handdator

Visa fullständig version : Fett%Jordnötter


betterbodies
2002-06-07, 06:53
Men Tja!

Tänkte höra om ngn vet ungefär hur många % som e fr respektive fett i jordnötter á 100g :confused: Samnt i jordnöttssmör :D

Frazze
2002-06-07, 07:06
Jordnötssmör brukar ligga runt 52-55% TROR jag.

Sverker
2002-06-07, 08:39
Livsmedelsverkets tabell

Jordnötter : 49 % fett

Jordnötssmör : 51 % fett ( helt beroende av tillverkarens recept ).

Fettet är 15 % mättat, 51 % omättat och 34 % fleromättad linolsyra.

z_bumbi
2002-06-07, 09:14
Jordnötsmör har väldigt ofta härdat vegetabilist fett i sig, gott men inte så himla nyttigt. Läs på burken.

betterbodies
2002-06-07, 20:47
tackar för svaren =) Längtar efter min 340g´s burk imorrn på ätardagen :D

Whey
2004-08-05, 00:49
Kanske inte är rätt tråd att fråga i, men jag blev lite rädd då jag läste följande:"Mättat fett finns framför allt i jordnötter, kokos och animaliska produkter, fisk undantaget. Även härdat vegetabiliskt fett som finns i många halvfabrikat innehåller mättat fett."Jag har alltid trott att det är bra fett i jordnötter, men jag kanske har trott fel? Eller är texten ovan felaktig?

Yankeee
2004-08-05, 04:45
Kanske inte är rätt tråd att fråga i, men jag blev lite rädd då jag läste följande:Jag har alltid trott att det är bra fett i jordnötter, men jag kanske har trott fel? Eller är texten ovan felaktig?

Se vad Sverker skrev. Den texten kommer säkert från ab/exp/iform/amelia motsv :sleep:

King Grub
2004-08-05, 06:23
Jordnötter och jordnötssmör - två olika saker. Inte själva jordnötterna, men tillsatser, vilka i och för sig inte utgör någon betydande del.

Whey
2004-08-05, 08:08
Jordnötter och jordnötssmör - två olika saker. Inte själva jordnötterna, men tillsatser, vilka i och för sig inte utgör någon betydande del.
I texten jag läste stod det jordnötter, det stod t.o.m. senare att fleromättat fett framför allt finns i vegetabiliska produkter "(ej kokos och jordnötter)"...

King Grub
2004-08-05, 08:17
Visst finns det mättat fett i jordnötter. Det gör det i de allra flesta livsmedel. Det är proportionerna som är viktiga.

Rapsolja, för att ta ett exempel, innehåller både palmitinsyra och stearinsyra, båda mättade fettsyror, men det gör ju inte att rapsolja är en dålig fettkälla.

Du kan inte undvika mättat fett.

Tittar du i Livsmedelsverkets tabeller ser du att andelen mättat fett i både jordnötter och jordnötssmör är låg i jämförelse.

tokke
2004-08-05, 09:04
lånar tråden kort och frågar vad är härdat eller delvis härdat fett och är det verkligen så mycket sämre än mättat fett?

King Grub
2004-08-05, 09:19
lånar tråden kort och frågar vad är härdat eller delvis härdat fett och är det verkligen så mycket sämre än mättat fett?

När fett härdas blandar man vätgas med oljan i fråga. Denna process omvandlar de omättade fettsyrorna till mättade. Dessutom kan transfettsyror bildas vid härdningen, och dessa kan liksom mättade fettsyror höja LDL-bundet kolesterol.

Sverker
2004-08-05, 11:46
Fullständigt härdat fett är rent mättat fett. Varken mer eller mindre.

Delvis härdat fett innehåller en del transfettsyror. Inte överdrivet mycket men de finns där.
Se transfettsyror som mättat fett. Även om de är omättade så saknar de helt de possitiva egenskaper som essentiellt fett har. Kroppen kan inte bygga någonting av det utan de är ren energi.

kampsporttjej
2004-08-05, 21:13
info: det finns faktiskt jordnötssmör gjort endast på malda jordnötter,
inget härdat vegetabiliskt fett/socker tillsatt.

jordnötssmör behöver ju inte betyda "skippy's" precis.

Einar
2004-08-05, 22:04
info: det finns faktiskt jordnötssmör gjort endast på malda jordnötter,
inget härdat vegetabiliskt fett/socker tillsatt.

jordnötssmör behöver ju inte betyda "skippy's" precis.

Alldeles riktigt. Själv kör jag med jordnöttsmör av tillverkaren Kung Markatta. Den ska finnas att få tag på i vanliga välsorterade mataffärer, dock har jag själv bara hittat den i hälsokostbutiken.

aliquis
2004-08-06, 00:48
kung markattas jordnötssmör smakar dock skit och är dyrt, runt 35kr för 340gram eller så. Det är dock kravmärkt.

Det jag brukade köpa var också ekologiskt, 650gram för 47kr eller något.

Nu köper jag dock billiga jordnötter, som nyligen, 5*400g parrots för 12kr/påse, sedan åker det ner i matberedaren några minuter och efteråt får man jordnötssmör för under 30kr/kg.