handdator

Visa fullständig version : Mindre rumpa träning


Andeno
2010-01-20, 17:57
Är en kille som har en ganska så stor rumpa, som jag skulle vilja ha något mindre.
Om det är så att mer fett som lägger sig på rumpan, så om jag då skulle gå ner i vikt skulle det främst "tas" fett från rumpan i den ordningen alltså om jag "deffar" eller bara allmänt går ner i vikt så kommer det alltså "tas" mer fett från rumpan?

2. Kommer överkroppen riktigt skinny med en större rumpa? Alltså kommer förhållandet mellan midja och överkropp i princip alltid vara lika?

Är 17 år 183 cm och väger 73 kg har tränat i ett år.

vicarious
2010-01-20, 18:03
Det är väldigt individuellt (genetiskt betingat) vart kroppsfett lättast fastnar och vartifrån det först ryker när man går ner i vikt.

För många brukar det dock oftast vara mage el rumpa. Det "går inte" att punktförbränna fett, inte i någon större utsträckning iaf. Du får helt enkelt gå ner i vikt och se vad som händer!

Lycka till! :thumbup:

Andeno
2010-01-20, 20:25
Okej, min tanke var att om det lättast fastnar på en viss punkt kanske de lättast försvinner därifrån med. :O

sKedbladh
2010-01-20, 20:34
Okej, min tanke var att om det lättast fastnar på en viss punkt kanske de lättast försvinner därifrån med. :O

tvärtom skulle jag säga! :thumbup:

Andeno
2010-01-20, 21:46
Haha, det där lät onekligen inte lovande. :P

chrilledude
2010-01-20, 22:01
Där du sist la på dig fett försvinner det först när du börjar deffa, TROR jag.

King Grub
2010-01-20, 22:02
tvärtom skulle jag säga! :thumbup:

Exakt.

Vildarawk
2010-01-21, 09:28
Din Längd/vikt är väldigt likt den jag hade för ett par år sen då jag själv tyckte jag hade stor rumpa. För mig funkade med att bara ånga på med träningen (notera: Jämn träning, ignorera inte glutsen!) och det slutade med schysstare proportioner! :thumbup:

mattilainen
2010-01-21, 12:26
Först dit, sist bort!

malleman
2010-01-21, 15:44
Har du bra hållning? Tänkte om du kanske är väldigt svankig och rumpan därför sticker ut...
Men annars, satsa på allmän styrkesträning (undvik dock SL-böjen kör OL-stilen istället ;)) och försök deffa ner dig till en låg fettprocent.

Good luck

andnel
2010-01-21, 16:14
Har du bra hållning? Tänkte om du kanske är väldigt svankig och rumpan därför sticker ut...


Jag har också stor rumpa + bra hållning. Det gör att min rumpa ser ÄNNU större ut än vad den egentligen är :P

Andeno
2010-01-22, 15:24
Har du bra hållning? Tänkte om du kanske är väldigt svankig och rumpan därför sticker ut...
Men annars, satsa på allmän styrkesträning (undvik dock SL-böjen kör OL-stilen istället ;)) och försök deffa ner dig till en låg fettprocent.

Good luck

Tror att jag har relativt bra hållning faktiskt. Kan du förklara vad du menar med "undvik dock SL-böjen kör OL-stilen"?

Sen så har jag läst många som helt enkelt skiter i att träna rumpa för att inte lägga på muskler där så att den blir större.(?) Så att överkroppen ska bli lite större i förhållandet.

JoeyP
2010-01-22, 15:31
Vadå först dit sist bort?

Stämmer väl inte alls?

Varför skulle det vara så?

Eller va?

Fattar inte redigt. Samma takt som man lägger på sig fett försvinner väl när man går ner i fett.

Dvs över 75kg så kommer mina kinder, under 75kg börjar dem genast försvinna.

Mapa
2010-01-22, 16:07
va populärt de har blivit att tycka man har för stor röv här....

du väger 73kg på 183cm.. fortsätt böj med gott samvete.

Det skulle va intressant att se bild på en man/kille som har oproportionerligt stor rumpa. jag har då inte sett nån..

stafh
2010-01-22, 16:22
Vadå först dit sist bort?

Stämmer väl inte alls?

Varför skulle det vara så?

Eller va?

Fattar inte redigt. Samma takt som man lägger på sig fett försvinner väl när man går ner i fett.

Dvs över 75kg så kommer mina kinder, under 75kg börjar dem genast försvinna.

Precis. Kinderna kommer sist --> först bort. I TS fall kommer röven först --> åker sist.

Andeno
2010-01-22, 18:59
Men man skall ej träna gluteus om man inte vill att den ska bli större antar jag?

Blomstrande
2010-01-22, 20:21
Men man skall ej träna gluteus om man inte vill att den ska bli större antar jag?

Alltså nu är jag tjej med rätt stor röv haha!
Men min rumpa blir bara mindre av styrketräning. Jag gör mest knäböj och utfall och benpress.
Däremot får den ju bättre form.

Om rumpan består av mestadels fett så är det kosten du måste dra ner på.
Muskler är väl aldrig fel :D

AurixLarson
2010-01-23, 00:16
Tyvärr går det inte att punktförbränna fett. Men bygg lite muskler på ben och överkroppen så ser det bättre ut? Annars kan du ju alterantivt testa att bara gå ner i vikt med cardio om du inte vill bygga.

malleman
2010-01-23, 01:15
Tror att jag har relativt bra hållning faktiskt. Kan du förklara vad du menar med "undvik dock SL-böjen kör OL-stilen"?


SL- böjen är knäböjs varianten med bred fotställning. Detta kommer göra att belastingen läggs mer på ruman istället för främre låret.

När du kör OL-böj så kör du lite smalare fotställning, lite bredare än axelbrett. Här kommer du böja mer i knäna, därför krävs för de flesta en förhöjning under hälen p.g.a. att rörligheten i fotleden inte räcker till. Kör du denna stilen, kommer det ta mer på främre lår!

Sen så har jag läst många som helt enkelt skiter i att träna rumpa för att inte lägga på muskler där så att den blir större.(?) Så att överkroppen ska bli lite större i förhållandet.

Jupp, ett vanligt orosmoment bland de som gymmar av estetiska skäl =) Men liksom, rumpan är ingen magisk kroppsdel som växer som en svamp. Är du hyffsat jämnstark i under- och överkropps övningar så är det lungt liksom.

MVH

Andeno
2010-01-25, 19:41
Frågan är om jag går upp mer vikt nu då, har rumpan "växt färdigt" så att kroppen väljer att lägga fett på andra ställen? :O

Nelli
2010-01-25, 23:09
du ska absolut fortsätta böja!
Om du vill ha mer symmetrisk kropp så träna rygg bredd och axel bredd!

bertbert
2010-01-25, 23:35
183 cm, 73 kg och stor rumpa? Tror jag INTE.

Med största sannolikhet är din rumpa i själva verket liten.

Andeno
2010-01-31, 21:28
Okejokej, men om jag skulle satsa på att bli allmänt större, bättre proportioner så ska jag inte egentligen ignorera gluteus, för om jag tränar rumpan så borde jag få mer muskelmassa där och då borde den bli ännu större?

Curls
2010-01-31, 21:37
va populärt de har blivit att tycka man har för stor röv här....

du väger 73kg på 183cm.. fortsätt böj med gott samvete.

Det skulle va intressant att se bild på en man/kille som har oproportionerligt stor rumpa. jag har då inte sett nån..

Örnsköldsvik, hearth of hockey Mapa !! ;)