handdator

Visa fullständig version : Studieförsäkran CSN


stevebc
2010-01-20, 11:16
Jag har fortfarande inte fått möjlighet att göra en studieförsäkran på www.csn.se. Förra terminen gjorde jag den 25:e augusti när utbetalningen kom någon vecka senare (väl?). Nu är det väl tänkt att man får studiemedlet runt 25:e januari men fortfarande kan jag inte lämna studieförsäkran, och man får väl inte pengarna före man gjort det?

Har ni kunnat göra er studieförsäkran alternativt fått det första studiemedlet för terminen än?

Är det så att man bara lämnar studieförsäkran en gång om året?

Nixon
2010-01-20, 11:24
Du har inte fått en sån blankett via vanlig post? https://www.csn.se/studiemedel/hjalp.do?textId=tjanst.lamnaStudieForsakran.steg1

stevebc
2010-01-20, 11:26
Ingen aning. Jag bor inte i Sverige under det här läsåret så skolan sköter allt sånt här för mig via deras registreringssystem LADOK. Har redan frågat dom om de registrerat mig för denna terminen.

Det går lika bra att göra studieförsäkran online, om man kan skriva digitala signaturer. Det som är bra med ditt alternativ dock är att jag vet att jag iaf kan lämna den till skillnad från online, där det inte ens är möjligt.

Börjar bli väldigt stressad nu.

dream_theater_
2010-01-20, 11:27
Sluta stressa och ring csn?

Insulinus
2010-01-20, 11:37
För egen del var det bara att logga in på Mina Sidor på CSN hemsida och lämna! Inga problem så det ska funka.

Ring dem om du inte får ordning på det!

stevebc
2010-01-20, 11:50
Sluta stressa och ring csn?

För egen del var det bara att logga in på Mina Sidor på CSN hemsida och lämna! Inga problem så det ska funka.

Ring dem om du inte får ordning på det!Bah. Nu får jag göra det. Syftet med tråden var att se om ni hade haft möjlighet att lämna, för i så fall är det något fel på min ansökan och jag behöver ringa dom.

Tack.

n1tro
2010-01-20, 11:56
jag har haft möjlighet att lämna ...



mvh

Prankie
2010-01-20, 11:58
Jag lämnade många dagar sen.

dream_theater_
2010-01-20, 11:59
Jaha var det det du undrade. Jag har med lämnat in, jeeetelängesen

hahavaffan
2010-01-20, 12:17
Jag lämnade min via webben för en vecka sen typ.

hio
2010-01-20, 13:46
Jag fick CSN idag, wut?

hahavaffan
2010-01-20, 13:52
Jag med! Så jävla gött. 12 färska som väl blir 1-2 efter räkningar och Åre :(

Carolinew
2010-01-20, 13:53
Har lämnat, fick första utbetalningen i torsdags, andra kommer 25:e, sedan en gång i månaden den 25:e som vanligt. Man får väl extra i jan pga köp av litteratur etc. antar jag.

hahavaffan
2010-01-20, 13:55
Har lämnat, fick första utbetalningen i torsdags, andra kommer 25:e, sedan en gång i månaden den 25:e som vanligt. Man får väl extra i jan pga köp av litteratur etc. antar jag.Man får väl inte två utbetalningar under januari? En om 12K om man tar fullt lån och bidrag?

spange
2010-01-20, 13:57
jag skickade in den via snigelpost igår, va 17 har ni fått det idag för?:P jag lär ju inte ha fått det med tanke på att jag var sen in med studieförsäkran:confused:

hahavaffan
2010-01-20, 13:58
jag skickade in den via snigelpost igår, va 17 har ni fått det idag för?:P jag lär ju inte ha fått det med tanke på att jag var sen in med studieförsäkran:confused:Om du är registrerad på kurser, tar det typ en vecka efter studieförsäkran enligt dom själva har jag för mig.

spange
2010-01-20, 14:00
aah, ok:)

C.E.J.
2010-01-20, 14:54
Steve, när avslutade du höstterminen? Var det nyligen kanske csn inte fått dina studieresultat ännu.

