handdator

Visa fullständig version : Tappa i styrka under deff?


plexmar
2010-01-20, 19:49
Började deffen förra veckan och har märkt att jag har tappat lite i styrka på några övningar redan. Även förra deffen tappade jag en del i styrka.

Vilket jag antar är normalt, då man ligger på underskott..

Tappar ni något i styrka under deff?

Faajteer
2010-01-20, 19:56
Har visserligen bara deffat 9 dagar hittils med IF men jag har snarare ökat lite i styrka, i både knäböj och marklyft. :)


Mvh

tsp
2010-01-20, 20:31
Japp. Särskilt första veckan/veckorna. Sedan stannar det upp rätt bra för mig.

Johan_P
2010-01-20, 21:00
För mig så har det varit så att jag t.o.m. satt PB ett par veckor in i deffen. Men efter några veckor så blir jag svagare och totalt sett är det en ganska stor kraftminskning.

mangemani
2010-01-20, 21:08
under mina första misslyckade deffar(innan jag fick koll på hur allt låg till och hur man skulle göra) så tappade jag styrka.
numera när man gör rätt så behåller jag min styrka genom så gott som hela deffen.
kan börja kännas av när jag typ är nått kilo från mitt mål när jag har hållit på ett tag,mot slutet,men då kvittar det,då är man ju klar.

mulliy
2010-01-20, 21:33
Det tycker jag låter helt fel att du tappar styrka så tidigt, jag kan tappa lite grann främst i mark och böj efter många veckor.

spange
2010-01-20, 21:49
För mig så har det varit så att jag t.o.m. satt PB ett par veckor in i deffen. Men efter några veckor så blir jag svagare och totalt sett är det en ganska stor kraftminskning.

wörd, exakt samma för mig, ökade ovanligt bra första två veckorna i deffen, mest för att jag hade gett mig fan på att inte klena ner mig. sen sket det sig och jag blev svag. som tur är gick det över (nåja, rätt svag är jag fortarande..men ni fattar.)

chrilledude
2010-01-20, 21:51
Brukar bli starkare jag! Fast har ju inte styrketränat så länge.

malleman
2010-01-21, 01:39
under mina första misslyckade deffar(innan jag fick koll på hur allt låg till och hur man skulle göra) så tappade jag styrka.
numera när man gör rätt så behåller jag min styrka genom så gott som hela deffen.
kan börja kännas av när jag typ är nått kilo från mitt mål när jag har hållit på ett tag,mot slutet,men då kvittar det,då är man ju klar.

Låg du på ett alldeles för stor underskott de första deffarna, eller vad var det som gjorde att du tappade styrka?

limenka
2010-01-21, 02:06
Under de 14 dagar jag har deffat nu har jag tappat i de flesta övningar förutom de nya jag börjat köra där jag bara ökat. Låg på ett stort underskott den första veckan dock. Man kanske borde byta ut alla övningar mot nya?

Johan_P
2010-01-21, 09:59
Under de 14 dagar jag har deffat nu har jag tappat i de flesta övningar förutom de nya jag börjat köra där jag bara ökat. Låg på ett stort underskott den första veckan dock. Man kanske borde byta ut alla övningar mot nya?

Tappar du i styrka redan två veckor in, så gör du något fel skulle jag vilja säga. Skynda långsamt. Varför skulle du byta ut alla övningar mot nya?

mangemani
2010-01-21, 10:30
Låg du på ett alldeles för stor underskott de första deffarna, eller vad var det som gjorde att du tappade styrka?


bland annat

lerutis
2010-01-21, 10:43
Jag har kört i snart 3 veckor och inte märkt något på styrkan, snarare tvärtom. Min kropp verkar uppskatta ökningen av protein intag m.m.

Ska bli kul och se hur det är efter 6-7 veckor.

AlmostRipped
2010-01-21, 10:44
Jag är inne på dag 19 av min deff och har inte tappat på någon övning än så länge.. Beror väl på om du har mycket underskott kanske, jag ligger på ca -500 varje dag.

martikainen
2010-01-21, 11:00
Det sitter i huvudet. Om man går till gymmet med tanken att man deffar och nog inte har samma energi som förut så kan jag lova att du presterar sämre.

