handdator

Visa fullständig version : Kycklingkebab.


Tiga
2010-01-20, 21:10
Hej

Vad gäller ang kycklingkebab i bröd? Hur pass nyttiga/onyttiga är dessa?

För er som inte vet så innehåller de bröd, kyckling, grönsaker & valfri sås
(vitlök för min del).

Borde inte dessa vara en ganska bra måltid?

Nere i Malmö/Lund är dessa jättevanliga och relativt billiga.

Tänker mest om man kan äta dessa som lunch varje dag med ett gott samvete *drool*

Tack

Mental
2010-01-20, 21:30
Hel ok käk tycker jag, ingen aning om hur energi det är, mycket hänger på portionsstorleken. Men går du inte upp i vikt så är det ju funkis. (om du inte bulkar då, men det låter inte så.)

plexmar
2010-01-20, 21:31
Hej

Vad gäller ang kycklingkebab i bröd? Hur pass nyttiga/onyttiga är dessa?

För er som inte vet så innehåller de bröd, kyckling, grönsaker & valfri sås
(vitlök för min del).

Borde inte dessa vara en ganska bra måltid?

Nere i Malmö/Lund är dessa jättevanliga och relativt billiga.

Tänker mest om man kan äta dessa som lunch varje dag med ett gott samvete *drool*

Tack


Om man ser till kalorierna så borde en sådan innehålla ganska mycket kalorier, med tanke på vitt bröd och sås.

Men om du klarar av att ligga på det överskott/underskott du planerat så är det ju lugnt :)

En sådan om dagen till lunch under bulk kan ju inte vara fel. Kostar typ 30 kr också *drool*

Eddie Vedder
2010-01-20, 22:01
Kycklingkebab är som vilken kebab som helst skulle jag säga. tycker du vanlig kebab är okej är ju kycklingkebab okej. Men tro inte att det är någon stor skillnad.

TehSaxo
2010-01-20, 22:25
Kycklingkebab är som vilken kebab som helst skulle jag säga. tycker du vanlig kebab är okej är ju kycklingkebab okej. Men tro inte att det är någon stor skillnad.

De restauranger jag ätit kycklingrulle/pizza/sallad på använder helt vanliga småbitar av kycklingfiléer i sina rätter, och det innehåller väl med protein än kebabkött och mindra kolh/fett?

Eddie Vedder
2010-01-20, 22:30
De restauranger jag ätit kycklingrulle/pizza/sallad på använder helt vanliga småbitar av kycklingfiléer i sina rätter, och det innehåller väl med protein än kebabkött och mindra kolh/fett?

Tråden handlar om kycklingkebab, inte vanlig kyckling i bröd.

TehSaxo
2010-01-20, 22:32
Tråden handlar om kycklingkebab, inte vanlig kyckling i bröd.

Det har du rätt i. ;) Men nu vet han i fall att de serverar vanlig kyckling som jag skrev om ^ =P

mattilainen
2010-01-20, 22:32
Det beror på. Kan inte se allt i svart och vitt. Bra för vad? Dåligt för vad?

Innehåller väl ganska mycket energi på ganska lite mat. Så om du vill ner eller stå still i vikt kan den både vara bra och dålig. Beroende på.

944RS
2010-01-21, 10:02
De restauranger jag ätit kycklingrulle/pizza/sallad på använder helt vanliga småbitar av kycklingfiléer i sina rätter, och det innehåller väl med protein än kebabkött och mindra kolh/fett?

Det är lite skillnad på kycklingbitarna. Lårfile/100g 19,6g protein 3,9g fett
Bröstfile 23,1g protein 1,2g fett enl. en näringstabell jag har.

Men några kebaber man kan köpa ligger på 16g P 0,5g K 11g F /100g.

Tiga
2010-01-21, 19:02
Kycklingkebab är som vilken kebab som helst skulle jag säga. tycker du vanlig kebab är okej är ju kycklingkebab okej. Men tro inte att det är någon stor skillnad.

Men det är ju i princip kyckling i bröd men det heter Kycklingkebab.

De restauranger jag ätit kycklingrulle/pizza/sallad på använder helt vanliga småbitar av kycklingfiléer i sina rätter, och det innehåller väl med protein än kebabkött och mindra kolh/fett?

Precis som jag tänkte=). Men vi kanske har fel

Morty
2010-01-21, 19:23
Tråden handlar om kycklingkebab, inte vanlig kyckling i bröd.

