handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel....är inte ni oroliga?


austria
2010-01-20, 11:07
Är inte ni oroliga för allt sötningsmedel man får i sig från diverse kosttillskott och livsmedel.
Jag jag har ingen koll på gränser för dagligt intag m.m. men det känns som det kan bli en del.
Själv tar jag EAA, proteinpulver, prestationshöjare, Funlight och ibland sylt med sötningsmedel. Tillskotten tar jag nästan varje dag, medans sylten bara blir någongång ibland. Funlight blir det någon kork nästan varje dag också.

Problemet är att dom flesta tillskotten smakar skit naturella, och vissa tror jag inte ens finns som naturella.

Känns som det blir en hel del när man räknar ihop det. Borde man vara orolig?

omnibus
2010-01-20, 11:12
Nej.

Scratch89
2010-01-20, 11:20
Nope. Jag ligger långt under ADI, och jag har dessutom dragit ner på mängden sötningsmedel omedvetet sen jag började tröttna på Cola, Pepsi och kvarg. Då har jag andra (o)vanor som är betydligt värre.

Eddie Vedder
2010-01-20, 12:17
Jo det är jag faktiskt litegrann.

Men jag hade varit mer orolig för min hälsa om den konsumtionen bestått av socker istället. Och eftersom jag gillar sött är det ett övervägande jag får göra.

Men läsk har varit ganska lugnt på sistone, det är mer från tillskotten just nu.

Pepz
2010-01-20, 12:21
för mig är det endast kostillskotten som ger ett intag.

orolig? Nja. äter dock hellre sockerprodukter än lightprodukterna. för "sockerpåverkan" blir mindre ju mer man tränar ;)

melancoolio
2010-01-20, 12:32
Jag är inte orolig. Överkonsumerar inte sötningsmedel men det slinker ju ner lite sötningsmedel varje dag i form av läsk och proteinpulver.

Att gå runt och oroa sig för saker hela tiden är ju inte direkt nyttigt för kroppen heller.

Seb74
2010-01-20, 12:35
äter dock hellre sockerprodukter än lightprodukterna. för "sockerpåverkan" blir mindre ju mer man tränar ;)

Jo så har jag också för mig att det är....är ju inte direkt så att man svullar massa socker på tom mage, är nog då det är värst.
Verkar ju som alla är överens att ett glas malto i slutet av ett hårt pass är så ok det kan bli, det bara slukas av kroppen, inte massa dumheter som sker när sockret liksom behövs.
Så har jag uppfattat det dock, och nöjer mig med det för det håller mig lugn hehe

Insulinus
2010-01-20, 12:45
Inte orolig för fem öre! Valet för mig som diabetiker är inte så svårt! ;)

chrilledude
2010-01-20, 12:57
Ja det är verkligen inte bra. Visst, lite kalorier, men ökad cancerrisk osv är ju inte så kul. Man kan även få nåt skit i magen som fastnar (har jag för mig, enligt Kinesiologen jag besökte).

King Grub
2010-01-20, 13:10
Man kan även få nåt skit i magen som fastnar (har jag för mig, enligt Kinesiologen jag besökte).

Lyssna inte på kvacksalvare.

Sniggel
2010-01-20, 14:21
Jo, tycker inte de vanligare sötningsmedlena som finns är tillräckligt studerade. Och den forskning som finns är knappast övertygande om att det skulle vara säkert (eller åtminstone, utan påverkan på hälsan, eller naturen) att konsumeras varje dag under ett eller flera decennier. Därför konsumerar jag ej längre artificiellt sötade produkter annat än i undantagsfall.
(Jag syftar på aspartam och sukralos).

malfunction
2010-01-20, 17:33
Jag är inte orolig. Jag dricker ungefär 1,5 liter läsk i veckan, om jag är riktigt riktigt crazy kanske det blir 3 liter. Det är långt under ADI och ADI har väl en säkerhetsfaktor på ungefär 100-1000 (beroende på vilket sötningsmedel vi snackar om). Jag konsumerar dock inte sukralos av miljöskäl.

stafh
2010-01-20, 17:38
Enda produkten jag stoppar i mig regelbundet som har sötningsmedel är vasslepulver, och jag brukar inte hiva i mig några enorma mängder. Oroar mig inte.
Undviker dock sukralos av samma skäl som malfunction.

