handdator

Visa fullständig version : Stekt ris


The Somberlain
2010-01-20, 15:29
Hej, tänkte testa att steka ris någon gång i dagarna och undrar bara om ni har några tips på hur man bäst går till väga, samt vilken/vilka sorters ris som ger bäst resultat (läs "är godast")?

Tack på förhand.

Eddie Vedder
2010-01-20, 15:36
På matsajter brukar det finnas massa bra tips.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133668

AlmostRipped
2010-01-20, 18:05
Hej, tänkte testa att steka ris någon gång i dagarna och undrar bara om ni har några tips på hur man bäst går till väga, samt vilken/vilka sorters ris som ger bäst resultat (läs "är godast")?

Tack på förhand.

Jag brukade göra det ganska mycket förut. Så här gjorde jag då:

Kokade ris (vanligt uncle bens)
Stekte kyckling eller fläskfilé
Stekte Ägg och delade upp det i småbitar

Lägg i purjolök häll i olja i en wokpanna och rör om det lite.
Häll i det kokta riset tillsammans med kyckling/fläskfilé + ärtor
Rör om det och sen lägger du ner de stekta ägget, ha på lite soya och lite olja samt salt o peppar...
Fortsätt röra om ett tag och sen servera. Enkelt och riktigt gott... (Mer kryddor kan självklart användas och går att göra vegetariskt med)

omnibus
2010-01-20, 18:57
Koka vanligt ris.
Slå i en stor klick smör i en stekpanna, krydda med curry och låt det fräsa till sig lite. I med riset och stek det. Släng i jordnötter och skivad banan mot slutet. Servera med fläskfilé. Smaskens :)

Chrilli
2010-01-20, 22:01
Mitt tips är använd gårdagens ris, det vill säga kallt ris som kokat dagen innan.
Stek ägg först som scramble egg, häll i en skål. Fräs du önskar i en wokpanna/stekpanna. Jag gillar ärtor, räkor, kyckling, purjo, parprika, böngroddar m.m Lite vad man känner för med andra ord. Fräs och i med riset, krydda med ljus soja, salt, peppar, chili, koriander och sen i med det stekta ägget.

regus
2010-01-29, 12:38
I med ett rått ägg medans du steker riset. Rör om och stek tills du blir nöjd.