Vad tror du kycklingkebab-kycklingen är gjord av då? Afaik så är det just kyckling. Sen har man den i ett bröd, drar lite sås (i turkiet även majo) och sallad i den.

z_bumbi
2010-01-21, 19:29
Jag tror det beror på vilken leverantör/råvara som varje enskilt ställe använder. Om jag inte tar helt fel finns det (?) någon som kallas salladskyckling som bara behöver värmas och kryddas för att bli "kebab" och man ska kanske inte räkna med att den är lika mager som ett kycklingbröst. Såserna kan självklart också variera men i många fall är nog basen fil eller motsvarande.
Så någon direkt kaloribomb räknat per 100 g har jag lite svårt att se att det blir om man väljer bröd eller ris, med strips så ökar självklart energiinnehållet men det har ju inget med kycklingen att göra.

Eddie Vedder
2010-01-21, 21:40
Vad tror du kycklingkebab-kycklingen är gjord av då? Afaik så är det just kyckling. Sen har man den i ett bröd, drar lite sås (i turkiet även majo) och sallad i den.

Jag vet inte om du gör dig till. Men det är skillnad på fläskfilé och kebab och det är skillnad på kycklingfilé och kycklingkebab.

Jag har ätit både kycklingrulle och kycklingkebab. Det är ju samma klump av kött och slaktrens som man hyvlar av bitar från fast i form av kycklingkött. Men fortfarande drypande fett och knappast från de fina delarna.

Tiga
2010-01-24, 12:11
.
Det är ju samma klump av kött och slaktrens som man hyvlar av bitar från fast i form av kycklingkött. Men fortfarande drypande fett och knappast från de fina delarna.

Nu blev jag äcklad. =)

Eddie Vedder
2010-01-24, 12:17
Nu blev jag äcklad. =)

Bli inte det. Se det som en välgärning för miljön, någon måste ju äta överskottet från djurets finare delar också.:D

Tiga
2010-01-24, 12:25
Bli inte det. Se det som en välgärning för miljön, någon måste ju äta överskottet från djurets finare delar också.:D

Lol =)

tankoovich
2014-03-23, 14:20
Öppnar denna igen, surfar man runt så diffar det ju enormt mrllan fettinnehållet på olika kycklingkebaber.. Hur kan de göra de? diffar mellan 3-20g/fett per 100g :eek:

Tapatalk + Samsung skrev detta.

mela
2014-03-23, 15:18
Öppnar denna igen, surfar man runt så diffar det ju enormt mrllan fettinnehållet på olika kycklingkebaber.. Hur kan de göra de? diffar mellan 3-20g/fett per 100g :eek:

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Jag antar att det är olika delar av kycklingen och att vissa kanske har med mer kycklingfett medan andra har tagit bort kycklingfettet? Om du snackar om själva kycklingkebabköttet.

Mental
2014-03-23, 15:25
Öppnar denna igen, surfar man runt så diffar det ju enormt mrllan fettinnehållet på olika kycklingkebaber.. Hur kan de göra de? diffar mellan 3-20g/fett per 100g :eek:

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Jag antar att det är olika delar av kycklingen och att vissa kanske har med mer kycklingfett medan andra har tagit bort kycklingfettet? Om du snackar om själva kycklingkebabköttet.

Det har nog att göra med hur mycket kycklingskinn man använder i produkten. Men det låter rimligt att skiljer så mycket.

R Scarpa27
2014-03-23, 20:20
Öppnar denna igen, surfar man runt så diffar det ju enormt mrllan fettinnehållet på olika kycklingkebaber.. Hur kan de göra de? diffar mellan 3-20g/fett per 100g :eek:

Tapatalk + Samsung skrev detta.

är ju så... där jag jobbar ligger våran på 5.

kolla kebabkött som ex. kan variera kraftigt.... allt från 5 och uppåt,
kolla tex färdigkryddad färsk kebabkött i butik .. fan magrare och kalorisnålare än mycket mycket annat, men de fattar inte en vanlig svensson..utan kebab ouch då e de kaloririkt och farligt :D...
dock vad som är äkta kebab är en gåta och kebabbaren och olika märken har olika sorters kött m.m förvirrande... kebab är snarare en krydda...så kebabkryddar man mat får det heta kebab i dagens läge hehe...
jag menar fläskkött e ju inte kebab, inte kyckling m.m jag tycker fortfarande riktig kebab kommer från lamm.