Sparven från Minsk
2010-01-20, 15:49
lämnade mitt den 12:e. fick påminnelse mail om et.

dream_theater_
2010-01-20, 17:02
Det var ju en glad överraskning att få lite pengar idag...!!1!!!111

capture
2010-01-20, 18:21
Jag som går tek.fak. på liu kunde lämna studieförsäkran den 18 medans de som går på fil. fak. kan lämna den först den 25 alltså på måndag. Sen tror jag att vi var tvugna att betala kåravgift innan det skickas till csn

Flodhäst
2010-01-20, 18:21
Skickade in min studieförsäkran förra veckan och fick allt beviljat, men inga pengar har trillat in ännu och jag misstänker att det är för att de inte vet vilket konto de ska till. Hur går man tillväga för att få pengarna till rätt konto? Måste jag lägga ha ett medgivande på min bank?

Carolinew
2010-01-20, 18:22
Man får väl inte två utbetalningar under januari? En om 12K om man tar fullt lån och bidrag?

Jag får två utbetalningar enligt utbetalningsplanen jag fick. 14:e och 25:e. Tar inget lån, bara bidrag.

C.E.J.
2010-01-20, 18:36
inga pengar har trillat in ännu och jag misstänker att det är för att de inte vet vilket konto de ska till. Hur går man tillväga för att få pengarna till rätt konto?

Du ringer till csn.

Nixon
2010-01-20, 19:07
Hur går man tillväga för att få pengarna till rätt konto?

http://www.csn.se/hogskola/vanliga-fragor/utbetalning/1.1369


Jag vill att utbetalningarna ska gå till ett annat konto. Hur gör jag?

Svar:

Kontakta din bank eller Swedbank. Det är banken som ordnar med överföringar till andra konton - inte CSN. Du som har en e-legitimation kan anmäla nytt konto direkt på Swedbanks webbplats.

stevebc
2010-01-20, 19:32
Steve, när avslutade du höstterminen? Var det nyligen kanske csn inte fått dina studieresultat ännu.Problem löst. Och.. hahahAHHAAHHAahha, de får fan inte se mina studieresultat, då blir jag bankrutt. Inge mer penger från stat'n :/


Problemet är löst som sagt. Hade fått ett kompletteringsbrev ang en ansökan om extra studiemedel (vid utbytesstudier) som jag sket i att fylla i då jag ångrade mig och ansåg att jag inte behövde det extra studiemedlet. Då trodde dom att det innebar att jag inte alls studerade och drog in hela studiemedlet. Så verkar inte ha fått något för december månad. Det förklarar min torra finansiella situation. Blir väl en fet inbetalning nästa vecka då antar jag :D

Kross
2010-01-20, 19:46
Har inte haft några problem med att lämna in min studieförsäkran, förutom att min mentor glömde att stämpla pappret med skolans stämpel vilket har försenat mitt studiebidrag med ca två veckor(får det så fort CSN har fått in min försäkran, 25e varje månad efteråt.)

Flodhäst
2010-01-21, 00:06
http://www.csn.se/hogskola/vanliga-fragor/utbetalning/1.1369

Tack tack. :)

dared
2010-01-22, 13:02
Lite OT:
Visst kan man inte behöva betala till Uppsalas studentkår om man kör en utbytestermin??

hahavaffan
2010-01-22, 13:08
Lite OT:
Visst kan man inte behöva betala till Uppsalas studentkår om man kör en utbytestermin??Det måste man säkert. Jävla kåravgift.

stevebc
2010-01-22, 13:17
Lite OT:
Visst kan man inte behöva betala till Uppsalas studentkår om man kör en utbytestermin??Bra fråga. Jag har för mig, men är inte säker, att jag i min terminsräkning bara betalade till nationen och inte kåren. Till nationen betalar jag gladeligen så jag kan festa när jag kommer hem.

Joggarn
2010-01-22, 16:37
Jag som går tek.fak. på liu kunde lämna studieförsäkran den 18 medans de som går på fil. fak. kan lämna den först den 25 alltså på måndag. Sen tror jag att vi var tvugna att betala kåravgift innan det skickas till csn


mm, jag kan inte lämna förns måndag. Får hoppas det kommer innan hyran ska in hehe

capture
2010-01-22, 17:37
Jag fick mitt 1 eller om det var 2 dagar efter den 18 så fick det tom tidigare än vanligt

stevebc
2010-01-28, 12:38
Hahahaha WHAT?!! CSN goes mad. Kunde efter lite tjabb äntligen lämna in studieförsäkran och ser nu att dom stoppat in 100k på kontot. Jag skojar inte. Antar att det inte bara är retroaktivt utan för hela året, eller är det så att jag på något sätt inte fått in 100k av CSN under den senaste tiden utan att jag märkt det? Verkar verkligen bisarrt.

omnibus
2010-01-28, 12:47
Haha, hoppas du har disciplin med pengarna :)

dt06mj2
2010-01-28, 12:48
grattis

C.E.J.
2010-01-28, 12:51
Haha inte helt fel Steve!