Går du med tanken att nu fan ska du sätta personbästa trots att du går på sparlåga så kommer du prestera bättre!

Johan_P
2010-01-21, 11:10
Det sitter i huvudet. Om man går till gymmet med tanken att man deffar och nog inte har samma energi som förut så kan jag lova att du presterar sämre.

Går du med tanken att nu fan ska du sätta personbästa trots att du går på sparlåga så kommer du prestera bättre!

Plus ett på detta!

It's all in your head! :thumbup: Till stor del, i alla fall. :)

chrilledude
2010-01-21, 12:04
Det sitter i huvudet. Om man går till gymmet med tanken att man deffar och nog inte har samma energi som förut så kan jag lova att du presterar sämre.

Går du med tanken att nu fan ska du sätta personbästa trots att du går på sparlåga så kommer du prestera bättre!

Så ***** sant, +1!

mangemani
2010-01-21, 15:54
Det sitter i huvudet. Om man går till gymmet med tanken att man deffar och nog inte har samma energi som förut så kan jag lova att du presterar sämre.

Går du med tanken att nu fan ska du sätta personbästa trots att du går på sparlåga så kommer du prestera bättre!

måste nog sätta en +1 på denna jag med.
dock så är det just det som är så svårt när man hållit på ett tag,när dessa hjärnspöken drar igång,men en erfaren tränande individ klarar detta bättre än en individ som typ är inne på första deffen.

ZaPpA1
2010-01-21, 16:05
är inne på min snart 4 e vecka och har inte tappat så mycket ( nytt pb bänk) jag ligger ändå - 800

du kanske måste kanske börja träna mer effektivt

karlingen
2010-01-21, 16:56
Jag har deffat i 3 veckor och känner att jag inte klarar av de extra 10 kilona @ bänken..

limenka
2010-01-21, 23:20
Tappar du i styrka redan två veckor in, så gör du något fel skulle jag vilja säga. Skynda långsamt. Varför skulle du byta ut alla övningar mot nya?

Japp, men som sagt har jag ökat i de nya. Jag har kört styrka nu i ett tag med samma övningar, så kan ha börjat stagnera och därmed skulle kanske ett byte av samtliga övningar chocka kroppen tillräckligt för att börja utvecklas igen.

pejo
2010-01-23, 17:30
Jag tappar rätt rejält i styrka när jag försöker gå ner i vikt. Jag mäter min styrka i knäböjsresultat. Exempelvis låg mitt max i knäböj på 160kg med kroppsvikten 68-69kg för två månader sedan. Nu ligger mitt max på ca 140kg med kroppsvikten 65kg. Visserligen har fokus inte legat på knäböjsträning de senaste två månaderna men jag har ändå kört det ganska regelbundet.
Att detta sitter i huvudet eller att jag gör några större fel tror jag inte på. Jag tror att det helt enkelt kan skilja sig en hel del från person till person.
Förra gången jag bantade minns jag att jag lyckades hålla min styrka i bänkpress däremot.

Onigiri
2010-01-23, 21:57
Det är ju när man deffar man testar nya gränser/PBn - och sätter dem mot all förmodan. Självförtroendet går långt över 9000 och man känner sig bäst i gymmet eller på kolozzeum, den dagen.

JoeyP
2010-05-03, 17:30
Jag tappar rätt rejält i styrka när jag försöker gå ner i vikt. Jag mäter min styrka i knäböjsresultat. Exempelvis låg mitt max i knäböj på 160kg med kroppsvikten 68-69kg för två månader sedan. Nu ligger mitt max på ca 140kg med kroppsvikten 65kg. Visserligen har fokus inte legat på knäböjsträning de senaste två månaderna men jag har ändå kört det ganska regelbundet.
Att detta sitter i huvudet eller att jag gör några större fel tror jag inte på. Jag tror att det helt enkelt kan skilja sig en hel del från person till person.
Förra gången jag bantade minns jag att jag lyckades hålla min styrka i bänkpress däremot.

+1 på den.

Tappar också en hel del i styrka när jag går ner i vikt, måttmässigt tappar jag inte lika mkt.

Men ökar också jävligt fort igen efter deff.