look.. (skaraborgs gjord på fläskkött)
Näringsvärde per 100 g
Energi 135 kcal
Protein 17
Kolhydrat 3
Fett 6
http://vastervik.matvaran.se/ica_produkt/i_62805115648.jpg

tankoovich
2014-03-23, 20:27
är ju så... där jag jobbar ligger våran på 5.

kolla kebabkött som ex. kan variera kraftigt.... allt från 5 och uppåt,
kolla tex färdigkryddad färsk kebabkött i butik .. fan magrare och kalorisnålare än mycket mycket annat, men de fattar inte en vanlig svensson..utan kebab ouch då e de kaloririkt och farligt :D...
dock vad som är äkta kebab är en gåta och kebabbaren och olika märken har olika sorters kött m.m förvirrande... kebab är snarare en krydda...så kebabkryddar man mat får det heta kebab i dagens läge hehe...
jag menar fläskkött e ju inte kebab, inte kyckling m.m jag tycker fortfarande riktig kebab kommer från lamm.


look.. (skaraborgs gjord på fläskkött)
Näringsvärde per 100 g
Energi 135 kcal
Protein 17
Kolhydrat 3
Fett 6
http://vastervik.matvaran.se/ica_produkt/i_62805115648.jpg

Ahh, då är jag med. Beställde nämligen en kycklingkebab på pizzan idag, var sugen på hur den smakade o det var f de mest fettdrypande jag käkade! Rann olja ur botten på rullen. Inte igen!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

R Scarpa27
2014-03-23, 21:02
Ahh, då är jag med. Beställde nämligen en kycklingkebab på pizzan idag, var sugen på hur den smakade o det var f de mest fettdrypande jag käkade! Rann olja ur botten på rullen. Inte igen!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

antagligen mkt olja/smör?

hur man än vrider på det kan det variera stort ute på kvallite, fett, osv...
men äter man ute ska det ju i första hand smaka gott och man ska inte tänka på fett och kalorier då kan man likaväl laga maten hemma :) och ha stenkoll om man vill det :)

tkr gyros eller lammkött e fint, och gott =).
lammkebaben i australien var riktigt fin.
och alla dessa underbara kebabsåser de hade... haha en lista med bara 20 olika såser fanns på vissa ställen.

tankoovich
2014-03-23, 21:27
antagligen mkt olja/smör?

hur man än vrider på det kan det variera stort ute på kvallite, fett, osv...
men äter man ute ska det ju i första hand smaka gott och man ska inte tänka på fett och kalorier då kan man likaväl laga maten hemma :) och ha stenkoll om man vill det :)

tkr gyros eller lammkött e fint, och gott =).
lammkebaben i australien var riktigt fin.
och alla dessa underbara kebabsåser de hade... haha en lista med bara 20 olika såser fanns på vissa ställen.

Troligtvis! ;P

Jo, det är sant..hade gärna lagat ihop käket själv då jag inte är något jättefan av varken kebab eller pizza, men då vi hade avslutning med laget och då skulle det beställas från pizzeriaan!

Kvittarför min del på kcal då jag bulkar men just att det verkligen rann fett från rullen gjorde den bara sliskig och nästintill oätbar!


Har alltid velat smaka en riktig lammkebab, farsan har berättat att han har käkat några riktigt fina i de yngre åren, vet du om de fins någon bra i stockholm/uppsala området? *flex*

R Scarpa27
2014-03-24, 19:01
Troligtvis! ;P

Jo, det är sant..hade gärna lagat ihop käket själv då jag inte är något jättefan av varken kebab eller pizza, men då vi hade avslutning med laget och då skulle det beställas från pizzeriaan!

Kvittarför min del på kcal då jag bulkar men just att det verkligen rann fett från rullen gjorde den bara sliskig och nästintill oätbar!


Har alltid velat smaka en riktig lammkebab, farsan har berättat att han har käkat några riktigt fina i de yngre åren, vet du om de fins någon bra i stockholm/uppsala området? *flex*

amida på söder har jag käkat på en gång helt okey och gott faktist...
kolgrill & mkt lamm....
kika här.
mkt prisvärd mat faktist.
http://amida.se/

där dryper det inte om fett snarare tvärtom, jag bad om extra sås :)
nyttigt & gott ställe till bra priser.

tankoovich
2014-03-24, 19:02
amida på söder har jag käkat på en gång helt okey och gott faktist...
kolgrill & mkt lamm....
kika här.
mkt prisvärd mat faktist.
http://amida.se/

Får kanske kika in på onsdag då jag ska på.en liten Stockholms tripp! Återkommer! :D

Tapatalk + Samsung skrev detta.

