handdator

Visa fullständig version : en fråga ang. stretching


filyr
2010-01-20, 22:09
Tycker mina axlar är lite framåtsjunkna. För att rätta till detta tänkte jag dels köra mycket facepulls och nån annan övning som jag glömt namnet på, typ: http://www.frontface.se/09nr/14sid/bilder/rear_delt_sit.jpg

Sedan hörde jag att det kunde vara bra att stretcha bröstet före och efter passet. Men när jag googlade vidare på stretching+styrketräning så verkar det inte vara nån så populär kombination. Så nu blev jag konfunderad :P Synpunkter på detta? Och vad tror ni om övningarna? Tack!

Marcus H
2010-01-20, 22:23
Tycker mina axlar är lite framåtsjunkna. För att rätta till detta tänkte jag dels köra mycket facepulls och nån annan övning som jag glömt namnet på, typ: http://www.frontface.se/09nr/14sid/bilder/rear_delt_sit.jpg

Sedan hörde jag att det kunde vara bra att stretcha bröstet före och efter passet. Men när jag googlade vidare på stretching+styrketräning så verkar det inte vara nån så populär kombination. Så nu blev jag konfunderad :P Synpunkter på detta? Och vad tror ni om övningarna? Tack!

jag skulle stretcha efter passet! tänk bara på hållningen allmänt och tryck bak axlarna i normalt läge.

emi23j
2010-01-20, 22:41
Tycker mina axlar är lite framåtsjunkna. För att rätta till detta tänkte jag dels köra mycket facepulls och nån annan övning som jag glömt namnet på, typ: http://www.frontface.se/09nr/14sid/bilder/rear_delt_sit.jpg

Sedan hörde jag att det kunde vara bra att stretcha bröstet före och efter passet. Men när jag googlade vidare på stretching+styrketräning så verkar det inte vara nån så populär kombination. Så nu blev jag konfunderad :P Synpunkter på detta? Och vad tror ni om övningarna? Tack!

Stretching ska man nog hålla sig ifrån just innan passet. Men rörlighetsträning kan definitivt vara bra för att öka rörligheten och värma axlarna.

filyr
2010-01-20, 22:50
men kan det inte vara smart att stretcha bröstet för att tänja ut det lite? borde väl medföra att axlarna får lite lättare att hamna lite längre bak? är det stretcha efter som gäller isf?

Tomas W
2010-01-20, 22:54
men kan det inte vara smart att stretcha bröstet för att tänja ut det lite? borde väl medföra att axlarna får lite lättare att hamna lite längre bak? är det stretcha efter som gäller isf?

Jag ser inget problem med att stretcha ut bröstet innan du kör baksida axel för att träna mer i kroppens naturliga position. Däremot stretcha bröstet innan bröstträning skulle jag inte råda till :)

mattilainen
2010-01-20, 23:26
Den övningen du länkade till tar riktigt bra om man utför rätt. Själv börjat köra mycket på denna och 2 andra övningar för att minimera risken att åka på en inflammation eller frammåtskjutna axlar.

filyr
2010-01-21, 00:00
Den övningen du länkade till tar riktigt bra om man utför rätt. Själv börjat köra mycket på denna och 2 andra övningar för att minimera risken att åka på en inflammation eller frammåtskjutna axlar.

något speciellt att tänka på under den övningen? ochvilka är dom andra 2? :) tack för alla svar btw, gärna fler

filyr
2010-01-21, 00:18
om man nu ska stretcha ut bröstet lite, när är det smartast att göra det? efter bröstpasset? eller efter alla pass oavsett om man kört bröst eller inte?

siimon89
2010-01-21, 08:35
Stretching ska man nog hålla sig ifrån just innan passet. Men rörlighetsträning kan definitivt vara bra för att öka rörligheten och värma axlarna.

Som Emil säger ska man åtminstone vara försiktig med statisk stretching innan passet. Däremot BÖR du köra någon form av dynamisk stretching innan styrkepasset.

Dagar eller efter du tränat är statisk stretching däremot utmärkt.