handdator

Visa fullständig version : Risifrutti ?


Tunroth
2010-01-20, 21:22
Enligt en "normal" svensk är risifrutti inget bra, då den innehåller mycke socker, höjer blodsockret och man blir snabbt hungrig igen.
MEN hur är det med oss träningsnördar? Är det en "bra" rätt att käka före/efter träning?

nå, vad säger lagen? *flex*

*upptäckte idag att det faktiskt var riktigt gott*drool*, då jag på något sett vart emot det och inte "gillat"/ätit det på flera år! * :Virro

Onigiri
2010-01-20, 21:24
Kan inte komma på att det på något sätt skulle vara "dåligt" att äta det?

Atliol
2010-01-20, 21:27
Enligt en "normal" svensk är risifrutti inget bra, då den innehåller mycke socker, höjer blodsockret och man blir snabbt hungrig igen.
MEN hur är det med oss träningsnördar? Är det en "bra" rätt att käka före/efter träning?

nå, vad säger lagen? *flex*

*upptäckte idag att det faktiskt var riktigt gott*drool*, då jag på något sett vart emot det och inte "gillat"/ätit det på flera år! * :Virro


Varför är alla så rädd för socker egentligen ?? Märker du inte är det, men de som är det... *screwy*

King Grub
2010-01-20, 21:29
Inga problem. Efter är den garanterad bra för återhämtning, före kan du prova om du är så känslig att du får blodsockerkänningar. Får du inte det, är det inga problem. Det är inget som i sig försämrar några träningsresultat i alla fall; för en högenergiförbrukare är det tvärtom en lättäten energikälla. Större mängder socker än vad som rekommenderas för den stillasittande normalpersonen är inga problem för en fysiskt aktiv energiförbrukare.

Tunroth
2010-01-20, 21:35
Det var inte så jag menade,
jag är inte rädd för blodsockerhöjningar.
Det är bara vad tex alla dessa j*vla dietister & hälsofolk säger. typ..

Men frågan var mest om det är bra att äta en sån efter träning, om det är ett passande åter hämtningsmål tsm med en proteindrink.

Jag har iaf märkt på mig själv , att när jag äter rätt sorts kolhydrater så presterar jag mycket bättre på gymmet, men om jag äter fel sorts kolhydrater blir jag slö & klen.
(Om jag äter havregrynsgröt - POWER. Om jag äter frukt, yoghurt + macka = slöö!, trots att det blir lika mycke kolhydrater)

Tunroth
2010-01-20, 21:36
Inga problem. Efter är den garanterad bra för återhämtning, före kan du prova om du är så känslig att du får blodsockerkänningar. Får du inte det, är det inga problem. Det är inget som i sig försämrar några träningsresultat i alla fall; för en högenergiförbrukare är det tvärtom en lättäten energikälla. Större mängder socker än vad som rekommenderas för den stillasittande normalpersonen är inga problem för en fysiskt aktiv energiförbrukare.


Låter bra, precis vad jag sökte! :thumbup:

Johan_P
2010-01-20, 21:36
Efter är den garanterad bra för återhämtning, före kan du prova om du är så känslig att du får blodsockerkänningar. Får du inte det, är det inga problem.

Varför skulle han få några som helst känningar från blodsockret? Utgår du från att han har diabetes?

King Grub
2010-01-20, 21:42
Snabba kolhydrater före träning är det många som upplever försämrad prestation och andra negativa effekter, både fysiska och mentala av, även friska.

Blodsockersvängningar är inget fantasifoster, om du trodde det.

Det är allmänna rekommendationer för idrottare.

Thus, in contrast to the HI-GI meal or control, the MOD-GI breakfast cereal ingested 45 minutes before exercise enhanced performance time, maintained euglycemia for a longer period during exercise, and resulted in greater total carbohydrate oxidation during the exercise bout. We conclude that a MOD-GI meal provides a significant performance and metabolic advantage when consumed 45 minutes before exercise.

Metabolism, Volume 50, Issue 7, Pages 849-855 (July 2001)

Blodsockerpåverkan är ett faktum, och vi reagerar olika på glykemiska kolhydrater. Därför är det av vikt att individbasera sitt födointag före träning (och vid andra tillfällen) efter hur man själv reagerar. Att du kanske inte känner någon negativ påverkan av högglykemiska kolhydrater är inte relevant för någon annan - det krävs att den personen utvärderar själv.

Eddie Vedder
2010-01-20, 21:49
Varför är alla så rädd för socker egentligen ?? Märker du inte är det, men de som är det... *screwy*

Nej det är inte alla. Struntprat.

Däremot är ju rent socker dåligt att äta mycket av så att inte äta mängder av det är ju bara sunt. Din typ av ätbeteende är ju t.ex. hemskt.

Johan_P
2010-01-20, 21:53
Snabba kolhydrater före träning är det många som upplever försämrad prestation och andra negativa effekter, både fysiska och mentala av, även friska.

Blodsockersvängningar är inget fantasifoster, om du trodde det.

Självklart inte. Men att han skulle uppleva någon blodsockerförändring på en risifrutti har jag kanske lite svårt att tro.

Intressant studie, för övrigt.

http://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495(01)79958-1/abstract

Johan_P
2010-01-20, 21:55
Blodsockerpåverkan är ett faktum, och vi reagerar olika på glykemiska kolhydrater. Därför är det av vikt att individbasera sitt födointag före träning (och vid andra tillfällen) efter hur man själv reagerar. Att du kanske inte känner någon negativ påverkan av högglykemiska kolhydrater är inte relevant för någon annan - det krävs att den personen utvärderar själv.

Du har säkert helt rätt.

Tunroth
2010-01-20, 22:04
Någon som har typ forskat i risifruttin isig?
Det jag menar är vad vore risifruttin utan sylten?
Är innehållet fortfarande desamma, (alltså typ 20 gr kolhydrater, 2 gr protein , 4 gr fett. 130 kcal)
Fortfarande lika mycke snabba kylhydrater/sockerarter?