Joe Hardgainer
2010-05-03, 17:41
Blir starkare per kg men brukar inte lägga mer skrot på stången :)

Dr Jones
2010-05-03, 18:39
Det sitter i huvudet. Om man går till gymmet med tanken att man deffar och nog inte har samma energi som förut så kan jag lova att du presterar sämre.

Går du med tanken att nu fan ska du sätta personbästa trots att du går på sparlåga så kommer du prestera bättre!

+1 *cupid*

hariiis
2010-05-03, 18:53
Jag känner att jag inte tappat något gällande min deff, snarare ökat i vikterna.

chrilledude
2010-05-03, 19:02
"Tappar man styrka under deff gör man något fel"

Särskilt efter en vecka, eller så inbillar du dig att du är svagare, det sitter i huvudet.

Dreas
2010-05-03, 19:25
1mån in i deffen med nästan 5kg mindre på kroppen satte jag PB i bänkpress, dips med vikt, militärpress och lite annat. 7veckor in satte jag PB i mark, fast det kan förklaras genom ett teknikbyte istället för styrka.

JoeyP
2010-05-03, 19:40
Fattar inte varför jag tappar styrka, kör över 200g protein om dagen, runt 2000-2500kcal, långsam viktnedgång, samma schema fast mindre set reps osv.

Dreas
2010-05-03, 19:43
Fattar inte varför jag tappar styrka, kör över 200g protein om dagen, runt 2000-2500kcal, långsam viktnedgång, samma schema fast mindre set reps osv.En möjlighet är att du kör för hårt. En annan är att du sedan tidigare har legat nära ditt max för den muskel/kroppsmassan att vid en viktnedgång så kan du bara bli svagare. Min högst amatörmässiga gissning :)

koffein_beroende
2010-05-03, 20:48
Jag har deffat i 3 månader och bara ökat i styrka, kosten spelar grymt stor roll om man ska öka eller minska i styrka under diet.

Prisman
2010-05-03, 21:02
Överkroppen har jag blivit starkare i medans jag blivit lite svagare i benen.

Kauppi
2010-05-03, 21:45
har blivit starkare i marken och böjen. men svagare i bänken..
legat på underskott i 1mån och 1vecka so far.

limenka
2010-05-03, 21:48
Fattar inte varför jag tappar styrka, kör över 200g protein om dagen, runt 2000-2500kcal, långsam viktnedgång, samma schema fast mindre set reps osv.

En möjlighet är att du kör för hårt. En annan är att du sedan tidigare har legat nära ditt max för den muskel/kroppsmassan att vid en viktnedgång så kan du bara bli svagare. Min högst amatörmässiga gissning :)

En annan orsak kan vara att han tränar för lätt och inte stimulerar tillräckligt. Kör mer än gärna "överdrivet" många set under deff.

JoeyP
2010-05-03, 22:08
Tror snarare på för hårt isf.

Det krävs inte lika mkt för att behålla musklerna under diet som att skaffa dem.

Dreas
2010-05-03, 22:20
Tror snarare på för hårt isf.

Det krävs inte lika mkt för att behålla musklerna under diet som att skaffa dem.Jag körde hela kroppen två ggr i veckan och böj och mark två ggr i veckan. Det kombinerat med en lågkolhydratkost gjorde att jag höll på att styrka skutan åt skogen innan det ens börjat på allvar.

Tog 3 vilodagar och tog bort ett av böj och markpassen och ersatte med skivstångsrodd och utfall.

Kör du ofta till fail så testa att undvik det kanske. Du får testa dig lite fram och se ifall du hittar något som gör att du ökar igen :)

pejo
2010-05-04, 18:26
Jag tappar rätt rejält i styrka när jag försöker gå ner i vikt. Jag mäter min styrka i knäböjsresultat. Exempelvis låg mitt max i knäböj på 160kg med kroppsvikten 68-69kg för två månader sedan. Nu ligger mitt max på ca 140kg med kroppsvikten 65kg. Visserligen har fokus inte legat på knäböjsträning de senaste två månaderna men jag har ändå kört det ganska regelbundet.
Att detta sitter i huvudet eller att jag gör några större fel tror jag inte på. Jag tror att det helt enkelt kan skilja sig en hel del från person till person.
Förra gången jag bantade minns jag att jag lyckades hålla min styrka i bänkpress däremot.

