handdator

Visa fullständig version : Proteinrik - Kolhydratfattig gryta? (Laktosfri)


MEP
2010-01-20, 22:15
Hej
Hösten (och julen) har resulterat i några extra kilogram lite här och var på kroppen. Har tidigare provat atkins, med skitbra resultat.
Under jullovet var jag hemma och åt julmat, jag var också ute och jagade 12 dagar och lyckades fylla båda grannens, farsans och mitt lilla frysfack med kött. Det fina köttet tog farsan i besittning och bogarna fick jag, jag har alltså ~13kg grytbitar (hjort) i mitt frysfack här i studentkorridoren.
Att bara koka dem kan jag inte leva med, så hög självdisciplin har jag inte, jag äter hellre tonfisk isåfall.

Har oturen att vara laktosintolerant, så även det är en försvårande faktor (för att hitta diet-recept).

Någon som sitter på nåt jag söker, riktvisare är också välkomna (improvisation är nåt jag nästan alltid lyckas med!).
Är det bara att koka i vatten utan buljong och fond? Funkar bönor som "utfyllning"? Andra "utfyllare"?
Har tänkt mig kokt eller stekt ägg istället för potatis.


Tack på förhand // Pålle

Trance
2010-01-20, 22:34
Hoppas någon ger dig stryk om du bara kokar dem och tvingar i dig dem. ;-)

Inspiration kan vara: http://www.recept.org/Grytor.htm

Googla runt efter recept på grytor och testa med hjortkött (eller helt enkelt sök efter recept på hjortgrytor). Jag skulle nog testat en chili baserad på hjort först.

Trance
2010-01-20, 22:42
http://www.cooks.com/rec/search/0,1-0,deer_chili,FF.html

MEP
2010-01-20, 23:22
Grytor kan jag! Men de jag kan är verkligen det jag måste motstå nu. Buljong, fond, grönsaker och potatis måste bort. Måste hitta substitut för detta!

Provade att steka en bit bara på skoj. Gick inte att tugga. Brukar behöva koka 2h innan man kan äta det.

Hur är det med selleri?

Trance
2010-01-20, 23:36
Grytor kan jag! Men de jag kan är verkligen det jag måste motstå nu. Buljong, fond, grönsaker och potatis måste bort. Måste hitta substitut för detta!

Provade att steka en bit bara på skoj. Gick inte att tugga. Brukar behöva koka 2h innan man kan äta det.

Hur är det med selleri?

Varför måste du undvika buljong/fond?

MEP
2010-01-20, 23:43
Varför måste du undvika buljong/fond?

Känns bra.. Eller nja. Egentligen vet jag inte vad de innehåller. Vad tror du?
Det är egentligen oväsentligt eftersom det är så liten mängd buljong i ett storkok.

Om jag säger dietgryta, vad säger du då? Det är det jag behöver tips om.

Btw: tack för länken! Kände inte till några internationella receptsidor innan.

WHITEFOLKS
2010-01-20, 23:54
Om du säger dietgryta så säger jag ät inom din kcalgräns.

Rotfrukter och grönsaker är väl tipset för fyllning.

vicarious
2010-01-21, 00:53
Buljong + rotfrukter och grönsaker så har du i stort sett allting fixat.. kan bli hur gott som helst. Nu blev jag sugen att ta fram en grytbit själv ur frysen :D

Icefire
2010-01-21, 09:57
Jag tycker att du ska ta i åtminstone en deciliter vin om du ska göra gryta.
Kanske att du kan göra en vanlig kalops också, det tror jag skulle bli kanon!!

Cohen
2010-01-21, 13:02
Känns bra.. Eller nja. Egentligen vet jag inte vad de innehåller. Vad tror du?
Det är egentligen oväsentligt eftersom det är så liten mängd buljong i ett storkok.

Om jag säger dietgryta, vad säger du då? Det är det jag behöver tips om.

Btw: tack för länken! Kände inte till några internationella receptsidor innan.

Att det känns bra är inget bra svar. Buljong och fond, tillika vin som kokat, är närmast att likställa med vatten. Så ät du dina grytor med gott samvete.

z_bumbi
2010-01-21, 13:22
Idag finns det laktosfria alternativ till de flesta mejeriprodukterna så jag ser det inte som något större hinder om man vill använda sig av det.
Köttfärsrätter är hyggligt sätt att ta hand om grytbitar etc från de flesta större däggdjuren.
"Asiatiska smaksättningar" är gott till vilt, iofs har jag bara testat älg men se till att få köttet mört och sen går det att tillaga det som mörare kött.
Gulasch