handdator

Visa fullständig version : 1.7 g protein för konditionsidrottare


Skrollovicz
2010-01-20, 11:50
Jag minns att jag har läst Herr Grub skriva att en konditionsidrottare behöver 1.7 gram protein per kg och dygn. Allt däröver innebär sänkt proteinsyntes.

Om det inte är att begära för mycket skulle jag vilja ha en källa på detta. Inte för att jag misstror King Grub (det skulle jag aldrig drömma om) men för att jag vill läsa om det!

När jag ändå är i gasen så kan jag passa på att fråga: vem hör till kategorin "konditionsidrottare"?

King Grub
2010-01-20, 12:20
Du har blandat ihop flera siffror.

1.7 gram per kilo kroppsvikt kommer från Journal of Applied Physiology, 64,187–193.

Angående det skriver Tipton och Wolfe i J Sports Sci. 22:65-79:

In fact, Tarnopolsky et al., have clearly demonstrated that intakes above 1.7 g protein kg/bw/day simply result in oxidation of the ingested excess."

Lägre proteinintag innebär större proteinsyntes än ett högre proteinintag hos en konditionsidrottare; det visades i:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/289/4/E678

Eddie Vedder
2010-01-20, 12:22
När jag ändå är i gasen så kan jag passa på att fråga: vem hör till kategorin "konditionsidrottare"?

Träningsnivån hos undersökta deltagare varpå siffran tagits fram står i studien:

Subjects were required to be running a minimum of 56 km/wk for inclusion in the study.

Skrollovicz
2010-01-20, 12:30
Du har blandat ihop flera siffror.

1.7 gram per kilo kroppsvikt kommer från Journal of Applied Physiology, 64,187–193.

Angående det skriver Tipton och Wolfe i J Sports Sci. 22:65-79:



Lägre proteinintag innebär större proteinsyntes än ett högre proteinintag hos en konditionsidrottare; det visades i:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/289/4/E678

En konditionsidrottare kan alltså få en ännu bättre proteinsyntes om han /hon skulle gå lägre än 1.7 gram?

Måste i väg nu så hinner inte läsa studien, ska göra det när jag kommer hem.

Skrollovicz
2010-01-20, 12:32
Träningsnivån hos undersökta deltagare varpå siffran tagits fram står i studien:

Ska man tolka det som att det är onödigt att äta 1.7 g om man springer fyra mil i veckan, som jag?

King Grub
2010-01-20, 13:08
Du blandar ihop siffror, som sagt.

either a low (0.8 g/kg; LP)-, moderate (1.8 g/kg; MP)-, or high (3.6 g/kg; HP)-protein diet

There was no difference in FSR between LP and MP.

1.7 är inte med i den studien alls. Läs först, som du sade att du skulle

Skrollovicz
2010-01-20, 20:01
Som jag förstår det hade gruppen som åt 0.8 g protein per dag den mest fördelaktiga proteinsyntesen.

Hur ska man applicera detta på sin egen träning om man tränar hård motionsträning fem dagar i veckan och äter 2 gram protein? Ät mindre protein och bli större?

"The major finding of the current study was that the highest protein intake resulted in decreased FSR in the postexercise period. This is in contrast to our original hypothesis that mixed-muscle FSR would be enhanced with higher intakes of protein."

Trodde att regeln "ju mer protein desto bättre muskeltillväxt" gällde för alla, men tydligen inte för konditionsidrottare. För dessa verkar det ju vara tvärt om. *gah!*

King Grub
2010-01-20, 20:15
Hur ska man applicera detta på sin egen träning om man tränar hård motionsträning fem dagar i veckan och äter 2 gram protein? Ät mindre protein och bli större?

Hård konditionsträning fem dagar i veckan ger inte större muskler.

Skrollovicz
2010-01-20, 20:31
Hård konditionsträning fem dagar i veckan ger inte större muskler.

Nej, det är klart, men om man ändå eftersträvar ökad styrka. Jag tränar oftast 30 minuters intervallträning, är det onödigt för mig att äta mer än 0.8 gram protein per dag?

King Grub
2010-01-20, 20:35
Tränar du styrketräning? I sådana fall skall du rätta ditt proteinintag efter den träningen, om det är styrka och muskeltillväxt du önskar.

Skrollovicz
2010-01-20, 21:02
Tränar du styrketräning? I sådana fall skall du rätta ditt proteinintag efter den träningen, om det är styrka och muskeltillväxt du önskar.

Ja, det gör jag. Okej, då vet jag, tack!

King Grub
2010-01-20, 21:04
Styrketräningen är ju mångfaldigt mycket mer muskeluppbyggande än konditionsträning. Att begränsa styrketräningsresultaten genom en lågproteindiet skulle påverka din muskel- och styrkeuppbyggnad mycket mycket mer negativt än den ev uppreglering av proteinsyntesen konditionsträningen skulle ge.

Skrollovicz
2010-01-20, 21:06
Ursäkta om jag har varit otydlig i tråden, jag borde såklart ha nämnt att jag tränar styrketräning!

Får man fråga Grub, hur mycket protein du äter per dag?

Anders The Peak
2010-01-21, 09:01
Ursäkta om jag har varit otydlig i tråden, jag borde såklart ha nämnt att jag tränar styrketräning!

Får man fråga Grub, hur mycket protein du äter per dag?
Nu har jag läst igenom den här studien som Grub hänvisar till. Vad jag kommer fram till är att i praktiken är det ingen skillnad mellan 0.9-2.5gr/kg. Det som är mer avgörande är om du har tillräckligt med glykogen/glukos i kroppen. Om man har lite substrat så kommer kroppen att använda en större del av proteinet som energisubstrat och det påverkar fraktionshastigheten av proteinet för att få fram energi dvs ökad proteolys(nedbrytning av kroppseget protein) men så länge man har tillräckligt med kolhydrater i kosten går det bra att ligga på lägre proteinintag och det har antagligen ingen negativ påverkan på resultaten

melancoolio
2010-01-21, 09:13
Nu har jag läst igenom den här studien som Grub hänvisar till. Vad jag kommer fram till är att i praktiken är det ingen skillnad mellan 0.9-2.5gr/kg. Det som är mer avgörande är om du har tillräckligt med glykogen/glukos i kroppen. Om man har lite substrat så kommer kroppen att använda en större del av proteinet som energisubstrat och det påverkar fraktionshastigheten av proteinet för att få fram energi dvs ökad proteolys(nedbrytning av kroppseget protein) men så länge man har tillräckligt med kolhydrater i kosten går det bra att ligga på lägre proteinintag och det har antagligen ingen negativ påverkan på resultaten

Bra sammanfattning. Om den stämmer!?

Tack!