Crocker
2010-01-20, 17:39
Här finns lite spännande grejer.
http://www.aspartam.se/mediarch/medit021.html

King Grub
2010-01-20, 18:11
Här finns lite spännande grejer.
http://www.aspartam.se/mediarch/medit021.html

Tillverkarnas sidor brukar inte kunna anses som särskilt objektiva källor.

Crocker
2010-01-20, 18:26
Tillverkarnas sidor?
Vart ser du det?

King Grub
2010-01-20, 18:37
Det är det helt enkelt. Det här är bara den svenska sidar; byter du till den amerikanska ser du "The Aspartame Information Service is provided by Ajinomoto Food Ingredients LLC. Ajinomoto is a producer of aspartame".

Du hittar inga av studierna som rapporterat negativa effekter på den sidan, av någon anledning.

Psyla
2010-01-20, 18:52
Med sunt förnuft klarar man sig nog fint från det mesta.

Crocker
2010-01-20, 22:20
Har du någon läsvärd studie Grub? =)

Cerberus
2010-01-20, 22:59
inte alls, men jag har också dragit ner på sötade grejer men det är mest för att många hundra kronor per månad gått åt till lightläsk och saft :P. Ekonomiskt val helt enkelt.

Använder dock hermesetas eller canderel ibland i gröten och muslin.


Proteinpulvrena är den andra sötningskällan jag har. Jag gillar sött och föredrar få kcal jämfört med massa från strösocker.

Scratch89
2010-01-20, 23:19
Tillverkarnas sidor?
Vart ser du det?



För denna webbsida ansvarar Ajinomoto, en av världens mest framstående aspartamproducenter, men vår avsikt är att låta vetenskapen tala för sig själv.

http://www.aspartam.se/default.asp

Mimix
2010-01-21, 02:32
Jag är inte orolig. Och det trots att jag hinkar många kannor tea per dag med många många suketter i.
...Men jag ser det bara som ett val jag gör under en period...
När jag nått min målvikt så lär jag återgå till att mest pimpla (osötat) kaffe istället.
Och at tea time så blir det dunderhonung i.

kimpaa88
2010-01-23, 23:53
Äter en hel del med sötningsmedel i, får hoppas att det inte har nå oupptäckta bieffekter. ;)

emi23j
2010-01-24, 16:23
Jag är faktiskt rätt orolig. Det finns många dåliga kemikalier i den mat vi stoppar i sig.

t ex Aspartam och hydrofluoric silicic acid (tillsats i dricksvatten).

Jag försöker äta/dricka så lite som möjligt av produkter med de "tillsatserna" i. väljer hellre produkter med mer socker i.

http://www.youtube.com/watch?v=FG-JoKW0c5c&feature=related

EDIT: Tycker att allmänheten vet alldeless för lite om dessa kemikalier som sätts i mat, dryck och andra produkter vi får i oss (t ex vacciner)

King Grub
2010-01-24, 16:27
Aspartam har funnits på marknaden sedan 1980. Sedan dess har det använts dagligen av miljoner människor. Det är 30 år nu. Det skall vara tillräckligt lång tid för att man bör kunna observera negativa långtidseffekter. Om det nu är så cancerframkallande som vissa oroar sig för, eller leder till övervikt... var är tumörerna? Var är fetman? Visst, cancerfrekvensen är högre i dag än 1980. Likaså övervikten. Men... cancerfrekvensen och övervikten har ökat precis lika mycket i grupper som aldrig konsumerat aspartam.

