handdator

Visa fullständig version : "Tjejdeff"?


stiggelina
2010-01-20, 12:16
Kollat runt lite härinne för att få en uppfattning om hur man bör göra för att minska i vikt samtidigt som man tränar/vill behålla de muskler man har, upptäckt att trådar från det manliga könet är överrepresenterade:)...har därför lite funderingar om det är mkt skillnad i hur man ska göra som tjej när man "deffar", vi har ju ändå lite olika förutsättningar?! Finns det ngt man ska tänka på som tjej?Någon som är bra på att söka fram trådar angående detta...länka så kan jag läsa, eller någon tjej här som har tips och råd och som har egen erfarenhet?

Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag...okunskap..:confused:

Pepz
2010-01-20, 12:18
generellt: deff är svårare och kräver mer beslutsamhet för tjejer än killar. Tjejers kroppar funkar inte som de ska på låga kroppsfettnivåer och det är därför inget som kroppen vill tillåta.

Ska du dock bara bli av med ett par kilon är det inte så svårt. jag pratar om deff till tävling. Bara komma i form till sommaren så är det bara att ta tips från killarnas trådar

944RS
2010-01-20, 12:56
Samma sak gäller för tjejer som killar. Äta mindre kcal än "behovet" för att gå ner i vikt och styrketräna för att behålla de muskler man har.
Som det nämndes tidigare så är det nog lite krångligare när du ska få bort det där extra för en tävling eller liknande. Är du i den sitsen så tycker jag att det bästa är att ta kontakt med någon tjej som har egen erfarenhet från just tävlingsdiet.

z_bumbi
2010-01-20, 13:04
Det är värre att gå lågt med fett för tjejer, både i kosten och på kroppen så det är en faktor att tänka på. Med lågt i kosten menar jag typ 0,5 g/kg som funkar för killar men för tjejer troligen kan vara på gränsen för lågt, jag skulle i alla fall vänta så länge som möjligt innan jag petar ner fettet under 0,8 g/kg.
Lågt på kroppen varierar men tävlingsform för byggning är inte direkt hälsosamt för tjejer och sen minskar riskerna från den nivån.

Generellt så har tjejer en lägre kroppsvikt och mindre muskelmassa och gör därför av med mindre kalorier, det kan öka risken för att kosten blir för enahanda och brister kan uppstå. Det är t ex svårare att äta allsidigt på 1200 kcal vs 3000 kcal och avsteg från dieten har en större inverkan både på kalorier och näringsinnehåll.

Tjejer har betydligt oftare, eller har haft, ätstörningar så om man ska peta i någons diet så är det något att ha i åtanke. Det är iofs inget man ska strunta i när det gäller killar men frekvensen är mycket lägre.

stiggelina
2010-01-20, 22:17
Tack för era svar :), nej inte ngt med tävling här inte, men känns som om man vill göra "rätt" när man ändå ska försöka sig på att forma kroppen (alla förutsättningar finns, med tid, ork och motivation, för en gångs skull! :D), finns väl som inom andra områden många olika sätt att få resultat, får prova mig fram, och läsa mer här och se var det slutar...

WHITEFOLKS
2010-01-20, 22:25
Jag tror dessutom att många kvinnor får bättre resultat med högre fett% i dieten.

Något som går lite tvärtemot vad som är standard för de, ganska fettfritt.

Lellan
2010-01-20, 22:30
Har öht ingen erfarenhet att gå lågt kroppsfettmässigt vill jag börja med att säga.

Däremot, en sak som kan skilja, är väl vätskepådrag pga hormoner. Trots att jag VET att underskott av tillförd energi/överskott energiuttag= ger resultat, kan jag (senast igår faktiskt!) tappa sugen när vågen och skärpet hävdar motsatsen.

Man får ha lite is i magen när kroppen drar på sig vätska vid mens osv, dessutom får iaf jag våldsamt chokladsug då och kan vara bra om man vet hur man vill göra då. Ge efter el hitta andra sätt.

LadyG
2010-01-20, 22:47
Jag tror dessutom att många kvinnor får bättre resultat med högre fett% i dieten.

Något som går lite tvärtemot vad som är standard för de, ganska fettfritt.

Det kan jag hålla med dig om! Så fort jag ökade fett% i kosten (och offrade den hel del kolhydrater på kuppen) började det hända grejer, innan dess tyckte jag det gick trögt.

...fast det har jag för mig att jag läste mig till här på kolo nånstans att man skulle göra?

WHITEFOLKS
2010-01-20, 22:57
Det kan jag hålla med dig om! Så fort jag ökade fett% i kosten (och offrade den hel del kolhydrater på kuppen) började det hända grejer, innan dess tyckte jag det gick trögt.

...fast det har jag för mig att jag läste mig till här på kolo nånstans att man skulle göra?

Jag såg också det här på kolozzeum, nån utav de tävlande tror jag. Pia kanske?