R Scarpa27
2014-03-24, 19:04
Får kanske kika in på onsdag då jag ska på.en liten Stockholms tripp! Återkommer! :D

Tapatalk + Samsung skrev detta.

perfekt lunch då man inte får överdrivet mkt mat (inte den ggn iaf bara besökt stället en gång som sagt)

tankoovich
2014-03-24, 19:04
perfekt lunch då man inte får överdrivet mkt mat (inte den ggn iaf bara besökt stället en gång som sagt)

Ahh, låter toppen! Nu blev jag riktigt sugen!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Jeml
2014-03-24, 19:06
ska nog börja käka gyros på pizzerian. om man faktiskt får fläskkarré så är ju en gyrosrulle rätt så bra mat.

såsen är ofta baserad på filmjölk. kanske ~15% fett.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2014-03-24, 19:09
ska nog börja käka gyros på pizzerian. om man faktiskt får fläskkarré så är ju en gyrosrulle rätt så bra mat.

såsen är ofta baserad på filmjölk. kanske ~15% fett.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vissa kör på 3% filmjölk vissa 12%.
och ingen av dom är höga procenter, hemma kör jag på allt från 15-40% grädde och havregrädde därav mitt tycke.

man brukar dock blanda i dropfettet från kebaben i såserna med som gör smaken godare.

Jeml
2014-03-24, 19:12
vissa kör på 3% filmjölk vissa 12%.
och ingen av dom är höga procenter, hemma kör jag på allt från 15-40% grädde och havregrädde därav mitt tycke.

man brukar dock blanda i dropfettet från kebaben i såserna med som gör smaken godare.

okej jag läste något recept där basen var 2-3dl creme fraiche med 5dl fil 3%. det ger ju typ under 15%.

hmm ja det kan jag tänka mig. blir väldigt svårt att uppskatta.

jag skulle dock gissa att dom flesta rullarna ligger på 1200kcal?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2014-03-24, 19:30
okej jag läste något recept där basen var 2-3dl creme fraiche med 5dl fil 3%. det ger ju typ under 15%.

hmm ja det kan jag tänka mig. blir väldigt svårt att uppskatta.

jag skulle dock gissa att dom flesta rullarna ligger på 1200kcal?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

går ej säga beror ju på hur personen som jobbar hur mycket han lassar på(portionsstorlek)..
vilket ställe man går till, kvallite, sås, bröd m.m
allt från ca 500-1200 haha.

jag har dock varit på ett ställe med en rulle på minst 3000kcal jag lljuger ej... rullen var en halv meter och tjock med mkt kött, sås & flera varv rullat med bröd.

jag hade inte ätit på hela dagen, suttit på en kurs & tränat efter så hungrig var jag och klippte hela snabbt, men var mätt i 24 timmat sen iaf :) prisvärt!

Jeml
2014-03-24, 19:34
500? bara brödet lär ju ligga på det typ.

hehe 3k kcal... det är fan bra jobbat att få ner det i en rulle :D

skulle något ställe köra med sås baserad på majo så drar ju kalorierna lätt iväg 500-1000 extra :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2014-03-24, 19:46
500? bara brödet lär ju ligga på det typ.

hehe 3k kcal... det är fan bra jobbat att få ner det i en rulle :D

skulle något ställe köra med sås baserad på majo så drar ju kalorierna lätt iväg 500-1000 extra :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

huh nae 500kcal på ett tunnbröd? oh nej långt ifrån ex vis ett fyllt libabröd m falafel och sås. från en sida.
och som sagt beror ju på vart... vissa kör tunna som chips bröd, vissa tjocka , vissa rullar långa flera varv. likadant där.

En portion (4 st falaflar, libabröd och sås) ger:
450 kcal
13,1 g protein
16,1 g fett
62,1 g kolhydrater

Jeml
2014-03-24, 20:06
w0t.

jag tänker att dom brukar ju köra lika stor deg som til pizzorna. och brukar räkna med att det blir 500-600kcal från brödet?


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2014-03-24, 20:12
w0t.

jag tänker att dom brukar ju köra lika stor deg som til pizzorna. och brukar räkna med att det blir 500-600kcal från brödet?


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nej lika stor bröd som till pizzorna nej... tunnare och oftast mindre.
en pizzabotten e tjockare och har ju även uppvikt tjockare pizzakanter.

som sagt olika från ställe till ställe men oftast inte som en pizza i bröd.