Eddie Vedder
2010-01-24, 16:37
Aspartam har funnits på marknaden sedan 1980. Sedan dess har det använts dagligen av miljoner människor. Det är 30 år nu. Det skall vara tillräckligt lång tid för att man bör kunna observera negativa långtidseffekter. Om det nu är så cancerframkallande som vissa oroar sig för, eller leder till övervikt... var är tumörerna? Var är fetman? Visst, cancerfrekvensen är högre i dag än 1980. Likaså övervikten. Men... cancerfrekvensen och övervikten har ökat precis lika mycket i grupper som aldrig konsumerat aspartam.

Det här är en mycket viktig poäng som motpol till överdriven skräckpropaganda.

Att göra kategoriska uttalanden i termer om "Det är testat och bevisat ofarligt" är en överdrift men samtidigt är det, precis som du säger, helt orimligt att ett så potent gift (som de värsta motståndarna får det att framstå som) inte skulle ge tydligare hälsoeffekter som oberoende faktor.

Sverker
2010-01-24, 16:43
Inte alls orolig så länge jag ligger under ADI. Dagligt intag av ca 50 g aspartamsötat proteinpulver och någon lightläsk då och då.
För mig är aspartam och Acesulfam K helt OK. Sukralos försöker jag minimera m a p ev. miljöeffekter.



OT ! Varför hydrofluoric silicic acid i vatten. Låter som en myt. Varför skulle man tillsätta det ? Avkalkning eller...

emi23j
2010-01-24, 17:19
Inte alls orolig så länge jag ligger under ADI. Dagligt intag av ca 50 g aspartamsötat proteinpulver och någon lightläsk då och då.
För mig är aspartam och Acesulfam K helt OK. Sukralos försöker jag minimera m a p ev. miljöeffekter.



OT ! Varför hydrofluoric silicic acid i vatten. Låter som en myt. Varför skulle man tillsätta det ? Avkalkning eller...


Exakt! Varför??

Det finns ingen anledning att sätta det i vattnet och ingen vet, eller kan svara på, varför man gör det. Likförbaskat finns det dock där.

emi23j
2010-01-24, 17:29
Aspartam har funnits på marknaden sedan 1980. Sedan dess har det använts dagligen av miljoner människor. Det är 30 år nu. Det skall vara tillräckligt lång tid för att man bör kunna observera negativa långtidseffekter. Om det nu är så cancerframkallande som vissa oroar sig för, eller leder till övervikt... var är tumörerna? Var är fetman? Visst, cancerfrekvensen är högre i dag än 1980. Likaså övervikten. Men... cancerfrekvensen och övervikten har ökat precis lika mycket i grupper som aldrig konsumerat aspartam.


Till viss del håller jag med.

Men följdfrågan blir då: Hur stort var användandet/konsumtionen av produkter med aspartam i under de 15 första åren?
Jag upplever att användandet av aspartam i produkter i dagsläget är mycket mer utbrett än det var för, säg 10 år sedan!
Om vi väntar 10-20 år till kanske vi får en mer rättvis bild av vad aspartam har haft för effekter, om några, på ungdomar (som i princip växt upp med tillsatsen).

De som är emot aspartam säger ju också att det skapar infertilitet.

King Grub
2010-01-24, 17:39
Men följdfrågan blir då: Hur stort var användandet/konsumtionen av produkter med aspartam i under de 15 första åren?

Jättestort sedan 1983. Då bytte Coca Cola Light från sackarin till aspartam, och Coca Cola Light var redan då en enorm försäljningssuccé.

emi23j
2010-01-24, 17:45
Jättestort sedan 1983. Då bytte Coca Cola Light från sackarin till aspartam, och Coca Cola Light var redan då en enorm försäljningssuccé.

Ja. Men vad fanns det annars för några produkter med aspartam i?


I dagsläget finns det ju, för att nämna några:
Coke Zero
Coke Light
Coke Lemon Light (de kanske slutat med denna?!)
Sprite Zero
Fanta Free

Sverker
2010-01-24, 17:54
Saft, glass, sylt är produkter där aspartam passar.






Kiselsyra kostar pengar. Varför skulle det tillsättas så där. Troligen myt för jag kan inte tänka mig att svenska vattenverk skulle dosera säckar med kiselsyra i bassängerna.

emi23j
2010-01-24, 18:07
Saft, glass, sylt är produkter där aspartam passar.