LadyG
2010-01-20, 23:00
Jag såg också det här på kolozzeum, nån utav de tävlande tror jag. Pia kanske?

Nån av de som tävlar var det nog, jag minns faktiskt inte. Men det var ett bra råd :)

Eddie Vedder
2010-01-21, 08:28
...fast det har jag för mig att jag läste mig till här på kolo nånstans att man skulle göra?

Ja kvinnor har generellt sett än bättre förmåga till just fettförbränning och en något sämre förmåga till kolhydratförbränning jämfört med män.

Sannolikt pga av skillnader i kroppsmassan och hormonella skillnader.

LadyG
2010-01-21, 10:50
Ja kvinnor har generellt sett än bättre förmåga till just fettförbränning och en något sämre förmåga till kolhydratförbränning jämfört med män.

Sannolikt pga av skillnader i kroppsmassan och hormonella skillnader.

Båda sakerna är ju värdefullt att veta när man vill gå ner i fettvikt, det om fettet kände jag till men det om kolhydraterna visste jag inte om. Anledningen till att jag strök bland dem var att om man räknade ut enligt deffguiden så behövde man visst mycket fett och visst mycket protein, sen fyller man på med kolhydrater så då förutsatte jag att det var bland kolhydraterna man kunde skära ner :)

z_bumbi
2010-01-21, 12:46
Jag såg också det här på kolozzeum, nån utav de tävlande tror jag. Pia kanske?

Bla har Afanatic skrivit om det och jag tror att hormoner är mer av ett svar än att det handlar om förmågan att bränna fett som energi.

Eddie Vedder
2010-01-21, 15:35
Bla har Afanatic skrivit om det och jag tror att hormoner är mer av ett svar än att det handlar om förmågan att bränna fett som energi.

Det hänger ju ihop. Just de olika hormonella skillnaderna är ju vad som styr substratoxidation.

Ljuvligt
2010-01-21, 15:52
Har öht ingen erfarenhet att gå lågt kroppsfettmässigt vill jag börja med att säga.

Däremot, en sak som kan skilja, är väl vätskepådrag pga hormoner. Trots att jag VET att underskott av tillförd energi/överskott energiuttag= ger resultat, kan jag (senast igår faktiskt!) tappa sugen när vågen och skärpet hävdar motsatsen.

Man får ha lite is i magen när kroppen drar på sig vätska vid mens osv, dessutom får iaf jag våldsamt chokladsug då och kan vara bra om man vet hur man vill göra då. Ge efter el hitta andra sätt.

Håller med här och har många gånger upplevt att min (och har även läst att det gäller andra tjejer (och det kanske även gäller killar)) viktminskning maskeras av vätska. Detta gäller speciellt när jag kombinerar låg kcalintag, med mycket konditionsträning. Låt oss säga att jag under två veckors tid legat på ett tydligt underskott och därför borde gått ner en hel del, men vågen visar ingen skillnad eller ibland till och med en viktökning. Vilket känns jäkligt surt, med tanke på allt jobb man lagt ner. Antingen får man vara lite kylig och köra på ändå och då brukar "woosh"-effekten komma för eller senare och man tappar då ganska ordentligt. Idag hade jag haft is i magen, som Lellan skriver, under en sådan situation och ser det snarare som positivt (då vet jag att det snart kommer att hända grejer). Dock hade jag inte det under tidigare dieter. Men fick då tips om att köra en refeed (alá Lyle McDonald-style), dvs. ligga på kcal-balans och med ett normalt proteinintag men en ordentlig kolhydratshöjning och sen drar jag dessutom ner på fettet så mycket jag kan. Dagen eller dagarna efter kommer denna "woosh"-effekten igen. Även en riktigt svullar/ätardag kan ge/ger samma effekt. Jag har hört att det finns lite olika teorier angående varför det blir så och någon handlade kortfattat om att fettcellerna fylls med vatten när fettet minskas/förvinner. Nu har jag inte studier som stödjer detta, utan det var mer något jag kom att tänka på. Egentligen vill jag bara säga att det viktigaste för tjejer är att ha is i magen och följa K.I.S.S (Keep It Simple Stupid). Funkar det så finns det ingen anledning till att ändra något.

Sorry för att det blev lite mycket svammel. Hoppas jag fick med något viktigt i alla fall. :)

z_bumbi
2010-01-21, 16:18
Det hänger ju ihop. Just de olika hormonella skillnaderna är ju vad som styr substratoxidation.

Iofs men jag menade mer att tjejer verkar ha lättare att störa "hormonbalansen" vid lågt fettintag och det därför ställer till det vid viktnedgång.

Blomstrande
2010-01-21, 18:54
Om du bara vill forma kroppen och inte nödvändigtvis gå ner extremt mkt i fett% tycker jag det räcker med vettig kost och regelbunden styrketräning, såvida du inte har någon direkt övervikt.

