handdator

Visa fullständig version : Viktökning


Alvaries
2010-01-20, 12:02
Tjena! När jag tränar så brukar jag köra 3 x 10reps, och har alltid gjort det. En vän till mig sa att man ska köra 3 x 10reps i kanske 6 veckor, sedan öka vikterna så man endast klarar 3 x 6reps och köra så i 4 veckor, sedan byta tillbaka igen. Enligt honom så blir det svårt att växa annars, för att kroppen vänjer sig vid de andra vikterna, och det blir svårt att höja vikterna.

Har läst att om man kör 3 x 6reps så tränar man styrkan men växer inte, vilket jag tycker låter konstigt. Lite måste man ju växa?

Jag vill gärna veta hur ni gör eller har gjort. har ni höjt vikterna succesivt under tiden ni tränat, eller har ni tränat som jag skrev i ovanstående?

chrilledude
2010-01-20, 12:04
Har läst att om man kör 3 x 6reps så tränar man styrkan men växer inte, vilket jag tycker låter konstigt. Lite måste man ju växa?

Jo såklart du växer på det, men de menar väl att man växer MER när man kör typ 8-10 reps.

Jag själv kör alltid 8 reps, klarar jag mer så höjer jag. Ska dock börja variera lite.

Scratch89
2010-01-20, 12:12
Jag vill gärna veta hur ni gör eller har gjort. har ni höjt vikterna succesivt under tiden ni tränat, eller har ni tränat som jag skrev i ovanstående?

Förhoppningsvis blir du ju starkare när du tränar, och därför ökar även du vikterna succesivt när du lyfter enligt 3 x 10. Eller har du kvar samma vikter som när du började?

Alvaries
2010-01-20, 12:23
Tack för svaren!

Nej självklart har jag höjt ett par kilon, och funderar på att köra 3 x 10 ett ganska bra tag till.. sedan kanske de är bra att chocka musklerna lite ibland me :)

Martin Löwgren
2010-01-20, 15:10
Enligt honom så blir det svårt att växa annars, för att kroppen vänjer sig vid de andra vikterna, och det blir svårt att höja vikterna.

Finns folk som säger precis tvärtom. Man kan aldrig utgå från egna åsikter när man ger råd till andra, speciellt inte i träningsvärlden där så mycket baseras på rykte, myter och personliga erfarenheter.

Alvaries
2010-01-20, 16:53
Sant. Får nästan alltid olika svar på mina frågor :P antar att det är bäst att lära känna sin egen kropp istället :P Tack för svaren!

Eddie Vedder
2010-01-20, 18:05
Sant. Får nästan alltid olika svar på mina frågor :P antar att det är bäst att lära känna sin egen kropp istället :P Tack för svaren!

Hur länge har du tränat?

Just det där att "alla är så olika och alla måste hitta just SIN grej" tror jag nämligen är en inställning som gör mer skada än nytta för många nybörjare. Nog för att man med tiden måste hitta ett passande individuellt upplägg men att börja i den änden att man ständigt försöker lägga upp allt "optimalt" baserat på erfarenheter man inte har är en miss jag tror många gör.

Till en början skulle JAG säga att ett enkelt och behändigt upplägg baserat på grunder är bäst oavsett idrott. Samma sak med kosten, grunderna först och sedan kan man börja exprimentera.