Tänkte jag kunde bidra med vad som hänt sen jag skrev detta inlägg.
Nu ligger mitt böjmax på ca 145kg (utan bälte) och kroppsvikten 62.5kg. Jag har alltså lyckats återta en viss del av den tappade styrkan, samtidigt som jag fortsatt ner i vikt (visserligen väldigt sakta). Skillnaden tror jag är att jag lyckats stärka bålen något. Jag har upptäckt att bälte hjälper till mycket mer nu när jag är smalare och ger i dagsläget säkert nästan 10kg till skillnad från nästan inget tidigare. När man är tjock så har man ju redan ett inbyggt bälte.

Pompere
2010-05-04, 21:11
Nu efter ca. 2månaders "deffande" från 77 kg till 71 kg, så har jag tappat lite i bänken. Men håller det mesta annars. Dock så har jag tappat styrkeuthålligheten (6+ reps) ganska rejält. Kanske för jag inte kört väldigt mycket över 6-8 reps. Men sånt kommer snabbt tillbaka när jag väl ligger på balans och köttar lite högreps igen (I hope..).

internethjälten
2010-05-04, 21:21
Ökar gör jag.

JoeyP
2010-05-04, 21:28
Aja just nu är målet bara att jag ska vara starkare på samma utgångsvikt när bulken började.

Gosti123
2011-05-08, 20:36
När folk säger att man snabbt får tillbaka styrkan efter en deff, menar dom ofta då när man kommit tillbaka till sin ursprunliga kroppsvikt?

Ristretto
2011-05-08, 20:43
efter ca 10 veckor på underskott brukar jag alltid märka av det på att det går dåligt att prestera i basövningarna. Jag vet dock inte vad jag gör för fel, om något alls, har provat runt en hel del olika upplägg.

Börjar nästan misstänka att jag framförallt i bänken tjänar på att ha mer fett pga bättre tryck eller nåt.

dennipavlovic
2011-05-09, 00:31
Har nu inte läst igenom tråden.. men som rubriken lyder så kan jag svara att man tappar mycket i (först o främst) bröstet när det gäller i styrkan, behöver inte vara alla övningar, jag har bara tappar i bänk, medan jag ligger på likadant som innan vad som gäller pecsen o hantelövningar inom bröstet.. marken har ökat och alla ryggövningar (chins gör jag mer, men det är ju logiskt att man tar mer i chins när man får en viktnedgång, dvs det blir enklare).. rodden o allt annat har det svajjat, från bättre till sämre o till bättre igen, berås la på hur bra man ätit innan enligt mej... knäböjen har jag ökat men inte andra övningar vad som gäller benen... en som jag känner berättade att det är vanligt att öka i mark o knä medan bänken går nedåt, kmr inte ihåg vad det va exakt men det handlade om att typ när man går ner i vikt blir just marken o knä lättare, vet inte varför men thats the fact :) Men ät bra innan passet så ska det nog gå.. så har jag också hört att för varje månad man deffar tappas 10 % styrka i totalen i hela kroppen, jag har deffat 2.5 månader då har jag tappar cirka 25 % styrka i totalen.. kan passa på att säga tt man inte ska oroa sig för att man tappar.. för det bygger du igen senare, och eftersom du redan varit på den nivån att du tagit så o så mkt ex bänk 120 o nu på 100,, inom ett par månader (2 månader) kommer du tillbaka igen med rätt kost och rätt träning... :) så
Mina stats i deff från 2 februari, bänk från 120 till 100, marklyft från 170 till 190, knäböj från 160 till 180... oroar mig inte att jag tappar styrka, det kommer tillbaka... :D 2 februari 90 kg, nuläget 76... ni kan också se in min tråd som ligger på medlemsbilder "bulk i 15 veckor" deffbilder finns längre fram(sista sidorna) .... hoppas du fick nått utav detta TS

Pansartax
2011-05-09, 13:36
Deffat ner 16 kg sen januari lite drygt, har gjort några PB´s på vägen men har tappat styrka i vissa övningar. Det går väldigt mycket upp & ner, ena veckan orkar man inget andra är allt som vanligt.

Bytte gym när jag började deffen med så det var nya maskiner och så, blev svårt att veta hur pass mycket jag har tappat men.

Allt sitter inte i huvudet heller, även fast mycket gör det.