Det är bättre att forma om kroppen sakta men säkert. Under det senaste året har jag totalt förändrat min kropp bara genom att vara mer konsekvent och tränat hårt och regelbundet (inte överdrivet mkt).

stiggelina
2010-01-23, 22:37
Tack för all bra input, tar med mig det och läser vidare här, finns mkt intressanta och roliga trådar, som får en att tänka efter lite...:)

Mimix
2010-01-23, 23:09
Ett högdoserat kalciumtillskott skall vara bra för fettförbränningen...Men lär inte vara lämpligt om man har prostata har jag läst.
(Jag är ganska duktig på att deffa rent allmänt men I BELIEVE att mitt Kalcium har gjort nytta också :))

Tolkia
2010-01-24, 09:39
Jag kan minnas fel, men är inte evidensen för att kalciumtillskott verkligen ger större viktminskning ganska dålig? Dock medför ju ofta bantning/deff att man s.a.s. naturligt äter mindre kalk (om man inte är typen som lever på kvarg), så ett kalktillskott är inte fel, framför allt inte om man är tjej.

Eddie Vedder
2010-01-24, 09:58
Jag kan minnas fel, men är inte evidensen för att kalciumtillskott verkligen ger större viktminskning ganska dålig? Dock medför ju ofta bantning/deff att man s.a.s. naturligt äter mindre kalk (om man inte är typen som lever på kvarg), så ett kalktillskott är inte fel, framför allt inte om man är tjej.

Jo det råder lite tveksamheter där. Kalcium tror kunna påverka lipolysen men samtidigt är det inte alla supplementeringsstudier som visar den effekten samtidigt som man ser den vid intag av mjölkprodukter.

Alltså MÅSTE det inte vara kalcium som är den främsta orsaken till varför man ibland kan observera en bättre viktreglering och fettförbränning när mjölkprodukter konsumeras. Kanske kalcium från mjölken i synergi med någon annan komponent (typs vassleprotein)?

http://traningslara.se/blogg/mjolkprodukter-och-viktreglering-mer-naturliga-fettforbrannare/

Mimix
2010-01-24, 10:28
Jag kan minnas fel, men är inte evidensen för att kalciumtillskott verkligen ger större viktminskning ganska dålig? Dock medför ju ofta bantning/deff att man s.a.s. naturligt äter mindre kalk (om man inte är typen som lever på kvarg), så ett kalktillskott är inte fel, framför allt inte om man är tjej.

Nej du har säkert som oftast rätt.
(OT men välförtjänat fjäsk från mig här:...Från att en gång hamnat på -123456789 från mig så har du klättrat och ligger klart på +...;))
Men ett ganska ovetenskapligt faktum är att en månad i höstas när min ekonomi var bedrövlig och jag fick ransonera mina kosttillskott och skippa Kalciumet, så var min viktminskningskurva inte lika brant.
Hur som helst som du säger så som tjej är det ju bra i vilket fall.
(Och kanske i mitt fall väldigt bra då jag slutade dricka mjölk när jag var 4 och inte började igen förrän jag var 32.)

Lovisa
2010-01-24, 12:55
Jag håller med Ljuvligt - keep it simple. Tror inte på krångliga dieter, måltidsersättningar eller liknande. Min princip är enkel - det handlar om ekvationen energi in / energi ut.

Jag är ganska deffad. Vill att musklerna skall vara synliga året om. För att hålla vikten satsar jag på proteiner och långsamma kolhydrater. Jag räknar inte kalorier utan går "på känn". Om man tränar regelbundet, håller sig till vettiga livsmedel och undviker fällor som godis och skräpmat, brukar det där med vikten lösa sig självt. Jag äter mycket fisk och skaldjur, ägg (ibland bara äggvitan) och magra mjölkprodukter som bas, med tillägg av mättande grönsaker typ broccoli samt grovt bröd.

Om jag lägger på mig nåt kilo som jag inte vill ha, brukar jag dra ned på brödet. Bröd är ganska energirikt, så det ger effekt att ta bort ett par skivor bröd per dag.

Det är tyvärr mycket svårare att vara deffad om man är tjej, eftersom vår kropp har behov av fett för hormonbalans/barnafödande. Att gå under den fettgränsen är onaturligt för kroppen och kräver därför rejäla uppoffringar (och är inte ens särskilt hälsosamt).

O_Wao
2010-01-24, 14:55
Jag tror dessutom att många kvinnor får bättre resultat med högre fett% i dieten.

Något som går lite tvärtemot vad som är standard för de, ganska fettfritt.
Jag har aldrig bantat/deffat per se, men har märkt att för mättnadskänslan är det bättre för mig att inte vara så paniskt rädd för fett och att snarare dra ner på kolhydratsdelen, det ger mättnadskänsla och bättre utdelning på några veckors sikt.