Kiselsyra kostar pengar. Varför skulle det tillsättas så där. Troligen myt för jag kan inte tänka mig att svenska vattenverk skulle dosera säckar med kiselsyra i bassängerna.


Ja jag har ingen aning varför. Hittas i dricksvatten världen över görs det dock.

http://epubl.luth.se/1402-1617/2004/109/LTU-EX-04109-SE.pdf

http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=11571&page=89

ispåse
2010-01-25, 13:07
Äter/dricker ingenting med sötningsmedel. Är inte rädd men ser ingen mening med det?

Har man inte dille på protein eller är en gourmand är väl sötningsmedel ingenting man behöver få i sig...

Tunema
2010-01-25, 17:59
Jag dricker det hellre än socker på helgen. Inte av anledningen att det är socker/asaprtam i utan att jag tycker att pepsi max är godare än pepsi

Livsmedelsverket hade innan en rekomendation och så. Orkar inte leta upp den nu. Postade först en länk till deras hemsida men upptäckte sen att det var fel.
Men i alla fall dem sa att mängden aspartam är så liten så du måste dricka 4-5 liter lightläsk om dagen om du väger runt 80 kilo för att det ska innebära en hälsorisk.

Rumsren
2010-01-25, 19:08
Senaste veckorna har konsumtionen av sötningsmedel ökat. Upplever att mitt sötsug har blivit allt större under denna perioden.

Har även kommit fram till att jag inte längre tycker om varor som är sötade med socker, då det ger en obehaglig eftersmak, fram tills det att jag borstar tänderna eller tuggar tuggummi.

Men speciellt orolig för mitt intag är jag då inte ;)

Tacos
2011-09-07, 20:01
Jag är precis som trådskaparen lite orolig över konsumsionen av sötningsmedel. Tar ca. 30-40g proteinpulver med aspartam i varje dag. Vet att det är långt under ADI, men kan ändå inte låta bli att vara lite orolig.

Har det varit några nya tester/forskningar runt aspartam sedan den här tråden startades?

kettlebellGuden
2011-09-07, 20:09
Efter senaste råttstudien om inflammation i hjärnan å så där så har jag iaf bestämt mig för att helt dumpa aspartamen ur min kost. ... ska bara käka upp 8kg protte och lite EAA.. och lite cankao. Sen blir det naturell-smak som gäller. Bara att svälja och vara glad.

King Grub
2011-09-07, 20:14
Har det varit några nya tester/forskningar runt aspartam sedan den här tråden startades?

Nej, inte på människor. Aspartam anses säkert.

I maj ombads dock EFSA att göra en ny utvärdering om aspartam.

http://registerofquestions.efsa.europa.eu/raw-war/mandateLoader?mandate=M-2011-0183

http://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/aspartame.htm

proteinsynthesis
2011-09-07, 22:42
Efter senaste råttstudien om inflammation i hjärnan å så där så har jag iaf bestämt mig för att helt dumpa aspartamen ur min kost. ... ska bara käka upp 8kg protte och lite EAA.. och lite cankao. Sen blir det naturell-smak som gäller. Bara att svälja och vara glad.

Ja, hur illa kan det smaka? Dessutom får man mer protein för pengarna. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

lanzal
2011-09-07, 23:25
Ja jag är orolig, men det är det värt. Skulle inte klara mig utan Pepsi Max och Fun Light!

kettlebellGuden
2011-09-08, 06:20
Ja, hur illa kan det smaka? Dessutom får man mer protein för pengarna. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

EAAn smakar iaf helt förjävligt. :thumbup:

paatrik
2011-09-08, 06:38
Nope. Jag ligger långt under ADI, och jag har dessutom dragit ner på mängden sötningsmedel omedvetet sen jag började tröttna på Cola, Pepsi och kvarg. Då har jag andra (o)vanor som är betydligt värre.

Trodde du fått tag på någon sötad kvarg men antar du menar mixad med funlight?