Denniss
2014-03-24, 20:15
Guldfågeln har en fryst kycklingkebab som jag tycker är riktigt god iaf!
http://www.mathem.se/varor/kycklingkebab/fryst-kyckling-kebab-500g-guldfageln

Energi: 940kJ/225 kcal
Fett: 18 g - varav mättat fett: 6 g
Kolhydrat: 3 g - varav sockerarter: <0,5 g
Protein 14 g Salt: 1,4 g

Svensk kyckling och 90% kycklingkött.

(Såg nu att tråden är 4 år gammal. My bad)

R Scarpa27
2014-03-24, 20:20
Guldfågeln har en fryst kycklingkebab som jag tycker är riktigt god iaf!
http://www.mathem.se/varor/kycklingkebab/fryst-kyckling-kebab-500g-guldfageln

Energi: 940kJ/225 kcal
Fett: 18 g - varav mättat fett: 6 g
Kolhydrat: 3 g - varav sockerarter: <0,5 g
Protein 14 g Salt: 1,4 g

Svensk kyckling och 90% kycklingkött.

(Såg nu att tråden är 4 år gammal. My bad)

har du testat dem? du vet det är nuggets va?

Jeml
2014-03-24, 20:22
nej lika stor bröd som till pizzorna nej... tunnare och oftast mindre.
en pizzabotten e tjockare och har ju även uppvikt tjockare pizzakanter.

som sagt olika från ställe till ställe men oftast inte som en pizza i bröd.

jaha jag har alltid tagit för givet att det är en "pizzabotten" dom rullar in allting i :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2014-03-24, 20:37
jaha jag har alltid tagit för givet att det är en "pizzabotten" dom rullar in allting i :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

de bakar nog ut på samma deg men rullarna mindre, vissa kör säkert på samma mängd beroende på ställe (vissa ställen har ju pizza som man kan tycka är för småbarn) var på ett sådant ställe i sommras, tur systerns ungar var med så man kunde äta deras rester också :D

en pizzeria som finns här har jaekla massa alternativ som jag tkr är mkt bra...
glutenfritt
fullkorn
vanligt m vetemjöl
& hörde även de pratade om att börja med proteinbröd haha... allt för att följa trender och sälja mer.

så sjukt att folk köper allt som står protein framför och tror det är mkt nyttigare och att man behöver massa protein dagligen suck......

Jeml
2014-03-24, 20:48
hahah lol proteinbröd... till pizza..wtf

skulle aldrig köpa nåt annat en standard (om dom nu inte kom med något alternativ som låter lockande, inte nyttigare).

fullkornspizza vem fan vill ha det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2014-03-24, 21:03
hahah lol proteinbröd... till pizza..wtf

skulle aldrig köpa nåt annat en standard (om dom nu inte kom med något alternativ som låter lockande, inte nyttigare).

fullkornspizza vem fan vill ha det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

har testat =) brödet var faen inte äckligt iaf.
fullkornbröd behöver ju inte vara nyttigare än vanligt om man får i sig fullkorn genom annat.

allt handlar ju alltid om en helhet :)

jag menar ett fullkornsbröd kan ha mer socker och salt än vanligt vetebröd, beror ju på hur man bakar det :)...

dock var fullkornsbotten på pizzan mkt mer krispig :)
jodå proteinbrödet lär ju sälja då denna hets av proteinprodukter e så hett och rent luredrej egentligen...

finns ju proteinbröd i handeln också till dyr penning (vassle i brödet) billig tillverkning och sjukt höga priser, bättre att blanda ut smöret med vassle hemma och bre på vanliga mackor :] marknaden av produkter är ti9ll för att locka och lura folk oftast :)
i grund kan man ju göra så mkt själv enkelt, billigare & godare :)

men i dagens läge har man faktist inte alltid tid.

Denniss
2014-03-25, 06:54
har du testat dem? du vet det är nuggets va?

Jag skrev att jag tycker den är riktigt god. Då har jag väl testat den?
Ja jag vet att det är nuggets >.<

R Scarpa27
2014-03-25, 06:59
Jag skrev att jag tycker den är riktigt god. Då har jag väl testat den?
Ja jag vet att det är nuggets >.<

yea dock tycker jag de har fel namn på produkten många förväntar sig nog strimlor :) sen när de öppnar oj nuggetsbitar :naughty:

de borde döpa om produkten :) till chicken kebab nuggets endå =P