handdator

Visa fullständig version : Bieffekt av järntillskott?


Xenon
2010-01-20, 19:46
Tjennare.

Har precis börjat träna nu igen efter att ha haft en 2månaders paus pga körtelfeber.
Det innebär också att jag börjat med kosttillskotten igen: Whey fx, krea fx, zma, samt några vanliga vitamin tabletter.

Saken är att jag har märkt att jag har känt mig sådär i magen och börjat rapa ganska mycket efter att ha tagit proteinet samt kreatinet efter träningen.
Och idag efter ett toabesök så va det som vanligtvis är brunt mer svart.

Blev lite orolig och sökte runt lite och hittade att man kunde få det av blodrik mat samt järnrik mat.
Kan säga att jag idag till lunch åt blodkorv och att de vitamintabletterna jag tar innehåller järn.

Tror ni att detta är anledningen till färgskiftningen? eller kan det bero på något annat?
Och det med att jag inte mått så bra i magen efter protein och kreatin drinken har jag inte känt av innan, är det bara tillfälligt för att magen inte vant sig vid det igen?

Tacksam för hjälp!

Vicotnik
2010-01-20, 21:09
Det är mycket järn i blodkorven så det är därför avföringen är mer svart än vanligt. Inget att oroa sig för där.

Vad gäller din oroliga mage tror jag att det kommer att gå över. Se till att inte överdosera kreatinet, det strulade rejält med min mage när jag råkade överdosera en gång i tiden.

Xenon
2010-01-20, 21:21
Okey tack, jag tar 15g protein, 5gram kreatin innan träning och 30gram protein 5gram kreatin efter, dvs 10g/dag

Det ska inte vara för mycket enligt anvisningarna på påsen iallafall. Kör 3veckors doseringar.

snarlik
2010-01-20, 21:38
Enligt konsensus på detta forum tycks 5gram per dag räcka utmärkt, mer ger påfrestar bara njurarna i onödan.

Och vad det gäller din avföring så känner jag starkt igen det från veckorna efter jag lämnar blod, dvs då jag tar lite extra järn.

Ett litet tips är att Zinket i ZMA hämmas av järnrik mat (och för mycket zink hämmar koppar osv osv).

snarlik
2010-01-20, 21:39
EDIT: 5 gram kreatin, givetvis

Xenon
2010-01-20, 21:46
Okey, När är det bäst att ta kreatinet då? 5gram innan eller efter träningen?

Tack så mycket för svaren, hjälpen uppskattas stark.

Los
2010-01-21, 15:30
De bieffekter jag märker är mörk (nästan svart) avföring, ibland huvudvärk timmarna efter intag och ibland kortvarigt illamående.