StampChamp
2011-09-08, 12:39
Efter senaste råttstudien om inflammation i hjärnan å så där så har jag iaf bestämt mig för att helt dumpa aspartamen ur min kost. ... ska bara käka upp 8kg protte och lite EAA.. och lite cankao. Sen blir det naturell-smak som gäller. Bara att svälja och vara glad.

Jag har kört ibland naturell för att slippa aspartam, blandar man det med vatten så är det inga problem. Det är inte gott eller roligt att dricka för det smakar som vatten.

Nu dricker jag knappt något proteinpulver alls, ibland köper jag och då blir det gymvaruhusets som inte innehåller aspartam.

fredrik1
2011-09-08, 14:01
Scrolla ner till aspartam, latjo sida.

http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=690

olle lindblad
2011-09-08, 14:10
Scrolla ner till aspartam, latjo sida.

http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=690

De där kufarna hade jag nästan glömt bort. Ta detta underbara citat om att gå barfota t ex.

"När vi återskapar direkt kontakt med Jorden händer en mängd häpnadsväckande saker. Först och främst är det väsentligt att förstå att Jordens yta är ”levande” med en obegränsad källa av fria elektroner. Detta är ett välkänt vetenskapligt faktum men något de flesta människor inte känner till. Vad betyder detta för dig? Ingenting, om du inte har direkt hudkontakt med Jordens egen ”hud”, dvs marken vi lever på. När du har direkt kontakt absorberas den naturliga, subtila energin på marken - de fria elektronerna. När du har regelbunden jordkontakt återställer och stabiliserar elektronerna kroppens elektriska tillstånd. Kom ihåg att din kropp - från celler till organ - fungerar elektriskt. Ta hjärtat eller nervsystemet som exempel. Energin från Jorden verkar också reducera kronisk inflammation, ansett som den primära orsaken till de flesta ”moderna” sjukdomar."

Om man är orolig för aspartam kan man ju alltid gå barfota lite?

karlingen
2011-09-08, 14:30
Finns det någon som har dött av cancer pga aspartam?

Eddie Vedder
2011-09-08, 14:32
Finns det någon som har dött av cancer pga aspartam?

Det kan man naturligtvis inte veta. Att man dör av en specifik orsak som är bortom alla tvivel är ytterst ovanligt, då handlar det om förgiftningar, bakterier, virus etc. Allt som har med livsstilsfaktorer att göra är bara en fråga om riskminskningar och riskökningar i olika grad.

karlingen
2011-09-08, 14:37
Jag förstår.

Har vi några vetenskapliga belägg för att aspartam är cancerframkallande hos människor förutom råttstudier?

karlingen
2011-09-08, 14:40
Nej, inte på människor. Aspartam anses säkert.

I maj ombads dock EFSA att göra en ny utvärdering om aspartam.

http://registerofquestions.efsa.europa.eu/raw-war/mandateLoader?mandate=M-2011-0183


Vet du om det går att subscriba på den på något sätt? Typ nån notifikation när det har hänt något i ärendet..

Eddie Vedder
2011-09-08, 14:42
Jag förstår.

Har vi några vetenskapliga belägg för att aspartam är cancerframkallande hos människor förutom råttstudier?

Om du syftar på kausalsamband efter studier där man intagit större mängder under lång tid så nej. Men den typen av studier finns ju inte med någonting, inte direkt etiskt att tvinga folk till konsumtion av x hur länge som helst om det finns risker involverade. Jag tror du har lite för stor tilltro till vad man faktiskt kan lyckas påvisa i de här sammanhangen. Det är som vanligt ett övervägande mellan råttstudier, korta interventioner med surrogata ändpunkter samt epidemiologi.

karlingen
2011-09-08, 14:46
on 4 May 2011 the European Commission has asked EFSA to perform the re-evaluation of the safety on Aspartame (E951) as a food additive by 31 July 2012.

http://www.efsa.europa.eu/en/data/call/110601.htm

Innebär det här att utvärderingen bör vara slutförd senast 31 Juli 2012?
Eller är jag helt ute och cyklar?