Scratch89
2010-01-28, 12:52
Hahahaha WHAT?!! CSN goes mad. Kunde efter lite tjabb äntligen lämna in studieförsäkran och ser nu att dom stoppat in 100k på kontot. Jag skojar inte. Antar att det inte bara är retroaktivt utan för hela året, eller är det så att jag på något sätt inte fått in 100k av CSN under den senaste tiden utan att jag märkt det? Verkar verkligen bisarrt.

omfg, jag skulle blåst alla pengar på två veckor.

Vart/vad pluggar du för att få en årskostnad på 100k?

stevebc
2010-01-28, 12:54
Haha, hoppas du har disciplin med pengarna :)Jaja, oroa dig inte

http://www.fixturesetc.com/images/products/Transolid_kitchen_sink_TS33226.jpg

grattisÄr ju bara ett lån, men känns bra att ha något att röra sig med, en buffert. Och återbetalning kommer inte bli något större problem.

omfg, jag skulle blåst alla pengar på två veckor.

Vart/vad pluggar du för att få en årskostnad på 100k?Tja, jag pluggar ju utomlands nu men det är ju bara ett tillägg på 2,7k per månad, och den ansökan drog jag ju tillbaka. Men dom kanske tolkade mig som att jag ändå ville ansöka om det. Jaja, bra så.

Nitrometan
2010-01-28, 12:58
Hahahaha WHAT?!! CSN goes mad. Kunde efter lite tjabb äntligen lämna in studieförsäkran och ser nu att dom stoppat in 100k på kontot. Jag skojar inte. Antar att det inte bara är retroaktivt utan för hela året, eller är det så att jag på något sätt inte fått in 100k av CSN under den senaste tiden utan att jag märkt det? Verkar verkligen bisarrt.

Vaska dem! *flex*

Hahaha. En kompis råkade ut för samma sak när han pluggade i utlandet. Fick hela årssumman på en gång (och i de flesta länder räknar CSN med att det är dyrare än i Sverige att plugga så att utlandsstudenterna får mer pengar). Tyvärr hade han ingen ekonomisk disciplin så han festade upp pengarna efter att han hade köpt sin studielitteratur. :(

Kross
2010-01-28, 13:12
Usch och fy för CSN. De har varit två veckor sena med utbetalningen så fick precis ringa deras kundtjänst för att höra vad som försigick. De hade givetvis glömt att godkänna utbetalningen.

stevebc
2010-01-28, 13:16
Vaska dem! *flex*

Hahaha. En kompis råkade ut för samma sak när han pluggade i utlandet. Fick hela årssumman på en gång (och i de flesta länder räknar CSN med att det är dyrare än i Sverige att plugga så att utlandsstudenterna får mer pengar). Tyvärr hade han ingen ekonomisk disciplin så han festade upp pengarna efter att han hade köpt sin studielitteratur. :(Hehe, blir eco-festande för mig till sommarjobbet i alla fall.

Så blir det vanliga; en flaska fejkvodka och sirap.

WHITEFOLKS
2010-01-28, 13:32
Intressant att de tycker att det är så mycket dyrare att plugga utomlands.

stevebc
2010-01-28, 14:04
Intressant att de tycker att det är så mycket dyrare att plugga utomlands.Tja, man får ju inte så mycket mer. Om grundmedlet är 7800 eller vad det är per månad får man 2700 extra, så det blir 10500. I detta ingår ju resor till och från landet samt ofta högre levnadskostnader, ungefär som folk som jobbar utomlands får ett lönetillägg därför att de inte vet var man äter och bor billigt lika bra som i sitt hemland.

Själv hade jag klarat mig lika bra på studiemedlet i Sverige som här, bortsett från resorna.

WHITEFOLKS
2010-01-28, 14:05
Ja fast om man studerar en längre tid så borde ju "friktionskostnader" börja gå mot 0.