även om man är skeptisk till att islamisterna skulle kunna genomföra något sådant så har jag svårt att förstå varför man ens ska fundera på att tolerera ett sånt beteende.

Lucipha
2010-01-22, 20:19
Till skillnad från de kristna där alla höll med om att ****** småflickor var lajbans! :thumbup:

I de flesta civiliserade samhällen är vi däremot överens om att det är ett sjukt beteende. Tror du att det hundratal minderåriga flickor från rosengård som har gifts bort sista åren (utan ingripande från myndigheter) tycker det är lajbans?

Bubban
2010-01-22, 21:27
Religion................................

tsp
2010-01-22, 23:30
I de flesta civiliserade samhällen är vi däremot överens om att det är ett sjukt beteende. Tror du att det hundratal minderåriga flickor från rosengård som har gifts bort sista åren (utan ingripande från myndigheter) tycker det är lajbans?

Jag talar om 1300-talets kristna värld iofs.

Ang. hur det ser ut idag känner jag inte så väl till hur det fungerar. Men det är väl i huvudsak att flickor lovas bort som barn, men blir inte bortgifta förrän vuxen ålder?

Lucipha
2010-01-23, 12:01
Jag talar om 1300-talets kristna värld iofs.

Och jag talar (tyvärr) om delar av dagens Sverige ;)

Ang. hur det ser ut idag känner jag inte så väl till hur det fungerar. Men det är väl i huvudsak att flickor lovas bort som barn, men blir inte bortgifta förrän vuxen ålder?

http://www.nsk.se/article/20091113/NYHETER/911139989/-1/SPORTEN_NYHEDER/*/25-skanska-barn-bortgifta-varje-ar

http://sydsvenskan.se/sverige/article566402/Svart-hindra-att-barn-gifts-bort.html?refp=566400

"Den yngsta flickan som gifts bort var tolv år och gick i femte klass. I sjätte klass bodde hon med sin make, blev gravid och födde sitt första barn."

"I Sverige måste man vara arton år för att lagligt gifta sig. Barnäktenskapen är inofficiella bröllop, som oftast äger rum utomlands under sommarloven. För dem som gifter sig spelar det ingen roll att de inte är lagligt gifta i Sverige – en bröllopsfest har hållits och av omgivningen betraktas de som gifta. De förväntas leva tillsammans som man och hustru."

"Genom åren har hon sett över hundra barn giftas bort. Majoriteten vill inte bli bortgifta, säger hon. Ingrid Hansson får frågan om hur många barnäktenskap hon varit med om att stoppa, bortsett från de enstaka gånger då barnet brutit helt med sin familj.

Kuratorn funderar en stund. Svarar sedan, med en suck.

– Ingen gång. "

Kuratorn är polisanmäld nu, som tur är. Ser man mellan fingrarna när barn gifts bort och våldtas ska man låsas in. Blir fortfarande förvånad över hur tysta alla feminister är. Mini?

Deceiver85
2010-01-23, 12:19
Blir fortfarande förvånad över hur tysta alla feminister är. Mini?

Beröringsångest. Har man en gång anammat politisk korrekthet (där feminism ingår), så kommer mångkultursdyrkan med på köpet, och aldrig i livet att någon PK:are skulle kunna erkänna att det finns kulturer (som den muslimska) som är bakåtsträvande, utvecklingsfientliga och rent ut sagt vidriga.

Lucipha
2010-01-23, 12:33
Beröringsångest. Har man en gång anammat politisk korrekthet (där feminism ingår), så kommer mångkultursdyrkan med på köpet, och aldrig i livet att någon PK:are skulle kunna erkänna att det finns kulturer (som den muslimska) som är bakåtsträvande, utvecklingsfientliga och rent ut sagt vidriga.

Jodå, men den består av vita kristna heterosexuella män och kärnfamiljer ;)

joasimo
2010-01-23, 12:36
Där borta tycker jag att de behöver ett kvinnogym så kvinnor kan träna!
Men här i sverige finns det väl också kvinnogym? Tycker jag här himla löljligt, vad kommer härnäst? Separata mataffärer för kvinnor och män? Tillslut får vi kvinnor och män inte leva ihop :naughty: